שיחה:מצפון

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני שנה מאת עמית אבידן בנושא "המצפון לפי רוסו"?

בעניני מוסר ומצפון אני לא הייתי מסתמך על אדם שמסר את ילדיו לבית יתומים (רוסו), כדי שלא יפריעו לפעילותו. גם ניסיונו לשווק מערכת רישום תוים "חדשה" שהועתקה מאחר, לא מצביעה על אדם שיש לו היכרות אישית עם המצפון.ליש 17:32, 11 מרץ 2006 (UTC)

אבל עליך להודות שהיה תאורטיקן לא רע בתחום זה, כפי שביולוג איננו חייב להיות צפרדע כדי לחקור צפרדעים. דוד שי 03:25, 12 מרץ 2006 (UTC)

גבולות המצפון[עריכת קוד מקור]

בהקשר של סרבנות צבאית מטעמי מצפון, הסרתי את המשפט "חלקם מתנגדים לעצם קיומו של צבא שאוכף צווים חברתיים ע"י שימוש בכח ,וחלקם לפעולות פרטניות של הצבא בהקשר פוליטי". המילה מצפון גמישה למדי, וניתן להשתמש בה בהקשרים רחבים מאוד. גם כאשר שר האוצר מקצץ את קצבת הזקנה, הוא יכול לומר שהוא עושה זאת מטעמי מצפון, ואין ספק שרוסו שלח את ילדיו לבית יתומים (ראו לעיל) משום שמצפונו ייסרו, ולא יכול היה לראות בסבלם עם אבא שכל מוסר העולם נתון על כתפיו. כדי שלא להגיע להתפרעויות כאלה, אני מציע להשאיר את ההתנגדות המוחלטת לקיומו של צבא בתחום המצפון, ואת ההתנגדות לפקודה מסוימת לסווג לתחום הפוליטיקה. דוד שי 03:25, 12 מרץ 2006 (UTC)

אבל דוד המתנגדים על רקע "פוליטי"(כמתנגדי הפינוי) נקראים ונשפטים כסרבני מצפון. כך הם רואים עצמם וכך הם מתוייגים ע"י התקשורת. הרי כל העניין הוא האם הסרבנות היא על רקע פוליטי ,כי אם כך הרי מדובר בסרוב פקודה ,אילו יוכח שהרבנו תהיא מצפונית כללית("לא מחזירים שטחים יהודיים") ,אזי הענישה בהתאם. אם המטרה היא לשמור על אחידות ונייטרליות ,עלינו להציג(בסיוג) את העניין כך ולא להסיר לגמרי את הפסקה. --מי 23:55, 13 מרץ 2006 (UTC)
לא שמתי לב לתופעה זו, ומצפוני אינו מרשה לי להסכים אתך. אינני רואה כל עניין מצפוני בתוכנית ההתנתקות - לא בתומכי התוכנית ולא במתנגדים לה. "לא מחזירים שטחים יהודיים" הוא עניין של דת, של תפיסת עולם או של פוליטיקה, אך לא עניין של מצפון. אם נקבל גישה שזה עניין של מצפון, אז כל מעשה שלנו נובע מהמצפון, ופשוט שחקנו כליל את משמעותה של המילה. דוד שי 07:40, 14 מרץ 2006 (UTC)
אמת. אך עם זאת מצפון הוא כלב השמירה על עקרונות המוסר ,והמוסר הוא יחסי. ישנן חברות ותרבויות שלמות(ע"ע הציונות הדתית) שמושתתות על תפיסת ארץ ישראל השלמה. זו הסיבה שהם הורידו את השטריימלים לפני כ2 דורות וזו הסיבה לגיוסם לצבא. אצלהם לא מדובר בעניין פוליטי בעל חשיבות משתנה ,אלא באויישת חיים. אני רק אומר שצריך להציג דעה מאוזנת ומסוייגת ,שפוליטיקה טריווילאיסטית של אחד היא עניין מצפוני עקרוני לגמרי אצל השני. --מי 15:55, 14 מרץ 2006 (UTC)
עכשיו שמורכבות העניין מונחת לפנינו, צריך להרים את הנטל הכבד של תיאור היחסיות של המצפון. עלי זה גדול מדי, ויש לי חשש שגם עליך. לא הייתי רוצה התייחסות שטחית לעניין זה, אבל אני מקווה שיימצא בתוכנו פילוסוף שבקי בסוגיה. דוד שי 16:38, 14 מרץ 2006 (UTC)
אני שמח לנסות. איני חושב שנחוצה השכלה פורמלית בשביל ללכתוב או לדון בפילוסופייה. --מי 15:56, 15 מרץ 2006 (UTC)

חשד לתקלדה[עריכת קוד מקור]

דיווח מהדף ויקיפדיה:דיווח על תקלדות

יוצרנות->יומרנות? הקשר: ~~~ בעצמו ובשלמותו, ושתכליתו היא יוצרנות
יוצרנות ואושר.פרום מציין כי שבעוד שקל לאדם להיות בעל מצפון מרותי, קשה לו להגיע למצפון הומניסטי, משתי סיבות::1. '''האדם צרי ~~~

"המצפון לפי רוסו"?[עריכת קוד מקור]

ממתי "קג'טי נגהי" הוא מקור לערך באנציקלופדיה? מדובר במאמר שטחי שמחברו מסתתר מאחורי שם בדוי, ושפורסם בבמה לא אקדמית. ערך כמו זה ראוי למקורות יותר מהימנים. אבשלום אליצור - שיחה 12:11, 2 ביוני 2022 (IDT)תגובה

צודק. למי לדעתך יש את הידע הדרוש להחליף למקורות מהימנים? עמית - שיחה 12:14, 2 ביוני 2022 (IDT)תגובה