שיחה:רצח יצחק רבין/ארכיון 7

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 14 שנים מאת Eman בנושא מה היה אילו?

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף

השפעת הרצח על הפוליטיקה[עריכת קוד מקור]

בספר "שמעון פרס - האיש שלא ידע לנצח" נכתב שרציחת רבין קטעה מו"מ עם סוריה שהיה לקראת סיומו. ושמעון פרס לא היה מסוגל להשיגו לפני הבחירות, בהם הפסיד. סבורני שאפשר להוסיף מידע זה לערך בית השלוםשיחה • י"א בחשוון ה'תשס"ט • 16:57, 9 בנובמבר 2008 (IST)

יש כמה בעיות עם פסקה כזו: היא ספקולטיבית, היא לא קשורה ישירות לרצח (לקוראים מובן שמותו של רבין מנע הגשמת תכניות שבהן הוא עסק), המידע הזה לא היה ידוע לרוצח ולא השפיע עליו, והיא מכניסה פוליטיקה לערך - אין חולק על כך שרצח פוליטי הוא מעשה שלילי, אבל מו"מ מדיני נתון למחלוקת פוליטית. מלמד כץשיחה 17:43, 9 בנובמבר 2008 (IST)
כתבתי לפני התנגשות עריכה: :אני לא בטוח שהמידע הנ"ל מבוסס מספיק ושהנושא חשוב מספיק. נדמה לי שמשא ומתן עם סוריה מתנהל כבר כמה שנים למקוטעין ופעמים רבות פורסם כי השיחות "רציניות" או שהוא עומד לקראת סיום. אפשר לומר על כל מיזם של הממשלה בזמנו כי הוא נקטע או שהושפע מהרצח, אני לא בטוח שכדאי לפרט על כל עניין ועניין. יוסאריאןשיחה 17:43, 9 בנובמבר 2008 (IST)
אני תומך בדעתו של משתמש:בית השלום; אם זה משנה. גוונא - רב אשי, הרמב"ם והקצות-החושן, קוראים לכם! 18:13, 9 ביוני 2009 (IDT)


מה היה אילו?[עריכת קוד מקור]

בית השלום הוסיף את הפרק הבא:

"לדברי פרס, רבין היה קרוב לחתום על הסכם עם הסורים תמורת נסיגה מכל רמת הגולן. לדבריו הרצח קטע את המהלך. ‏‏[1]"

לדעתי יש מקום לזה בדיון על הטענות של אנשים שונים לגבי מה היה אילו לא נרצח רבין. למשל: "לטענת אנשי שמאל רבים, רצח רבין מנע את מימוש הסכמי אוסלו שכן רבין הוחלף על ידי פרס שהיה פחות פופורי ממנו והפסיד בבחירות. הימין לעומת זאת טוען שאלולא נרצח היה רבין מובס בבחירות בהסתמך על סקרים מלפני הרצח. בימין גם נטען שלרצח לא היתה השפעה על מימוש הסכמי אוסלו שכן עראפאת כלל לא התכוון לממש את ההסכמים. היו שטענו שרבין התכוון לדרוש מעראפאת הדדיות ובעצם לבטל את הסכמי אוסלו בגלל הפרות ההסכמים, אך לא הספיק בגלל שנרצח."

אחרי זה אפשר לטעון את הטענה לגבי סוריה, עם ציון מספר עמוד. אני יודע שכל טענה בפני עצמה אינה אלא הגיגי הדבר (ויש להביא סימוכין ושם דובר לכל טענה), אולם הצירוף מראה שהנושא הזה העסיק דוברים רבים בציבור. יעקב - שיחה 16:24, 9 ביוני 2009 (IDT)

אני חושב שחלק כזה הוא ספקולטיבי במידה רבה ומכניס פולמוס לא רציני לערך. כנ"ל לגבי סוריה (אגב, מכיוון שמטרתו של עמיר היתה לעצור את הסכמי אוסלו הנושא הזה רלוונטי הרבה פחות) וראה גם הערתי מלמעלה. יוסאריאןשיחה 18:23, 9 ביוני 2009 (IDT)
הייתי מנסח זאת כך: "רצח רבין הוביל לספקולציות שונות מצד אנשי שמאל וימין. כדוגמה, ניתן להביא את טענתו של שמעון פרס שהסכם שלום עם הסורים נמנע ברגע האחרון בגלל הרצח, או את טענתם של אנשי הימין שבבחירות שהיו מתקיימות לו רבין לא היה נרצח, הוא היה מפסיד בהן". גוונא - רב אשי, הרמב"ם והקצות-החושן, קוראים לכם! 18:29, 9 ביוני 2009 (IDT)
אני לא מבין למה הדיון נערך פה, בזמן שהפרט הזה יותר רלוונטי לערך יחסי ישראל-סוריה (אם כי אפשר שיש לו מקום גם פה). נת- ה- - שיחה 18:44, 9 ביוני 2009 (IDT)
כתבתי לפני התנגשות עריכה: או במילים אחרות - "מותה של הסבתא הוביל לספקולציות שונות מצד אנשי שמאל וימין. כדוגמה ניתן להביא את טענתו של רמי הויברגר "סבתא חיה מתה", או את טענתם של אנשי הימין שאילו לסבתא היו גלגלים אז היא הייתה אוטובוס." הלו! אנחנו כותבים כאן אנציקלופדיה. ספקולציות זה במקום אחר. אלמוג 18:45, 9 ביוני 2009 (IDT)
ספקולציה, גם אם היא באה מפיו של פרס, עודנה ספקולציה, ואין צורך להביאה כאן. דוד שי - שיחה 20:00, 9 ביוני 2009 (IDT)
הטיעון הזה משול למשפט: "ספקולציה בנוגע לתורת היחסות, גם אם היא באה מפיו של אלברט איינשטיין, עודנה ספקולציה".
שמעון פרס היה שם; אתם לא. גוונא - רב אשי, הרמב"ם והקצות-החושן, קוראים לכם! 20:09, 9 ביוני 2009 (IDT)
לא צריך להוסיף את הדבר ההזוי הזה. תמיכת חלק מהויקיפדים בתוספת מעוררת תמיהות. גילגמש שיחה ביקרת כבר במיזם היובל?
מדובר על חלק משמעותי של השיח הציבורי בישראל, שכן יש חלקים בציבור הטוענים שרצח רבין הוא הגורם לכשלון הסכם אוסלו. השאלה כאן איננה הספקולציות עצמן, שאכן אינה מעניינת אנציקלופדיה, אלא בדיווח על השיח הציבורי בישראל אחרי הרצח, שיח שתפס נפח משמעותי יותר מנושאים רבים אחרים. יעקב - שיחה 23:56, 9 ביוני 2009 (IDT)
לא כל אמירה בשיח הציבורי במדינת ישראל ראויה לדיון. הערכות וספקולציות, למשל, אינן ראויות. גם האמירה המאוד נכונה שרצח רבין היה אחד הגורמים לכשלון הסכם אוסלו, אינה ראויה להכנס לערך, וודאי שלא האמירות לגבי סוריה (יש עובדות - רבין השאיר או לא השאיר התחייבות בכספת של אסד. ויש שמועות וספקולציות. או שיודעים בבירור או שלא כותבים), וודאי וודאי שלא ניחושים מי היה מנצח בבחירות (אני הולך על ויקטור תייר. אילולא תשומת הלב הייתה מוסטת בשל הרצח, הוא היה עושה את זה, ובגדול. זכרו, המדובר בבחירות אישיות!). אין שוני בין ערך זה ובין כל ערך אחר בוויקיפדיה. כאן כותבים עובדות. לא הערכות ולא ספקולציות. אלמוג 06:54, 10 ביוני 2009 (IDT)
אתה מתכוון לשאול מה היה אילו ויקטור תייר לא היה נפטר ב-1993? ‏עמיחי 13:46, 10 ביוני 2009 (IDT)
לולא רבין נרצח כל ההיסטוריה של מדינת ישראל, ואולי אף מעבר לכך היתה שונה, בתחומים רבים שאנחנו כלל לא יכולים לחשוב עליהם. אבל לא נתחיל לפרט תא כל הדברים, גם היותר סבירים, בערך הזה.
גם אילולי דודו טופז דיבר על הצ'חצ'חים ב 1981 אולי כל ההיסטוריה של מדינת ישראל היתה שונה. אולי מלחמת לבנון היתה נמנעת. ועדיין לא נכתוב על מלחמת לבנון בערך על טופז, אפילו אם נמצא לכך דברים שפרס אמר.
הקיצור, יש לזה אולי מקום בערכים שקשורים ליחסי ישראל-סוריה. אבל לא בערך הזה. emanשיחה 15:43, 10 ביוני 2009 (IDT)

הערות שוליים

  1. ^ האיש שלא ידע לנצח :שמעון פרס במלכודת סיזיפוס /אורלי אזולאי-כץ ; עורך רמי טל.