שיחת קטגוריה:פסאודו-מדע

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 9 שנים מאת ערן בנושא שינוי שם

איני חש בנוח עם אחדים מהערכים שנכללים בקטגוריה זו. הסרתי ממנה שני ערכים, גימטריה ופאלון גונג, שברור היה לי שמקומם אינם בה, משום שאין להם יומרה מדעית, שהיא הבסיס להכללתו של נושא בקטגוריה זו. אינני יכול להצביע בביטחון על ערכים נוספים נכנסו לקטגוריה זו ללא הצדקה, אך אינני משוכנע שאין כאלה. דוד שי 17:24, 11 יוני 2005 (UTC)

אני גם חושב שהקטגוריה הזאת די מיותרת כי יש לנו קט' של "על טבעי". רב הערכים יכולים ליהכנס לשם. גם לרפואה אלטרנטיבית יש קטגוריה משלה. גילגמש שיחה 17:27, 11 יוני 2005 (UTC)

מה הקשר בין יוגה לחוצנים?[עריכת קוד מקור]

מדוע שני ערכים אלה חולקים את אותה קטגוריה?

שאלה טובה. אני בכלל לא מבין בשביל מה הקטגוריה הזאת נחוצה. גילגמש שיחה 17:47, 11 יוני 2005 (UTC)
נראה לי שהסיבה היחידה היא להגיד שנושאים מסוימים אינם חשובים דיים. אני מאוד בעד העלמתה. נדב 18:21, 11 יוני 2005 (UTC)
לדעתי קטגוריה זו נחוצה, אלא שאורי היה נמרץ יתר על המידה בעת שהכניס לתוכה ערכים. ההגדרה של פסבדו-מדע, כפי שאורי כתב אותה, מקובלת עלי: "פסבדו-מדע הוא גוף ידע או נוהג המתיימרים להיות מדעיים או להתמך על–ידי המדע, בלא שתהיה תמיכה כזו מן הזרם המרכזי במדע". הבעיה היא שההגדרה לא היתה לנגד עיני אורי שעת שצירף ערכים לקטגוריה זו. יוגה, למשל, אינה מתיימרת להיות מדעית, ולכן אינה מקיימת את ההגדרה ומקומה אינו כאן. אסטרולוגיה, לעומת זאת, היא בפירוש פסבדו-מדע. שאלה שאיני יודע את התשובה לה היא האם יש זהות בין קטגוריה זו ובין קטגוריה:על טבעי, אם כי ברור שיש ביניהן כעת חפיפה ניכרת. דוד שי 18:44, 11 יוני 2005 (UTC)

ההסבר שלי[עריכת קוד מקור]

ראשית, אני רוצה להביע הסתייגות מהכותרת "על-טבעי" המרמזת על כך שישנן כאן שתי קטגוריות תקפות: טבעי ועל-טבעי. למעשה, יש לנו כאן עסק עם מיסטיקה וזה היה צריך להיות שמה של הקטגוריה.

שנית, המיון של ערכים לקטגוריה זו נעשה, בגלל בעיות התיחום של פסבדו-מדע, על פי שני קריטריונים:

  1. האם התאוריה/אמונה מעלה טענה לגבי מהותה של המציאות? למשל, שיש צ'קרות, רוחות ושדים, בועים ובועות, וכו'.
  2. האם התאוריה/אמונה גורסת כי קיים יחס מסוים בין המציאות ליישים או כמו-יישים שהיא טוענת לקיומם? למשל, שדקירת הצ'קרות באוזן מביאה לשיפור העיכול, שמספרים זוגיים מנבאים הצלחה או כשלון כספי, וכו'.
  3. וחשוב ביותר: האם התאוריה/אמונה גורסת כי ניתן להראות/להדגים כי 2 נכון בניסוי מדעי או בניסוי בדומה לכך.

לדעתי, לא ניתן לקבוע אם תאוריה/אמונה כלשהי היא פסבדו-מדע רק על-פי רפיפות הטיעונים ב-3 או מידת ההיסוס/חמקנות/תחמנות/שרלטנות של האוחזים בתאוריה/אמונה, משום שזאת לא-לנו לקבוע ומשום שבדרך כלל הפסבדו-מדע נתמך בטיעונים עלובים ממילא. ולכן:

  1. לדעתי אין לסלק מהקטגוריה את הגימטריה, משום שהיא מעלה תאוריה שבין אותיות ומספרים למציאות ישנו קשר ואף מתיימרת להראותו. זה פסבדו מדע פאר-אקסלנס. הגימטריה, נאמר, היא נומרולוגיה באותיות עבריות ומאחר ונומרולוגיה היא לכל הדעות פסבדו-מדע (כאן, בויקיפדיה האנגלית, ובכל מקום אחר), הכלל צריך להשתרשר כלפי מטה.
  2. אם פאלון גונג אינה פסבדו מדע (קראו את הקטע "Other Beliefs" בערך האנגלי כדי להבין עד כמה הטיעון הזה שגוי), מה היא עושה בקטגורית "רפואה אלטרנטיבית"? מדוע אינה "על טבעי" או "מיסטיקה"? מדוע קטגורית העל שלה, מדיטציה, כלולה והיא לא? לדעתי יש להשיבה לכאן.
  3. כנ"ל לגבי "יוגה" ושאר תורות מיסטיות. הטיעון שיש תקפות מדעית לעקרונות הללו קיים ועוד איך כאן. בדיוק כמו הרפלקסולוגיה, הביו-אנרגיה, וכו', גם כאן מועלות תזות פסבדו-מדעיות.

באופן כללי, צריך להבחין בין פרקטיקה של נוהג מסוים לבין התאוריות וההיפותזות שעליהן הוא מסתמך. לדוגמה, אני ורבים אחרים סבורים שהטיפול הכירופרקטי עובד עבור רוב האנשים. התאוריה שביסודו, היא פסבדו-מדע. ישנם הטוענים שדיקור סיני עובד ואולי הדבר נכון, אך הטענה שלו ביחס למציאות, היחס שהוא מוצא בין התזה הטיפולית שלו למציאות, ואופן הבדיקה הקלוש מצביעים עליו כפסבדו-מדע.

אורי 22:13, 11 יוני 2005 (UTC)

בעניין הגימטריה: לאחר שהתקדמתי יפה בהרחבת הערך גימטריה, ברור לי שאין כל קשר בינה ובין פסבדו-מדע, ואף אין כל קשר בינה ובין על טבעי. אין כל משקל בעיני לעובדה שלקבוצות אזוטריות מסוימות הוכחה בעזרת גימטריה היא הוכחה ניצחת. יש שמרפאים באמצעות מגנטים ואחרים שלהם יש "ידי חשמל", האם זה הופך את העיסוק בענף הפיזיקה חשמל ומגנטיות לפסבדו-מדע? בניגוד לקביעתו של אורי, "הגימטריה היא נומרולוגיה באותיות עבריות", ההבדל בין נומרולוגיה לגימטריה בולט למדי: לנומרולוגיה אין כל משמעות מלבד משמעותה המיסטית, ולכן היא ראויה בפירוש להיכלל בקטגוריות הפסבדו-מדע והעל טבעי. משמעותה של הגימטריה כלל אינה קשורה למיסטיקה, ולכן אינה ראויה להיכלל בקטגוריות אלה, והעובדה שיש מיסטיקנים הנטפלים אליה, אינה משנה דבר. דוד שי 20:11, 12 יוני 2005 (UTC)

פסאודו-מדע[עריכת קוד מקור]

לערך הראשי קוראים פסאודו-מדע. לקטגוריה: פסבדו-מדע. מהו השם הנכון? Tzafrir - שיחה 21:18, 27 באפריל 2014 (IDT)תגובה

גם אני באתי להצביע על סתירה זו. למעשה שניהם קבילים, אם כי פסאודו כנראה מוצלח יותר. אני פותח דיון שינוי שם. איתן96 (שיחה) י"ב בתמוז ה'תשע"ד 14:37, 10 ביולי 2014 (IDT)תגובה

שינוי שם[עריכת קוד מקור]

מציע לשנות את שם הקטגוריה לפסאודו-מדע, כשם הערך הראשי. בברכה, איתן96 (שיחה) י"ב בתמוז ה'תשע"ד 14:39, 10 ביולי 2014 (IDT)תגובה

בעד השינוי. צריכה להיות התאמה בין שם הקטגוריה לשם הערך. ‏nevuer‏ • שיחה 22:59, 5 בנובמבר 2014 (IST)תגובה
בוצע בוצע ערן - שיחה 11:57, 28 בנובמבר 2014 (IST)תגובה