שיחה:יהדות מזרח אירופה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תוית ה"קצרמר" הוסרה, לאחר שהוספו העריכות השונות, וקיימות הפניות מסודרות למגוון רחב של מאמרים קשורים - הן על ידי ויקילינקים, והן תחת כותרת "ראו גם". למרות שניתן עוד להרחיב - לדעתי הערך "הרוויח את הזכות" שלא להיות קצרמר עוד. :-) Danny-w 07:39, 2 דצמבר 2005 (UTC)

רציתי להוסיף בינויקי אך אין ערך מקביל בויקיפדיה האנגלית. לעומת זאת יש שם ערך Jewish ethnic divisions
[[[:en:Jewish ethnic divisions|Jewish ethnic divisions]]] שבמוצהר "מחבר" את יהודי מזרח אירופה עם אלו של מרכזה תחת המושג "אשכנזים". לפיכך, האם לוותר על בינויקי? האם ניתן למחוק מויקיפדיה:מאמרים ללא קישור לאנגלית/4 ?
גברת תרד 11:51, 6 מרץ 2006 (UTC)


האם יהדות רומניה הינה גם נמנית עם יהדות מזרח אירופה? או שמשתייכת ליהדות אשכנז? כי בשני הערכים לא מצאתי איזכור.--NirT23 01:27, 1 אפריל 2006 (UTC)

יהדות רומניה נחשבה חלק מיהדות המזרח (כלומר מזרח אירופה), ולא מיהדות אשכנז. באופן כללי - יש הבדלי שפה ותרבות בין רומניה לבין המדינות הסובבות אותה, שהינן בעלות מוצא סלאבי. אך בחלוקה בין יהדות אשכנז ליהדות מזרח אירופה - היוו יהודי רומניה חלק, אמנם ייחודי, מיהדות מזרח אירופה. Danny-w
הסתייגות: רומניה (שהיתה מחולקת לשתי נסיכויות נפרדות) היתה תחת שלטון עות'מאני שהסתיים ב-1821 אחרי הפיכה של טודור ולאדימירסקו. ב-1859 אוחדה מונטניה עם מולדובה ליצירת מדינת רומניה. מכיוון שיהודי רומניה היו במדינה תחת שלטון מוסלמי במשך כ-300 שנה, (אך עדיין התפללו בנוסח אשכנז וכו'), התקיימו בה מאפיינים ייחודיים ונפרדים. בכל מקרה - יהדות רומניה לא השתייכה ל"יהדות מרכז אירופה", קריא: ליהדות אשכנז ההסטורית. Danny-w
רבותי, החלוקה בין יהדות אשכנז ובין יהדות מזרח אירופה מלאכותית ומיותרת אפילו יותר מהחלוקה בין אשכנזים ומזרחים. לעצם הענין רומניה מורכבת מ-3 נסיכויות ועוד כמה חלקים. השלטון בנסיכויות ובחלקים השתנה פעמים רבות במהלך ההיסטוריה לכן גם השתיכותן לאימפריות השונות השתנתה. בוקובינה (החלק הצפוני מזרחי של רומניה) השתיכה ל"אימפריה האוסטרו-הונגרית לפני שצורפה לרומניה, אך לפני כן השתיכה לנסיכות מולדובה (אחת מ-3 הנסיכויות) ובתקופות מסוימות השתיכה לאימפריה הרוסית וגם לפולין. טרנסילבניה (עוד אחת מ-3 הנסיכויות) השתיכה לפולין, להונגריה ותקופה ארוכה לאימפריה האוסטרו-הונגרית. מונטניה (הנסיכות השלישית) הייתה לרוב משועבדת לעותמנים, אך היו לה תקופות של עצמאות (בהן כבשה את טרנסילבניה ואת בנט) ותקופות של כיבוש אוסטרו-הונגרי. בנט, המחוז הדרומי-מערבי של רומניה נשלט תקופה ממושכת מאוד על ידי הונגריה ועל ידי [[אוסטרו-הונגריה, אך גם לו הייתה תקופה של עצמאות ותקופות של השתיכות למונטניה. דוברוג'ה, החבל שעל שפת הים השחור, היה משועבד לטורקים וגם מיושב בטורקים. האימפריה הטורקית התרחבה והצטמצמה חלופות, לכן היו תקופות שכל רומניה של היום הייתה כבושה על ידה וגם הונגריה ואפילו הגיעו לוינה.
  • שימו לב, רבע עד שליש מיהדות רומניה הייתה ממוצא ספרדי (דוברי לדינו), הם ניהלו חיי קהילה נפרדים, כולל מוסדות, בתי כנסת, בתי קברות, כתבי עת (בלדינו) ועוד.
  • שימו לב, תנועת היהודים בין חלקי רומניה השונים ובין המדינות השונות של כל אירופה, הייתה מתמדת ודינמית מאוד.

לסיכום, אין מקום לערך הזה, הוא מיותר ומסלף את העובדות ההיסטוריות ודינו להמחק.ליש 04:16, 1 אפריל 2006 (UTC)

במבט נוסף שנתתי במה שנכתב בערך, אני רואה שכל כולו כתוב על יהדות האימפריה הרוסית. אולי זה צריך להיות שמו, יהדות האימפריה הרוסית לתקופותיה.ליש 04:21, 1 אפריל 2006 (UTC)
בחורבנה של יהדות מזרח אירופה היו פולין והונגריה מדינות עצמאיות, ולכן יש בעיה בהכללתן תחת האימפריה הרוסית. לטעמי ראוי להשאיר את הערך בשמו, ולראות בו ערך מסגרת, שהרי ליהדות בכל אחת ממדינות מזרח אירופה מוקדש, בצדק, ערך נפרד. אם הערך "מסלף את העובדות ההיסטוריות" ראוי לתקנו, אך לא למחוק אותו. דוד שי 05:45, 1 אפריל 2006 (UTC)
חלוקת אירופה בתקופה הקומוניסטית שיבשה לנו כמה מושגים - לא הייתי משייך את הונגריה ואת פולין למזרח אירופה, אלא למרכזה. בתקופה הקריטית מבחינת האירועים המוזכרים בערך פולין הייתה מחולקת והונגריה השתיכה לאימפריה האוסטרו-הונגרית. חלק גדול מפולין, הונגריה, חלק מרומניה (טרנסילבניה, בנט ובוקובינה) היו תחת השפעה תרבותית גרמנית בעוד שהחלק הנותר של פולין וחלק מרומניה היו תחת כיבוש רוסי. החלק הנותר של רומניה היה תחת כיבוש עותמני. אינני רואה שום דבר משותף או מייחד מבחינה היסטורית-תרבותית, כדי להצדיק את קיום הערך. אפשר לעשות קטגורית משנה "יהדות מזרח אירופה" בקטגוריה "יהדות אירופה" או ללכת לפי האימפריות (שזה הדבר הנכון ביותר מבחינה היסטורית תרבותית) ולדבר על יהדות האימפריה הרוסית, יהדות האימפריה האוסטרו-הונגרית ויהדות האימפריה העותמנית.ליש 05:59, 1 אפריל 2006 (UTC)
מובן שיש מקום לערכים יהדות האימפריה הרוסית, יהדות האימפריה האוסטרו-הונגרית (או יהדות הונגריה) ויהדות האימפריה העותמאנית, אך ספק אם ערכים אלה מייתרים את הערך הקצר שלפנינו. דוד שי 06:26, 1 אפריל 2006 (UTC)
כרגע, מה שכתוב בערך (פרט לאיזכור יהדות הונגריה) נוגע רק ליהדות האימפריה הרוסית. מה לעיירה היהודית וליהדות רומניה או הונגריה? כלום. מה לעליות הראשונות וליהדות הונגריה? כלום. לעומת זאת ביהדות הונגריה צריך להזכיר את התבוללות, את הרצל ואת התנועה הרפורמית שאין להם שום קשר עם יהדות האימפריה הרוסית. ליש 08:06, 1 אפריל 2006 (UTC)
אז אם כן יהודי רומניה כן נחשבים כמזרח אירופאים? הרי רוסיה נחשבת למזרח אירופה והיא יותר מזרחית מרומניה.
לניר, השאלה שלך מניחה שיש הבדל בין יהודי אשכנז ובין יהודי מזרח אירופה, אבל אין, לכן גם לא ניתן לקבוע אם יהודי רומניה שייכים לקבוצה זו או לשניה, כמו שלא ניתן לקבוע אם יהודי רומני אשכנזים או ספרדים.ליש 13:16, 1 אפריל 2006 (UTC)
אוקיי תודה --NirT23 14:12, 1 אפריל 2006 (UTC)

"מה ליהדות --- ולעיירה היהודית"??? העיירה היהודית היתה אופן המחייה של מרבית יהודי פולין, אוקריינה ולטביה, מדינות שהיו תחת שלטון עצמאי. הטענה (אם היתה כזאת) שהעיירה היהודית התקיימה רק באימפריה הרוסית איננה נכונה. הכפפת כל יהודי מזרח אירופה (כן, יש מושג כזה) ל"יהדות האימפריה הרוסית" חוטאת לאמת. Danny-w 13:24, 1 אפריל 2006 (UTC)

Danny-w, ציטוטים צריך להביא במלואם:"מה ליהדות רומניה או הונגריה ולעיירה היהודית?כלום". ברומניה ובהונגריה לא היו עיירות יהודיות. פולין, אוקראינה ולטביה לא היו מדינות עצמאיות בתקופת העיירה היהודית, הן היו חלק מהאימפריה הרוסית. פולין ולטביה קיבלו עצמאות רק אחרי מלחמת העולם הראשונה. אוקראינה זכתה לעצמאות רק אחרי פירוק ברית המועצות. החלק של פולין שלא היה חלק מהאימפריה הרוסית לא היו בו עיירות יהודיות.ליש 15:13, 1 אפריל 2006 (UTC)

הנשמה מלאכותית לבר מינן[עריכת קוד מקור]

מורט שלום, אני מעריך את המאמץ שאתה משקיע בערך הזה, אך הדבר דומה להנשמה מלאכותית לבר מינן. הערך אינו יכול להתקיים ללא הגדרה וכאן המלכוד, כי אין אפשרות להגדיר יהודות מזרח אירופאית. אין חיה כזאת. כל כתיבת הערך בנויה על האמירה (שהוצאה מהקשרה) של יהודים גרמנים שהזכירו את יהודי המזרח. האמירה הזאת היא רק רכילות ותו לא. פרוסיה המזרחית, חלק חשוב מגרמניה, הייתה ממזרח לפולין, לכן תגיד לי איך תגדיר את היהודים שחיו שם? מזרח אירופאים או אשכנזים? בתוך הערך שאתה מנסה להציל יש הפניה לערך מזרח אירופה ושם יש שתי הגדרות גאוגרפיות, הגדרה אחת שכוללת רק מקומות שהיו חלק מברית המועצות והגדרה שניה שמתיחסת לגוש הקומוניסטי באירופה, כולל ארצות הבלקן וכולל את צ'כיה. שתי ההגדרות לא נותנות מכנה משותף ליהודים שחיו בתחומים האלה. תן לבר מינן להקבר בכבוד.ליש 15:40, 11 אפריל 2006 (UTC)

נכתבו ספרים ומאמרים רבים על יהודי ויהדות מזרח אירופה. לא מדובר ברכילות. זוהי תעודת עניות לויקיפדיה אם ערך כזה לא יופיע. בתחילת הערך הבאתי שני מובנים למושג יהדות מזרח אירופה. כאשר המובן הסוציולוגי-היסטורי הוא הנכון יותר מבחינה מחקרית. והדוגמא בנוגע לפרוסיה המזרחית אינה מעלה ואינה מורידה. גם מרוקו היא ארץ המגרב (המערב) וגיאורפית היא מצויה ממזרח לרוב אירופה. Mort 16:02, 11 אפריל 2006 (UTC)
אם כך זו תעודת עניות קודם כל לוויקיפדיה האנגלית (שיש לה הרבה יותר ערכים על יהודים ויהדות מכפי שיש לנו) בה אין ערך כזה. לא הבנתי מה הקשר עם מיקומה של מרוקו במערב - אם כוונתך שזה מוכיח שהשם שהודבק ליוצאי מרוקו "מזרחים" נכון באותה מידה, אני מסכים שגם השם "מזרחים" ליוצאי מרוקו הוא לא נכון, השם הנכון צריך להיות יוצא ארצות ערב או יוצאי צפון אפריקה.ליש 16:33, 11 אפריל 2006 (UTC)

למה המידע מסתיים[עריכת קוד מקור]

למה המידע על יהדות מזרח אירופה מסתיים בסוף המאה ה19? מה עם מצבם ומספרם היום?


תשובה: עיין/י בערך עצמו (ואולי בכלל בספרי ההסטוריה). יהדות מזרח אירופה כפי שהיתה קיימת עד תחילת המאה העשרים - אינה קיימת עוד. לאחר רציחת מליוני היהודים, והימלטות הנותרים, יהדות מזרח אירופה כיום היא בעיקר זכרון. לדוגמה, מתוך שלושה מליוני יהודי פולין (מספר שהיה יכול כיום להיות אולי 10 מליון, בפוטנציה), נותרו מעטים. ועם השמדת ההמונים אבד גם ההווי, התרבות הייחודית, היידישקייט הספציפי, ולא ישוב עוד.
ובתשובה לשאלתך הראשונית - פירוט על יהדות מזרח אירופה בתחילת המאה העשרים ועד להשמדתה - קיים בהפניות ("ראו גם") בערך עצמו, ומוקדש לכל מדינה בנפרד ובהרחבה. עיין/י שם. בברכה, דני ‏Danny-w12:46, 6 במאי 2007 (IDT)תגובה

את זה אני מבין, אבל מה עם צאצאיהם של יהודי מזרח אירופה, ואני מתכוון לרבים מיהודי ארצות הברית וישראל. צריך מידע גם בנושא הזה! מה גם, שרוב הערכים הנמצאים בהפניות קצרים ודלים מאוד.

תשובה: צאצאי יהדות מזרח אירופה וכן צאצאי יהדות מערב אירופה - מכונים כיום כגוף אחד אשכנזים. ראה בערך. בעניין היהודים (ממזרח וממערב) שהיגרו לארצות הברית, ראה יהדות ארצות הברית. דני. ‏Danny-w08:46, 12 באוקטובר 2008 (IST)תגובה
Danny-w, ראיתי את הסיבה אבל הערך עצמו לא נותן הסבר זה. רצוי כזה עם מקור. בעקרון הוספתי פרק שבמידה רבה מתאר את סוף הקהילה. אם אתה חושב שיש להסיר את הפרק או להשלים חורים בו, אפשר. 77.139.127.38 23:59, 25 בספטמבר 2022 (IDT)תגובה

למה אין פרק על "מעמד האשה"?[עריכת קוד מקור]

למה אין פרק על "מעמד האשה" ביהדות אשכנז? ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)תגובה

תשובה: את/ה צודק/ת. הפרק חסר. הויקיפדיה נכתבת בימים אלה ממש על ידי מתנדבים רבים מהמחשבים בביתם. במידה שיש ברשותך הידע - נשמח אם תסייע/י לנו בכתיבתה על ידי הרחבת הכתוב. ראו בקישור כאן כיצד להתחיל. תודה, דני. ‏Danny-w21:38, 3 בפברואר 2011 (IST)תגובה

מקורות להיסטוריה ולפסקת הפתיחה[עריכת קוד מקור]

האם יש מקור לקביעה לפיה "הביטוי יהדות מזרח אירופה או יהדות המזרח (גרמנית: Ostjuden, היגוי: אוסטיודן) נולד במאה ה-19 בגרמניה, מתוך רצון לבדל את יהודי גרמניה ומיהודים שממזרח לה"? האם יש מקורות לפרק "מראשית התיישבות היהודית ועד המאה ה-18"? יוסאריאןשיחה 10:59, 17 בינואר 2013 (IST)תגובה

משוב[עריכת קוד מקור]

הטקסט אינו מגובש באופן הגיוני ואינו מבוסס. איש השלג - שיחה 12:10, 10 במרץ 2017 (IST)תגובה

מקורות חסרים[עריכת קוד מקור]

מקריאה בערך מוזכרים מחקרים כמו של ורנר ואחרים (מגוגל ספרים), ואף של ישראל ברטל (מיוטיוב), אולם הדבר אינו מקושר פה. מקריאה בדף ההיסטוריה, עולה כי המחקרים היו מקושרים עד תחילת אוגוסט והוסרו בשל מלחמות עריכה, מדוע אינם מוחזרים הקישורים הנ"ל?--Dxrd

משתמש:Yg0r, לידיעתך.

יהדות מזרח אירופה[עריכת קוד מקור]

הועבר מהדף ויקיפדיה:דיווח על טעויות

מצב טיפול: הצעה לשיפור

הערך עוצר בתחילת המאה ה-20. הוספתי מידע נוסף אבל יש חורים שצריך להוסיף

מוזמנים להמשיך להוסיף. רק אנא להסתמך על מקורות ולהוסיפם לערך. פוליתיאורי - שיחה 20:08, 25 בספטמבר 2022 (IDT)תגובה
הערך בכוונה דן רק בקהילות עד השואה. ראו דף השיחה. פוליתיאורי - שיחה 20:12, 25 בספטמבר 2022 (IDT)תגובה
אם יש סיבה לכך, מהי? אפשר קישור?. אם כך. הדבר, צריך לשחזר ואולי לציין אתה הסיבה. 2.53.160.187 21:41, 25 בספטמבר 2022 (IDT)תגובה
שיחה:יהדות מזרח אירופה#למה המידע מסתיים. אני מציע שתדון על כך שם אם אתה רוצה להרחיב. פוליתיאורי - שיחה 22:53, 25 בספטמבר 2022 (IDT)תגובה
פוליתיאורי, הגבתי למשתמש:Danny-w 77.139.127.38 00:21, 26 בספטמבר 2022 (IDT)תגובה

סוף העברה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ביהדות מזרח אירופה שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 02:20, 15 בנובמבר 2022 (IST)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (מאי 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ביהדות מזרח אירופה שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 12:24, 15 במאי 2023 (IDT)תגובה