שיחה:עיט זהוב

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

1. שם הערך. בתחילת הערך כתוב ששמו של המין עיט נשרי, ושהוא בעבר נקרא עיט זהוב או עיט סלעים. אני לא מוצא מקור שקורא למין "עיט נשרי", רוב המקורות קוראים לו "עיט זהוב" וחלק קטן יותר קורא למין עיט סלעים. ועוד הערה הקשורה לכך היא מקור השם: העיט נקרא עיט נשרי בגלל שהוא קומה לנשר? יש לו מקור קטן יותר, גודל קטן יותר, צוואר בעל נוצות, נוצות ברגליים... יש הבדלים רבים. גוגל מראה הכל: 154 לעיט נשרי, 2,900 לעיט זהוב ו-3,220 לעיט סלעים.

2. תמונת התפוצה ותפוצת תתי המין. בערך כתוב שהמין נפוץ באירופה, אסיה וצפון אמריקה (זה לפחות מה שהבנתי). ליד הפרק "תפוצת תתי המין" יש מפת תפוצה בצבעים שונים. אשמח אם אהיה פירוט לתפוצה לפי העונות (למרות שאני מכיר אותו כעוף יציב בכל רחבי התפוצה). בתמונה זו גם מקראים את תפוצת העיט במקומות שונים בצפון אפריקה, מה שלא כתוב בערך. כותב הערך היה יכול לציין איזה תת-מין נפוץ בצפון אפריקה. אשמח אם הדברים הלא ברורים יתוקנו.

שם המין על פי החלטת האקדמיה ללשון עברית (בשיתוף עם הזואולוגים): "עיט נשרי"[עריכת קוד מקור]

נושא הצמדת השמות "עיט" ו"נשר" למיני העופות המסויימים כפי שהוא מקובל היום הוא נושא מרתק ומורכב. כנראה ברור שבמשך מאות שנים עד לפני כמאה שנה היה ה"עיט" מכונה בפי דוברי/כותבי העברית "נשר". המילה "עיט" ככינוי לeagle התחדשה במאה העשרים והשתרשה. אנשי האקדמיה ללשון עברית רצו "להחזיר עטרה ליושנה" ולכנות את הeagle (בפינו: "עיט") "נשר", אולם נתקלו בהתנגדות קשה של הזואולוגים. בשנת תשל"ד התקבלה באקדמיה הצעת פשרה, לפיה כונה הסוג eagle "עיט", אך המין שלפנינו, הAquila chrysaëtos, golden eagle, כונה "עיט נשרי". ההחלטה יושמה למעשה ע"י האקדמיה רק בשנת תשס"ט, ועל כן המינוח העדכני טרם השתרש.