שיחה:חרות (מושב)

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תולדות הישוב'

תחילתו של ארגון "חרות" בשנת 1927. חברי הארגון - אנשי העלייה השלישית והרביעית - פועלים מרחבי הארץ אשר החליטו לקחת גורלם בידם וליצור מסגרת התיישבותית משותפת. כל חבר הפקיד בקופת הארגון סך של 20 לא"י שהיווה את הבסיס לרכישת הקרקע. השם "חרות-יהודה" ניתן לארגון בשנת 1930 לציון מרד בר-כוכבא שחל 1800 שנה קודם לכן. עם השנים קוצר השם לחרות.

המושב נועד להיות מבוסס על פרדס, הן מבחינת טיב הקרקע המים והאקלים, רבים מהחברים עבדו במושבות בפרדסים והידע שנצבר היה רב. ב1928 הוקמה משתלת הדרים בכפר-סבא ע"י חברי הארגון, ומשתלה זו היוותה את הבסיס לנטיעת הפרדסים. חלק מהחברים עבר להתגורר במחנה בתל-מונד ועסק בעבודות בפרדסי הלורד ובחריש ראשון של אדמת המושב. ב1930 הוקמו צריפים ראשונים במחנה חרות והחיים התנהלו שם בקומונה - מטבח משותף ועזרה הדדית. הוכנה תוכנית של הישוב, נקדחו בארות שמומנו בכספי החברים ונערכה פרצלציה של השטח, לכל יחידה משקית הוקצו 3 דונם כמגרש לבניית הבית ומבני המשק-רפת ולול, 6 דונם לפרדס ועוד כ-3 דונם לגידולי שלחין.

בעשור הראשון מנה המושב כ-80 יחידות. בסוף שנות השלושים התווסף למושב ארגון "הדרום" ובו 14 יחידות.

ערב מלחמת העצמאות השתרע המושב על כ-1500 דונם ובהם פרדסים גידולי ירקות, בוטנים ותפוחי-אדמה, לולים ורפתות. חלק מהחברים עסק בעבודות חוץ להשלמת ההכנסה תוך כדי פיתוח המשקים בעבודה בלילה בשבתות ובחגים.

נבנו מוסדות ציבור גן ילדים ומרפאה. הצרכנייה מועדון הנוער ובית הכנסת שכנו בצריפים. לשרות הענפים החקלאים הוקמו מחסן מספוא, בית קירור ומחלבה, בריכות לאגירה ומערכת הולכת מים לשטחים.

לאחר מלחמת השחרור התרחב המושב גם בשטח וגם במספר התושבים. המושב קלט 20 משפחות עולים ובנים, ניטעו פרדסים חדשים נבנו מכון תערובת וסילו ומחלבה מודרנית, גם מוסדות התרבות זכו לעדנה. בית עם, מועדון בנוי לנוער ומגרש כדור-סל מרוצף. נסללו כבישים שהקלו את המעבר בחולות הקיץ ובבוץ של החורף.

במלחמות ישראל נפלו 11 מבני המושב ושמותיהם חקוקים על מצבת הזיכרון שם מתייחד כל המושב עם זכרם בערב הזיכרון.

לאחרונה פשט המושב צורה ואופיו החקלאי הולך ומשתנה. ענף ההדרים שהיווה את גולת הכותרת ירד מגדולתו ובהתאם לכך גם הצטמצמו שטחי הפרדסים והמטעים. גם עיסוקי החברים השתנו, דור הביניים עוד ממשיך בחקלאות – פרדסים ופרחים, אבל הדור הצעיר נוטה כיום לעיסוקים רווחיים יותר.

המושב התרחב וקלט 120 משפחות בשכונת בנים רובם צאצאי דור המייסדים המשתלבים יפה בחיי המושב. כיום מונה המושב כ-300 משפחות שהן כ-1200 נפש.

יצחק מגלי – הוגה ומייסד גרעין "חרות" יצחק מגלי 1884-1914 יצחק מגלי נולד, למשפחת מוגולבסקי האמידה, בחג חנוכה בעיר חרקוב בדצמבר 1884. יצחק מגלי אהב את החקלאות ואת ריחות הכפר משחר ינקותו. יצחק החל את לימודיו בבית הספר לחקלאות דבר שלא היה מקובל ברוסיה הצארית. נגע האנטישמיות אשר פשט ברוסיה מעצב את תודעתו, מעורר בקרבו תחושה לאומית עמוקה והביא להצטרפותו לתנועת "פועלי ציון" במסגרת ההסתדרות הציונית. בשנת 1905 כשהוא בן 21 יצחק מגלי בורח מהצבא הרוסי, עוזב הכול ועולה לארץ ישראל. הוא מתיישב בפתח תקווה, מתגייס לארגון השומרים המקומי ומסתייע בהון המשפחתי על מנת לרכוש אדמות בכדי לפתח משק חקלאי בארץ ישראל. ב 1917 התגייס יצחק לגדודים העבריים ובמהלך שירותו הצבאי הגיע לדרגת סמל, שהייתה הגבוהה ביותר לה זכו יהודי ישראל בצבא הבריטי. בשנת 1925 מגלי מנביט את רעיון הקמת הארגון ההתיישבותי – "חרות". בלהט שאפיין אותו הוא מארגן את החברים ומוביל מאמץ עליון לגיוס כספים. בימים ההם הוא וארגון "חרות", היו מזוהים "כיחידה אחת". יצחק מגלי הוא האדם שהגה את רעיון הקמת המושב, סחף אחריו וארגן את גרעין המייסדים וקישר בין החברים לבין מוסדות הישוב העברי. ב 1929 יצחק מגלי מייסד משתלה המיועדת ליצירת מקומות עבודה לחברים ולהשגת שתילים זולים וטובים. בשנת 1930 נחרשים לראשונה תלמים באדמת מושב חרות ובשנת 1931 עולים החברים על הקרקע. בשנת 1941 היו הישוב ומוסדותיו עסוקים בגיוס יהודים לצבא הבריטי. במסגרת זו ביום כ"א בתשרי תש"א התקיימה תהלוכה של ארגון ההגנה אשר בראשה צעדו ותיקי הגדודים העבריים. יצחק מגלי צועד בראש הגדודי ברחוב אלנבי עד הגיעו לשפת הים. עם הגיעם לים חש יצחק ברע ונופח את נשמתו בזרועות חבריו כשהוא בן 57 בלבד. לאחר מותו הוחלט להנציח את שמו במושב ועל שמו קרויות "ספריית מגלי" ו"שדרת מגלי" בכניסה הראשית למושב חרות.

מה שיש לשיח[עריכת קוד מקור]

💕 46.121.140.247 11:46, 23 בדצמבר 2022 (IST) מה שיש לכל דבר אחר מה שיהיה לכל דבר אחר מה שיקרה מה שיש לכל דבר מה שיש לכל ברא מה דשדעת מה שיקרה מה שיש לרשון לשני מקסימום למשל לכל דבר אחר מה שיקרה למשל לכל דב אחר מה שיקרה לכלדבר אחר מה שיקרה למצב אחר מה שיש לכל דבר אחר לכל דבר אחר מה שיהיה למצב אחר צמה שיקרהתגובה



לדבר נה שיקרה מה שיהיה לכל דבר אחר מה דשיה למצב שונה זה יקרה למצב אחר מה שיקרה לכל דבר אחר לשיח מה שיקרה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (מרץ 2024)[עריכת קוד מקור]

שלום,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בחרות (מושב) שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 02:45, 22 במרץ 2024 (IST)תגובה