שיחה:מדע בדיוני

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלום צחי, שמו של ערך נועד, בין השאר, לאפשר גישה אליו דרך תיבת החיפוש שבראש כל דף. אין כל תקווה שמישהו, מלבדך, יגיע לערך ז׳ול ורן עם הגרש המיוחד שבו אתה משתמש. גם אם לגרש שלך יש יתרונות (שאיני יודע מהם), אין לנו ברירה אלא להשתמש בגרש הסטנדרטי שמופיע במקלדת, ולכתוב כך ז'ול ורן. דוד שי 20:49, 7 דצמ' 2003 (UTC)

אורסון וולס נכדו של ה'ג' - דורש בירור...Pasteran השמות משפחה הם בכלל wells מול wallas - לא? לא חושב שיש קשר...

ככול הידוע לי (וככותב עיקרי של ערך זה...אתה רואה שידוע לי לא מעט) הם בני משפחה אך אבדוק את טענתך בשמחה, יכול להיות שקיבלתי את העובדה הזאתי בקלות ראש ללא בדיקה מיוחדת....אני אחזור אליך עם תשובה....YMIBleeding 21:59, 21 דצמ' 2003 (UTC)

מסע בין כוכבים[עריכת קוד מקור]

ראיתי בגירסאות הדף שאחד הוריד את הציטוט ממסע בין כוכבים ואחר החזיר. עקב כך, אין לי כוונה לבצע כאן שינויים שאני לא בטוח שמוסכמים על כולם. ולעניין עצמו: לעניות דעתי הציטוט לא רלוונטי לערך. אבל אם כבר משתמשים בו אז נא לעשות זאת כראוי:

  • קפטן ג'יימס קירק (וויליאם שאטנר) - "Where no man has gone before"
  • קפטן ז'אן לוק פיקארד (פטריק סטיוארט) - "Where no one has gone before" (תקינות פוליטית...)

לא יזיק כמובן לתרגם את הציטוט עצמו (כמו שמופיע למשל במסע בין כוכבים) כמו גם את המילה אייקון.

אגב, חלוצות נוספות הן "אזור הדמדומים" וסדרות של אירווין אלן ("אבודים בחלל", "מנהרת הזמן"). אלא אם כן מד"ב בטלוויזיה זה רק חלליות. תקנו אותי אם אני טועה :-) ואת זה אני עוד אומר בתור טרקי... תרגומון 03:43, 1 פבר' 2004 (UTC)

אזור הדמדומים במידה חלקית. קטגורית אני חושב שזה אימה אבל היה להם כמה רעיונות מדב"ים (משחקי זמן, עבמ"ים...) הבעייה מה קדם למה? יש הרבה סרטים, הייתה סדרה חדשה. לא מתמצא בזה כל כך. אני עוד זוכר את מנהרת הזמן וזה נחשב מד"ב. בו לא נשכח את גלאקטיטקה. ישנה עוד סדרה שאני לא זוכר את שמה. זה הכל זכרונות עמומים מהילדות אז אני לא כל כך מתמצא בנושא זה. Pasteran 16:28, 5 פבר' 2004 (UTC)


האם anne mccaffrey צריכה להיות בפנטזיה או מד"ב? היצירה הפופולרית ביותר שלה היא רוכבי הדרקונים של פרן שהם לא ממש פנטזיה ( אין קסם או גזעים אחרים ויש דרקונים שנוצרו בהנדסה גנטית ) אלא חברה שחזרה אחורה טכנולוגית דבר שהשתנה כשמצאו את המערכת הAI שהיתה חלק מהמאמץ של ההתישבות ( דבר שמתגלה רק מאוחר יותר בסדרה ) ( חלק מההליכה אחורה היתה כדי ליצור חברה חקלאית במקום חברה מתועשת דבר שתוכנן על ידי המתישבים )

ופחות ידועה היא הסדרה על ספינות המוח שהיא באופן ברור מד"ב

לדעתי צריך להוריד את הסיפור על אטלנטיס מהז'אנר של מדע בדיוני שכן ישנם השערות בדבר קיומה Back2U 15:14, 20 יולי 2004 (UTC)

אז מה ? יש גם השערות בדבר קיומו של הירח ובכל זאת ישנם סיפורי מדע בדיוני שעלילתם מתרחשת על פניו. אטלאנטיס היא רק דוגמא לסיפור מדע בדיוני שלא מתרחש בעתיד אלא בעבר (אפשר להוסיף גם את מלחמת הכוכבים למשל). המממ 15:20, 20 יולי 2004 (UTC)
אם כן אטלנטיס היא מיתוס ולא בדע בדיוני, כפי שהמיתולוגיה היוונית אינה מדע בדיוני Back2U
יבשת אטלנטיס היא מיתוס או עובדה, אין זה חשוב לענייננו, משום שסיפור מדע בדיוני שמתרחש באטלנטיס הוא מדע בדיוני ולא מיתוס, בדיוק כפי שסיפור מדע בדיוני שמתרחש בתל-אביב, הוא מדע בדיוני ולא מציאות. דוד שי 18:41, 20 יולי 2004 (UTC)
לא כדאי לציין את זה.. אני התבלבלתי בין האגדה לסיפור מד"ב, למעשה לא ידעתי שיש סיפור מד"ב כזה..
קיים גם קיים, הספר "האיש מאטלנטיס" מאת ריצ'ארד וודלי בהוצאת כתר (ועוד ספרים בנושא כאן:[1]) וגם בסדרת טלויזיה בשם "האיש מאטלנטיס" (כאן:[2]) המממ 11:53, 21 יולי 2004 (UTC)

קישור חיצוני לפורום?[עריכת קוד מקור]

המשתמש 'המממ' הוסיף קישור לפורום המדע הבדיוני שהוא מנהל באתר Fresh. האם זה תקין? האם עלינו לקשר בכל ערך לפורומים העוסקים בנושא הנידון? אם כבר, עלינו לקשר לאחד הפורומים הישראליים המרכזיים יותץר העוסקים בנושא. (גילוי נאות: אני עצמי השתתפתי פעם בפורום ההוא. אין בהערה הזאת שום נקמנות אישית.) וולנד 13:20, 22 מרץ 2005 (UTC)

לא, צריך להסיר את הקישור. ויקיפדיה לא נוהגת ככה. כבר היה מקרה בערך השגריר שאחד מן המשתמשים האנונימיים הוסיף קישור לבלוג של יעל בן דב-מתמודדת בשגריר, אך זה נמחק (לא על-ידי). גם היה עוד מקרה: משתמש אנונימי הוסיף קישור לפורום מעריצי עוזי כהן בערך עוזי כהן, אך הוא הוסר על-ידי. אני חושב שכדאי להסיר את זה. בברכה, דמוסתנס 13:42, 22 מרץ 2005 (UTC)
אתם צודקים כמובן, הקישור צריך להמחק (אני רואה שהדבר בוצע כבר) אך יש עובדה אחת שאני חייב לציין: המשתמש שהוסיף את הפורום בפרש לערך הנ"ל לא היה אני. ייתכן שהחתול בהמות עמד לפני המסך של מר וולנד הנכבד והסתיר לו את שם הכותב אבל ברוח חודש אדר אני תמיד שמח שמקשרים את שמי לפורום שאותו אני מנהל באתר פרש. אני בהחלט משתדל להמנע מהפצת קישורים באופן כזה. המממ (שיחה) 22:36, 22 מרץ 2005 (UTC)
במחשבה שניה, לא טרחתי לבדוק מי בעצם הוסיף הקישור. אשמתי, אני מצטער שהטלתי בך דופי ללא סיבה. וולנד 10:57, 27 מרץ 2005 (UTC)

בוריס וארקדי סטרוגצקי[עריכת קוד מקור]

האם אכן אין ערך לשני כותבי מד"ב חשובים אלו? אני מקווה שאני פשוט לא יודע לחפש. אם אכן יש ערך עליהם, אנא הפנו אותי אליו. אם לא, אכתוב אחד בעצמי. תודה, וולנד 10:47, 3 אפר' 2005 (UTC)

למה שיחזרתי (14.3.05)[עריכת קוד מקור]

למשתמש הלא מזוהה שהכניס רשימה של עשרים מאמרים של אלי אשד. המאמרים יפים וקשורים אבל התוכן חוזר על עצמו (מה גם שחלק מהם הם תרגום לאנגלית של האחרים). בחר אחד או שניים ותכניס כקישור, ואז איש לא ייגע. הכנסת כולם הורסת את הערך, מה גם שאתה מכניס שלא במקום הנכון ולא בפורמט הנכון. חבל. תפסת מרובה לא תפסת. אלמוג 03:37, 14 אפר' 2005 (UTC)

עשיתי את העבודה למענו, את אלי אשד צריך לפנק. דוד שי 11:31, 19 אפריל 2006 (IDT)

סופרים בולטים בז'אנר[עריכת קוד מקור]

הסעיף "סופרים בולטים בז'אנר" חוזר על מידע שהופיע טוב יותר בסעיפים קודמים של הערך, ובפרט בסעיף "מדע בדיוני בספרות". לפיכך הסעיף ראוי למחיקה, אך אינני עושה זאת משום שיש בו גם שמות שלא הופיעו בסעיפים הקודמים. רצוי שמישהו שמבין בנושא יעביר שמות אלה למקומות הנכונים, ואז נמחק את הסעיף. דוד שי 11:22, 19 אפריל 2006 (IDT)

אין דבר כזה "מד"ב פנטסטי".[עריכת קוד מקור]

יש ז'אנר שלם ששמו "פנטסיה". הסופרים המוזכרים כאן תחת "מד"ב פנטסטי" הנם סופרי פנטסיה, והגדרת הז'אנר שנתתם מתאימה, למעשה, רק לתת-ז'אנר מסוים מאד של הפנטסיה, הקרוי "פנטסיה נוסחתית". מעבר לכך, שמו האמיתי של תת-הז'אנר הקרוי אצלכם "מד"ב טכנולוגי" הוא "מד"ב קשה".

אשמח אם הערך ישונה בהתאם, ואין לי בעיה לשנותו בעצמי, אך אני מעדיף לעשות זאת באישור ההנהלה ולא סתם כך.

השארת קישור חיצוני[עריכת קוד מקור]

אלמוני הוסיף בקישורים החיצוניים את זה, מאמר על ערבים ופלסטינים במד"ב המערבי. קראתי חלק מהמאמר; קשה לומר עד כמה הוא קשור לערך שאמור להיות כללי ככל האפשר. בכלל, אנ ירואה שרשימת הקישורים בערך מתחילה להתארך יתר על המידה. האם עלינו להשאיר את הקישור? וולנד 14:39, 16 מאי 2006 (IDT)

קישורים בעייתיים הוסרו[עריכת קוד מקור]

הסרתי שני קישורים מן המאמר. הראשון: ערבים ופלסטינים בספרות המד"ב המערבית - שכבר אינו מוביל לשום מאמר, למרבה הצער. השני - למאמרו רצוף השגיאות והעיוותים של אלי אשד, "מד"ב ופנטסיה בישראל בראשית המאה ה-21", בו הוא משייך למדע הבדיוני כמעט כל מה שזז וגם כמה דברים שלא.Nyny 17:44, 24 בדצמבר 2007 (IST)תגובה

סיפור מד"ב הקצר ביותר[עריכת קוד מקור]

לא זכור לי מי כתב את הסיפור הבא:

האדם האחרון עלי אדמות ישב בחדרו, לפתע נשמעה דפיקה בדלת...

?
לא תשובה מי יודע כמה, אבל ראה כאן. שמעתי את המיתוס בעצמי אבל לא מצאתי אף פעם מי כתב את זה... Leia - שיחה 22:50, 14 במרץ 2008 (IST)תגובה
לא מיתוס, אלא אמת - ועובדה הנה הסיפור בפנינו. קשה לי להגיד שזה סיפור מד"ב, שכן אין כאן שום דבר שיצביע על מד"ב. באותה מידה יתכן ומדובר בסיפור סוריאליסטי מהורהר. גם אם נקבל את הסוגה כמד"ב, קשה לחרוץ כי מדובר בסיפור הקצר ביותר. סיפורו הקצר ביותר של המינגווי, ("למכירה: נעלי תינוקות, כחדשות.") הוביל לאסופה זאת, שם לבטח ניתן למצוא כמה סיפורים שקל יותר להגדיר כמד"ב והם ללא ספק קצרים יותר. בכל אופן, אם נחזור לנושא המקורי, ישנה הרחבה לסיפור המוזכר לעיל, שלמיטב זכרוני כתב פרדריק בראון (והוא כבר אכן סופר מד"ב) ונקרא "הנקישה". גם תורגם לעברית נדמה לי. זהר דרוקמן - I♥Wiki23:13, 14 במרץ 2008 (IST)תגובה
הממ... ויקי האנגלית טוענת כי בראון גם כתב את המקור ואז הרחיב אותו (לא נשמע לי הגיוני). הם לא מציינים מה המקור שלהם (ומצד שני, גם אני לא). זהר דרוקמן - I♥Wiki23:16, 14 במרץ 2008 (IST)תגובה
המיתוס הוא לא עצם קיומו של הסיפור, אלא מי כתב אותו במקור והאם והיכן פורסם. מד"ב? ובכן, לא במובהק, אבל עצם הניבוי האפוקליפטי של "האדם האחרון עלי אדמות", יש בו מן המד"ב. כמו כן הספוקולציה של מיהו הדופק בדלת, שבהנתן העובדה שהאדם בחדר הוא האחרון, הדופק בדלת הוא... חייזר? סיפור הנקישה המדובר, באנגלית, נמצא באחד הפוסטים בלינק שנתתי. Leia - שיחה 23:19, 14 במרץ 2008 (IST)תגובה
שוב, הכל תלוי באיך את מפרשת את הדברים. נוח מאוד לפרש אותם באופן מד"בי, אבל זה רק אם ניקח אותם כפשוטם. זהר דרוקמן - I♥Wiki00:05, 15 במרץ 2008 (IST)תגובה

בזכרוני המעורפל חשדתי שמדובר בפרדריק בראון, מתאים לאופי סיפוריו הקצרים ובעלי המומור. נדמה לי שהוא פורסם בעברית בפנטסיה 2000, אנסה לחפש שם, אם כי זה לא פשוט כי יש מעל 40 חוברות. שנילישיחה 00:04, 15 במרץ 2008 (IST)תגובה

44, לפי הערך. אני רואה ששניכם מבינים במד"ב, מי מצטרף לשכתוב ושיפור הערך? Leia - שיחה 00:08, 15 במרץ 2008 (IST)תגובה

אני חושב בספר השיאים של גינס הזוכה בתואר הסיפור הקצר ביותר הוא הסיפור הבא:

כשהתעוררתי הדינוזאור כבר לא היה כאן

?

או משהוא כזה. טוקיוני 00:13, 15 במרץ 2008 (IST)תגובה

לא, המינגווי לוקח. צריך למנות את המילים בשפת המקור, במקרה זה 8. אצל המינגווי (for sell: baby shoes, never worn). זהר דרוקמן - I♥Wiki01:36, 15 במרץ 2008 (IST)תגובה

כפפות להרמה - נושאים לפיתוח[עריכת קוד מקור]

להלן מספר נושאים לפיתוח בהזדמנות, מי שמוכנים לתרום, בבקשה:

  • הומור ומד"ב:
    • סיפורים בעלי גוון הומוריסטי או כאלה עם פואנטה הומריסטית (לרוב קצרים) - כרגע עולה במוחי סיפור כגון "דם" של פרדריק בראון, "ינקי בחצר המלך ארתור" של מרק טווין.
    • פרודיות על מד"ב, בעיקר סרטים - לדוגמא "שגעון בחלל" של מל ברוקס פרודיה על "מלחמת הכוכבים" או הסדרה האנגלית "הננס האדום".
  • השפעת המד"ב על תופעות חברתיות. לדוגמא: השפעת הספר "גר בארץ נוכריה" של רוברט היינלין" בשנות השישים.
  • שימוש בז'אנר להבעת דיעה פוליטית - לדוגמא הטענה שתסכית הרדיו של אורסון וולס, מלחמת העולמות מאת ה.ג. וולס נתפס כקשור לדיון הציבורי בארה"ב לגבי מוערבות ארה"ב באירועים באירופה עם עלית הנאצים לשלטון. או שהרקע לסרט פלישת חוטפי הגופות קשור למלחמה בקומוניזם. כמו כן נעשה שימוש רב בהיסטוריה חלופית להצגת "מה היה אילו", אם כי לרוב לא מדובר ב"מדע בדיוני" אלא בבדיון לשמו.
  • ז'אנר קומיקס מד"ב, שהוא ז'אנר נפרד מהספרות ושאר המדיה.

שנילישיחה 09:47, 15 במרץ 2008 (IST)תגובה

ליאה- בדף המשתמש שלך מופיעה התיבה:"משתמשת זו יודעת כי 42 הוא התשובה לחיים, היקום וכל השאר." איפה דגלס אדמס, איפה?טוקיוני 12:52, 15 במרץ 2008 (IST)תגובה
שנילי, אם וכאשר יהיה מפגש במאי, אני תופסת אותך לשיחה צפופה. לגבי הערך: כרגע אני מתרגמת אותו מאנגלית. מאחר ואין לנו ערכים מורחבים על כל אחד מתתי הסוגים (האם ייכתב הערך מדע בדיוני קשה? לא בזמן הקרוב), ארחיב עליהם מהערכים האנגליים. אשמח להערות.
כמו כן, לצערי יש יותר מדי סופרים חשובים אדומים, מי מתנדב? בריאן אלדיס (אנ'), רוברט שקלי (אנ'), סטיבן בקסטר (אנ'), ננסי קרס (אנ'), אן מקפרי (אנ'), גרג בר (אנ'), מייקל בישופ (אנ') (שימו לב לעטיפת הספר - מהדורה עברית), גרג אגן (אנ'), ג'רי פורנל (אנ'), אלסטר ריינולדס (אנ'), מק ריינולדס (אנ'), ברוס סטרלינג (אנ'), דייויד דרייק (אנ')... Leia - שיחה 16:16, 15 במרץ 2008 (IST)תגובה

צמצום הערך ויצירת הפניה לערכים מורחבים[עריכת קוד מקור]

הערך עוסק בעיקר במד"ב בספרות. לדעתי יש ליצור את הערכים מדע בדיוני בקולנוע ומדע בדיוני בטלוויזיה ולהפנות אליהם, שם גם יזכו לפירוט והרחבה הולמים. Leia - שיחה 17:47, 21 במרץ 2008 (IST)תגובה

גישתי במקרים כאלה היא להגיע קודם כל למסה קריטית בערך האב, ורק אז לשקול אם נדרש לפצל למספר ערכי משנה. פיצול מוקדם מפריע לקוראים, כי הוא שולח אותם בין מספר ערכים קצרים, וחבל. ‏odedee שיחה 07:34, 26 במרץ 2008 (IST)תגובה
בסדר גמור. הערך האנגלי עוסק רק בספרות ולכן חשבתי שאולי ניקח דוגמה מהם. בקושי נגעתי בפסקאות אלו, וגם אין לי כוונה, אקווה שמישהו יוכל להרחיבן. Leia - שיחה 09:10, 26 במרץ 2008 (IST)תגובה

תתי סוגי המד"ב, להערכתי לא מוגדרים כהלכה[עריכת קוד מקור]

מדע בדיוני "קשה"..  ? מדובר במד"ב טכנולוגי. לדעתי עושים עוול לתת ז'אנר זה, ויוצרים לו הגדרה שלמעשה מכחידה אותו, והופכת אותו למיושן. הסייברפאנק הוא המשכו של מד"ב זה. רובוטוקיק, גנטיקה... תתי ז'אנר של המד"ב הטכנולוגי.

הקורא, יכול לחוש כיצד הסופר נשאב לכיוון הטכנולוגי, מרבה בפרטים הקשורים בטכנולוגיה, ומזהה אותה כמרכיב עיקרי בעלילה.

מד"ב "רך" ? לא יודע מאיפה נלקח. לפי הדוגמאות, מדובר במד"ב חברתי. הסופר מתמקד בההשלכות החברתיות.

סטימפאנק הוא שילוב,... לכן הוא בכלל לא ז'אנר או קטגוריה.

מד"ב "צבאי" - מאיפה זה נלקח? על משקל זה זה אפשר לבנות מד"ב אקלוגי, מד"ב חייזרי.. שמופיעים הרבה הרבה יותר במד"ב. אי אפשר לרדת לרמה כזאת של אפיון ז'אנר. עם כל הכבוד ל"מלחמה לנצח" של הולדמן או גברים בחלל, אפשר לקטלג אותם בצורת מד"ב חברתי.

קטגורייה ז'אנר שאני לא מבין מדוע לא הועלתה, היא הז'אנר של מפגש עם חייזרים. ישנם הרבה ספרים שמוקדשים למפגש, ההבנה, הלימוד של החייזרים... המון ספרים, והמון סרטים.

רק ניקח לדוגמה את סולריס - איפה הייתם דוחפים אותו ברשימת הז'אנרים הארוכה שהבאתם?

מה עם מלחמת הכוכבים?[עריכת קוד מקור]

בפסקה על קולנוע, מורגש החיסרון של הסרט הזה, שביחד עם מסע בין כוכבים (שרבים מבלבלים בינהם) נחשב למייצג של כל הז'אנר היום בפני מי שלא מכיר אותו. אגב, אני מסכים עם מי שכתב למעלה שההגדרות לתתי הז'אנרים שגויות, ועדיף לכתוב מד"ב טכנולוגי ומד"ב חברתי.

טעון שיפור[עריכת קוד מקור]

1. להערכתי הערך לא כתוב בצורה טובה ואינציקלופדית. דרושה עריכה מדעית מקיפה. אם מישהו רוצה להמציא שמות חדשים לתתי-ז'אנרים, יעשה זאת בבקשה בבלוג או באקדמיה. באינציקלופדיה יש לצטט מתוך מה שכבר מתקיים בדיון בתחום ולא להיפך.

2. הערת עריכה קטנה: בסעיף "ההיסטוריה": זה די מיותרת התחרות מהו ה"סיפור מד"ב האמיתי הראשון" וה"סיפור מד"ב המודרני הראשון" וכולה. מספיק לציין נקודות התפתחות היסטוריות. זו לא תחרות ריצה.

--85.178.97.78 20:53, 21 באוגוסט 2011 (IDT)תגובה

יפה[עריכת קוד מקור]

קוד 77.125.1.85 17:30, 10 ביוני 2012 (IDT)תגובה


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 14:04, 4 במאי 2013 (IDT)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במדע בדיוני שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 07:04, 10 באוקטובר 2022 (IDT)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (מאי 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במדע בדיוני שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 19:03, 22 במאי 2023 (IDT)תגובה