שיחה:פאול ארדש

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני שנה מאת מקף בנושא דיווח שאורכב ב-20 ביוני 2022
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 30 באוגוסט - סדרה 1
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 30 באוגוסט - סדרה 1

שלום,

הקישור לקריאה נוספת Paul Erdös - A Web site by Paul Hoffman דורש סיסמה. האם יש טעם לרשום אותו? אבינעם 14:48, 8 ינו' 2005 (UTC)

גם כתיבת מאמרים בוויקיפדיה נחשבת לצורך מספרי ארדש ? שש"ז

עד כמה שידוע לי, ארדש לא כתב מעולם בויקיפדיה (הוא הלך לעולמו הרבה לפני שנוסדה הויקי הראשונה). מספרי ארדש מייצגים אנשים שהיו שותפים לכתיבה עם ארדש (כלומר פרסמו מאמר יחד עם ארדש, כאשר בדרך כלל מדובר במאמר מדעי). ייתכן שיש כמה "מספרי ארדש" שעורכים וכותבים כאן בויקיפדיה, אז אם ערכת מאמר שגם אחד מהם ערך, אז אולי תוכל לרשום לזכותך "מספר ארדש", אבל זה נראה לי די קלוש. חשמלית (שיחה) 14:13, 21 ספטמבר 2005 (UTC)
לשניים מיקירי ויקיפדיה, משתמש:Tal Cohen ומשתמש:עוזי ו., יש מספרי ארדש נמוכים למדי (נדמה לי 3 לטל ו-4 לעוזי), כך שכל מי שכתב ערך אתם, ובפרט מי שערך ערך מתמטי יחד עם עוזי, יכול להתגאות במספר ארדש שלו. אם זה לא תמריץ מצוין לכתיבה בוויקיפדיה, איזה תמריץ נשאר? דוד שי 03:53, 22 ספטמבר 2005 (UTC)

קטגוריה[עריכת קוד מקור]

קשה לשים את ארדש בקטגוריה מתמטיקאים הונגרים. אם כבר אז: מתמטיקאים ילידי הונגריה הרואים עצמם כאזרחי העולם ופעלו בעיקר בארצות הברית וגם קצת בישראל. בברכה, אבינעם 05:48, 21 ספטמבר 2005 (UTC)

העובדה שארדש ראה עצמו כאזרח העולם, ופעל במחוזות רחוקים מארץ מולדתו, אינה מפחיתה מהיותו הונגרי. אדם אינו יכול לבחור לעצמו את ארץ מולדתו, בדיוק כשם שאין הזדמנות שניה ליצור רושם ראשוני. חשמלית (שיחה) 14:13, 21 ספטמבר 2005 (UTC)
הצהרה בעייתית מאוד, שלפיה מקומו של שמעון פרס בקטגוריה:פוליטיקאים פולנים. נדב 14:36, 21 ספטמבר 2005 (UTC)
דוגמה יפה. אפשר להוסיף עוד דוגמאות (אם כי פחות משכנעות...) האם גם ג'ון פון נוימן שייך לקטגוריה:מתמטיקאים הונגרים, והיכן אלברט איינשטיין? בברכה, אבינעם 14:58, 21 ספטמבר 2005 (UTC)
לחלוטין לא אותו הדבר! שתי נקודות עיקריות עושות את ההבדל:
  1. פול ארדש עזב את הונגריה בהיותו בן למעלה מ-20 שנה, ובאמתחתו תואר אקדמי, לטובת שיטוטים כמעט בכל רחבי העולם. שמעון פרס עזב את פולין בגיל 11, לטובת חיים מלאי עשייה בישראל. יש הבדל *קטן* ו*זניח* בין שני המקרים האלה...
  2. יש הבדל בין הקטגוריה "מתמטיקאים הונגרים" לבין הקטגוריה "פוליטיקאים פולנים": מכיוון שפוליטיקה היא עיסוק מדיני (בניגוד גמור למתימטיקה), יש חשיבות למדינה שבה עוסק אדם בפוליטיקה, אך אין חשיבות למדינה שבה עוסק אדם במתימטיקה. לכן, האדם הסביר, יבין ש"מתימטיקאי הונגרי" הוא מתימטיקאי שמוצאו בהונגריה (שכן איזו משמעות הגיונית אחרת יכולה להיות לייחוס ההונגרי?), אך "פוליטיקאי פולני" הוא פוליטיקאי המעורב בפוליטיקה הפולנית (ולא פוליטיקאי ממוצא פולני המעורב בפוליטיקה הישראלית למשל).
מכיוון שאנו כותבים עבור האדם הסביר (ולא עבור האדם המתחכם, כפי ששניכם מנסים להיות), נראה לי מתאים ביותר להשאיר את הקטגוריה, בדיוק כפי שמתאים להשאיר את הקטיגוריה "מתימטיקאים יהודים". חשמלית (שיחה) 15:20, 21 ספטמבר 2005 (UTC)

אין ספק שארדש יוצר בעיה בנסיון ליצור קטגוריות של מתמטיקאים לפי מדינותיהם. בהתחשב בכך שבחמישים משנותיו כמתמטיקאי ארצו הייתה ארצות הברית (וממנה יצא לנדודיו ואליה חזר, מלבד שנות גלות אחדות בישראל), אין ספק שראוי לשים אותו בקטגוריה:מתמטיקאים אמריקאים. לא אכפת לי שיישאר גם בקטגוריה:מתמטיקאים הונגרים, הרי בכל זאת נולד שם ורכש שם את השכלתו המתמטית. העיסוק במוצאו של ארדש מעלה לזיכרון לא רק את ג'ון פון נוימן, אלא גם את לאו סילארד, אדוארד טלר ויוג'ין ויגנר, כולם אנשי מדע בעלי מוניטין עולמי וכולם יהודים שעזבו את הונגריה האנטישמית והגרו לארצות הברית (וכולם, מלבד ארדש, שותפים לפרויקט מנהטן). אי אפשר להימנע מהמחשבה כמה ילדים ונערים בעלי פוטנציאל להיות ענקי מדע נמנו עם חצי מיליון יהודי הונגריה שנספו בשואה. דוד שי 03:18, 22 ספטמבר 2005 (UTC)

(תגובה באיחור של שנתיים): ודאי שהשיוך נקבע ע"פ בחירתו של האדם. בעניין זה ניתן להזכיר גם את הצרפתים מבחירה ז'ורז' מוסטקי וז'וליה קריסטבה. דני. ‏Danny-w11:13, 10 בנובמבר 2007 (IST)תגובה

מספר ארדש 1 - אחד נותר[עריכת קוד מקור]

על פי הערך האנגלי הערך המינימלי האפשרי היום הוא מספר ארדש 2, דבר העומד בסתירה עם הטקסט בערך זה אשר מצויין בו כי ניתן להשלים מאמר לא-מסויים של ארדש עצמו ובכך לזכות במספר ארדש 1. מישהו מכיר מקור לטענה שישנו מאמר לא-מסויים של ארדש?

אני מצאתי את הדף הזה שמעודכן לתחילת 2004 וטוען שיש עוד כאלו. טרול רפאים 20:26, 18 מרץ 2006 (UTC)
לדעתי, ישנן שתי סיבות עקריות לכך שיש עדיין חוקרים "חדשים" אשר מקבלים מספרי ארדש סופיים. הראשונה היא שלוקח זמן מרגע שליחת מאמר לעיתון ועד לקבלתו - לעיתים כמה וכמה שנים. השניה היא שיתכן וכמה מהחוקרים שעבדו עם ארדש (כמו הרבה חוקרים אחרים) מתמהמהים בכתיבת תוצאותיהם המשותפות, ממגוון סיבות. למרות שתי הסיבות הללו, בהחלט ייתכן שחבריו של ארדש עדיין שומרים "על האש" מספר מעבודותיהם המשותפות, ומחכים לפריצת דרך. הייתי רוצה מאד לדעת מהן הבעיות הללו.. :-) הסתכלתי בקישור שניתן בדף הויקיפדיה אך לא מצאתי כל זכר לבעיה פתוחה ספציפית המחכה לתשובה. (כמובן שישנן רבות, אך לא ספציפיות.)
דרך אגב - אם כל בעיה שדוד פול השאיר פתוחה ואשר תסגר בעתיד, תתפרסם יחד עם שמו של ארדש, מובטחים עוד עשרות מספרי ארדש סופיים קטנים מאד. (שכן, ארדש היה "השליט הבלתי מעורער של שואלי השאלות" (החשובות והקשות).)
הקישור של טרול רפאים (הערת שוליים 3) לא זמין. מישהו יכול למחוק את הקישור ואולי להוסיף אחר שעובד במקומו?

פאול vs פול[עריכת קוד מקור]

לדעתי שם הערך, כמו גם כל ההופעות של ארד בגוף הערך, כמובן, צריכות להיות 'פול' ולא 'פאול'. ‏conio.h ‏• ‏שיחה‏ 21:30, 18 מרץ 2006 (UTC)

למה? צריך לבדוק מה השם הנכון בהונגרית... טרול רפאים 21:35, 18 מרץ 2006 (UTC)
הוספתי את השם שנכון לדעתי. הוא מוזכר כאחת הגרסות בויקיפדיה האנגלית, והוא הגרסה היחידה בויקיפדיה ההונגרית. נדמה לי ששם יודעים הונגרית. רוצה לכתוב "פאל ארדש"? גם סביר לדעתי. ‏conio.h ‏• ‏שיחה‏ 21:43, 18 מרץ 2006 (UTC)
חשבתי על כך, ארדש היה מן הסתם אזרח ישראלי (הוא יהודי וישב כמה שנים בארץ), כך שיש לשם שלו אישית תעתיק ספיציפי שהוא השתמש בו (גם אם מן הסתם רוב הזמן השתמש באנגלית או הונגרית), כך שעניין התעתיק הרגיל לא חל כאן בכלל... צריך לברר איך הוא כתב את שמו בעברית ולפי זה ללכת. טרול רפאים 18:36, 19 מרץ 2006 (UTC)
יש לך רעיון איך לבדוק את זה? כי לי אין. מה גם שאינני בטוח בכך שהוא היה אזרח ישראלי...
בכל-אופן, על הכתיב ההונגרי אי-אפשר להסתמך כאן, כי יש שם רק אות a, וזה הפך ל"פאול" רק באנגלית. אתה מתנגד לשינוי? ‏conio.h ‏• ‏שיחה‏ 07:42, 20 מרץ 2006 (UTC)
כפי שהבנתי את מרבית חייו הבוגרים והמקצועיים, כולל כתביו ופרסומיו, עשה תחת השם "פול", ולכן כך עליו להיקרא בוויקיפדיה. יש לאזכר בערך שנולד בהונגריה כ"פאל". "פאול" לא שייך לכאן. מגיסטר 08:55, 20 מרץ 2006 (UTC)
אני מניח שאפשר לנסות ולשלוח בקשה לאוניברסיטה העברית לברר כיצד הוא מופיע אצלם... טרול רפאים 19:13, 21 מרץ 2006 (UTC)
אם כבר, כדאי לשאול בטכניון, שם עבד (או לפחות לשם היה מקושר) כשהיה בארץ.

פאול vs פול - שבירה[עריכת קוד מקור]

הספר "האיש שאהב רק מספרים" הוא ביוגרפיה של ארדש, ובו הוא קרוי פאול. אפשר להאשים את המתרגמת, אבל בהכנת הספר היו מעורבים גם פרופ' דן עמיר ופרופ' יוחנן שונהיים - שניהם הכירו את ארדש אישית, כך שסביר שהם סומכים ידיהם על פאול. יתרה מזו, בהקדמה כותב שונהיים "פאול (פאל בהונגרית, ופול - בפי האמריקאים) ארדש", כלומר הוא היה מודע לבעייתיות של השם, ובחר בפאול. גם במבחן גוגל פאול מנצח את פול 165:67. אני מציע לחזור לפאול. דוד שי 18:45, 20 מרץ 2006 (UTC)

אני מסכים עם דוד שי. גילגמש שיחה 18:54, 20 מרץ 2006 (UTC)
הסבר מנצח. בעד. דלמוזיאן - שיחה 21:17, 20 מרץ 2006 (UTC)
הוא בחר, או המתרגמים בחרו?
בספר קישורים, שגם הוא מומלץ לקריאה נוספת במאמר, הוא מכונה פול ארדש. שם אף-אחד לא הכיר את ארדש אישית, ולמרות זאת... ‏conio.h ‏• ‏שיחה‏ 02:59, 21 מרץ 2006 (UTC)
מעניין לגלות שאת שני הספרים תרגמה דרורה בלישה, ששינתה את טעמה מתרגום לתרגום. אינני יודע מה הקשר בין "קישורים" לבין ארדש, ומדוע הוא מופיע ברשימת "לקריאה נוספת". בהתחשב בכך ש"האיש שאהב רק מספרים" מוקדש רק לארדש, ואילו ב"קישורים" הוא כנראה דמות צדדית, אני מעדיף להסתמך על "האיש שאהב רק מספרים", ולחזור לפאול. דוד שי 04:26, 21 מרץ 2006 (UTC)
קישורים עוסק בתורת הגרפים, ובתחילת הספר מסופר על תורת הגרפים האקראיים שפיתחו ארדש ואלפרד רניי.
אם את שניהם תירגמה אותה מתרגמת, בוא נקבל את זכותה לשנות את דעתה, ולהשתמש בגרסה שיש לה מעט משמעות (אפילו לפי הציטוט שלך ל"פאול" אין שום בסיס, באף שפה), ומאחר והתרגום לעברית של קישורים חדש יותר, הייתי דווקא מעדיף להסתמך עליו. ‏conio.h ‏• ‏שיחה‏ 04:32, 21 מרץ 2006 (UTC)
ייתכן ששינתה את דעתה, אך יותר סביר בעיני שלא הייתה לה דעה בנושא, וב"קישורים" בחרה בשם פול תוך התעלמות מתרגומה הקודם, ולא בעקבות מחקר מעמיק. אני מסכים שפאול אינו הונגרית ואינו אמריקאית, אך ארדש היה אזרח העולם, ואני חייב בכבוד מורי (הם היו בסדר, אני קצת פחות). דוד שי 05:30, 21 מרץ 2006 (UTC)
אני חייב להגיד שאיבדתי איתך לגמרי. :) מוריך? מי?...
בכל-אופן, ההנחה שהמתרגמת התעלמה מתרגום קודם שלה לביוגרפיה של אדם, כשתירגמה את שמו 3 שנים לאחר מכן נראה לי זלזול מוגזם בה. שמו של הערך כבר שונה (לא על-ידי, ובלי קשר אלי), ואני לא רואה שום יסוד לשנות אותו בחזרה ל"פאול" מלבד תרגום בודד, שהמתרגמת שלו גם היא כתבה "פול" בסופו של דבר. ‏conio.h ‏• ‏שיחה‏ 05:43, 21 מרץ 2006 (UTC)
מורי הם פרופ' דן עמיר ופרופ' יוחנן שונהיים, שהזכרתי בתחילת דיון זה. "התרגום הבודד" הוא תרגום משמעותי ביותר (אין יותר מדי על ארדש בעברית), וכאמור היו מעורבים בו שני בני סמכא. דוד שי 05:57, 21 מרץ 2006 (UTC)
אם כך, תוכל לשאול אותם מה היסוד לשימוש ב"פאול" בהאיש שאהב רק מספרים. בינתיים לא שוכנעתי. ‏conio.h ‏• ‏שיחה‏ 06:05, 21 מרץ 2006 (UTC)
מה יותר טוב מהכרות אישית? גילגמש שיחה 06:08, 21 מרץ 2006 (UTC)

אנגליזציה מגוחכת של שמות[עריכת קוד מקור]

לסיכום, בויקיפדיה:תעתיק שמות זרים לעברית כתוב במפורש:

  • מה מטרת התעתיק?: מטרת התעתיק היא בראש ובראשונה להציג את שמו של האדם או המקום בפני הקורא בצורה קרובה ככל האפשר לאופן המשמש את תושבי המקום או בני עמו של האדם המוזכר. חריגים מעטים יהיו שמות שהשתרשו בשפה העברית בצורה השונה מזו המקובלת. לדוגמה, נאמר "ספרד", "צרפת" או "גרמניה" ולא "אספניה", "פרנס" או "דויטשלנד".

מובאים לאחר מכן סייגים כמו "שיבוב שהשתרש", ובדף השיחה יש דוגמות לשיבושים נפוצים (פאן חוך). במקרה שלנו הצורה הנכונה והמדוייקת ביותר היא פאל ארדש (משמעות האות á בהונגרית היא תנועת a ארוכה). כל השאר הם שיבושים שנובעים מאנגלית (מה גם שבאנגלית אף את השם paul מבטאים פול, כמו ש-laura). פול ארדש הוא עיוות שעוד איכשהו אפשר להחשיב לסביר, אבל "פאול" הוא טעות על גבי טעות. ההבדל במבחן גוגל בין פול לפאול הוא פי 2, אבל בסדר גודל של 250 מול 500 זה לא אומר הרבה.

בחרתם מה שבחרתם, וכבר אין לי כח להילחם על זה. אבל מה שבחרתם הוא שגיאה. זו שגיאה לפי הקריטריונים של ויקיפדיה עצמה. לא אכפת לי כמה מתרגמים ופרופסורים (ועוד למתמטיקה...) יגידו "פאול". מצדי משה, ישו ומוחמד יכולים לאמר זאת יחד. שמו בהונגרית הוא Pál Erdős ולא שום דבר אחר. בשיטת האנגליזציה הזאת אפשר גם לקרוא לערך "פאול ארדוס", וזה יהיה נכון בערך באותה מידה.

זה ששניים וחצי האנשים שטרחו לכתוב עליו בעברית טועים (מן הסתם, כי ידעו עוד פחות ממני על הונגרית, ולהם לא הייתה גישה לויקיפדיה :) ), לא אומר שעלינו לקדש את הטעות הזאת כאילו זו תורה מן השמים.

מצד אחד, דוחים את האנגלית דווקא כשיש בה תועלת, ומצד שני מאמצים אותה בניגוד לנהלים שאתם עצמכם קבעתם. לפחות את שאול המלך השארתם שאול ולא פאול, ולפחות זה פאול ולא פאולוס. שכוייח... ‏conio.h‏ • ‏שיחה‏ 01:27, 19 יוני 2006 (IDT)

מכל הברירות, 'פאול' היא הגרועה בכולן. השם הנכון הוא "פאל", שהוא שם הונגרי לא נדיר במיוחד (מכירים את "הנערים מרחוב פאל"? בנעורינו קראו לזה "מחניים"). אביעד המקורי 10:17, 18 באוקטובר 2006 (IST)תגובה
מצטרף לדעתו של אביעד, וגם לעניין "הנערים מרחוב פאל" ו"מחניים" :-). נראה שעדיף לקרוא לו פאל ארדש, כי זה שמו המקורי, בהונגרית.אלדדשיחה 10:32, 18 באוקטובר 2006 (IST)תגובה

מה זה רוב?[עריכת קוד מקור]

"1500 מאמרים, רובם הגדול עם מחברים-עמיתים: 509 במספר" 509 זה רובם הגדול מ1500? האם ישנה כאן חידה מתמטית שאני לא מצליח לעלות עליה, כל שכן לפענח אותה? Mort 21:38, 20 מרץ 2006 (UTC)

לפי איך שאני מבין, זה כמו שאני אכתוב:"Mort קיים 1500 ויכוחים בוויקיפדיה, רובם הגדול עם מפעילי המערכת שלה:34 במספר". אפשר להתווכח פעמיים עם אותו אחד, ואפשר לחבר איתו גם פעמיים מאמר. שש"ז 01:20, 21 מרץ 2006 (UTC)

גדולה מתמטית[עריכת קוד מקור]

המאמר משווה את ארדש לאוילר מבחינת פוריות מחקרית וקובע שאוילר "יותר גדול". הקביעה בעייתית מאחר ולא ואין ביסוס בערך לשיטה למדידת "גדולה מדעית". יותר מכך, מספר הפרסומים כמדד לגדולה, אפילו המאמרים שפורסמו על ידי מחבר יחיד, מציפים את ארדש לראש הרשימה. העניין דורש הבהרה או עריכה. --רש"י 01:04, 4 בפברואר 2007 (IST)תגובה

אפסילונים[עריכת קוד מקור]

שמעתי פעם שארדש היה קוא לילדים אפסילונים על שם אינפיניטסימל. מישהו יכול למצוא לכך סימוכין? דניאל ב. 02:31, 29 באוקטובר 2007 (IST)תגובה

אכן, כך קראתי בביוגרפיה הקצרה שלו "האיש שאהב מספרים". היו לו כינויים נוספים - לאשה הוא קרא "בוס", למשל. דב ט. 02:46, 29 באוקטובר 2007 (IST)תגובה
לא "על שם". אפסילון היא אות יוונית. עוזי ו. 09:36, 29 באוקטובר 2007 (IST)תגובה
כן, לא השתמשתי בניסוח הנכון. שים לב שקישרתי לערך על האות. אגב עוזי, מה מספר ארדש שלך :). דניאל ב. 13:26, 29 באוקטובר 2007 (IST)דניאל ב. 13:24, 29 באוקטובר 2007 (IST)תגובה
3, בשתי דרכים שונות (לפחות?). עוזי ו. 14:02, 29 באוקטובר 2007 (IST)תגובה
האם זה אומר שלכותבים כאן יש מספר ארדש 4? אבינעם 17:03, 29 באוקטובר 2007 (IST)תגובה
ראה בראש דף השיחה. דב ט. 17:06, 29 באוקטובר 2007 (IST)תגובה
אולי נייסד "מספר דוד שי" לכותבים בוויקיפדיה :). דניאל ב. 20:43, 29 באוקטובר 2007 (IST)תגובה

השיטה ההסתברותית[עריכת קוד מקור]

אלון וספנסר נותנים לארדש קרדיט על פיתוח השיטה ההסתברותית והפיכתה למה שהיא כיום (השימוש הראשון בה אינו שלו). מילא שאין לנו עליה ערך עדיין, אבל אולי כדאי לפחות לאזכר אותה כאן בתור המחשה קונקרטית לתרומותיו של ארדש למתמטיקה. גדי אלכסנדרוביץ' - שיחה 22:36, 20 במרץ 2008 (IST)תגובה

ארדש ותסמונת אספרגר[עריכת קוד מקור]

מדוע הוסרה מהערך ההתיחסות לכך שארדש עמד בקריטריונים לאבחון תסמונת אספרגר? האם המאמר שפורסם בנושא בכתב העת הנורדי לפסיכיאטריה אינו מהווה עדות מספקת לכך שארדש עמד בקריטריונים לאבחון תסמונת אספרגר? (גירסה עברית של המאמר נמצאת כאן: האם ל-"איש שאהב רק מספרים", פול ארדש, היתה תסמונת אספרגר?) Chen Gershuni - שיחה 14:58, 22 בנובמבר 2008 (IST)תגובה

דיווח שאורכב ב-20 ביוני 2022[עריכת קוד מקור]

דיווח מהדף ויקיפדיה:דיווח על טעויות

מצב טיפול: טופל

בחלק על מספרי ארדש נכתב ש"ארדש הוא המתמטיקאי הפורה ביותר בהיסטוריה מבחינת מספר המאמרים שפרסם - מעל 1,500. רובם הגדול של מאמריו פורסמו יחד עם מחברים-עמיתים, כאשר לאחר מותו נספרו 511 כאלה". לא ברור מה זה "כאלה" - בקריאה הראשונה הבנתי שאלו מאמרים שפורסמו עם מחברים עמיתים, וזה כמובן סתירה לטענה שרוב מתוך 1,500 המאמרים שלו היו "כאלה". האם הכוונה היא שיש 511 בעלי מספר ארדש-1?

תודה על שדייקת את הניסוח שם.― מקף13:51, 20 ביוני 2022 (IDT)תגובה