שיחת משתמש:Aviados/ארכיון 1

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף

קטגוריות וקטגוריות משנה[עריכת קוד מקור]

אין סיבה טובה לקיטלוג כפול כפי שאתה מוסיף לערכים. אם ערך מסווג כמחלת מין אין צורך לסווגו גם כמחלה שהרי מחלת מין מסווגת כמחלה. יוספוסשיחה 20:51, 15 בפברואר 2008 (IST)

לעניות דעתי זה דווקא כן לעניין - בין השאר כיוון שזה מקשר בין הערכים הספציפיים לקטגוריות העל. ראה דוגמה:
  • ירדן - מקוטלגת בקטגוריה מדינות אסיה, בקטגוריה מדינות ערב - ובנוסף, בקטגוריית העל מדינות העולם.
(השיחה תימשך במקום שהחלה, אני בד"כ עוקב אחרי פניות שלי למשתמשים) יכול להיות שיש בעיה או החלטה קצת חריגה עם קטגורית מדינות העולם. בקטגוריה מחלות הוחלט לסווג את המחלות תחת קטגוריות משנה ואף הושקע מאמץ רב בעניין (ועדיין נותרו או נוצרו ספיחים). ראה שיחת קטגוריה:מחלות. יוספוסשיחה 22:15, 16 בפברואר 2008 (IST)
אני מבין. ומעניין לעניין באותו עניין: אני חש בחסרונן של תבניות - בעיקר בערכים האנטומיים, וכן בערכי המחלות. מדוע אין, בעצם? אלה שבגרסה האנגלית מאירי עיניים. ניסיתי להרים את הכפפה ולכתוב תבנית:מחלה, משהו בנוסח וויקינגליש - אבל זה לא יצא מי-יודע-מה... יש אולי מישהו קצת יותר מומחה ממני שיוכל לארגן משהו? אני מניח שבשביל מי שיודע לכתוב ויקיקוד כמו שצריך זו לא אמורה להיות בעיה גדולה מדי, במיוחד מאחר ויש לנו דגם בנוסח האנגלי. מה דעתך? Aviadt 04:34, 17 בפברואר 2008 (IST)
אתה יכול להעזר במומחי התחביר המקומיים, כרגע עולים לי לראש yonidebest ודניאל צבי. לטעמי יש עניינים חשובים יותר, כמו סיווגן הנכון של המחלות לקטגוריות (ובד בבד שינוי שם הקטגוריות והאחדת השמות, לפי הדוגמה של "הפרעות שריר-שלד ורקמת חיבור", ראה ויקיפדיה:בוט/בוט קטגוריות/ארכיון 4#קטגוריה:מחלות והפרעות שריר-שלד -> קטגוריה:הפרעות שריר-שלד ורקמת חיבור, התחלתי להתעסק עם זה פעם וקצת הזנחתי את זה לטובת דברים אחרים) לפי מפתח קבוע וקובע וכמובן. יוספוסשיחה 13:17, 17 בפברואר 2008 (IST)
דרך אגב, ידעתי שאני זוכר משהו בעניין, שים לב לקיומה של תבנית:מחלות. יוספוסשיחה 21:06, 17 בפברואר 2008 (IST)
אחלה, אנסה לפנות ליוני. תודה :) Aviadt 03:02, 18 בפברואר 2008 (IST)

תמונה:Gordon AD2.jpg[עריכת קוד מקור]

שלום,
שים לב שהתמונה חסרת רישיון ועל כן יש עליה {{תמונה חשודה}}. כדאי להוסיף לתמונה רישיון קכי אחרת היא עלולה להימחק. שבת שלום, נטע - שיחה 16:42, 24 במאי 2008 (IDT)

היא לקוחה מכאן (האתר של בית חינוך גורדון). היא אחת "התמונות הרשמיות" שלו, אבל אין לי מושג איזה "רישיון" אמורים להצמיד לה... Aviadt - שיחה 18:42, 24 במאי 2008 (IDT)
טוב, קראתי כאן שבישראל, ההגנה על צילומים (בין אם מקורם בישראל ובין אם מקורם בארץ אחרת) פוקעת חמישים שנה אחרי יצירת הנגטיב, או במקרה של תמונה שהונפקה על ידי מוסד של המדינה, חמישים שנה לאחר פרסומה. (בארה"ב ובחלק ממדינות אירופה החוק קובע תקופה של שבעים שנה ממות היוצר). אז יופי :) Aviadt - שיחה 19:06, 24 במאי 2008 (IDT)

קטגוריות[עריכת קוד מקור]

הן שוויוניות בין נשים וגברים, כמו ויקיפדיה בכלל. לפיכך, מחקתי את קטגוריה:משוררות עבריות שיצרת. ‏odedee שיחה 20:56, 31 במאי 2008 (IDT)

הי. ראשית כל, אין לי מושג איך להעביר את השיחה אל דף השיחה שלך, או איך להיות בטוח שאם אני עונה לך ע"ג דף השיחה שלי אתה תיודע בכך. תוכל בבקשה לענות לי על שתי הסוגיות הללו?
ולעניין: אינני מסכים איתך - לדעתי יש מקום לקטגוריה כזו; יש איכות מסוימת למשוררות שכתבו בשפה העברית - ששונה מהותית מהמשוררים-ממין-זכר שנתנו ידם בכתיבה. העובדה שיש שוויון ערכי בין נשים וגברים - הן במציאות (נאמר), הן בוויקיפדיה והן בקטגוריות - אין פירושה זהות איכותית! Aviadt - שיחה 21:55, 31 במאי 2008 (IDT)
בוויקיפדיה העברית מקובל להמשיך דיון בדף שבו החל, במקרה זה - כאן. מי שהתחיל בשיחה אמור לעקוב אחרי ההמשך שלה, לכן בדרך כלל גם אין צורך להודיע שענית. לכן אשיב כאן. זה לא עניין של הסכמה איתי, אלא עם דעת הקהילה, שהתקבלה בדיונים רבים, לאורך שנים, בפרט בנושא קטגוריות נפרדות לנשים ולגברים - ראה למשל שיחת קטגוריה:נשים בתנ"ך. ‏odedee שיחה 22:41, 31 במאי 2008 (IDT)
האמנם? ראיתי פעמים רבות שהעבירו דפי שיחה בין כה וכה.. טוב, מרפרוף בן דקות מספר בדיון שרפררת אליו - מבין כי מדובר באישיו.. תודה. Aviadt - שיחה 00:17, 1 ביוני 2008 (IDT)

תמונה:Ac.homomonument.jpg[עריכת קוד מקור]

תמונות שנמצאת בויקישיתוף יכולות לשמש את כלל המיזמים גם מבלי שיעלו אותן מקומית. הידרו - שיחה 00:10, 1 ביוני 2008 (IDT)

נכון.. אבל איך בעצם יכולתי לדעת שהיא נמצאת שם..?? Aviadt - שיחה 00:14, 1 ביוני 2008 (IDT)
זה כתוב אוטומטית במסגרת בדף התמונה תחת התמונה. הידרו - שיחה 00:19, 1 ביוני 2008 (IDT)
תודה. אני רואה את זה עכשיו, אבל איך ניתן לראות את זה כאשר אני מעלה תמונה חדשה לשרת? - בוויקיפדיה האנגלית לא צוין שהמקור הוא בוויקישיתוף. Aviadt - שיחה 00:23, 1 ביוני 2008 (IDT)
בדף באנגלית התבנית קצת שונה אך רואים שזה המקור. במידה והתמונה כפולה תופיעה הערה עך כך בתחתית הדף. הידרו - שיחה 00:33, 1 ביוני 2008 (IDT)
אחלה, תודה :) Aviadt - שיחה 00:42, 1 ביוני 2008 (IDT)

מוטלה[עריכת קוד מקור]

שלום לך. כדי להעביר, רצוי קודם לשאול בדף השיחה בכדי לראות אם יש התנגדויות. השם מוטול (מוטלה) אינו תקין. מי שיחפש מוטלה יגיע למוטול בזכות ההפניה שיצרת. אם צריך לדעתך להיות ההפך, הבע דעתך בדף השיחה של הערך בעניין זה. בברכה, דורית 02:20, 2 ביוני 2008 (IDT)

שלום שלום. תמיד לשאול אם יש התנגדויות? נראה לי מעט מופרך בערכים אזוטריים-יחסית כמו זה דנן, ש(אני מניח ש)גולשים מעטים יחסית מגיעים אליו. על שום מה ולמה השם מוטול (מוטלה) אינו תקין? הרציונל שראיתי לנגד עיניי היה חיפוש בוויקיפדיה. מי שיחפש "מוטלה" ויראה את הערך "מוטול" לא בהכרח יבין כי זה אותו הדבר! Aviadt - שיחה 02:27, 2 ביוני 2008 (IDT)
שלום וגם ברכה. זה שם לא טוב בעיני, ההפניה מכסה את שתי האפשרויות ומאחר ואתה רוצה להעביר, מוטב שאתה תשאל. זה צעד שיגרתי. שים לב בבקשה שעשית העברה לדף השיחה והמשתמש שלך. כך לא מחליפים שם משתמש. מי שיכולים להעביר את שם המשתמש שלך לשם חדש הם הביורוקרטים, ויש לבקש זאת בויקיפדיה:שינוי שם משתמש. ליל מנוחה, דורית 02:42, 2 ביוני 2008 (IDT)
קיבלתי, אשאל בדף השיחה. אבל מה המדיניות בקשר לזה? כמה תגובות צריכות להצטבר בדף השיחה, או כמה זמן יש לחכות לתגובות (נאמר, אם אין מגיבים נוספים)? וואו, תודה.. ניסיתי לחפש בנרות איך אפשר לשנות את שם המשתמש, וכל הזמן הזה הייתי בטוח שאני פשוט עושה משהו לא כמו שצריך. אז הנה התשובה.. אי אפשר כך סתם. בסדר, אפנה לביורוקרטים. Aviadt - שיחה 02:56, 2 ביוני 2008 (IDT)
זו פרוצדורה פשוטה, וכל עוד שם אינו תפוס או פוגעני, אין מניעה להעביר אותו ברוב הפעמים. הביורוקרטים יודיעו לך שם אם הועבר או לא, ואם לא אז מדוע. כדאי לזכור שלא לומדים את דרכי הוויקי ביום וגם לא ביומיים, בשביל זה כדאי לשאול. אפשר לנסות בויקיפדיה:דלפק יעוץ או לשאול אחרים בדפי שיחתם. אתה מוזמן לפנות אלי בעת הצורך. דורית 13:58, 2 ביוני 2008 (IDT)
תודה :) Aviadt - שיחה 16:24, 2 ביוני 2008 (IDT)
בשמחה ובהצלחה בהמשך, דורית 16:28, 2 ביוני 2008 (IDT)

סמול[עריכת קוד מקור]

מחקתי את הערך סמול מנימוקים שציינתי בשיחה:סמול. דוד שי - שיחה 21:12, 2 ביוני 2008 (IDT)

עניתי לך בדף השיחה. Aviadt - שיחה 21:40, 2 ביוני 2008 (IDT)

תמונות שימוש הוגן - פינסק[עריכת קוד מקור]

שלום אביעד,

העלית מספר תמונות שאינן, לענ"ד, במסגרת שימוש הוגן. אינך יכול להשתמש בתמונה סרוקה מספר, זו הז"י. אינך יכול לעשות שימוש בתמונת פנורמה שאינה חופשית. הכיתוב בתמונה השלישית, זו: תמונה:Kacyzna-Pinsk.jpg, גם לא מסביר מדוע זה שימוש הוגן. אני מצטער, אך אני לא רואה מנוס ממחיקת התמונות הללו. ‏Gridge ۩ שיחה 00:04, 3 ביוני 2008 (IDT).

אהלן אביעד :) אוי.. טוב:
א. את תמונת הפנורמה לקחתי מהערך המקביל בוויקיפדיה הבלארוסית; לתומי חשבתי שככלל זה בסדר להשתמש בתמונות מוויקיפדיות-אחיות. n'est-ce pas?
ב. את התמונה הזו לקחתי מהערך המקביל בוויקיפדיה הרוסית, so the same goes here.
ג. לגבי הדף הסרוק מהספר - האם ז"י שייכות למו"ל או למבצע הסריקה? אבי-עד - שיחה 03:34, 3 ביוני 2008 (IDT)
אהלן,
א. שימוש הוגן זה למקרים חריגים, ולא מקובל לעשות שימוש בתמונות פנורמה. לא כל מה שמקובל בוויקיפדיות זרות, מקובל גם כאן.
ב. זה שלקחת אותה מהערך המקביל לא עוזר לנו, זו הז"י.
ג. הזכויות שייכות ליוצר. זה לא רלוונטי עבורנו אם המו"ל הפר זכויות יוצרים או לא - פשוט לא ניתן להשתמש בתמונה.
Gridge ۩ שיחה 03:50, 3 ביוני 2008 (IDT).
ובכן: את הפנורמה העמדתי למחיקה, ובמקביל פניתי לויקיפד הבלארוסי שהעלה אותה, אם כי אני בספק אם הוא יענה. לגבי שתי האחרות - אני מנסה לערוך בירור. תודה על תשומת הלב! אבי-עד - שיחה 05:05, 3 ביוני 2008 (IDT)

(מכאן)
א. כיצד ניתן להעלות את התמונות לתוך קבוצה אחת - משהו בנוסח "תמונות מזרח אירופה" וכד' - ע"מ שנוכל אח"כ לבחור את השימוש בהן עבור כל ערך רלוונטי?
ב. האם יש להעלות אותן לשרת או לוויקישיתוף?
ג. האם - ואם כן, היכן - צריך לצטט את האישור שניתן לי?
תודה! ;) אבי-עד - שיחה 18:40, 4 ביוני 2008 (IDT)

ראשית, תמונות חופשיות אכן רצוי להעלות לוויקישיתוף, ולמקמן בקטגוריות מתאימות, כמו זו: Category:Belarus
על-מנת שיתאפשר לנו לעשות שימוש בתמונה יש צורך בהסכמתו של היוצר/המחזיק בזכויות היוצרים לשני תנאים: הזכות לערוך את התמונה, והזכות לעשות בה כל שימוש, ובלבד שיינתן קרדיט. ראה גם כאן. אפשר לצטט את האישור בדף התמונה. רצוי לשלוח עותק של האישור לכתובת שמופיעה כאן. ‏Gridge ۩ שיחה 19:43, 4 ביוני 2008 (IDT).

אהרן דוד גורדון[עריכת קוד מקור]

בכל מקרה, הקישור לא מופיע בצורה המקובלת, הוא יותר מתאים להיות בקישורים חיצוניים. Rex - שיחה 00:19, 9 ביוני 2008 (IDT)

אין "צורה מקובלת", זה מושג חסר משמעות בהקשר זה. מדובר בהמשך ישיר של הביוגרפיה שלו - הטקסט הועתק לוויקיטקסט במקום להיות מצוטט בגוף הערך, וההפנייה מקשרת אליו ישירות בתום פרק הביוגרפיה. ראה זאת גם בערכים אחרים - לדוגמה ערכים העוסקים בסופרים או משוררים, אשר מפנים בגוף הערך לפרויקט בן יהודה או לוויקיטקסט. לא כל קישור חיצוני חייב להיות ברשימת הקישורים החיצוניים; ברשימת הזו נכללים הקישורים הכלליים אל מחוץ לוויקיפדיה (ובהם, כפי שציינת, קישור לוויקיטקסט). עם זאת, בערך גופו יכולים להופיע קישורים ספציפיים, שממלאים פונקציה דומה לזו של קישורים פנימיים. אבי-עד - שיחה 00:36, 9 ביוני 2008 (IDT)

כתוב על עצמך[עריכת קוד מקור]

שלום Aviados,

תודה על כתיבתך בוויקיפדיה. לרשותך עומד דף המשתמש, שבו ביכולתך להציג את עצמך ואת תחומי העניין שלך. אין עניין דווקא בהצגת פרטים אישיים. לכן, תוכל להציג את עצמך מבלי לחשוף פרטים אישיים.
באפשרותך ליצור כעת את דף המשתמש שלך, באמצעות כניסה לדף "משתמש:Aviados/ארכיון 1". יצירת הדף תקל על הנפגשים בעריכותיך לדעת מי עומד מולם, ותחשיב יותר את עריכותיך כוויקיפד מן המניין.

בברכה, ‏Gridge ۩ שיחה 01:58, 9 ביוני 2008 (IDT).

(אחלה תבנית..) אבל.. באמת? למה זה טוב? ^- אף אחד לא צריך להיבהל ממני, ברור שאני לא טרול :) אבי-עד - שיחה 02:02, 9 ביוני 2008 (IDT)
זו לא חובה, זה בסדר. ‏Gridge ۩ שיחה 02:36, 9 ביוני 2008 (IDT).
חח טוב, נראה.. אולי אעשה זאת מתישהו ;) אבי-עד - שיחה 02:44, 9 ביוני 2008 (IDT)

יוסף טרומפלדור[עריכת קוד מקור]

שלום Aviados/ארכיון 1,

כפי ששמת לב, עריכה שביצעת בוטלה על ידי אחד המשתמשים באתר. למרות זאת, חזרת וביצעת אותה עריכה פעם נוספת.
חזרה על עריכות שבוטלו בהנמקה, ללא דיון בדף שיחה, אינה מקובלת ואסורה בוויקיפדיה.

לחצו כדי להקטין חזרה

אז, מה מותר ורצוי לעשות? הנה הסבר קצר: (בתמונה‏: ההתנהלות האידיאלית)

לתשומת ליבך: עריכות חוזרות ונשנות של עריכות ששוחזרו, ללא דיון, עשויות להוביל לחסימה.

תודה, ובתקווה שיושגו הסכמות רחבות, ברוקסשיחההמורשת העולמית. פשוט עולמית! 20:13, 12 ביוני 2008 (IDT)

אתה די חצוף. פתחתי דיון בדף השיחה - אז במקום לדון איתי שם אתה מוחק שוב את העריכה האחרונה שלי ועוד מציב לי כאן את התמרור הזה? קצת ילדותי, אתה לא חושב? אבי-עד - שיחה 20:21, 12 ביוני 2008 (IDT)
כדי לקיים דיון, משחזרים לגרסה היציבה, וזה הדבר היחיד שעשה. Poxsi - שיחה - בואו להרים בירה! 20:21, 12 ביוני 2008 (IDT)
לכאורה מקובל, אבל השחזור לגרסה היציבה לא לווה בפתיחת דיון בדף השיחה. זו לא נראית לי צורת התנהלות רצויה. אבי-עד - שיחה 20:24, 12 ביוני 2008 (IDT)
במקרים של מלחמת עריכה, נהוג קודם לשחזר לגרסה המקורית, זו שבאה לפני מלחמת העריכה. ולאחר מכן, לפתוח דיון בדף השיחה, ולא להפך. Poxsi - שיחה - בואו להרים בירה! 20:25, 12 ביוני 2008 (IDT)
הבנתי מה אמרת. מה שאני אמרתי הוא, שהערך שוחזר לגרסה המקורית, אך אף דיון בקשר למחלוקת לא נפתח לאחר מכן בדף השיחה, ואני רואה בזה טעם לפגם. תודה על ההתעניינות. אבי-עד - שיחה 20:29, 12 ביוני 2008 (IDT)
בזה אתה צודק, יופי שפתחת כזה. Poxsi - שיחה - בואו להרים בירה! 20:33, 12 ביוני 2008 (IDT)
תודה. אבי-עד - שיחה 03:08, 13 ביוני 2008 (IDT)

קטגור ותיוג[עריכת קוד מקור]

נדמה לי שההבדל בין שני אלו נמצא בשורש העניין של הקטגוריות שאתה מוסיף לערכים ואי ההסכמה שמתגלה לך לאחר מעשה. אם רוצים לתייג, את פלוני כחייל וכצמחוני וכיליד 1837 וכלסבית, אז העריכות שלך נכונות. אבל לא מדובר בתגיות אלא בקטגוריות. קטגוריות הן אקסלוסיביות הרבה יותר מתגיות ומטרתן לרכז במקום אחד את כל הערכים המהותיים\המרכזיים של נושא מסוים (בהסתייגות מקטגוריות שונות מאלו שהתעוררו בהן הבעיות, כמו למשל קטגורית בדיקות רפואיות שלגביה אין מחלוקת/בעיה). אם נתחיל לתייג את כל הצמחונים, יקרו לפחות שני דברים רעים, הראשון הוא קטגוריית ענק שתאבד את היכולת שלה לסייע למחפשים למשל ערך על דמות מרכזית בקטגוריה, השני הוא שפתאום יתעורר הצורך הביזארי לתייג גם הרגלי אכילה אחרים, מכיוון שאם פלוני רשום בקטגורית צמחונים רק בגלל שהוא צמחוני, למה שאלמוני לא יהיה רשום בקטגורית לא צמחונים? ושפלוני אלמוני לא יהיה רשום בקטגורית לא להט"ב?

מעבר להסברים פה ובין היתר בגללם, בוויקיפדיה נערכו דיונים לא מעטים בעניין, והמצב הנוכחי, של קטגור ולא תיוג, הוא תוצאת אותם דיונים. יוספוסשיחה 17:50, 13 ביוני 2008 (IDT)

תן לי להרהר בזה. ובינתיים בחן את הנימוק שלי כאן. אבי־עד - שיחה 18:03, 13 ביוני 2008 (IDT)
מכיוון שנראה שהבעיה מבחינתך אינה ספציפית לערך זה או אחר, אלה מהותית וכללית, בקטגוריות שונות, עליך לפתוח דיון במזנון ולדסקס את העניין ולהפסיק לעסוק בכל כך הרבה ערכים בו"ז. הבעיה היחידה עם ההצעה שלי, היא שהנושא כבר נידון יותר מפעם אחת ואתה עלול לגלות שהתחושה שהוא כבר נידון מספיק פעמים קיימת אצל ויקיפדים רבים. יוספוסשיחה 18:44, 13 ביוני 2008 (IDT)

תמונה:Im Westen Erstausgabe 1929.jpg[עריכת קוד מקור]

תיקנתי את הרשיון שנתת לתמונה, באם יש עוד תמונות שנתת להם רשיון לא נכון כדאי שתשנה אותם בהתאם. הידרו - שיחה 17:34, 14 ביוני 2008 (IDT)

נראה לי שלא הבנתי עד הסוף איך הייתי אמור לדעת מהו בדיוק שמו של הרשיון שהיה לתמונה בוויקידויטש (ובכלל). אבי־עד - שיחה 18:02, 14 ביוני 2008 (IDT)
זו המקבילה האנגלית לרשיון בדף התמונה המקורית en:Template:PD-ineligible, אם אינך יודע מה הרשיון אל תעלה את התמונה. הידרו - שיחה 18:08, 14 ביוני 2008 (IDT)
אתה מאוד אדיב. אבי־עד - שיחה 18:10, 14 ביוני 2008 (IDT)

הפנייה[עריכת קוד מקור]

ערב טוב, אביעד, ברשותך - רגע קט של עברית :)
על פי כללי הכתיב המלא, לא מכפילים יו"ד לפני או אחרי אם קריאה:

  • בדרך כלל, יו"ד לפני ה' סופית לא תיכפל (ולכן: בעיה, הפניה, ראיה [evidence] וכו'; לכן גם: מאויש, מסוים, פרויקט וכו').
  • לעומת זאת, אם מדובר בסיומת iyah - היו"ד תיכפל לפני הה"א הסופית: תעשייה, סופגנייה, ספרייה, ראייה [sight], מעבר חצייה [haziyah], פנייה = pniyah וכו'.

המילה שבכותרת תיקרא איפוא ha-pniyah. כאשר מדובר על הפנָיָה - היא תיכתב ביו"ד אחת בלבד. אלדדשיחה 19:24, 14 ביוני 2008 (IDT)

הי אלדד. כל זה ידוע לי היטב.. אבל בכלל לא ענית לשאלתי תמיהה אבי־עד - שיחה 20:01, 14 ביוני 2008 (IDT)

תמונות מ-1,000 עיירות: סיכום[עריכת קוד מקור]

"From the Archives of the YIVO Institute for Jewish Research, New York"

(מועתק, לשם הנוחות, מכאן ומכאן)

תמונות - פינסק[עריכת קוד מקור]

הי אביעד! בהמשך לשיחתנו כאן, קיבלתי משני מקורות שונים אישור להשתמש בכמה וכמה תמונות משלהם, שמתארות אתרים בבלארוס בכלל, ואת הערים פינסק ומוטול בפרט. (האחד - ארכיון תצלומים ישנים, והשני הוא בחור שצילם שם תמונות מן הזמן האחרון). שאלתי:
א. כיצד ניתן להעלות את התמונות לתוך קבוצה אחת - משהו בנוסח "תמונות מזרח אירופה" וכד' - ע"מ שנוכל אח"כ לבחור את השימוש בהן עבור כל ערך רלוונטי?
ב. האם יש להעלות אותן לשרת או לוויקישיתוף?
ג. האם - ואם כן, היכן - צריך לצטט את האישור שניתן לי?
תודה! ;) אבי-עד - שיחה 18:40, 4 ביוני 2008 (IDT)

ראשית, תמונות חופשיות אכן רצוי להעלות לוויקישיתוף, ולמקמן בקטגוריות מתאימות, כמו זו: Category:Belarus
על-מנת שיתאפשר לנו לעשות שימוש בתמונה יש צורך בהסכמתו של היוצר/המחזיק בזכויות היוצרים לשני תנאים: הזכות לערוך את התמונה, והזכות לעשות בה כל שימוש, ובלבד שיינתן קרדיט. ראה גם כאן. אפשר לצטט את האישור בדף התמונה. רצוי לשלוח עותק של האישור לכתובת שמופיעה כאן. ‏Gridge ۩ שיחה 19:43, 4 ביוני 2008 (IDT).
א. ביקשתי מהם להשתמש בזה רק בוויקיפדיה העברית, לא ביקשתי בוויקיפדיה באופן כללי... האם זה נורא?
ב. האם האישורים שלהלן מספקים?
  • "Feel free to use whatever picture that may help you to build this article."
  • "I have no problem with you using the low-res images [...] if you can just indicate that the original is "From the Archives of [...] Feel free to use whichever images are on the site, either the smaller ones or the larger ones."
אבי-עד - שיחה 00:19, 7 ביוני 2008 (IDT)
אני חושש שזה לא מספיק. משהו יותר בסגנון הזה. ‏Gridge ۩ שיחה 00:38, 7 ביוני 2008 (IDT).
אלוהים! אני בספק אם אני בכלל רוצה לבקש - ממישהו, אי פעם - לחתום על הצהרה כזו. זה קצת מוגזם בעיניי, וספק גדול אם אני עצמי הייתי חותם על משהו כזה ביחס למשהו שיש לי זכויות יוצרים עליו. "אני מודע לכך שאני מעניק בזאת לכל אדם את הזכות להשתמש בתמונות למטרות מסחריות"?? באמת, זה די קיצוני. אז אם כך: האם הנוסח שהראיתי לך מספיק לדעתך בכדי להעלות את התמונות לשרת הרגיל תחת כללי "שימוש הוגן"? אבי-עד - שיחה 00:57, 7 ביוני 2008 (IDT)
אביעד, כיום אינני עוסק בתחום התמונות בוויקיפדיה העברית, ואני מתפנה לכך רק כאשר אני מתבקש, ואכן התבקשתי על-ידי משתמש אחר לטפל בתמונות שהוספת לערך פינסק. עד לפני מספר חודשים ניצחתי על מערך התמונות בוויקיפדיה, ועשיתי זאת במשך תקופה ארוכה. במהלך תקופה זו הייתי בקשר בענייני תמונות עם כמעט כל חברי הקהילה, וכן עם צלמים מקצועיים, ומפורסמים שונים. איש מהם לא קיבל "הנחה", ועל-מנת שתמונה תסומן כחופשית בוויקיפדיה, חובה להסכים לתנאים הללו. זה בהחלט לא בשמיים, ועובדה שנתרמו מיליוני תמונות תחת התנאים הללו במשך שנים ספורות. שים לב שגם כאשר אתה כותב ערך בוויקיפדיה, התנאים זהים. מסיבה זו מותר להעתיק את כל ויקיפדיה ולעשות שימוש מסחרי בתוכן (לפי GFDL, כאמור). תמונה שאינה חופשית, אין אפשרות להשתמש בה, אלא אם זה במסגרת שימוש הוגן. לעניינו, אינני רואה כיצד ניתן לטעון לשימוש הוגן בתמונה עדכנית של עיר. בניגוד אליי, משתמש: Deror avi הוא עורך דין, ותוכל לבקש ממנו אור ירוק אם הנך מעוניין להעלות תמונה במסגרת שימוש הוגן. סביר להניח שתקבל ממנו את אותה תשובה שקיבלת ממני, אך אתה מוזמן לנסות. בברכה, ‏Gridge ۩ שיחה 02:12, 7 ביוני 2008 (IDT).
בסדר, אנסה לפנות לדרור. בסך הכל הכוונה שלי טובה - אני מנסה להשיג עבורנו תמונות איכותיות וכמובן בשימוש חוקי; אני פשוט חושש להציג בפני האדם שהסכים שנשתמש בתמונות "דרישה" לחתום על 'ויתור הזכויות' הזה, פשוט מפני שיש לי הרגשה שהוא לא ירשה לעצמו להסכים. אגב, אינני מדבר על תמונות עדכניות של העיר - כאן אני לא חושב שתהיה בעיה. הבעיה שאני צופה היא עם הארכיון שקיבלתי ממנו אישור להשתמש בתמונות, שצולמו בתחילת המאה הקודמת; מנהל הארכיון כמובן אינו זה שצילם את התמונות. לגבי תמונות רבות אמנם אין להם כל מידע לגבי זהות הצלם (ו/או יש להניח שהוא נפטר לפני כ-70 שנה) - אבל מדובר בעשרות תמונות ממקורות שונים, שאע"פ שהן ברשות הארכיון, קשה לי לראות אותו חותם על הצהרה בנוסח "אני בעל הזכויות על התמונות". לא יודע איך הסתדרתם במקרים דומים... בשורה התחתונה, אעשה כעצתך ואפנה לדרור. אם יש לך איזושהי הברקה בעניין אשמח לשמוע.. אבי-עד - שיחה 03:19, 7 ביוני 2008 (IDT)
קישור לאתר המדובר לא יכול להזיק. ‏Gridge ۩ שיחה 15:08, 7 ביוני 2008 (IDT).
איזה אתר, אתר התמונות? הנה: People of A Thousand Towns (זה דורש הרשמה קצרה וחינמית, לא נורא). אבי-עד - שיחה 21:15, 7 ביוני 2008 (IDT)
צריך לבדוק כל מקרה לגופו - אם ידועה שנת התמונה, ומדובר בתמונות בהם פגו זכויות היוצרים (כתלות במדינה - בישראל זה 50 שנה מיום הצילום, וכך גם באנגליה, בארה"ב זה משתנה בהתאם לשנת הצילום) אין בעיה להשתמש בהם. אם חלפו 70 שנה ממות היוצר אין בעיה להשתמש בתמונות - בשאר המקרים - צריך לבדוק אם מדובר בשימוש הוגן, ואם לא - לא להשתמש. דרור - שיחה 21:24, 7 ביוני 2008 (IDT)
בחרת לענות כאן, אז אני ממשיך: ברוב התמונות ידועה שנת התמונה. לגבי רבות מהן לא ידוע מי צילם. מכאן שמהבחינה הזו אין כנראה בעיה מהותית של ז"י. העניין הוא שהתמונות נמצאות ברשות הארכיון הספציפי הזה - גם פיזית (העתק 'מקורי' כלשהו, ואולי גם התשליל, אינני יודע), ושימוש בהן צריך שיהיה על דעת מנהל הארכיון. השגתי הסכמה עקרונית ממנו לשימוש בתמונות בוויקיפדיה, אבל הבעיה היא שאני חושש לבקש ממנו לחתום על ההצהרה הגורפת הזו. איך היית מציע לפתור זאת? ובנוסף: במקרה דנן, תחת אלו תנאים יהיה מדובר בשימוש הוגן או לא? אבי-עד - שיחה 22:59, 7 ביוני 2008 (IDT)
בקצרה, שימוש הוא "הוגן" אם לא ניתן להשיג תמונה חופשית והתמונה הכרחית להבנת הערך (ראה שימוש הוגן). זהות הצלום כן חשובה, שכן היא משפיעה על חוקי זכויות היוצרים הרלוונטיים (הדין החל). אם פגו הזכויות לא משנה היכן נמצא ההעתק המקורי או התשליל - אין זכויות בתמונה ואפשר להעלות אותה לשימוש חופשי. דרור - שיחה 11:47, 12 ביוני 2008 (IDT)
בסדר, אבל: חשבתי שחלים דיני ז"י על מי שסרק את התמונה, לא? ועוד לגבי ז"י על תמונות - נתקלתי בתבנית הזו: {{תמונה ישנה}}
האם פירוש הדבר שכל תמונה שצולמה לפני 1946 מותרת לשימוש חופשי? אבי־עד - שיחה 06:29, 14 ביוני 2008 (IDT)
פרוש הדבר שכל תמונה שצולמה בישראל או בארץ ישראל על ידי צלם ישראלי או ארץ ישראלי לפני שנת 1957 מותרת לשימוש חופשי (יש לרוב לתת קרדיט לצלם, אבל השימוש חופשי). דרור - שיחה 19:05, 14 ביוני 2008 (IDT)
אני מבין. ומה בעניין שכאן - כלומר, תמונות שצולמו בשנות השלושים בפולין ע"י צלם פולני-אמריקאי? אבי־עד - שיחה 19:52, 14 ביוני 2008 (IDT)
זה כבר הרבה הרבה יותר מסובך - איך החוק האמריקאי מתייחס לזה (כלומר - האם חל הדין האמריקאי)? איך הפולני(האם חל הדין הפולני)? האם זה צלם אמריקאי שרק ביקר בפולין (דין אמריקאי - כתלות בדין הפולני)? צלם שהיה פולני בעת שצילם את התמונה ואחר כך הפך לאמריקאי (דין פולני, כתלות בדין האמריקאי)? אמריקאי שאחר כך הפך לפולני (דין אמריקאי כתלות בדין הפולני). ומתי נפטר? בקיצור - הכי פשוט - אם חלים כללי השימוש ההוגן - תעלה את התמונה. אם לא - תבדוק אם עברו לפחות 50 שנה מפטירת הצלם (ורצוי 70) ואז תעלה את התמונה. דרור - שיחה 19:57, 14 ביוני 2008 (IDT)

השיחה אצל גרידג'[עריכת קוד מקור]

הי דרור, אני כותב כאן מפני שאינני יודע אם אתה עוקב אחר השיחה אצל Gridge (וזה במקום להפנות אותך כל הזמן לשם): אין לי מושג לגבי החלות של הדין האמריקאי והפולני. מדובר בצלם ממוצא פולני (למיטב ידיעתי; ייתכן שמזרח-אירופי אחר, באזור) - אבל לא ידוע לי אם בעת צילום התמונות הוא היה רק אזרח פולין או גם אזרח אמריקאי. את התמונות הוא צילם עבור מגזין אמריקאי. נפטר ב-1944. ניסיתי לברר לגבי יורשים, אבל ללא הצלחה. עברו 50 שנה מפטירתו (אבל לא 70) - אז מה: שימוש הוגן, חופשי או מה..? אבי־עד - שיחה 20:07, 14 ביוני 2008 (IDT)

מתוקף מה צילם שם? האם היה חייל אמריקאי? דרור - שיחה 20:09, 14 ביוני 2008 (IDT)
מעניין. חפרתי עוד קצת וראיתי פרטי מידע שפספסתי: מזה ומשאר מה שקראתי אני מבין שהוא לא היה אמריקאי, אלא יהודי פולני לכל דבר, שרק מספר לא מועט של תמונות שלו התפרסמו בעיתון אמריקאי במסגרת סדרת תמונות על "הבית היהודי בעולם הישן". הצלם המדובר הוא אַלטער קאַציזנע (Alter Kacyzne), וטעיתי בשנת הפטירה שלו - 1941 (על פי הביוגרפיה כאן). המידע שניתן לגבי התמונות באתר שממנו אני מעוניין לדלות אותן הוא כדלקמן:

Alter Kacyzne Collection: Photographs taken by Alter Kacyzne, prominent Yiddish writer and professional photographer. The photographs in this collection were taken in Kacyzne's studio in Warsaw and in 70 Jewish communities in Poland between 1917 and the 1930s. Many of them were created under commission to the Jewish Daily Forward in New York. One notable series of immigration pictures were done as a work-for-hire for HIAS (Hebrew Immigrant Aid Society).

הווה אומר: התמונות צולמו בוודאות לפני למעלה ה-70 שנה. אז אם כך, הייתי מבקש רק לוודא:
1. הא נודעת חשיבות רק לזמן שעבר מאז שצולמה התמונה, ואין משמעות לזמן שחלף מפטירתו הצלם?
2. האם לא חלים דיני ז"י גם על מי שסרק את התמונות (וכתלות בתשובה - האם אין מניעה להעלותן לוויקישיתוף)? תודה! אבי־עד - שיחה 23:31, 14 ביוני 2008 (IDT)
ממה שכתוב בויקיאנגלית - כאן - על פי חוק זכויות יוצרים הפולני משנת 1926 החל על תמונות אלה, הרי שהתמונות חופשיות כיום. אתה יכול להעלות אותם. במקרה זה אין זכויות בסריקה משלא נעשה "עיבוד" של התמונות. אל תשכח לתת קרדיט לצלם (תשתמש ברישיון attribution של הקומונס, ותרשום את שם הצלם). דרור - שיחה 00:20, 15 ביוני 2008 (IDT)
מצוין! זה ממש משמח
אתה מתכוון שאשתמש בזה - Template:Attribution? כי למיטב הבנתי, הטקסט ברישיון הזה מעיד על כך שהתמונה כן מוגנת בזכויות יוצרים, אפילו שמחזיק בהן הסכים לחלוק אותן(..?). ושאלה נוספת: מנהל הארכיון ביקש שאתן לארכיון קרדיט, ואף העביר לי ניסוח (שנזכר בדף השיחה אצל גרידג'). מקווה שזו לא תישמע שאלה מטופשת, אבל - איך כדאי לנסח את הקרדיט הכפול הזה? אבי־עד - שיחה 03:28, 15 ביוני 2008 (IDT)
בתבנית ה"מקור" של התמונה תרשם גם את שם הצלם וגם את שם הארכיון. זה צריך להספיק. ה"attribution" נותן הגנה מסוימת לזכויות היוצרים המוסריות, כך שגם אם אנו טועים (ונותנים קרדיט מקום שלא צריך) זה לא סוף העולם, ועדיף על המצב ההפוך (שלא ניתן קרדיט מתי שצריך). דרור - שיחה 10:20, 15 ביוני 2008 (IDT)