שיחה:טיבריוס

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מרוב ידיעותיי מהספר "תולדות הקיסרות הרומית" מאת משה עמית, ומרוב ידעותיי מאתר סנרק בפינת "קיסרי רומא" שבה מכנים את טיבריוס "המתבודד הזקן מקפרי", החלטתי לכתוב פה הכל עליו והתאמצתי שהשפה תהיה שפה קלה. אני מקווה שתהנו.

כל הכבוד על התרומה, אבל אתה לא חייב לטרוח על שפה קלה. כתוב בשפה אנציקלופדית. אלון 19:44, 28 פבר' 2004 (UTC)
לכותב ערכי הקיסרים: כדאי שתבחר לך כינוי שבו תוכל להזדהות במערכת, כך יהיה קל יותר לתקשר אתך. עושים זאת באמצעות הקשה על הקישור "כניסה לחשבון" שבצד שמאל של החלק העליון של הדף. דוד שי 07:35, 29 פבר' 2004 (UTC)

דוד שי היקר, אינני יכול להיכנס לחשבון! אין לי סיסמא, כיוון שאתה רשמת אותי לויקיפדיה, וכאשר אני מבקש לשלוח לדואר האלקטרוני את הסיסמא, למעלה יש הודעה ובה כתוב: "שם משתמש לא חוקי". וכאשר אני רושם שם משתמש (רשמתי עדן קוגן, שזהו שמי), יש הודעה למעלה ובה כתוב: "לא קיים שם משתמש עדן קוגן...". ניסיתי להירשם מחדש, אך גם אפשרות זו לא ניתנה לי. אנא הסבר לי, איך אני מקבל את סיסמתי, ואיך נכנס לחשבוני? עדן קוגן.

מומלץ לשחזר את הדף[עריכת קוד מקור]

מישהו (מן הסתם הכותב המקורי) התעקש להחזיר את הגרסה הראשונה והעילגת של הערך לא משנה

שוחזר. אני מקווה שהכותב המקורי ישתכנע שעריכתנו שיפרה את יצירתו, ולא יתעקש לחזור לגרסה המקורית. דוד שי 20:52, 16 מרץ 2004 (UTC)


אנא מכם הפסיקו לשנות את הערך "טיבריוס", גרסתי טובה לכולנו, והיא גם תורמת הרבה, שחזרו את גרסתי

1. הנני משתמש רשום.

2. שאלה: איך כותבים את הקו המאונך (משום מה המחשב לא נותן לי להעתיק מאחרים את הקו המאונך)?

עדן קוגן. שלום עדן: העברת את הדף שלך לדף שיחת משתמש:עדן קוגן. אני מקווה שזה יאפשר לך להירשם, ואחר כך תוכל להחזיר את התוכן לדף המשתמש שלך. הגרסה הנוכחית של טיבריוס (זאת ששיחזרתי) היא הגרסה הטובה, אל תפגע בה. אם חסרים בה דברים שאתה מייחס להם חשיבות, נסה לשלב אותם בגרסה זו. במקלדת שלי הקו המאונך נמצא בקצה הימני העליון של המקלדת. במקלדת Microsoft הוא נמצא בקצה הימני, אך בשורה האמצעית. דוד שי 10:42, 22 מרץ 2004 (UTC)


בקרוב מאוד אכתוב גרסה משופרת ומורחבת על טיבריוס, ואל תשחזרו לגרסה הזו שיש עתה, אני גיליתי כי מי שכתב אותה הוא מעתיקן וחוצפן (בגלל שמחק לי את עבודתי וכתב את גרסה זו!), הוא העתיק (גם את המילים) מהספר "טיבריוס וקאליגולה" ואת כל החומר החשוב אינו כתב, אז בבקשה, כאשר אכתוב את הגרסה משופרת והמורחבת (שהיא לא מה שכתבתי אז) לא לשחזר לגרסה זו! אך, אם אתם רוצים, שנו מעט מהערך (בנושא שפת הערך בעיקר). עדן קוגן 14:30, 15 אפ' 2004 (UTC)


כפי שאתם רואים, חיברתי את הערך טיבריוס מחדש, נא לא לשחזר לגרסה הקודמת! עדן קוגן 19:10, 19 אפ' 2004 (UTC)

הערך כפי שכתבת אותו לחלוטין אינו קריא ועל כן שחזרתי.
מפני טענת החוצפנות לא אתגונן, אך לגבי האשמתי בהעתקה: כתבתי את הערך בהתבסס על "טיבריוס וקאליגולה" (ספר מומלץ ביותר, אגב), האנציקלופדיה העברית והערך בויקיפדיה האנגלית. שום משפט שכתבתי לא מועתק מצבי יעבץ, אך ברור שהסתמכתי על דברים שכתב, כפי שהוא הסתמך על סוורוס, טאקיטוס וסיים. לא משנה

כדי שלא להיראות שרירותי, לקחתי עשירית מהמאמר הארוך שכתב עדן, וכתבתי לו תיקונים מתחייבים בסוגריים. מכיוון שכל המאמר כולו זקוק לשיפוץ דומה, בינתיים הוא לא ראוי להשמה בויקיפדיה.

קטע לדוגמא ותיקונים מומלצים בסוגריים[עריכת קוד מקור]

טיבריוס נולד בשנת 42 לפסה"נ ל(אמו) ליוויה. (מי זו ?)

(בעוד טיבריוס ילד התחתנה ליוויה עם...) ברבות הזמן ליוויה נעשתה אשתו של אוגוסטוס הקיסר, ויחד עם דרוסוס אחיו הצעיר גדל טיבריוס בבית אוגוסטוס, שעתה הוא (שנעשה) אביו החורג.

בעזרת ליוויה (ביוזמת ליוויה) טיבריוס התקרב קרבה יתרה ("קרבה יתרה" מיותר) אל אוגוסטוס, וזה מינה את טיבריוס (אותו) לקצין צבאי (לקצין בצבאו) אשר נלחם בגרמניה, אשר גם אחיו דרוסוס שירת בצבא, אך נהרג בקרבות (משפט מבולגן)

כאשר מתו נכדיו של אוגוסטוס, גאיוס ולוקיוס, שאותם רצה למנות כיורשים, לא הייתה ("נותרה" במקום "הייתה") לו ברירה אלא להוריש לטיבריוס את השלטון.

טיבריוס אינו (לא) רצה בשלטון (מי אמר ?) ופרש לאי רודוס, אך עם הזמן חזר לרומא והוכתר לקיסר בשנת 14 לספירה, כאשר היה בן 56. (משתמע שהייתה תקופת ביניים בין מות אוגוסטוס להמלכת טיבריוס ואין זה נכון)

ישיבתו הראשונה בסנאט (ישיבת הסנאט הראשונה אחרי מות אוגוסטוס) דנה (בהעברת השלטון לטיבריוס) על שלטונו של טיבריוס, אשר טען כי אינו יכול להיות (מתאים להיות) שליט יחיד בלי (וביקש שהסנאטורים ישתתפו עימו בשלטון) התערבות בשלטון של סנאטורים והגופים שמתחתיו. (מנגד טענו הסנאטורים) אך הסנאטורים טענו (שמן הראוי שהשלטון יהיה בידי אדם יחיד) שהוא השליט היחיד ואין התערבות בשלטון, וכך הישיבה נמשכה והפכה לוויכוח תמידי (התפתח פולמוס), שבסופו טיבריוס נכנע (לדעתם של הסנאטורים) לסנאטורים. (ומה עם ציון הצביעות הברורה הגלומה בויכוח כזה או לפחות התייחסות לדעתם של היסטוריונים שראו בכך צביעות ?)

לא משנה 16:34, 20 אפר' 2004 (UTC)


שלום לך מר "לא משנה".

גם אני חיברתי ערך מבוסס על הספר "טיבריוס וקאליגולה", אך אתה חיברת ערך שמתעלם מהפרטים החשובים בספר.
צניעות זה דבר חשוב, יכולת לשנות את שפת הערך (כפי שמוזכר למעלה בהודעתי על שינוי הערך) במקום לשחזר לערך שלך.
בקרוב אשנה את שפת הערך שלי ואכתוב מחדש, אם אתה לא עושה את העבודה, ואל תשחזר! כי מלכתחילה וויקיפדיה קבלה את הערך.

עדן קוגן 18:05, 27 אפר' 2004 (UTC)


תגובה[עריכת קוד מקור]

אין לי כוונה לשחק איתך משחקי חתול ועכבר סביב הערך הזה. אם כל כך חשוב לך להרוס אותו - יהי כן. אקווה שדוד שי או מפעיל ויקיפדיה אחר יעמיד אותך על מקומך. לא משנה

אני לא חושב שהשיטה הנכונה היא התערבות של מפעילי מערכת אלא הבעת דעה כאן של משתמשים רבים. אני קורא למשתמשים להביע את דעתם על הערך בשלל גרסאותיו.
באופן כללי, אני מסכים להערתיו של לא משנה על הערך המקורי.
מאיר מ 19:12, 27 אפר' 2004 (UTC)
התערבות של מפעילי מערכת אינה דרך לפתור ויכוחים על תוכן. בכך אין ספק. אך כאן אין ויכוח על תוכן. יש שתי גרסאות של ערך. האחת מעוררת פלצות והשניה כתובה היטב. ההתעקשות לשוב ולהחזיר את הגרסה הגרועה היא מעשה השחתה לכל דבר ולא ויכוח תוכני לגיטימי.
אני לא בא לשלול את תרומתו של עדן לויקיפדיה העברית. אלמלא הוא, לא היה שום ערך
על קיסרי רומא נכתב, אבל חלק מתרומתו של משתמש היא לדעת מתי להניח לאחרים לשפר את מה שהוא כתב. לא משנה 20:35, 27 אפר' 2004 (UTC)

שלום לך "לא משנה". כדי לא להמשיך את הויכוח, החלטתי שגרסתך תישאר, אך, אני אוסיף חומר מהערך שאני כתבתי, כך שיהיה חומר רב.
אך זכור: אל תמחק את החומר שכתבתי בערך! עדן קוגן 8:57, 28 אפר' 2004 (UTC)



כמה הערות : גאליה כוללת לא רק את בלגיה, אלא גם את צרפת וחלקים מאיטליה (למשל ציס גאליה).

לגבי גרמניקוס וכיבוש גרמניה. האם רק השנאה והפחד הם שמנאו ממנו את הכיבוש? אולי סיבות נוספות כמו התנגדות הגרמנים? הרי ידוע על אסון ביער ... שכחתי את שמו שבו בשנת 9 לספירה נספו 30,000 חיילים רומאים.