שיחה:יהדות צ'ילה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 13 שנים מאת Haggibar בנושא האינקוויזיציה

האינקוויזיציה[עריכת קוד מקור]

מחקתי את המשפט: "האינקוויזיציה שפעלה במדינה זאת העלתה יהודים רבים על המוקד עד שנת 1813 אז הופסקה פעילותה." משום שלפי מיטב ידיעתי לא הועלה מעולם אף יהודי אנוס על המוקד בצ'ילה, בוודאי שלר "יהודים רבים". אם טעות בידי אנא הציגו מראה מקום לפני שחזור המשפט. --אורי 08:56, 3 אפריל 2006 (UTC)

נראה שמצאתי לפחות אחד: "En la época colonial, el más destacado personaje de origen judío de Chile fue el médico cirujano Francisco Maldonado da Silva, uno de los primeros directores del Hospital San Juan de Dios. Acusado al Tribunal de la Santa Inquisición por sus hermanas -devotas cristianas- de intentar convertirlas al judaísmo, Maldonado se declaró abiertamente judío lo que le valió la condena a ser quemado vivo en 1639."

כלומר - פרנסיסקו מלדונדו דה-סילבה נשרף למוות על היותו יהודי אנוס, שסירב להמיר את דתו. אחיותיו, שהמירו דתן לנצרות, התלוננו נגדו על כי ניסה להשיב אותן ליהדות ! הוא נשרף למוות בשנת 1639 בצ'ילה. אגב, סיפורו של אליהו הנזיר (כך כינה עצמו) מופיע בספר המפורסם - La gesta del marrano. נראה שיש להשיב את התיקון על כנו, וזאת עשיתי. haggibar - שיחה 13:59, 27 בינואר 2011 (IST)תגובה

הסתת המיעוט הערבי[עריכת קוד מקור]

מחקתי גם את המשפט: "המיעוט הערבי במדינה הסית כנגד ישראל בכל הזדמנות אפשרית" משתי סיבות, ראשית ניסוחו מאוד מוטה (בכל הזדמנות אפשרית...) ולא מדוייק. שנית, הוא הופיע בהקשר לעליית האנטישמיות במאה העשרים, אולם בצ'ילה, כבמקומות אחרים רבים, בעיית האנטישמיות איננה קשורה למיעוט הערבי במדינה, שימיו קצרים למדי. אמנם קיימת מתיחות ויריבות ביון המיעוט היהודי לבין זה הערבי (בעיקר פלסטיני, אגב)בצ'ילה, אולם לא רק שהרקע לכך הוא יותר הסכסוך במזרח התיכון מאשר אנטישמיות, אלא גם שזו תופעה עכשווית למדי, כלומר בעשרים שנים האחרונות (אולי קצת יותר). --אורי 09:01, 3 אפריל 2006 (UTC)