שיחה:משה יהושע יהודה לייב דיסקין

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הרבנית מבריסק[עריכת קוד מקור]

עגנון בספריו ("תמול שלשום" ועוד) מכנה את הרב מבריסק בלעג "הרבנית מבריסק" בגלל המעורבות וההשפעה של אשתו על מנהיגותו. הוא מזכיר אותה תכופות בשמה, "הרבנית סוניצ'קי". ראוי לברר מה היה שם ולהכניס לערך. חיים עמאר - שיחה 11:31, 16 בינואר 2010 (IST)תגובה

ממש לא, יש הבדל ברור בין ההתיחסות למהרי"ל דיסקין, לבין הרבנית סוניה שהייתה שם דבר בירושלים, וזכתה לביקורות רבות (כולל פשקוויל בכותרת 'הרבנית מבריסק תחריב את ירושלים'). עגנון לא כינה את הרב מבריסק בכינוי 'רבנית', והרבנית עדיין מחכה שמישהו יכתוב את הערך אודותיה. נת- ה- - שיחה 18:19, 16 בינואר 2010 (IST)תגובה
  • האנציקלופדיה היהודית האלקטרונית ברוסית
  • אתר דעת
  • ויקיפדיה האנגלית

מעמדו התורני לא מספיק בא לידי ביטוי בערך[עריכת קוד מקור]

מהרי"ל זכה (וזוכה) ליחס של הערצה, כפי שיצא לי לשמוע ולראות בעיקר באיזכורים אקראיים. כדאי שמי שיודע להוסיף מידע אנציקלופדי בנושא יוסיף.

כמה ציטוטים מהרב קוק, שבהחלט לא היה מחוגו של מהרי"ל, שמראים על יחס של כבוד מיוחד
"ביחוד השתמשו בזה באישיותו הגדולה של הגאון המפליא רי"ל זצ"ל." (אגרות הראיה כרך א קיא, מתוך התייחסות של הרב קוק לבעיתיות של החרם על לימוד שפות)
"אחד מהמוסדים, שאין לפקפק בגודל התועלת שהם מביאים, בירושלים, הוא בית היתומים מיסוד גאון ישראל ריל"ד ז"ל." (אגרות הראיה כרך ב שנד)
"ואודיע לכת"ר, שמו"ח הגאון אדר"ת ז"ל הודיע לי, שהרב הגאון רנ"ה ז"ל כל הוראותיו היו ע"פ מרן הגה"ק(= הגאון הקדוש) ריל"ד ז"ל להלכה ולמעשה" (משפט כהן הלכות תרומות ומעשרות לז)
נראה לי שהיחס הזה למהרי"ל דיסקין, אינו רק מהרב קוק, אלא זהו היחס האופייני אליו.


- בהחלט, במרחב התורני שמורה למהרי"ל התייחסות החסרה כמעט פרופורציה ביחס לחומר האובייקטיבי ששרד מכתביו, [מפירורי זיכרוני]: א. תיאורים של שיעורי תלמוד בירושלים ברמת התעמקות חריגה בימיו(מודל שהלך והשתלט -מנקודת מוצא שונה, וממותנת יותר-על אופי הלימוד הכללי מאוחר יותר)[חמישים חילוקים בדף, חורף שלם בפיתוח נקודה אחת וכו]

ב. בספר 'הראשון לבית בריסק' של קרלנסקי- מתואר יחסו של הבית הלוי [דמות מפתח בעוצמת סמכותה] למהרי"ל בהתבטלות טוטלית [מחשש לדעה שלילית מצידו על פרט מסוים נמנע הרידס גם במצבי הפסד מרובה [ציבורי או פרטי] אפילו מלשאול את הרמהריל"ד מחשש לשלילתו. במאסרו ראה אירוע המכונן את מעמדו הרוחני של דורו בכללו - ונקט שורה של אירועי 'כפרה והתחטאות' ועוד כהנה וכהנה [אין לפני הספר, מצויים עוד התייחסויות חריגות משמעותית בעולם הליטאי]. הריד"ס מפרש לא אחת שיחסו המיוחד בסיבת עוצמתו התורנית.

ג. בספרות התורנית שמורה לו עמדה של גאון וקדוש, מעין הילה נשגבת - מפלס עצמאי עליון - המגובה בקונצנזוס נרחב. [פועליו המעשיים הונחו במעין סוגריים סלחניים של מלאך שאך טבעי לו חוסר ההבנה במה ש'ארצי' לגביו].

ד. מלבד ליקוטי הערות פשטניות לכאורה (כפי שרמזתי לעיל), שרדו מספר מצומצם של חילוקים {דרך מחשבתו האופיינית, מעין אלגוריתם של שרשרת הנחות הלכתיות ותוצאות לוגיות-שממוצאת עד מורכבות לוגית לפי כוח ההוגה, בדרך כלל ללא הפשטה- שימוש יבש בלשון ההלכה, כשהכוח הלוגי בלבד משחק תפקיד [והבקיאות בשלל ההנחות ההלכתיות]} מהם בספרו של הגרזנ על המועדים[שם בשיעור שבועות, חילוק על ביעור חמץ] שמיצוי ה'חילוק' שם מרשים בכוח חשבוני מהמם, (לטעמי ולטעם מחבר הספר). בדרוג החריפות העמידו אותו [הגר"ח בריסק-שם קרלינסקי] לפי זיכרוני בשורה אחת -כזוג חריפי דורם- עם ר' ישראל סלנטר.

-תכל'ס, יותר מכוחו האישי, הוא תפס בהיררכיה התורנית מקום במשבצת עצמית לו, בעלת צבע ואופי נקודתי לא מצויה, לטעמי. התרשמותי ההסטורית. עכ"ל.

השחיטה האשכנזית[עריכת קוד מקור]

לפי מקור זה, השחיטה האשכנזית בירושלים נוסדה בשנת תרל"ד, כלומר לפני בואו של מהרי"ל דיסקין, ולכן המשפט על מאבקו בנושא כנראה לא נכון, גם לי זכור שהשחיטה האשכנזית הוקמה לפני בואו, וכשהגיע לירושלים ניתנה לו האחריות עליה.

בכל הפשקוילים מהתקופה ההיא זה מופיע כמאבק בו ושלו ועוזריו ואשתדל להעלות תיעוד של זה222BAR - שיחה 00:21, 16 בפברואר 2012 (IST)תגובה
מקור נוסף, שיכול אולי לשפוך אור בעניין - על פיו מהרי"ל דיסקין הצליח, לאחר מאמצים, להקים ועד שחיטה מאוחד לכל כוללי האשכנזים. במקום מצב בו לכל כולל מינה שוחט לעצמו, והיו ביניהם מאבקים ומריבות.

משוב מ-23 באפריל 2014[עריכת קוד מקור]

יש להוסיף בדחיפות לרשימת תלמידיו את רבינו ירוחם פישל פרלא 'מהר"י פרלא' המחבר של הגדול הגדול לספר המצוות של רס"ג שהיה מגדולי תלמידיו בלומז'ה, נכתב ע"י אליהו אביכזר 79.181.7.41 15:03, 23 באפריל 2014 (IDT)תגובה

משוב מ-23 באפריל 2014[עריכת קוד מקור]

הרב מבריסק היה מגדולי ראשי הישיבות של כל הזמנים, הוא עמד במשך ימי חייו בראשותם של ארבעה ישיבות לפחות, השיעורים שמסר נחשבו למורכבים ביותר, ספרים מספרים עליו שהיו לו שמונים שיעורים! שמונים שיעורים! על העמוד הראשון של בבא קמא. נכתב על ידי אליהו אביכזר 79.181.7.41 15:07, 23 באפריל 2014 (IDT)תגובה

יובל דיסקין[עריכת קוד מקור]

ראש השב"כ או משהו, מצאצאיו??? 141.226.213.0 01:20, 12 ביוני 2022 (IDT)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אפריל 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במשה יהושע יהודה לייב דיסקין שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 15:43, 16 באפריל 2023 (IDT)תגובה