שיחה:מונדיאל 1966

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

השם "מונדיאל"[עריכת קוד מקור]

הכינוי מונדיאל לטורניר גמר הגביע העולמי הוא כינוי שנכנס לשימוש לראשונה או בטורניר של 1978 בארגנטינה או בטורניר של 1982 בספרד (אני כבר לא זוכר) ולאט לאט תפס את מקומו של "הגביע העולמי" שהיה נהוג לפני כן. כפי שאפשר לראות בכרזות של הטורנירים השונים, גם החדשים, השם מונדיאל כלל אינו מופיע וגם כיום, השם הרשמי הוא הגביע העולמי (או גביע העולם). זה מוזר לקרוא על מונדיאל 1966 כי למעשה אין דבר כזה. זה בערך כמו לכתוב שקבוצה זכתה ב-1966 ב"ליגת האלופות" בזמן שלמעשה היא זכתה ב"גביע אירופה לאלופות". אני מבין את אלו שרוצים לסדר את הטבלאות והקישורים תחת השם מונדיאל כי זה השם המקובל כיום, אך לדעתי, המלל בטורנירים של עד סוף שנות השבעים צריך לדבר על הגביע העולמי והקישור צריך להוביל למונדיאל.אודי 08:35, 17 יוני 2005 (UTC)

יש משהו בדבריך, אבל למרות שהמושג "מונדיאל" קיים רק כ-25 שנה, נוהגים להשתמש בו בצורה רטרואקטיבית. רוב הפרשנים בתוכניות הספורט נוהגים להשתמש בביטוי הזה כלפי מונדיאלים שהתקיימו לפני שהמושג נוצר.
גם בעיתונים, ובאתרי אינטרנט שונים, נהוג לדבר על המונדיאלים הראשונים באמצעות הביטוי "מונדיאל", כמו למשל באתר באתר One. Little Savage 08:58, 17 יוני 2005 (UTC)
גם בנושא של ליגת האלופות התהליך דומה ורוב הכתבות מהשנה האחרונה מזכירות את ליגת האלופות גם עבור זכיות בגביע אירופה לאלופות (התהליך הוא עדיין בשלב של איזכור של הגביע). תהליך זה קורה כל הזמן ולא רק בספורט (נתקלתי לא פעם במאמרים שמדברים על המנדט הבריטי מהאו"ם, כשמדובר על חבר הלאומים).
השאלה איננה האם זה מקובל, אלא היא האם אנחנו מנסים להתנגד לשינוי הזה ומשתמשים בשם הנכון. אני אישית מאמין שאנחנו צריכים להשתמש בשם הרשמי. טרול רפאים 10:02, 17 יוני 2005 (UTC)
אני לא חושב שהנושא כ"כ קריטי.
בכה וכה כולם רגילים למושג "מונדיאל" גם אם הוא לא רשמי, ואין טעם לנסות להרגיל את הציבור למושג המקורי, שגם ככה כמעט ולא משתמשים בו בשפת היום יום (לפחות אצלנו בישראל).
דבר שאפשר לעשות הוא להזכיר בערך מונדיאל את מקור ומשמעות השם, וההבדל בין שני המושגים. Little Savage 10:22, 17 יוני 2005 (UTC)
זה בדיוק ההבדל בין מי שמתיימר לכתוב אנציקלופדיה ובין אמצעי התקשורת בכלל ועיתוני הספורט בפרט. ניסיתי לחפש בויקי הספרדית והאיטלקית ולא מצאתי את המושג מונדיאל כמושג העומד בפני עצמו, אלא רק כחלק מהמושג השלם המתאר את גביע העולם Copa Mundial de Fútbol. כנראה מדובר בקיצור מקובל בארצות הללו שהפך למונח שגור בישראל. גם זה שעיתונאים היום כותבים על מונדיאל 1966 לא ממש משכנע אותי, כי קרוב לוודאי שחלק מאותם עיתונאים אפילו לא נולד אז. אם יבוא מישהו ויכתוב היום שמפלגת העבודה שלטה במדינה בשנותיה הראשונות, קרוב לוודאי שרוב הציבור קורא האינטרנט היום יסכים עם הקביעה הזו, אבל האמת היא שעד סוף שנות השישים (אני חושב) לא הייתה קיימת מפלגת העבודה. לפי הגישה המוצעת, אפשר להתעלם ממפא"י בויקיפדיה, כי ממילא אף אחד לא יודע היום מה זה. אני מודה שההשוואה אינה מדויקת, אבל לדעתי מדגימה את העקרון.אודי 12:28, 17 יוני 2005 (UTC)