שיחה:לא תחנם

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני חודש מאת המבין בנושא לגבי לשונית "דרוש מקור"

למה לא דברתם על איסור מסחר והעסקה, שלא תחונם כולל פרנסה שמאפשרת חניה?[עריכת קוד מקור]

למה לא דברתם על איסור מסחר והעסקה, שאיסור לא תחונם כולל פרנסה שמאפשרת חניה? 2A06:C701:43B7:1C00:E13A:B9E1:930:D2D2 11:42, 17 בפברואר 2023 (IST)תגובה

תוכל להוסיף בעצמך את המידע שאתה חושב לנכון, בתוספת מקור לדברים, בברכה בן-ימין - שיחה 21:40, 18 בפברואר 2023 (IST)תגובה

מדוע לא כללו את פירוש הרמב״ם בריש הע"ז??[עריכת קוד מקור]

שם(ה"א) כתב שאיסור לא תחנם משמע לא לרחם על גויים עובדי עבודה זרה, כלומר במקרה שהם במצב סכנה אין להציל אותם.(אמנם בגרסאות מסוימות באמת כתוב "שבעת עממין" אבל אלו מקצת הגרסאות). Samuelcaligulaשיחה 17:15, 18 במרץ 2024 (IST)תגובה

לגבי לשונית "דרוש מקור"[עריכת קוד מקור]

הלא כתוב שם "מניין שאסור מתנות חינם?, הרי ברמב״ם והשולחן ערוך אין לכך זכר אלא לכך שמותר למכור ולא בנתינה" כך כתוב פחות או יותר.

ואיני מבין הלא בדיוק זה הדבר שמוכיח. שהרי אם הרמב״ם אומר שבמכירה דווקא מותר ולא בנתינה. יוצא שאסור מתנות חינם.

וגם הוא כותב את זה במפורש קצת לפני: "ואסור ליתן להן מתנות חנם.אבל נותן הוא לגר תושב. וכו'"

ואיני מבין איפה הקושיה?? Samuelcaligulaשיחה 17:22, 18 במרץ 2024 (IST)תגובה

מתייג את המבין כותב ההערה. בתקווה שיבהיר את דבריו. בברכה בן-ימיןשיחה 18:17, 20 במרץ 2024 (IST)תגובה
@Samuelcaligula@בן-ימין
תודה על ההערה שלכם.
כדי להבהיר את דבריי: לא התכוונתי בלשונית 'דרוש מקור', לשאול האם יש מקור לאיסור של מתנת חינם לנכרי, אלא האם יש מקור לכך שהאיסור של מתנת חינם לנכרי, מקורו בפסוק של 'לא תחנם' או בפסוק של 'או מכור לנכרי'.
לפי מיטב ידיעתי, המפרשים והפוסקים מביאים כולם את הדין שאסור לתת מתנת חינם לנכרי, אך משמיטים את הדרש של 'לא תחנם', או שמביאים רק את המקור השני 'או מכור לנכרי', כדלהלן:
(א) רש"י (בפירושו על התורה) כותב: "לא תחנם, לא תתן להם חן, דבר אחר לא תתן להם חנייה בארץ", ומשמיט את הדרש של 'לא תתן להם מתנת חינם'.
(ב) הרמב"ם (הלכות עבודה זרה פ"י הלכה ג-ד) כותב: אָסוּר לִתֵּן לָהֶם מַתְּנַת חִנָּם... שֶׁנֶּאֱמַר (דברים יד-כא) 'לַגֵּר אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ תִּתְּנֶנָּה וַאֲכָלָהּ אוֹ מָכֹר לְנָכְרִי', בִּמְכִירָה וְלֹא בִּנְתִינָה, ושוב כותב הרמב"ם (הלכות זכייה ומתנה פרק ג הלכה יא): אָסוּר לְיִשְׂרָאֵל לִתֵּן לְעַכּוּם מַתְּנַת חִנָּם... שֶׁנֶּאֱמַר: 'לַגֵּר אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ תִּתְּנֶנָּה וַאֲכָלָהּ אוֹ מָכֹר לְנָכְרִי', בִּמְכִירָה וְלֹא בְּמַתָּנָה.
(ג) הטור (חושן משפט סימן רמ"ט) כותב: אסור ליתן מתנת חינם לעובד עבודה זרה, ומציין הבית יוסף את המקור לכך: סוף פרק קמא דעבודה זרה, תניא לא תאכלו כל נבילה וכו', וידוע דהלכה כר' יהודה.
בברכת פורים שמח, המביןשיחה 01:25, 21 במרץ 2024 (IST)תגובה
@המבין אה מעניין, בהחלט לא הבנתי בראשית את כוונתך ב"דרוש מקור". Samuelcaligulaשיחה 01:32, 21 במרץ 2024 (IST)תגובה
@Samuelcaligula@בן-ימין נראה לי שסגנון הדיון הנוכחי, המתנהל בטיעונים לגופו של עניין, בלי התלהמות, ובלי טיעונים לגופו של אדם - הוא נדיר בוויקיפדיה העברית, ואפשר למצוא אותו כמעט רק בערכים תורניים... חחח... המביןשיחה 01:37, 21 במרץ 2024 (IST)תגובה