שיחה:פונקציה יוצרת

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 12 שנים מאת Gadial בנושא שלוש הצעות להרחבה אפשרית

מה זה עושה ובשביל מה זה טוב?[עריכת קוד מקור]

מישהו יכול להזכיר לי בשביל מה זה טוב הפונקציה היוצרת הזו? זכור לי שזה היה שימושי בלחשב כל מיני פונקציותץ חשובות, בעזרת כל מיני תכונות שמתגלות בגזירה. אבל המוח שלי כבר חלוד, והערך כמו שהוא לא עוזר להסיר את החלודה. emanשיחה 01:02, 6 אפריל 2006 (UTC)

על קצה המזלג: בקומבינטוריקה מתעניינים בד"כ בתכונות המקדמים טור הפונקציה היוצרת, ואילו בהסתברות מתעניינים בד"כ בנגזרות הטור (בד"כ של יוצרת המומנטים או ההסתברות) על מנת לחשב מומנטים שונים (וקומולנטים) של פונ' ההסתברות. --Nibb1er 05:16, 7 אפריל 2006 (UTC)
זה נחמד אבל בעצם לא אומר הרבה כי אין דוגמאות, מה גם שההרחבה צריכה לבוא בערך עצמו. גדי אלכסנדרוביץ' 09:01, 7 אפריל 2006 (UTC)
אפשר אולי לנצל את ההזדמנות לדיון - אולי כדאי להפריד בתוך הערך (ע"י כותרות) שימושים "הסתברותיים" ושימושים "קומבינטוריים".
@ אם לעוד מישהו יש זמן לעזור - אפשר לנסות לשכתב/להרחיב/לעדכן את הערך...--Nibb1er 10:32, 7 אפריל 2006 (UTC)
אני גם חושב שכדאי להפריד את השימושים בתורת ההסתברות מאלה בקומבינטוריקה (שם זו יותר עבודה עם טורים פורמליים) - לטעמי הם שונים למדיי. Harel - שיחה 10:38, 7 אפריל 2006 (UTC)

הופכי של פונקציה יוצרת סטנדרטית[עריכת קוד מקור]

אם ההופכי של פונקציה יוצרת סטנדרטית הוא , אז המקדמים ניתנים לחישוב כך: וגם .

--כרוזשיחה 14:44, 16 באוקטובר 2007 (IST)תגובה

שאלה[עריכת קוד מקור]

בחלק מהערכים שעוסקים על סדרות, ראיתי שם שכתוב את התוצאה של פונקציה יוצרת שאיבריה הם מהסדרה, כמו לדוגמה: (במספרי בל):

שאלתי היא: איך מגיעים לנוסחה כזאת?

יש שיטות רבות. לפעמים התוצאה נובעת ממשוואה דיפרנציאלית, לפעמים מוכיחים אותה על-ידי פיתוח טיילור, לפעמים היא מתקבלת ממשחק בטורים מוכרים, ולפעמים ההוכחה באינדוקציה. יש גם משפטים קומבינטוריים כללים על הקשר בין חלוקות לקבוצות שמרכיבים מהן. ראה, למשל, הספר Generatingfunctionology של Herbert Wilf. עוזי ו. 18:15, 7 בנובמבר 2007 (IST)תגובה

שלוש הצעות להרחבה אפשרית[עריכת קוד מקור]

  1. הסבר על הפורמליזם המדויק של פונקציות יוצרות ומדוע הוא תקין. בפרט, מדוע שוויון כמו הוא נכון (בחוג של טורי חזקות פורמליים) בלי קשר להתכנסות ובלי להציב ערכים באיקס.
  2. הסבר על האופנים השיטתיים שבהן ניתן למצוא פונקציה יוצרת לאובייקט מורכב מתוך הפונקציות היוצרות של אובייקטים פשוטים (מה המשמעות הקומבינטורית של חיבור, כפל, טור חזקות אינסופי, העלאה בחזקה וכו'). תוצאה יפה במיוחד שכדאי לצטט היא זו שמצביעה על האופן שבו פונקציה יוצרת עבור שפה רגולרית מתקבלת מהמטריצה של אוטומט סופי דטרמיניסטי עבורה.
  3. הסבר על האופן שבו ניתוחים אנליטיים מסייעים בהבנת הסדרה שהפונקציה היוצרת מתארת (למשל איך מנוסחת קושי-הדמר מקבלים את קצב הגידול האקספוננציאלי).

בלי אלו לדעתי הערך גורם יותר נזק מתועלת (הוא גורם לקורא לחשוב שהוא מבין את המושג למרות שאין לו מושג מה הטעם במושג, מה שהופך את הערך לחסר טעם).

מקור טוב מאוד לכל אלו הוא Analytic Combinatorics שזמין באופן חינמי ברשת. גדי אלכסנדרוביץ' - שיחה 18:44, 1 בספטמבר 2011 (IDT)תגובה

הערך מסביר ומדגים את הנושא, כמובן על קצה המזלג. יש הרבה מקום להרחיב (אתה מוזמן), אבל הדיבורים על "נזק" חסרי שחר. עוזי ו. - שיחה 21:09, 1 בספטמבר 2011 (IDT)תגובה
הסברתי מדוע אני רואה את הערך כגורם נזק. זכור לי שגם אתה הצגת בעבר את העמדה שהצגה שטחית עשויה להיות גרועה מאי הצגה בכלל. מכל מקום, מטרתי הייתה להעיר על האופן שבו אפשר להרחיב כדי לתקן זאת (כמובן שגם אחרי ההרחבה הערך עדיין יציג את הנושא רק על קצה המזלג). גדי אלכסנדרוביץ' - שיחה 08:54, 2 בספטמבר 2011 (IDT)תגובה
הערך עונה על השאלות הבסיסיות: מה זה, איך זה עובד, מה עושים עם זה. אפשר לומר על ערך כזה שהוא גורם יותר נזק מתועלת אם הוא כולל טענות שגויות או מציג תמונה מעוותת; זה לא המצב. עוזי ו. - שיחה 12:52, 2 בספטמבר 2011 (IDT)תגובה
הערך עונה על השאלה מה זה. אני לא סבור שהוא מסביר איך זה עובד או מה עושים עם זה, ואפילו המה זה לא ברור עד הסוף (להגיד שהטור הוא טור פורמלי או חבל כביסה זה לא פורמלי; הגדרה פורמלית הייתה מתארת את חוג טורי החזקות ואיך מגדירים בו כפל). אני חושב שבלי להבין "מה עושים עם זה" אצל הקורא נוצר הרושם השגוי שלא עושים עם זה הרבה ושזה בעיקר להטוט פורמלי לא שימושי במיוחד - ואת זה אני אומר על בסיס הנסיון שלי ושל סטודנטים רבים אחרים שדיברתי איתם על הנושא. אתה מוזמן להתעלם. גדי אלכסנדרוביץ' - שיחה 14:49, 2 בספטמבר 2011 (IDT)תגובה