שיחה:צנרת תעשייתית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 9 שנים מאת Pashute בנושא תולדות הצנרת

בעיות ניסוח[עריכת קוד מקור]

ברצוני להביא לתשומת הלב שלכם/ן, חברי הויקיפדים, מספר בעיות שמצאתי בערך "צנרת". אני לא מאוד מנוסה, אני טירון בויקיפדיה, ואשמח לקבל ביקורת (בונה כמובן) לדבריי, או כל דבר שתמצאו לנכון לומר לי. אחרי הפתיחה הזו, אגיע לעיקר: בערך "צנרת", איתרתי מספר בעיות ניסוח קלות. בפסקה הראשונה, תיקנתי את הניסוח. (חשוב לציין שלא שיניתי את התוכן). ללא ספק כותב הערך הוא מבין עניין, בטח הרבה יותר ממני, אבל מצאתי שהערך מסורבל קמעה, וכן ההדיוט המצוי, שאינו בקי בתחום, יתקשה לקבל ממנו מידע מסודר ומועיל, וכן מונחים טכניים מסוימים נותרים בלתי מוסברים/ מפורשים.

לצורך הדגמה, ברשותכם, אני רוצה להביא אחת מהפסקות. השנייה למעשה וליתר דיוק:

"הנדסת צנרת היא הענף בהנדסת מכונות העוסק בצינורות בכלל ובצנרת בפרט: בתכנון, ביצוע ותפעול של מערכות צנרת כדי שיעמדו בדרישות כמו בחירת תוואי, חומר מבנה, תפקוד, לחץ ושיתוך. המהפכה התעשייתית והשימוש התעשייתי בקיטור העלו את הצורך בצנרת חזקה ויעילה לגזים ולנוזלים חמים ובלחץ גבוה."

ראשית, אינני מבין גדול, אך מהו ההבדל המהותי בין "צנרת" ל"צינורות" שגורם להפרדה ביניהם, כאילו היה מושג ה"צנרת" כלול בתוך התחום הרחב יותר של "צינורות". כמובן שאין כך הדבר, ולכן הניסוח של המשפט הראשון נראה לי תמוה משהו. הדברים שבאו בעקבות הנקודתיים, בילבלו אותי מעט, אולי מפני שהם היוו רצף מושגים שרובו זר ומוזר לאזרח הממוצע. כמו: "בחירת תוואי" ו"חומר מבנה". ונניח שהיה ברור לי לחלוטין פירושם של אותם מושגים, כיצד הם מהווים דרישות ממערכת צנרת? וכיצד "לחץ" או "שיתוך" מהווים דרישה? הייתי מבין אולי "עמידות בלחץ ושיתוך", אך אני לא מעוניין בחלודה בניאגרה שלי, תודה רבה! (;

בהמשך הפסקה, מביא העורך עניין היסטורי, חשוב מעיין כמוהו, ולמיטב ידיעתי, גם מדויק, אך האם לא כדאי ליצור תתי נושאים כגון: "היסטוריה", "טכנולוגיה", "שימושים", "חומרים", "דרישות" כפי שנהוג בויקיפדיה?

עניין אחר שהפריע לי, הוא חוסר דיוק בנקודות מסוימות. לדוגמא, בפסקה השישית נכתב "מההתפשטות של הצינור בהיותו חם", בעוד שיש לכתוב: "מהשינוי בגודלם של צינורות בהשפעת טמפרטורה", כיוון ש"בהיותו חם" זה לא מושג מדעי במיוחד, ויש להתייחס לטמפ' בעניין זה, ולא לחום, וכן לזכור שכפי שחומר מתפשט עקב עלייה בטמפ', כך הוא גם יתכווץ עקב ירידה בטמפ'.


אני אשמח לבצע עריכה של "צנרת". אני לא חושב שיש צורך בשינוי המידע או הוספה של חומר חדש, כיוון שהבעיה היא ניסוחית בעיקרה. כיוון שאני טירון, אשמח לקבל עצות וטיפים. בתודה מראש, Lepton.

נ.ב. אני מתנצל בפני כותב הערך מראש למקרה שנפגע מדבריי, ואציין שהכל ברוח טובה, ומתוך ההערכה לעבודתו, כאשר רצוני הוא טהור- לאפשר למידע בעל הערך שנמצא בטקסט להיות נגיש יותר לקוראים.

רות- סוף. Lepton (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)תגובה

מה שעשית - עשית בסדר. אתה יכול להמשיך להכניס שינויים, כמו אלו שהצעת. אני אעקוב אחרי שינויים נוספים, ואשמח לסייע בעת הצורך. טבעת-זרם - שיחה 23:48, 23 במרץ 2009 (IST)תגובה

תולדות הצנרת[עריכת קוד מקור]

בעתיקות בית שאן נמצאה צנרת רומית עשויה חוליות חרס. בתוכה נמצאו ממצאים רבים האופייניים לביוב עירוני בן ימינו. כך גם בקיסריה. בירושלים נמצא מתחת לבנייני האומה מפעל לייצור צנרת ורעפים, והמקום שומר ונפתח למבקרים. ביפו בעת הרחבת כביש נמצאה צנרת מהמאה השבע עשרה והשמונה עשרה ושומרה אף היא. כדאי לכתוב על כך. בתנ"ך מוזכר 'צינור' שדרכו ברך צדקיהו המלך. אך נראה שמדובר ב'זרם מים' ולא ב'צינור' כפי שהוא ידוע כיום. בזמנו, מישהו התווכח אתי בעניין, אולי בויקימילון אך אינני מוצא את זה יותר. לטענתו המילה צינור משמעותה העתיקה אחרת מה'צינור' שלנו, ומקורה במשמעות של מילה כנענית. אינני זוכר לא את המשמעות שנתן למילה, אך אני זוכר שהוא לא היה מוכן לתת מקור לדבריו. היום ב'דף היומי' (מסכת חגיגה) ובזמן האחרון אנו לומדים על 'צנורא' - רוק היוצא מפיו של אדם. -- (משתמש:פשוט [משה]שיחה) • ח' בתשרי ה'תשע"ה • 19:57, 1 באוקטובר 2014 (IDT)תגובה