שיחה:נאו-מרקסיזם

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אבירם שלום, ראיתי שהוספת קישור ללוגוצנטריזם. לטעמי, הקישור למהותנות מספיק - כשיכתב הערך הזה (מה שיקרה בקרוב), הוא יפנה כמובן ללוגוצנטריזם. לא רציתי להחזיר את השינוי שלך חזרה בלי להתייעץ.. Felagund 20:01, 29 יולי 2004 (UTC)

מה עם החלק הכלכלי[עריכת קוד מקור]

כפי שכתוב בערך , יש לזרם זה גם נציגים בכלכלה. אם כך - האם הוא צריך להופיע בקטגוריה כלכלה (לדעתי כן), האם ניתן לספק רשימת כלכלנים מזרם זה, והאם ניתן להוסיף קצת בנושא הכלכלי עצמו. תודה האזרח דרור 09:40, 12 ספטמבר 2005 (UTC)

הוא חייב להופיע בכלכלה - ההשמטה היא טעות שלי. וכל תוספת תבורך. נדב 10:25, 12 ספטמבר 2005 (UTC)

הערך שגוי[עריכת קוד מקור]

כבר הגדרת הנאו מרקסיזם בפיסקת הפתיחה שגויה מיסודה: "נאו מרקסיזם היא גישה בסוציולוגיה ובכלכלה שהתפתחה בחצי השני של המאה ה-20 מתוך המרקסיזם, ועיקרה - קבלת הניתוח החברתי המרקסיסטי תוך ויתור על תחזיותיו לעתיד."

נאמר שמרקסיזם (או נאו מרקסיזם לצורך העניין) היא "גישה בסוציולוגיה ובכלכלה" (והרי כידוע, לתורות מסוג זה יש יומרות חובקות כל). ודאי שגישה זו לא התפתחה בחצי השני של המאה ה-20. כך, לדוגמא גראמשי כתב את "מחברות הכלא" בסוף שנות העשרים של המאה ה-20. ומה פירוש "קבלת הניתוח החברתי המרקסיסטי תוך ויתור על תחזיותיו לעתיד"? המדובר רק בחלק מהביקורת הנאו מרקסיסטית על המרקסיזם. הנאו מרקסיזם דוחה את האקונומיזם (ההתרכזות בכלכלה) המטריאליזם (ההתרכזות ביחסי הייצור החומריים) והדטרמיניזם (התחזית לעתיד) של המרקסיזם. מתוך שלוש ביקורות אלו מוזכרת רק אחת.

פרט לכך, הערך עצמו מתמקד בצורה קצת בעייתית לדעתי בתפקיד של התקשורת בחברה הקפיטליסטית המודרנית, ומפספס את כל העושר הרעיוני של הנאו מרקסיזם שנוגע לניתוחים אחרים של החברה.

עוד משהו - פרט למרקס ולרשימה קצרה ומאד לא ממצה בסוף, הערך אינו מזכיר בשמו אף אחד מההוגים העיקריים של הנאו מרקסיזם. הערך מדבר על הגמוניה מבלי להזכיר את גראמשי, מדבר על אסכולת פרנקפורט מבלי להזכיר את אדורנו ודורקהיים, ואיפה, למשל, הברמס?

הערך זקוק מחד לשכתוב, ומאידך להרחבות רבות. אלמוג 07:19, 31 באוגוסט 2006 (IDT)תגובה

אתה צודק בכל הערותך. כרגע הערך הוא בעצם הכלאה של שני ערכים שאוחדו, וצריך לעבוד עליו. Mort 07:32, 31 באוגוסט 2006 (IDT)תגובה

נאו מרקסיזם וכלכלה[עריכת קוד מקור]

אם אתם כבר משפצים אשמח לדעת:

  • מה היחס בין נאו מרקסיזם לבין תורת הערך של העבודה (האם יש השענות עליה בכל הזרמים וכו')
  • מה הקשר לנושא תרבות הצריכה (שגם הוא זקוק לשיפוץ) ולוובלן (ובאופן כללי השפעות מ והשפעות על)?
  • אני לא יודע אם הם בתוך הסיווג הזה או לא, אבל יש את ביכלר וניצן שספרם מכוסה באופן מוטה , מטעה ובאופן בלתי ממצא בעליל, ומנסים לחלץ את התסבוכת.
  • מה עם נאו ריקארדינים כמו סראפה - הם בפנים או בחוץ?
  • האם דחיית האוקונומיזם, שאלמוג מדבר עליה היא לא בגדר "כניעה" להסברים של תורת ערך התועלת, מוניטרים ואחרים, והשארת ההסברים בתחום הכלכלי לזרמי מחשבה אחרים, וכאשר נדרשת התייחסות עליו הדבר נעשה רק ברמה של נפנופי ידיים (ולא שהאחרים אינם עושים זאת)?

האזרח דרור 14:22, 31 באוגוסט 2006 (IDT)תגובה

אתה שואל כדי לדעת או כדי להבהיר את דעתך. אתה מוזמן לשטוח את דעותיך בנושא. כדי שלא תשחזר לנו כאן טקסטים:) Mort 15:31, 31 באוגוסט 2006 (IDT)תגובה
אני שואל, אין לי ידע פורמלי בנושא, ואני לא יודע מה מתוך מה שקראתי מסווג בתור נאו מרקסיסטים ומה לא. האזרח דרור 16:48, 31 באוגוסט 2006 (IDT)תגובה

ניסיון לענות לשאלותיך:

  • ניאו-מרקסיזם אינו תיאוריה, אלא שם כללי שניתן באקדמיה לפילוסופים, סוציולוגים ומבקרי-תרבות שמנסים לפתח את התיאוריה המרקסיסטית תוך ביקורת על המרקסיזם האורתודוקסי. חלקם, אני מניח, מקבלים את תיאוריית הערך של העבודה, וחלקם לא. מאחר והם נוטים שלא לקבל את ההבחנה הדיכוטומית בין מבנה-על ומבנה-בסיס, רוב הניאו-מרקסיסטים הבולטים לא ממש עוסקים בכלכלה, אלא יותר בתרבות ואידיאולוגיה, לעתים קרובות תוך שילוב תובנות פסיכואנליטיות.
  • ניאו-מרקסיסטים רבים עסקו ועוסקים בביקורת תרבות הצריכה. אני מניח שהתיאוריה הפרדיגמטית בהקשר זה היא "חרושת התרבות" של אדורנו והורקהיימר. לגבי ובלן - למיטב ידיעתי הוא לא נחשב לניאו-מרקסיסט או מרקסיסט בכלל.
  • אני מסכים איתך שהערך על הספר של ביכלר וניצן הוא נוראי. האם אפשר להגדיר אותם כניאו-מרקסיסטים? אני מניח שכן, למרות שהם יחסית קרובים למרקסיזם האורתודוקסי בהתמקדות שלהם ב"מבנה הבסיס".
  • אינני מכיר את הניאו-ריקארדינים או את סראפה אז אני לא יכול לענות לך על השאלה הזו.
  • דחיית האקונומיזם קשורה לדחיית הדיכוטומיה בין מבנה-על ומבנה-בסיס. לא מדובר ב"כניעה" לדבר זה או אחר, אלא בניסיון לבחינה יותר מרובדת ופחות רדוקטיבית של תופעות חברתיות ותרבותיות, ללא הכפפה אוטומטית שלהן ליחסי הייצור.

מקווה שעזרתי. הערך הזה אכן דורש שכתוב רציני, ואולי אעשה את זה יום אחד... אבל לא היום. Davdavon 15:29, 16 בנובמבר 2006 (IST)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בנאו-מרקסיזם שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 13:03, 19 בנובמבר 2022 (IST)תגובה