שיחת ויקיפדיה:איך להקים אסם/עריכת הערכים של רפאל לירז

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 11 שנים מאת Pashute בנושא פשעיו?

פשעיו?[עריכת קוד מקור]

הגעתי לכאן בגלל דבר פעוט: קראתי עם בתי את ספרה של דבורה עומר "בדהרה" על מניה שוחט. ולאחר שמצאתי במרשתת חומר רב ברוסית ובאנגלית וכן תמונות על זובאטוב והבולשת הרוסית - ועל החשדות לגבי מניה, עניין אותי לדעת אם בייגה שוחט היה מצאצאיה.

והנה אני קורא שיחה מלאת גסויות של אימן נגד "רפאל לירז", המתלוננת על סגנונו ועריכותיו. גם אני פעמים רבות אוהב לכתוב את הערך בויקיפדיה (ולא בוורד) ולהשלים אותו בעריכות קטנות נוספות. גם אני הואשמתי ש"אינני יודע על מה אני מדבר" כשכתבתי על String Theory מתוך הכירות עם המונחים באנגלית בלבד. אגב, כתבתי הסבר שהיה שונה מהכתוב בויקיפדיה האנגלית, בהסתמך על לימודיי ועל מאמרים (כל המקורות הובאו באותו מאמר) בעיתונות המדעית והאקדמית המקובלת. לאור זאת חשתי שאולי יש מקום עבורי להזדהות אתו, כמי שמשקיע לפעמים זמן רב בחקר וכתיבת ערכים, והחלטתי לבדוק מה היו פשעיו.

מעניין היה להתבונן שנים אחר כך ברשימה זו ובגרסאות המקוריות. השוויתי כמה ערכים. בערפילית הטבעת רשם פרטים רבים ומדוייקים. כולם היום מופיעים בערך - בפינה. כלומר, היה לו מקור נאמן ומדעי. אם כן, כנראה שבמקרה זה לפחות, אי אפשר היה "להאשים" אותו בהבאת שטויות וניסיון חבלה. בתורת הכאוס הוא כתב אמנם בלשון לא מקצועית, אך הוא דייק בכל דבריו, ובסופו של דבר, השכתוב (ללא ההרחבות שבאו אחר כך) לא רחוק כל כך מהמקור.

השוואת גרסאות תורת הכאוס (התוהו)[עריכת קוד מקור]

הנה בתורת הכאוס הוא כותב:

תורה העוסקת במערכות מורכבות כגון,מזג אויר, תנודות בקרב עדר של בעלי חיים או שוק המניות, שאינן ניתנות לחיזוי בגלל היותן רגישות לשינויים קטנים.האפקט המצטבר של השינויים ועיתויים מקשה על חיזוי מצב המערכות בעתיד, או שזו בכלל משימה בלתי אפשרית לחזות את מצבן במידה גבוהה של אמינות.

לעומתו, הערך כיום כתוב כך:

תורת הכאוס או (התוהו) הוא ענף במתמטיקה, פיזיקה וכלכלה המתאר התנהגות של מערכות דינמיות שמגלות רגישות גבוהה לשינויים קטנים בתנאי התחלה.
החידוש הגדול בתורת הכאוס היה שהיא הראתה שגם במערכות פשוטות ודטרמיניסטיות יש מצבים בהן התנהגותן לא ניתנת לחיזוי באופן אפקטיבי, כי לשם כך יש צורך בידיעת התנאים ההתחלתיים בדיוק אינסופי. תופעה זו מכונה בלשון ציורית "אפקט הפרפר". דוגמאות למערכות כאלה הן האטמוספירה ומערכות כלכליות מסוימות.
אני הוספתי עכשיו את "או התוהו"... בואו נבדוק את השאר:
אכן העברית עילגת: "או שזו בכלל משימה בלתי אפשרית לחזות..."
אכן הפיסוק יוצא במקומות לא נכונים, כשהפסיק מחובר לתחילת המלה הבאה במקום לסוף הקודמת, ועוד.
אם נתעלם מהקישורים למתמטיקה פיסיקה וכלכלה: נקבל -
  • החלפת "העוסקת במערכות מורכבות" (עברית יפה) ב"המתאר התנהגות של מערכות דינמיות" מונח טכני מקושר, שלאו דווקא נדרש כאן בשלב זה של ההסבר, בעיקר לאור הפופולריות של הנושא גם בקרב הציבור הרחב.
  • החלפת "העוסקת ב... כגון מזג אויר, תנודות בקרב עדר של בעלי חיים..." ועוד כמה דוגמאות, במשפט המסורבל: "החידוש הגדול בתורת הכאוס (הכוונה: של תורת הכאוס?) היה שהיא (איזו עברית משובחת) הראתה שגם במערכות פשוטות ודטרמיניסטיות (קישור כמובן)...
  • החלפת תנודות...שאינן ניתנות לחיזוי בגלל היותן רגישות... בביטוי: יש מצבים בהן התנהגותן לא ניתנת לחיזוי באופן אפקטיבי (וכמו שאמר דודו טופז המנוח - "ולא סתם דברים בגו") כי לשם כך יש צורך בידיעת התנאים ההתחלתיים בדיוק אינסופי.


אבל לענ"ד (לעניות דעתי) היה פשוט ניתן לשים תבנית להשלים או איכשקוראיםלזה - התבנית שאומרת שהערך לא מספיק מקצועי...

דווקא התבנית והשלד שהוא נתן לערך זה, הן נשמר לאורך זמן, והן (לדעתי, כמובן) אפילו בעל עדיפות במידה מסויימת על הערך כפי שהוא כתוב כעת.

כך גם במונחים אחרים שרפרפתי בהם ובגרסותיהם הקדומות.


ואולי אני מגלה אהדה למישהו שלא מגיעה לו האהדה. האם תוכלו להפנות אותי למאמר גרוע במיוחד?

בכל אופן, משתמש בשם זה מופיע גם באיןציקלופדיה (אך אינני מאשים אותו בזמן שבזבזתי כעת על הכתיבה שם).
-- (משתמש:פשוט [משה]שיחה) • ד' באב ה'תשע"ב • 16:35, 23 ביולי 2012 (IDT)תגובה

וויג'ר ופאיוניר[עריכת קוד מקור]

ועכשיו מצאתי אפילו שדייק לעומת ה"תיקונים"!! בוויג'ר הוא כתב שהגשושית נשלחה בעקבות הפיוניר שקדמה לה. המתקנים רשמו ששתי החלליות יצאו יחד באותו המבצע. בויקיפדיה האנגלית רשום שאכן היו שתי גשושיות: וויג'ר 1 ו-2, אך הראשונה עברה את הפיוניר 10 בחלל, בתאריך כך וכך, והפכה להיות הגשושית הרחוקה ביותר בעולם. הקשה על הקישור של פיוניר, מובילה לכך שזו שוגרה לחלל ב-1972!! חמש שנים קודם!!! כלומר, וויג'ר ("המסע") יצאה למסעה חמש שנים אחרי הפיוניר ("החלוץ"), והגיעה לקרבת שבתאי לפני הפיוניר!
-- (משתמש:פשוט [משה]שיחה) • ד' באב ה'תשע"ב • 16:55, 23 ביולי 2012 (IDT)תגובה

שפת רחוב[עריכת קוד מקור]

טוב, אני מניח שלא ירצו לאפשר לו לכתוב מחדש, אחרי נסיון ארוך והתמודדות עם שפה דלה כמו זו:

בגלל שכל פעמים מתגלים עוד "חברים" בקבוצה המקומית לא ניתן לאמוד סופית כמה היא מונה וכנראה אין סוף למספר הגלקסיות הננסיות בקבוצה.(אם אפשר לעשות אנלוגיה למערכת השמש,אז זה דומה למצב של קבוצת האסטרואידים בה.

אני מניח שמדובר בתרגום מאנגלית, ואולי אפילו שימוש במנוע אוטומטי (הסיבה להצמדת הפסיק לתחילת מלים).
-- (משתמש:פשוט [משה]שיחה) • ד' באב ה'תשע"ב • 17:03, 23 ביולי 2012 (IDT)תגובה