שיחה:טרנאטה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מבנה הערך מבוסס על ויקיפדיה האנגלית, אך חלקים רבים נכתבו על פי המקורות הרבים שיש ברשת המופיעים בהערות שוליים. אביהושיחה 20:57, 10 במרץ 2011 (IST)תגובה

הערות[עריכת קוד מקור]

  1. הערת שוליים מס' 1 בערך מתייחסת לערכים המקבילים בוויקיפדיות זרות ולנתונים שבהם. זהו סוג של התייחסות עצמית, ואני מתלבט האם יש לכך מקום, מאחר שגם ככה ויקיפדיות זרות לא יכולות לשמש מקורות בפני עצמן.
  2. הערת שוליים מס' 16 - כנ"ל. מעבר לכך, ההערה קובעת כי טענה שהוצגה במדריך לונלי פלנט אינה נכונה, אבל כיצד ניתן לקבוע זאת בוודאות?
  3. ההתייחסות לטרנאטה בערך היא בלשון זכר. אני לא בטוח מה הצורה הנכונה במקרה זה, אבל זה לפעמים לא נשמע טוב, כנראה בגלל שהשם מסתיים בה"א.
  4. יש לי בעיה עם המשפט "הסולטאן המקומי חיפש בני ברית כנגד הסולטאנות החזקה של טרנאטה שהפורטוגזים היו בני בריתה וכרת ברית עם הספרדים, שקיבלו רשות להקים באי מצודה". אפשר להבין מהמשפט כי הסולטאנות של טרנאטה הייתה בת ברית של הפורטוגזים, דבר שלא נראה לי הגיוני לפי פסקאות קודמות בערך. אני מניח שהכוונה היא שהסולטאן של טידורה חיפש בני ברית שהם גם בני ברית של הפורטוגזים. אם כך, מדוע דווקא חיפש בני ברית כאלה? ובכל אופן כדאי לתקן את המשפט כך שעניין זה יהיה ברור מקריאתו.
  5. לא ברור מי בנה את מבצר טולוקו (Benteng Tolukko). בערך כתוב שהוא נבנה על ידי הפורטוגזים ובהמשך כתוב שהוא נבנה על ידי ההולנדים.
  6. "בשל מצב המלחמה הנמשך היו הספרדים בטרנאטה ובטידורה תלויים לחלוטין במשלוחי המזון, הביגוד והתחמושת השנתיים שהיו מגיעים מהפיליפינים, וכאשר המשלוח לא הגיע, אם משום שההולנדים לכדו את האוניות או שהאוניות טבעו בסערה, היה מצב הספרדים בחילות המצב על האי והאוכלוסייה המקומי על סף רעב" - בסוף המשפט יש כמה טעויות הקלדה ולא ברורה כוונתו.

ערך יפה מאוד! תומר - שיחה 18:38, 18 במרץ 2011 (IST)תגובה

  1. שים לב שבסופו של דבר לא השתמשתי באף אחת מהוויקיפדיות כמקור, אלא באתר האי. הסיבה להזכרת הוויקיפדיות האחרות היא כפולה. הראשונה למנוע מצב שיבוא מישהו אחר כך ויגיד "אבל בוויקיפדיה האנגלית כתוב משהו אחר". והשנייה, להראות עד כמה נושא (שטח של אי קטן) שצריך להיות ברור, כל-כך שנוי במחלוקת וכמה הייתי צריך לטרוח בחקר האמת.
  2. המטרה היא שוב למנוע טענה "רק רגע, אבל בוויקיפדיה האנגלית כתוב משהו אחר". לגבי לונלי פלנט אין בכלל ספק שהם טועים. גם כאן הייתי צריך לבצע מחקר. זה התחיל עם ויקיפדיה האינדונזית שטענה שדרייק לקח מטען של ציפורן, טענה שגרמה לי לתמוה "רק רגע, אבל בוויקיפדיה האנגלית כתוב משהו אחר". ואז חיפשתי קצת. תחילה בוויקיפדיה האנגלית בערך על פרנסיס דרייק, שם לא מצאתי התייחסות ברורה לביקורו בטראנטה, אבל מצאתי כתוב בערך שהוא הגיע לאנגליה עם מטען של זהב ותבלינים. מאיפה התבלינים אם לא היה לו מקום בגלל הזהב? (לא פעם ראשונה שאני מוצא סתירה בין ערכים שונים בוויקיפדיה האנגלית). אז חיפשתי בגוגל בוקס ומצאתי שני ספרים שמתארים את ביקורו של דרייק בטרנאטה בצורה נרחבת (אחד מהם בהערה 15), ושם לא רק שתומכים בגרסת ויקיפדיה האינדונזית אלא גם מפרטים שמדובר בשישה טון של ציפורן. מאיפה לונלי פלנט גרדו את הצ'יזבט, אין לי מושג. זה לא המקרה היחיד. בהרבה מקומות (כולל אתר הסמית'סוניאן) מצאתי שגובהו של הר גמאלמה הוא 1,715 ורק בלונלי פלנט סוברים שגובהו 1,721.
  3. ההתייחסות לטרנאטה כאל זכר מתייחס לעובדתו היותו אי. אולי צריך להקדים "האי" לפני כל מקום שאתה מרגיש שההתייחסות בזכר צורמת.
  4. מ-1512 ועד אמצע המאה ה-16 היו הפורטוגזים בני ברית של סולטאנות טרנאטה (וזה כתוב בערך), עד שבמו ידיהם וטיפשותם קוממו עליהם את בני האי. באותה תקופה היו הספרדים והפורטוגזים מסוכסכים והיו ביניהם קרבות על שליטה בטריטוריות מעבר לים (ראה חוזה טורדסיאס). כאמור בין שתי הסולטאנויות של טרנאטה ושל טידורה הייתה יריבות דומה וכל אחד חיפש בן ברית. טרנאטה כרתה ברית עם הפורטוגזים וסולטאן טידורה חיפש בן ברית שהוא יריב של הפורטוגזים. תשנה כפי שנראה לך על מנת שיהיה ברור.
  5. שניהם. את מבצר טולוקו (Benteng Tolukko) בנו במקור הפורטוגזים ב-1522 וההולנדים שיפצו ב-1607. הנושא מוזכר בלונלי פלנט, אם כי התאריכים שם שגויים (עוד מסמר באמינות של הלונלי פלנט). איך אני יודע שהם שגויים? המספר הראשון (1512) מתייחס לבואם של הניצולים הפורטוגזים מהספינה הטרופה, הם ממש לא בנו מצודה באותה שנה, ולעומת זאת, מצאתי כמה מקורות מציינים את 1522 כשנת בניית המצודה. את המידע על התאריך שבו ההולנדים שיפצו את המצודה מצאתי במחקר The Spanish Presence In The Moluccas המוזכר במקור 17.
  6. תיקנתי כמיטב הבנתי.
תודה רבה, ושבת שלום. אביהושיחה 19:31, 18 במרץ 2011 (IST)תגובה
שיניתי את ההתייחסויות בזכר שצרמו. לגבי הערה 4 - הבהרתי בערך את העניין, כנראה בלבל אותי סדר הצגת הדברים. לגבי הערה 5 - כתוב בערך שההולנדים הקימו ב-1612 את מבצר הולנדיה, שנקרא כיום מבצר טולקו; האם צריך לתקן בערך שההולנדים שיפצו ב-1607 את מבצר טולקו, וקראו לו מבצר הולנדיה? תומר - שיחה 12:39, 19 במרץ 2011 (IST)תגובה
טעות שלי. 1612 ולא 1607, ותיקנתי בערך. אביהושיחה 13:05, 19 במרץ 2011 (IST)תגובה

מרשימת ההמתנה[עריכת קוד מקור]

עבודת מחקר מקיפה של אביהו על אי אינדונזי שעושרו בתבלין הציפורן הפך אותו למעצמה אזורית, שמשלב תיאורים על התפרצויות געשיות, מלחמות שליטה אירופאיות, התאסלמות אינדונזיה ועוד. תומר - שיחה 13:19, 19 במרץ 2011 (IST)תגובה

בעיה מרכזית - לא צלחתי את פסקת הפתיחה. יש לשכתב אותה כך שתציף את העניין שאמור להיות לקורא בנושא (מבחינה היסטורית ותרבותית). כרגע היא עמוסה בשמות גיאוגרפיים שלא אומרים לקורא הסביר דבר ומכילה ערך אדום. Ranbar - שיחה 14:23, 16 במאי 2011 (IDT)תגובה
ניסיתי לשנות את סדר הדברים. אני לא יודע אם זה עזר. תומר - שיחה 14:42, 16 במאי 2011 (IDT)תגובה
אני מקווה שהעריכה/שכתוב שביצעתי שיפרו את המצב. כמו כן, אודה לבדיקה מחודשת של העובדות ההיסטוריות לגבי כיבוש האי לאחר כניעת יפן בסוף מלחמת העולם השניה. ניסיתי לשפר שם את הניסוח, לפי העובדות שמתוארות בהיסטוריה של אינדונזיה, אך אולי כדאי לבדוק גם מקורות אחרים ראשוניים. ALC • כ' באייר ה'תשע"א • 06:38, 24 במאי 2011 (IDT)תגובה
כיוון שפנית אלי בנושא זה גם בדף השיחה שלי עניתי שם. אביהושיחה 17:07, 27 במאי 2011 (IDT)תגובה

הערה[עריכת קוד מקור]

נזכרה ג'קרטה בערך זה : ההולנדים לא יסדו אותה , היא נוסדה בשנת 397 לספירה הנצרית בשם סונדא כלאפא ומאז 1527 נקראה ב 5 שמות דומים שג'איא קארתא הוא בסיסם ומשמעותו "מבצר מנצח" , ב 21.11.1618 ולפי גרסה אחרת 30.5.1619 כבשו ההולנדים את העיר , הרסו אותה על היסוד ובנו במקומה את באטאביה.שיחת משתמש:giladzuc

כתוב בערך: (כיום ג'קרטה). תומר - שיחה 22:46, 24 ביולי 2011 (IDT)תגובה

הדברים נכתבו קודם לכן בערך: ג'קרטה. שיחת משתמש:giladzuc דבר אחר : נזכר בערך טרנטה אדם בשם Kaicil Marhum. השם "מרחום" באות ח הוא ערבי והמעתיקים במאלאית בכתב ערבי כתבו שמו כך , גם אם אינם הוגים אותו באות ח אלא נשמעים כאות ה. בכתב לטיני הוא נכתב בכל מקרה. השם Kaicil נהגה קאיצ'יל כי האת C נקראת כיום אצל כל דוברי המאלאית צ' CH. נזכר Mandarsyah הקרי הנכון "מאנדארשאה" , SY נקראת ש. דבר אחר: המשלחת של מגלאן השיבה את ממון מסעה בכך שהביאה טונה של צפורנים מאיי מאלוקו אל ספרד. רק 18 איש שבו מתוך 260 שיצאו. שיחת משתמש:giladzuc

תודה על תיקון התעתיקים. לגבי שאר ההערות, שים לב שהערך הוא על טרנאטה (שים לב לתעתיק, הערך טרנטה עוסק בנושא אחר), לא על ג'קרטה או על מגלאן (שבכלל לא ביקר בטרנאטה אלא בטידורה). אביהושיחה 06:58, 25 ביולי 2011 (IDT)תגובה

תודה לאביהו , קראתי אודות מגלאן בטידורה , ותודה על התקון. עוד דבר בעניני תעתיק. נזכר מי ששמו muzaffer השם הוא ערבי ולפי הכתיב مظفر יש לקרוא מט'פר ולאזנים זרות כמו גם למאלאים ישמע כמו "מוזפר" ולא בדרך המסורסת שאנו הוגים היום אות צ. שיחת משתמש:giladzuc


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 09:32, 4 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 02:46, 15 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 3[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 02:47, 15 במאי 2013 (IDT)תגובה

קובץ מוויקישיתוף שנמצא בשימוש בדף מועמד למחיקה[עריכת קוד מקור]

קובץ מוויקישיתוף שבשימוש בדף זה הועמד למחיקה:

להשתתפות בדיון המחיקה יש לעיין בדף הצעת המחיקה. —Community Tech bot - שיחה 02:22, 11 במאי 2020 (IDT)תגובה