שיחה:מבחר מספרות הילדים והנוער

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מן הארץ ומן העולם. רק כאלה שעמדו במבחן הזמן.



ג'ין אואל סופרת ילדים?! ויקטור הוגו?! אלכסנדר דיומא, ג'ק לונדון, ה. ריידר האגארד, ג'יימס פנימור קופר, ז'ול וורן, אפילו רוברט לואיס סטיבנסון: לא הייתי מגדירה אותם כסופרי ילדים. ספרי ההרפתקאות שלהם נכתבו עבור מבוגרים, והילדים אימצו אותם בימים בהם היצע ספרי הנוער לילדים עבריים היה דל ביותר. הילדים של פעם, שהם היום מבוגרים, קראו אותם אז כי חוץ מזה לא היה מה לקרוא, וכיום נזכרים בהם בנוסטלגיה עמומה, ולא זוכרים עד כמה חלקים מהם אינם מתאימים לילדים. הילדים של היום מתוודעים ליצירות הללו באמצעות מהדורות מעובדות ומקוצרות ולא מבינים מה טעם בהם. אני לא מזלזלת בסופרים הללו - אבל בצורתן המלאה יצירותיהם כבדות על רבים מהילדים, והגרסאות המדוללות תמוהות ומקוממות. קיימים ספרי ילדים נהדרים, שהם עמוקים ומורכבים לא פחות אבל מתאימים לילדים יותר, שניתן לקרוא אותם במלואם בהנאה ובנשימה עצורה. ברשימה זאת כרגע מופיעים נציגים בודדים בלבד של מי שבעיני נחשבים סופרי ילדים פאר-אקסלאנס: אריך קסטנר, מיכאל אנדה, אסטריד לינדגרן, ג'ואן רולינג ורואלד דאל. בכוונתי להרחיב את הרשימה, ובינתיים, הורים - דעו מה ילדיכם קוראים! אל תסמכו על חותמת ה"איכות" של הממסד המיושן והנוסטלגי. אל תתנו לילדים שלכם לקרוא פורנו רך במסווה ספר לנוער ("עמק הסוסים" מאת ג'ין אואל) או גרסאות מכובסות מקוצצות וחסרות כל טעם (כמעט כל ספר בסדרת "כתרי"). ויותר מכל, אל תזלזלו ביצירות שנכתבו מראש במיוחד לילדים: איכויותיהן הספרותיות לא נופלות מאלה של סופרי המבוגרים - הם רק קצת אחרים. --חיפושפישה 06:50, 23 יוני 2004 (UTC)

בודאי לא שמת לב לכך, אך הכותרת של המאמר היא מבחר מספרות הילדים והנוער, לא רק מבחר ספרות הילדים. --Noname1 07:32, 23 יוני 2004 (UTC)

דווקא כן שמתי לב, וטענתי במקומה עומדת. אבל אשמח לקרוא כיצד את/ה מגדיר/ה את ההבדל בין ספרות ילדים לספרות נוער, ובאותה הזדמנות, בין ספרות נוער לספרות מבוגרים. ולמען הסר ספק: אני באמת מתעניינת, לשם גיבוש הגדרה, לא לשם התנצחות. --חיפושפישה 08:39, 23 יוני 2004 (UTC)

די פשוט: ספרי נוער הם ספרים שנועדו לנוער, וגם חלק מהספרים שמעניינים נוער. --Noname1 14:41, 23 יוני 2004 (UTC)

בני נוער מתעניינים בהרבה מאוד דברים, שלא כולם יועדו לנוער. בני נוער קוראים גם את הספרים של נבוקוב, סלינג'ר, עמוס עוז ועוד ועוד. אני חוזרת ומזכירה שג'ין אואל, ויקטור הוגו, אלכסנדר דיומא, ג'ק לונדון, ה. ריידר האגארד, ג'יימס פנימור קופר, וסטיבן קינג לא יעדו על-פי-רוב את הכתיבה שלהם מראש לבני נוער. לא אני הוספתי את שמות הסופרים הללו לרשימה, אבל גם לא לי להסיר אותם. רציתי רק להביא את העניין לתשומת לב המעיינים ברשימה: בגרסתה הנוכחית היא מוטה לכיוון סופרים שאינם סופרי ילדים, וגם לא סופרי נוער. אני שמחה שנראה כי הפעילות בדף הביאה קצת עניין, זאת היתה מטרתי. ראיתי שהוסיפו את מרי נורטון ואת ק"ס לואיס, שני סופרים ראויים ביותר, ושוב, אלה (להבדיל מהמצויינים בראש הפסקה) סופרי ילדים/נוער למהדרין. --חיפושפישה 16:08, 23 יוני 2004 (UTC)

ולכן רשמתי חלק, ולא כל, הדברים שמעניינים נוער. וכן, יש הרבה ספרים שהם בין ספרות נוער למבוגרים. ובקשר לסיווג לפי המטרה של הכותב, זה לא תמיד יהייה מדויק. בנוסף, אני חושב שהשיפוט צריך להיות האם הספר הוא ספר ילדים ונוער, ולא האם הסופר הוא סופר ילדים ונוער. זה מתאים גם לכותרת של המאמר.
אני מסכים לחלוטין עם חיפושישה, חלק מהספרים הם ממש לא ספרי ילדים ולא נוער. הספר "חוות החיות" מדבר על מחלוקות פוליטיות והחיות הן רק המשל. הספר נועד למבוגרים. זאת רק דוגמא אחת. ללא כל צל של ספק רב הספרים ברשימה יועדו למבוגרים. אני בעד למחוק את הרשימה באופן מוחלט ולמזגה עם הערך ספרות.

אי אפשר עכשיו לדעת אם מיריק שניר עמדה במבחן הזמן. וזה סתם פתח לעוד חיכוכים. כל סופר ילדים שיהיה עליו ערך, כדאי שיופיע ברשימה. כם אני חושבת שיש לא מעט סופרים שהם ממש לא לילדים ונוער ברשימה. F


הכללת רוב הספרים היא סבירה. נכון שחלקם הגדול לא נכתב במקור עבור בני נוער, אך זהו פלח השוק אליו הם פונים מזה דורות. אם ג'ונתן סוויפט למשל היה יודע שגוליבר יהפוך לספר ילדים, הוא היה מתחלחל. יוצאים מכלל זה שבט דב המערות וחוות החיות, שגם היום אינם נחשבים לספרי ילדים ונוער. (כפי שהעירה זו מעליי סדרת ילדי הארץ של אואל אינה ראויה להיחשב ספרות נוער ולו רק בשל סצינות המין הבוטות, אבל גם משום שהיא מעולם לא פנתה אל נוער דווקא. בחוות החיות - המשל הפוליטי הוא העיקר. נכון שגם בגוליבר כך זה היה במקור, אך גוליבר נתקבע כספרות ילדים, וחוות החיות לא.).

נ.ב בכל הרשימה הזו אין הרבה טעם, אם אין מי שיקח על עצמו לכתוב ערכים על הספרים הנדונים, או לפחות על מחבריהם. אשתדל לעשות זאת, אם יהיה לי זמן בעתיד שן שש זעם

רק רקצית להוסיף את דעתי שג'ין אואל בהחלט לא סופרת ילדים או נוער, גם לא מהכוונה של כתיבתה, וגם בשל אופי הספרים, שהופכים בשלב מסוים לפי דעתי לפורנוגרפיה.--יום טוב 15:13, 28 פבר' 2005 (UTC)