שיחה:סולם יחסי

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 4 שנים מאת 109.65.93.181 בנושא דיווח על טעות

כשאני למדתי באקדמיה קראו לזה "מז'ור מקביל" ו"מינור מקביל"...אביעד המקורי 22:22, 26 פברואר 2006 (UTC)

ובכן, יש קצת בעיה עם העניין הזה, משום שבנוסך לסולם יחסי שהוא אותו סולם עם מרכז טונאלי שונה, יש גם סולם מקביל שהוא סולם עם אותו מרכז טונאלי אבל עם סימני תווים שונים. כלומר, מינורי או מז'ורי. גם אני כרגע לומד בבית ספר למוזיקה, בו אננחנו לומדים באופן בלעדי מספרים של בית הספר ברקלי למוזיקה בבוסטון. באנגלית, סולם עם סימנים דומים אבל מרכז טונאלי שונה, נקרא REALTIVE ואותו מרכז טונאלי אבל מינורי\נז'ורי נקרא PARALLEL ולכן הנושא קצת מבלבל. בקרוב אכתוב גם ערך לסולם מקביל והכל יהיה ברור. --Eitankk 22:32, 26 פברואר 2006 (UTC)

אני יודע איך הם נקראים באנגלית, אבל בארץ לא משתמשים בביטוי "מז'ור יחסי" (וממילא באנגלית זהו relative במשמעות "קשור", לא "יחסי"). היחס בין דו מז'ור לדו מינור הוא יחס אֶפּוֹנימי, כלומר, דו מז'ור הוא הסולם האפונימי של דו מינור. אביעד המקורי 22:40, 26 פברואר 2006 (UTC)

יש הרבה דרכים מקובלות, כמו שיש הרבה דרכים מקובלות לכל דבר אחר במוזיקה (כמו למשל כתיבת אקורדים וכד'). מכיוון שזה נשמע הגיוני וסביר, ואף אחד אחר לא כתב ערך בנושא, אני לא רואה טעם בלשנות את שם הערך. --Eitankk 22:45, 26 פברואר 2006 (UTC)

(בנוסף, לפי מילון מורפיקס http://www.morfix.co.il

relative - יחסי, רלטיבי
parallel - מקביל, פרללי

נכון, אבל ישנו גם שימוש שמקובל בעברית; אם תשאל מוזיקאי בארץ מה המז'ור המקביל של סול מינור, רוב הסיכויים הם שתשמע סי-במול מז'ור, לא סול מז'ור. ואת המונח "סולם יחסי" לא שמעתי אף-פעם בעברית. אני חושב שצריך להעביר את שם הערך, ולו מסיבה זו. אביעד המקורי 22:50, 26 פברואר 2006 (UTC)
לפי מילון אוקספורד הקטן:

Relative: 1. comparative; 2. referring to... ;

טוב, ניצחת אותי. :) אבל אם ככה, אז איך לקרוא למה שאני קורא סולם מקביל? סולם פרללי? --Eitankk 23:00, 26 פברואר 2006 (UTC)

עד כמה שאני זוכר דווקא לזה אין מונח מקובל בארץ, אבל אולי אני טועה. אני אישית קורא לו סולם אפונימי (eponimous), כלומר בעל אותו שם (אך חלוקת מרווחים שונה); שם זה נפוץ גם באנגלית. אביעד המקורי 23:07, 26 פברואר 2006 (UTC)
אני חושב שנקרא לו סולם פרללי כדי שיהיה מקביל לאיך שהוא נקרא בויקיפדיה האנגלית (parallel scale\key). אני אשמח אם תוכל לבצע את ההעברה מהערך שכתבתי לערך סולם מקביל, כי אני יחסית חדש ולא ממש יודע איך.

תודה רבה ולילה טוב. --Eitankk 23:10, 26 פברואר 2006 (UTC)

סולמות שלא קיימים[עריכת קוד מקור]

ישנם כמה סולמות שאולי מבחינה תיאורטית ניתן לפרט את התווים שבהם, אך מעולם לא נעשה בהם שימוש, אולי פרט למוזיקה אוונגרדית או מודרנית, שהיא, כידוע, לא מדד אקדמי. דוגמות לסולמות כאלו:

לה דיאז מז'ור. הסבר: התווים של הסולם יהיו לה דיאז, סי דיאז, דו דאבל-דיאז.. וכן הלאה. לא ניתן לכתוב דאבל-דיאז בסימני ההיתק הקבועים של הסולם, בתחילת החמשה.

פה במול מז'ור. הסבר: התווים של הסולם יהיו פה במול, סול במול, לה דאבל-במול. הסיבה - ראיתה לה דיאז מז'ור. אותו הדבר, עם דאבל-במול.

סולם יחסי[עריכת קוד מקור]

המינוח הנכון הוא לא סולם מקביל סולם יחסי. זה נכון שרוב האנשים שתשאל יענו לך שקוראים לזה סולם מקביל, אבל זו טעות נפוצה, ולא צריך להנציח אותה באנציקלופדיה. כשאני למדתי ברימון היו כמה מורים שהדגישו את העניין: הסולם המינורי היחסי של דו מז'ור הוא לה מינור, והסולם המינורי המקביל הוא דו מינור. זה לא אותו סולם. זה המינוח הרשמי בעברית, ולכן שיניתי את הערך. ברק שושני - שיחה 17:39, 28 במאי 2008 (IDT)תגובה

דיווח על טעות[עריכת קוד מקור]

פרטי הדיווח[עריכת קוד מקור]

"אך שניהם מתחילים בצליל סול לכן סול מינור הוא המינור המקביל של סול מז'ור" - לא, סול מינור הוא המינור ה*יחסי* של סול מז'ור, על זה מבוסס הערך. המינור המקביל זה מושג אחר.... דווח על ידי: 109.65.93.181 17:03, 14 באוקטובר 2019 (IDT)תגובה