שיחה:מיקרוסקופ

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

זה רק הדפדפן שלי, או שהתמונה של המיקרוסקופ באמת מסתירה טקסט ?? שש"ז 20:48, 23 דצמ' 2004 (UTC)

אני בפיירפוקס ואין שום בעיה. זה מרענן במיוחד להגיד את המשפט הזה לאחר שכל הבעיות היו רק בפיירפוקס ועכשיו כולם מתחלקים במלאי הבעיות :) מלך הג'ונגל 21:00, 23 דצמ' 2004 (UTC)

למישהו יש את ההיסטוריה המלאה של המיקרוסקופ? אני צריך לעשות על זה עבודה.

דרושה השלמה ועריכה[עריכת קוד מקור]

אין התיחסות ל־en:Scanning probe microscopy, ובעיקר חסרה התייחסות ל־Atomic force microscopy על גווניה השונים.
כדאי לפצל את הערך, להשאיר כאן רק התייחסות למכשיר כקונספט ושימושיו, וסקירה כללית בלבד של סוגי מיקרוסקופים, תוך קישור והפנייה לערכים פרטניים.
מי רוצה לעזור? הא? 12:54, 13 יולי 2006 (IDT)

למה לעזאזל אין פה על התפתחות המיקרוסקופ?[עריכת קוד מקור]

'מישהו יודע איפה אני יכולה למצוא על התפתחות המיקרוסקופ? תחפשו לי פליז

למשל בקישור החיצוני הבא: "תולדות המיקרוסקופ וחקר התא". Rex - שיחה 04:08, 4 בספטמבר 2010 (IDT)תגובה

שאלה - הגבלת גודל[עריכת קוד מקור]

מדוע המיקרוסקופ מוגבל להגדיל עד פי 1000 ?

בגלל אורך הגל של האור. ראה גם הכתוב בקישורים שנתתי. תודה על ההערה, צריך לכתוב זאת בערך. בברכה, ‏Almighty ~ שיחה 01:23, 23 במרץ 2007 (IST)תגובה

הערך לא מדוייק בלשון המעטה.[עריכת קוד מקור]

בגלל שאני חדש כאן, אכתוב בקצרה את הנוסח הנכון יותר (בעיני) עבור הפיסקאות "מיקרוסקופ אופטי מורכב" מיקרוסקופ אופטי מודרני (פסקה חדשה שהוספתי) ו- "יכולת ההפרדה האופטית", ויקיפידים וותיקים מוזמנים להחליט האם השינוי ראוי ולעצב אותו כנדרש:

מיקרוסקופ אופטי מורכב

התרשים להלן מציגים מיקרוסקופ מורכב. בצורתו הפשוטה ביותר, בה השתמש רוברט הוק, הייתה למיקרוסקופ זה עדשת זכוכית יחידה בעלת עומק שדה קצר עבור העצם, ועדשת זכוכית נוספת עבור העינית (אוקולר). מיקרוסקופים מסוג זה הינם בדרך כלל מורכבים יותר, וגם בעדשת העצם (האובייקטיב)ובעינית יש יותר מאלמנט אחד. העדשות המורכבות הללו מתוכננות כך שהעיוותים הגיאומטריים יהיו מינימליים, וביצועי המיקרוסקופ יהיו מוגבלי עקיפה בלבד. במיקרוסקופים מודרניים, מוחלפת המראה במנורה, שתפעולה נוח יותר, והיא המאפשרת גם שינוי בעוצמה.

מיקרוסקופ אופטי מודרני

מיקרוסקופים מודרנים מורכבים בדרך כלל ממערכת תצפית ומערכת תאורה. מערכת התצפית כוללת את האובייקטיב (Objective), עדשת צינור (Tube Lens) ועינית או מצלמה. האובייקטיב הוא למעשה עדשה קצרת מוקד באיכות (ובעלות) גבוהה. המפתח הנומרי של האובייקטיב קובע את רזולוציית המיקרוסקופ (ראו בהמשך), ואילו היחס בין אורכי המוקד של האובייקטיב ועדשת הצינור קובע את יחס ההגדלה שלו ואת גודל השדה. מערכת התאורה הינה החלק המורכב במיקרוסקופ המודרני, והיא ממומשת בצורות אחדות לצורך יישומים שונים של המיקרוסקופ. האופציות הבסיסיות הן: תאורה עילית - מקור האור נמצא מעל הדגם הנבדק והוא מאיר אותו מלמעלה. האור עובר באמצעות מפצל דרך האובייקטיב, פוגע בדגם ומוחזר ממנו אל האובייקטיב.(תצפית בתאורה זו שימושית במיקורוסקופיה מטלורגית המשמשת לבחינת חומרים אטומים) בתצורה זו מערכת התאורה משולבת במיקרוסקופ כחלק אינטגרלי ממערכת התצפית. תאורה תחתית - מקור האור נמצא מתחת לדגם הנבדק והוא מאיר אותו מלמטה. האור עובר דרך הדגם ומוחזר ממנו אל האובייקטיב.(תצפית בתאורה זו שימושית במיקורוסקופיה ביולוגית שבה רוב הדגמים שקופים) בתצורה זו מערכת התאורה נפרדת ממערכת התצפית וניתנת לכוונון בנפרד.

בנוסף, ישנן שיטות לתצפית מיקרוסקופית בשדה חשוך (DF - Dark Field בניגוד ל- BF - Bright Field) המאפשרות לראות חלקיקים ותבניות בקונטרסט גבוה ומעבר לגבול ההפרדה האופטי. שיטות אלו ניתנות ליישום הן בתצפית בתאורה עילית והן בתצפית בתאורה תחתית.

שיטות נוספות המשמשות לצורך הגדלת קונטרסט במיקרוסקופים אופטיים מודרניים הן: "מיקרוסקופיית פאזה (phase contrast)", "מיקרוסקופיית נומרסקי או DIC". בשיטות אלו נעשה שימוש באובייקטיבים יחודיים המגדילים את הקונטרסט באמצעים מיוחדים.

יכולת ההפרדה האופטית

מיקרוסקופים אופטיים מוגבלים ביכולתם להפריד פרטים הן בגלל עיוותים גיאומטריים והן עקב תופעת העקיפה (הנובעת מכך שכל מפתח אופטי משפיע על האור שעובר דרכו בגלל האופי הגלי של האור). כאשר העיוותים הגיאומטריים של המערכת קטנים מאד (תוצאה המתקבלת באמצעות תכנון אופטי אופטימלי של האובייקטיב) המערכת נקראת "מוגבלת עקיפה" במקרה זה, הפרמטר הקובע את יכולת ההפרדה האופטית של המיקרוסקופ הוא המפתח הנומרי של האובייקטיב (NA - Numerical Aperture), אשר מוגדר בביטוי: NA=n*sin(a) כאשר:

n - מקדם השבירה של התווך שבין הדגם לאובייקטיב, 
a - חצי זווית הפתיחה של האובייקטיב 

כושר ההפרדה של מיקרוסקופ תלוי במפתח הנומרי ובאורך הגל בו נעשה שימוש ע"פ הביטוי: d =0.61*l/ NA כאשר:

     l - אורך הגל שבו נעשית התצפית
     d - גודל האלמנט הקטן ביותר הניתן להבחנה בדגם (ע"פ קריטריון ריילי)

כאשר עובדים עם אור לבן, מקובל לבחור את אורך הגל המרכזי (ירוק - 550nm) באמצעות חישוב פשוט ניתן לראות שהרזולוציה המקסימלית שמתקבלת באוויר (NA=1) עבור אור ירוק היא כ- 0.33 מיקרון. על מנת לשפר את הרזולוציה משתמשים באחת משתי האפשרויות הבאות:

- אובייקטיב "טבול" (Immersed): שימוש בחומר בעל מקדם שבירה גדול מ-1 בין הדגם לאובייקטיב, כך שהמפתח הנומרי יכול לקבל ערך הגדול מ-1. בשיטה זו משתמשים בעיקר בדגמים רטובים ממילא (כמו בביולוגיה)
- שימוש באורכי גל קצרים מאד (UV) בשיטה זו משתמשים בתעשיית המיקרוליטוגרפיה על מנת להקטין למינימום את גודל הנקודה במעגל מודפס.

עם זאת, גם שיטות אלו לא מאפשרות רזולוציות גבוהות יותר מ- 0.2 מיקרומטר במיקרוסקופ אופטי.

(הערה: חסר הרבה חומר באופטיקה, בהמשך אנסה להוסיף אותו) Sinefeld 20:55, 29 בינואר 2007 (IST)תגובה


שינויים בערך מיקרוסקופ פולרוסנטי[עריכת קוד מקור]

שיניתי, ערכתי והוספתי לערך מיקרוסקופ פלורוסנטי. עיקר התוספת היא על הפיסיקה של קפיצת אלקטרונים (בצורה שטחית) שיוצרת את השינוי הנראה במיקרוסקופ פלורוסנטי ועל המשמעות האופטית של קפיצת האלקטרון בצבע הפלורוסנטי, כלומר האפשרות לבודד את האוביקט הנצפה מהרקע

לי גם יש עבודה בנושא ואני צריך את השינויים שעבר 1!!!


דחוף! (למחר)

                                 עמרי

לאן נעלם החומר על המיקרוסקופ המורחב?!

משוב מ-03 באוקטובר 2011[עריכת קוד מקור]

נא לתקן את המילה מזויינת במשפט הראשון! 91.135.102.161 15:23, 3 באוקטובר 2011 (IST)תגובה

אין בעיה עם המילה הזו בהקשר שבו היא מופיעה. ערן - שיחה 15:30, 3 באוקטובר 2011 (IST)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במיקרוסקופ שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 00:13, 11 באוקטובר 2022 (IDT)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במיקרוסקופ שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 04:59, 18 בנובמבר 2022 (IST)תגובה