שיחת ויקיפדיה:עבודות ויקידמיות/מרכז אפריקה - אוניברסיטת בן גוריון

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כתיבת ערכים בלימודי אפריקה באונ' בן-גוריון בנגב[עריכת קוד מקור]

הועבר מהדף ויקיפדיה:מזנון
Ori‏ • PTT21:57, 19 באוקטובר 2010 (IST) אני מבקש להביא לידיעתכם שבעקבות קשר שנוצר בין עמותת ויקימדיה ישראל לבין "מרכז אפריקה" אשר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מתעתדים ד"ר תמר גולן ופרופ' צבי בנטואיץ' להטיל על תלמידי שני קורסי המבוא שהם מעבירים (למעלה ממאה סטודנטים בכל קורס) לכתוב ערכים בויקיפדיה כמטלה העיקרית של הקורס, במקום בחינת סיום.תגובה

התנדבתי להעביר לסטודנטים הדרכה ראשונית בתחילת השבוע הקרוב, אך אין ספק שכמו בשיתופי פעולה קודמים, הסטודנטים והמרצים כאחד יזדקקו להרבה סבלנות ותמיכה מצידנו הויקיפדים. כמובן שאספר להם במהלך ההדרכה על החממה, דלפק הייעוץ, וכו', אך אשמח אם יימצאו מתנדבים שיביעו ענין מפורש בליווי הקורס בחודשים הקרובים, כדי שאוכל לשתפם ברשמים מההרצאה ולהפנות ספציפית אליהם במקרה הצורך. אתם מוזמנים להצהיר על נכונותכם להלן, או בדואל אלי. כמובן, גם מי שלא ילווה אקטיבית את הסטודנטים מתבקש לגלות אורך רוח מיוחד לצעדיהם הראשונים של הסטודנטים. (כמובן שננחה להשתמש בתבניות המתאימות וכו'.)

אינני בקיא בנושא, אך נדמה לי שהכיסוי שלנו את תחום לימודי אפריקה (אישים, עמים, הסטוריה, גאוגרפיה, פוליטיקה, וכו') יהא נשכר מאוד מתשומת לב מרוכזת בגיבוי הנחיה אקדמית.

אם מסקרן אתכם, בדעתי להעביר גרסה מעובדת של ההרצאה שהעביר דוד שי באקדמיית ויקיפדיה האחרונה בפני אנשי אקדמיה (המושב האחרון, שנוסף זמן קצר לפני הכנס, ושנערך בחדר נפרד), שעזרתי לחבר בשעתו, משולבת בכמה שקפים ממצגת ויקיפדיה הכללית שכתבו רבים וטובים, ושקיבלתי מהראל ושיפצתי קצת בעצמי.

אז נשנס מתניים! Ijon - שיחה 00:51, 14 באוקטובר 2010 (IST)תגובה

אני מציע לתת להם לקרוא מספר ערכים שנכתבו על ידי הקורס לדיני נזיקין, כמו: עוולת גרם הפרת חוזה, הדבר מעיד על עצמו, חובת הראיה ברשלנות. לאחר שיתרשמו, יהיה ניתן לבקש מהם את הדברים הבאים:
  1. קראו כמה ערכים מומלצים אצלינו והבינו בערך מה אנו רוצים.
  2. אל תבקשו מהסטודנטים להביע את עמדתם האישית ו/או לחזות את העתיד. אם זה רצונכם, שיגישו לכם את העבודה אחרי הקורס בדוא"ל עם תוספת שלא נכנסה לערך. אצלינו לא מביעים עמדות!
  3. אצלינו מצמידים את המקורות בהערות שוליים לפסקאות. ככה זה אצלינו, אנחנו לא אקדמיה. נלמד אתכם איך לעשות את זה בשמחה. אבל אנא המנעו מרשימת מקורות אינסופית שאחרי זה אנחנו נצטרך לפזר ברחבי הערך בלי שיש לנו אפשרות לקרוא אותה בכלל.
  4. כשאתם מביעים דעות שברור שהן שנויות במחלוקת, כמו: "הדבר גרם לכך שכמעט ואי אפשר היה להעריך לפני הדיון המשפטי ואף במהלכו, אם תקום תחולה לכלל אם לאו, וכנגזרת מכך, איזה ראיות צריך וכדאי לצדדים להציג בפני בית המשפט.", כתבו מי אמר את הביקורת ורצוי שגם תביאו דעות אחרות.
  5. הערכים אצלינו מיועדים לקהל הרחב. קהל מאוד אינטיליגנטי המתעניין בכל דבר וגם בפרטי הפרטים שאתם לומדים באקדמיה, אבל הם צריכים סולם כדי להגיע אל אותם פרטי פרטים. אנו מאוד מבקשים שבמסגרת הכתיבה, תתנו ציון לסטודנטים בעיקר על כתיבת הבסיס ולא על יכולת הפגנת החיטוט בפרטי פרטים. הזמן של הסטודנטים מוגבל ולנו הרבה יותר חשוב שייכתב הבסיס (ראו לדוגמא עד כמה מצבינו נואש בחוף השנהב) ופחות דחוף לנו להבין את הדעות השונות בחזית המחקר האקדמי של אפריקה. לא שלא נשמח לשניהם, אבל בלי הראשון, קשה יהיה לנו להבין את השני. כלומר, אם אתם באמת רוצים שאנו נצא מרוצים מהעניין, לכו על הבסיס ותנו לסטודנטים ציון על הבסיס, על היכולת לכתוב חומר לימוד בסיסי שיהיה מובן ושווה לכל נפש ולא על הפגנת מספר המאמרים האקדמיים שהם מצליחים לשבץ לתוך הערכים.
אני חושב שיש לעשות תיאום ציפיות בעניין זה עם המרצים, כי לפני שנותנים הרצאה לסטודנטים צריך לברר שהמרצים לא אומרים להם משהו אחר (הם אלו שנותנים את הציון). תודה. עדירל - שיחה 14:25, 14 באוקטובר 2010 (IST)תגובה
אני מזכיר שכחלק מהכנסת ערך חדש לוויקיפדיה, יש לקשר אליו מערכים אחרים, על מנת שלא יישאר "יתום". תודה רבה - ‏Ovedcשיחהאמצו ערך יתום! 21:31, 16 באוקטובר 2010 (IST)תגובה

אני מוכן ללוות את הקורסים של מרכז אפריקה![עריכת קוד מקור]

הועבר לויקיפדיה:מרכז אפריקה

סוף העברה

רשימת ערכים מבוקשים בנושא אפריקה[עריכת קוד מקור]

הועבר מהדף ויקיפדיה:מזנון
Ori‏ • PTT12:07, 24 באוקטובר 2010 (IST) בהמשך לאמור לעיל בענין מיזם כתיבת הערכים במסגרת שני קורסים ב"מרכז אפריקה" באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אשמח אם יימצאו ויקיפדים חרוצים שייאותו להטות שכם בריכוז רשימת ערכים נדרשים בתחום לימודי אפריקה, בדף המיזם. מרצי הקורסים עובדים על רשימות משלהם, כמובן, אך הם לא מנוסים בשימוש בויקיפדיה, ויהיה להם קשה יותר לבדוק מה יש ומה אין; חוץ מזה, מדובר בשני קורסים שבכל אחד מהם למעלה ממאה סטודנטים, כך שדרושות רשימות ארוכות, ולכן יהיה טוב אם נעזור גם אנחנו.תגובה

היות שאין לנו עדיין פורטל:אפריקה, לא יכולתי לשלוף משם רשימת ערכים מבוקשים. רחרחתי קצת בערכים המבוקשים בפורטלי הגאוגרפיה וההסטוריה, אך כמעט שלא העליתי דבר בחכתי. אגב, משימה גדולה במיוחד (אולי לשלושה עד שבעה סטודנטים) יכולה להיות להרים פורטל אפריקה עשיר, אבל לכך יידרשו חונכים בקיאים בהלכות פורטל. אם ישנם כאלו ביניכם, אתם מוזמנים להירשם כחונכים בדף המיזם ולציין שתשמחו לעבוד על פורטל.

אגב, היום העברתי הרצאה לקורס אחד, ומחר אעביר אותה הרצאה לקורס השני, ובכך המיזם יוצא לדרך הלכה למעשה. צַפּוּ לגל ויקיפדים חדשים ורכים, ונסו לשמש לי תנאים דמסייעין בטענתי שלא כל הויקיפדים נושכים. הבטחתי לסטודנטים שהם יפגשו ויקיפדים ידידותיים במיוחד.

תודה מראש לכל מי שיתנדב לעזור, ולכל אלו שכבר התנדבו! Ijon - שיחה 22:02, 18 באוקטובר 2010 (IST)תגובה

לא ברור לי האם הבקשה היא בשמך או בשם המרצים. הדומא של הקורס בדיני נזיקין עדיין מדירה שינה מעיני (בהגזמה קלה) ואני רוצה להיות בטוח שיש פה תיאום לפני שאנו מבזבזים זמנינו לריק.
  1. בדף המיזם כתוב במפורש במטרות "הראשונה היא להביא את הסטודנטים להיכרות מעמיקה עם מושגים מרכזיים בלימודי אפריקה, תוך פיתוח יכולות ניתוח מקורות, ביקורת וכתיבה אקדמית ברמה גבוהה". עד כמה המרצים רואים את ניתוח מקורות נגד עיניהם?
  2. בדיני נזיקין הסטודנטים קיבלו הנחיה לכתוב מינימום של עמודים ולכן נפחו את הערכים. האם זה יקרה גם כאן?
  3. בדיני נזיקין הסטודנטים נדרשו להביע את עמדתם ולהתייחס לקודיפיקציה שלא נולדה. האם זה יקרה גם כאן?
  4. בדיני נזיקין הסטודנטים התייחסו רק למשפט הישראלי. האם צמצום כזה יקרה גם כאן?
שאלות אלו חשובות כדי להבין מה יקרה לנו כאן. מדרום לסהרה יש כ-40 מדינות. כדי להשיג 200 ערכים כל שנדרש זה לכתוב על ההיסטוריה של כל ארץ, הכלכלה של כל מדינה, הגאוגרפיה של כל מדינה, התרבות של כל מדינה והאוכלוסיה של כל מדינה. מן הסתם יש במדינות אפריקה 100 שבטים ייחודיים בעלי מנהגים והיסטוריה, כל שנדרש הוא לכתוב על כל שבט. לכל מדינה מן הסתם היו 5-10 מנהיגים - הנה לך ארבע מאות ערכים.
תשובות:
  1. את פרופ' בנטואיץ' טרם פגשתי, ואפגוש מחר. למיטב הבנתי, ניתוח מקורות הוא חלק מדרישות הקורס. אוודא זאת מפורשות מולם מחר.
  2. לא, לא יקרה. אין ולא תהיה הנחיה כזו.
  3. לא, לא יקרה. אין ולא תהיה הנחיה כזו. (אם המרצים מאוד ירצו עמדה אישית של התלמידים -- ידרשו ויקבלו אותה בטקסט נפרד מגוף הערך).
  4. לא. מלכתחילה כל הנושאים קשורים לאפריקה, ורובם כמעט בכלל לא לישראל. כמובן שבמקומות שבהם יש מה לספר על קשר לישראל, הערכים יכסו זאת.
המתכונת שאתה מציע מועילה בהחלט. וגם הנושאים להלן מצוינים. אתן למרצים להחליט. אני מניח שבסופו של דבר ישלחו הסטודנטים יאחזו בזה וגם מזה לא יניחו ידם. Ijon - שיחה 22:48, 18 באוקטובר 2010 (IST)תגובה
אולם חוששני שהמרצים רוצים משהו אחר - ערכים כמו:
  1. נחשלות מדינות אפריקה שבו יסוכמו המחקרים על הסיבות לנחשלות של מדינות אלו, ההאשמות שזה השפעת העבדות והקולוניאליזם וכו'.
  2. המעבר לעצמאות של מדינות אפריקה - הסיבות לכך שזה קרה והזמנים.
  3. היחס לאדם הלבן במדינות אפריקה העצמאיות
  4. היחס לאדם הלבן בתקופה הקולוניאליסטית של אפריקה
  5. איכות הסביבה באפריקה
  6. הגנת החי באפריקה
  7. זכויות נשים באפריקה
  8. מילת נשים
  9. איידס באפריקה שמדרום לסהרה - ערך קיים אבל ניתן לעדכון
  10. הומוסקסואליות באפריקה
  11. התרחבות המדבר באפריקה
  12. משטרים צבאיים באפריקה
  13. דמוקרטיה באפריקה
  14. קומוניזם באפריקה
  15. רפואה באפריקה
  16. השקעות זרות באפריקה
  17. יציבות מטבע במדינות אפריקה
  18. ילודה באפריקה
  19. תמותה באפריקה - הסיבות למ\תמות הבאזורים שונים ובמדינות שונות.
  20. ספרות אפריקאית
  21. ארכיטקטורה אפריקאית
  22. בנייה באפריקה במאה ה-20

גם אלו מצויינים. בעצם, מכיוון שאין לנו כמעט כלום על אפריקה שמדרום לסהרה כל תרומה תתקבל בברכה. עדירל - שיחה 22:29, 18 באוקטובר 2010 (IST)תגובה

נהדר, תודה על ההשקעה! Ijon - שיחה 22:48, 18 באוקטובר 2010 (IST)תגובה
אני לא מסכים שכל הערכים פה ראויים. אסור לשכוח שאפריקה היא יבשת רב תרבותית. לא צריך להתייחס אליה כיחידה אחת ואין לשים דגש על ערכים כלליים עליה. עדיפים ערכים ספיציפים יותר. לדוגמה חסר הרבה על ההיסטוריה של אפריקה מלפני האדם הלבן. אין לנו לדוגמה ערכים על אמפריית גאנה, אמפריית מאלי ואמפריית סונגהיי. דניאל ב. 23:51, 18 באוקטובר 2010 (IST)תגובה
תודה גם לך על ההשקעה. זה נשמע לי מעניין ואני מקווה שגם יצליח (לכן אני קצת נודניק). שתי נקודות:
אפשר להציע שיינתן לסטודנטים קרדיט על מספר ערכים אם הם משקיעים בהרחבת ערכי רקע עבור הערך שלהם. לדוגמא: אם הנושא הוא משטרים צבאיים באפריקה, אז במקום לכתוב בערך שלהם הקדמה ארוכה ומיותרת על מה זה משטר צבאי ומה הגורמים לו, שיכתבו את הדברים בערך משטר צבאי אם הוא לא ברמה ראויה. כדי שיעשו זאת, צריך שהמרצים ירשו זאת מראש ויעניקו ניקוד בהתאם. דוגמא שנייה: לפני התמודדות עם הרעיון הכללי של משטרים צבאיים באפריקה אולי ירצו הסטודנטים לכתוב ערך על משטר צבאי ספציפי במדינה אחת של אפריקה, כדי לחוש את החומר. גם לזה יש לתת מקום ותגמול (הגם שאני בספק כמה סטודנטים יעשו צעד חכם זה).
במקביל, הייתי מציע שאם מישהו כתב ערך ומצא שהוא קטן מידי (למרות שאין הגדרת גודל מחייב) הוא יורשה להכחיל אחד או יותר מהערכים הנלווים אליו.
דבר שני, ניתוח מקורות זה מצויין. סיכומם, השוואתם, הצגת הדעות השונות זה אחלה. אבל הבעת דעות אישיות זו רעה חולה והגבול הוא דק. אני מציע שההנחיות שהמרצים נותנים לסטודנטים יועלו לדף הפרוייקט אצלינו ושבמקרה שאנו מגיעים לאי הסכמה עם סטודנט, נוכל אנו לפנות אל המרצה לנסות לתווך עבור הסטודנט.
לגבי הערתו של דניאל, בוודאי. אם יסכימו לערכים שהוא הציע, אדרבה. אולם ניסיתי להציע ערכים שכמדומני יותר יתאימו לטעם של המרצים ואם יש לשוברם ליחידות יותר קטנות אז מצויין. עדירל - שיחה 23:56, 18 באוקטובר 2010 (IST)תגובה
אכן, כמעט בטוח שכתיבה ערך נוסח איכות הסביבה באפריקה תדרוש עבודה רבה מדי ביחס לדרישות של קורס בן 2 יחידות לימוד. לעומת זאת, אפשר בהחלט, כפי שהוצע, לפרק את הערכים: איכות הסביבה במוזמביק (כערך מורחב מתוך מוזמביק כמובן), או קרן החירום של הנשיא למלחמה באיידס (PEPRAF). Ijon - שיחה 15:25, 19 באוקטובר 2010 (IST)תגובה

סוף העברה