שיחה:התמכרות לסמים

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אנא הפיצו מידע לגבי טיפול קצר המועד בהתמכרות לסמים קשים באמצעות חומר האיבוגאין[עריכת קוד מקור]

במשנה, מסכת סנהדרין, פרק ד', משנה ה' נאמר: "לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא".

אנא הפיצו מידע לגבי טיפול קצר המועד בהתמכרות לסמים קשים באמצעות חומר האיבוגאין.

למידע נוסף: https://youtu.be/-fvdjhLJxV4


Gutmen - שיחה 12:09, 8 באוגוסט 2022 (IDT)תגובה

הערך לא נכון[עריכת קוד מקור]

התמכרות היא דבר הרבה יותר רחב מאשר התמכרות למשהו פיזי. זהו דבר רגשי קודם כל. התמכרות להימורים מין או סמים הן בעלות מימד משותף שאינו נידון בערך זה. צלילה לסמים מסיטה מהעיקר בהתמכרות והסיבות לה. רוב האנשים אינם מכורים לסמים וכן מכורים לדברים אחרים לא חומריים. הערך לא דן בזה.

אני לא מבין למה ביטלתם את העריכה האחרונה שנתנה התייחסות כללית להתמכרות בטרם הצלילה לחומרים ממכרים שהוא תחום צר בתוך הערך הזה.

פיצול הערך[עריכת קוד מקור]

הערך עוסק רק בהתמכרות לסמים למרות כותרתו (זה גם מצויין בתוך הערך). לפי דעתי יש מקום לשנות את שמו ל"התמכרות לסמים" ולהרחיב את הערך "התמכרות" בתור הערך הכללי לנושא (ראו ויקי באנגלית: Addiction). משתמש:Realmagic 2006-10-30 12:21:34

הערך עוסק בהתמכרות לסמים משום שזו ההתמכרות שאנשים מזהים אותה כהתמכרות "אמיתית" בניגוד להתמכרויות אחרות כמו התמכרות לאוכל למשל. דרך הסמים, הערך מבהיר לקורא מהי התמכרות. הגדרת ההתמכרות בתחילת הערך מגדירה התמכרות באופן כללי לשלל חומרים/פעילויות ולא רק לסמים. הפרק לאחר מכן עוסק בהתמכרות כתופעה חברתית לגבי נוער המשתמש בסמים ושותה אלכוהול. שלבי ההתמכרות המתוארים נכונים לגבי כל חומר ממכר, לא רק הסמים המוכרים לנו כגון הרואין אלא גם תרופות שונות ואף חומרים המצויים במזון כגון קפאין, סוכר, ניקוטין וכו'. לאחר מכן, בפרק העוסק בקריטריונים לקביעת התמכרות, מתוארים קריטריונים כלליים להתמכרויות ולא רק לסמים. בפרק האחרון של איברים המושפעים מהתמכרות מתוארות כל התופעות הגופניות הנובעות מהתמכרויות לסמים ולתרופות אך בעיקר סמים משום שבהם קל יותר לקבוע התמכרות והם פחות מפוקחים. ב'ראו גם', כמובן שיש הפנייה לערך על סמים אך גם הפנייה לגמילה.
לפי דעתי עדיף שתוסיף בערך הקיים על התמכרות, מידע ונתונים נוספים לגבי סוגי התמכרויות מאשר שתפתח ערכים נפרדים להתמכרות והתמכרות לסמים.
אחרון חביב - יש לחתום עם שלושה סימני טילדה (~~~), לחתימה עם תאריך ושעה יש לחתום עם ארבעה. עמבה 20:41, 2 בנובמבר 2006 (IST)תגובה

תבנית שכתוב[עריכת קוד מקור]

אשמח לקבל פירוט על הבעיות בערך הזה, כמו שפירטת בערך סם. עמבה 23:16, 6 בינואר 2007 (IST)תגובה

בקרוב.. Cheshire Cat 23:20, 6 בינואר 2007 (IST)תגובה

אוקיי. קודם כל אני נורא מצטער על ההתפרצות של מלפני זה, זה ממש לא היה במקום.

קודם כל, יש בעיה מהותית בערך. הוא מנסה לכלול שלושה נושאים שונים בתוכו בתור נושא אחד: התמכרות (תהליך נפשי), תלות פיזית, וסבילות פיזיולוגית. סמים ממכרים רבים לא גורמים לתלות פיזית (משמעותית). סמים רבים הגורמים לתלות פיזית לא ממש ממכרים, וכו' יש לערוך ערכים לכל אחד מהשלושה, או להבדיל אותם היטב בפסקאות שונות של הערך -תלות בחומרים- ולא התמכרות.

ועכשיו באופן נקודתי:
"התמכרות היא פיתוח תלות בחומר ממכר" - לא היא לא, התמכרות למין עובדת באופן דומה כמו התמכרות לקוקאין. "כדוגמת סמים וביניהם סמי ההזיה כגון לס"ד המכיל חומרים הלוצינוגנים" - סמי הזיה הם הסוג האחרון של סמים שאפשר להגדיר כממכרים, כשבהרבה מקרים הם מאוד יעילים לריפוי התמכרות. לס"ד לא מכיל שום חומר, הוא כימיקל בודד בפני עצמו והוא הלוצינוגן.

"אמפטמינים הידועים בשמות: אקסטזי, ספיד וקריסטל שהם סמים ממריצים" - אוקיי. אמפטמינים הם באמת מהסמים הממכרים ביותר. עכשיו, אקסטזי לא יפול לקטגוריה הזאת, למרות שהוא נגזר מאמפטמין, בגלל שהוא משפיע בצורה שונה מאוד מאמפטמינים אחרים, ואינו ממכר (לא ברמה של אמפטמינים לפחות), ומשתייך לתת קבוצת סמים הנקראת אמפאתוגנים או אנטאקטוגנים, שלהם השפעות פסיכדליות וממריצות. שייך הרבה יותר לקרוא לחומרים בשמות הגנריים הרשמיים שלהם ולציין בסוגריים שם רחוב. אמפטמינים שיתאימו לצורך העניין הם אמפטמין, מת'אמפטמין ודקסאמפטמין ולא בהכרח צריך לפרט.

"ועוד סמים הפועלים בדרכים שונות." - קוקאין לא הוזכר כאן. "עוד סמים הפועלים בדרכים שונות" - מטושטש מדי.

"בין החומרים הממכרים יהיו גם אלכוהול או תרופות ובעיקר סמי הרגעה, תרופות לשינה ותרופות מאלחשות (נגד כאבים)." - שוב, מדובר כאן על תלות פיזית, למרות שעלולה להיות גם נפשית. תרופות לשינה, תרופות מאלחשות, סמי הרגעה - מדי לא מקצועי. אופיאטים, בנזודיאזפינים, ברביטורטים, אלכוהול ומתקוואלון הם דוגמאות טובות.

"על פי רוב מתפתחת סבילות לחומר הממכר". פזיז מדי. אמנם המון חומרים מייצרים סבילות, אבל עדיין יש צורך לפרט איך ומה.

"ונוצר צורך להגביר את הכמות או המינון בהם נעשה שימוש כדי להמשיך ו"ליהנות" מהשפעתו. המכור הופך להיות "שבוי" ואיננו יכול לחדול מלצרוך את החומר שאליו התמכר, בלי שיסבול מ"תסמונת נסיגה" ומצב של קריז (משבר), הנלווה לבעיות או הפרעות גופניות ונפשיות קשות. "- אוקיי, כאן מספרים בערך מה קורה בתלות באופיאטים. ממש לא נכון לגבי חומרים אחרים וד"א, לא חסרות דרכים דרכים לחדול לצרוך את החומר ללא תסמיני גמילה).

"למרות שהמונח "התמכרות" נפוץ יותר כדי לתאר התמכרות לחומרים הנזכרים למעלה, ישנם רבים המכורים לכאורה גם לדברים יותר יומיומיים, כמו שוקולד, אינטרנט, טלוויזיה, הימורים, ניקוטין, סקס וכד', על אף שאי אפשר לכנותם כמכורים ממש, משום שמניעתם איננה גורמת לתופעה של קריז ואיננה גורמת לתופעות הגופניות והנפשיות הידועות. לפיכך יעסוק ערך זה בעיקר בהתמכרות לסמים." - פשוט מאוד שטויות במיץ עגבניות, במיוחד ניקוטין, שהוא סם לכל דבר ויוצר תלות פיזית (מה שאומר תסמיני גמילה), סבילות, והתמכרות (לעישון), וד"א, גם קוקאין (ואמפטמינים) לא גורם לקריז, ואף אחד לא יטען שהוא לא ממכר.

  • הצורך להכיר בעובדות לא הקדים את הדחף 'לתקן' עובדות כ"כ נכונות. הקוקאין והמת' הינם סמים עם תסמיני גמילה מהקשים ביותר. ה'קריז' בעיקר בא במת' ובקוק מבושל.(קראק)


אוקיי, זה מספיק כדי להבהיר את הנקודה.Cheshire Cat 21:21, 7 בינואר 2007 (IST)תגובה

לא כתוב על סוגי התמכרות שונים[עריכת קוד מקור]

הכתבה מתייחסת אך ורק להתמכרות כתלות בחומר מסויים, בזמן שהתמכרות יכולה להיות גם התמכרות להתנהגות מסויימת, כלומר, התמכרות היא לא בהכרח תלות! לדוגמא: התמכרות לריצה. אדם שמכור לריצה, לא תלוי בחומר, והוא יכול לחיות גם בלי הריצה (לפחות ברמה הפיזיולוגית). אבל עדיין ניתן להגדיר אותו כמכור.

טעות. ישנה התמכרות לספורט (או יותר מדויק להגיד פעילות גופנית), שבמצב זה הגוף/המוח ניהיה מכור לחומרים שונים שמופרשים עקב הפעילות הגופנית (הורמונים). אם כך, הגוף ניהיה תלוי בחומרים אלו בדיוק כמו לניקוטין, למשל, ולכן האדם רוצה לעסוק יתר על המידה בספורט (כמו בתופעת העישון). התמכרות זו קיימת, למרות שהיא הרבה פחות נפוצה או ידועה מהתמכרויות אחרות. בברכה, ‏Almighty ~ שיחה 14:07, 23 בינואר 2007 (IST)תגובה
זה לא מדוייק, יש מושג כזה מכור לאדרנלין) (ראה en:Adrenaline Junkie, אבל מעבר לזה שזה לא מונח רשמי, וגם אם זה אמיתי, וייתכן שזה אמיתי, מדובר בעניין נפשי - התמכרות לפרץ האדרנלין (Adrenaline rush) שהרבה אנשים מאוד אוהבים.
חוץ מזה שמעתי על תאוריה שסוכר יכול לגרום לתלות פיזית באנדואופיואידים (כמו אנדורפין), אבל זה נשמע מעט תלוש מהמציאות וגם אם נכון זה ככל הנראה זניח.
ובקשר למה שהראשון טען, התמכרות אכן לא תלויה בחומרים, והתמכרות לדברים כמו הימורים או מין בהחלט נחשבת להתמכרות (במיוחד מין שגורם לפרץ עונג דופמיני ומביא לכמיהה {craving}). בקשר להתמכרות ותלות, תלות היא המושג הכולל יותר, כשבהתמכרות הכוונה לתלות נפשית במשהו. Cheshire Cat 14:55, 23 בינואר 2007 (IST)תגובה
אני חולק על דעתך. התמכרות להימורים או כל דבר אחר הנראה כביכול כהתמכרות לדבר מה לא חומרי, היא נגרמת מחומרים המופרשים לדם ונקלטים במוח, הגורמים להנאה, בעת העיסוק בדבר שאליו מכורים. "תלות נפשית" יכול להיות מושג בפילוסופיה, אך לא במדע. בברכה, ‏Almighty ~ שיחה 15:06, 23 בינואר 2007 (IST)תגובה
תלות נפשית היא בהחלט מושג במדע, וזה שהתלות נגרמת ע"י הפרשות כימיקלים לא הופך אותה לתלות פיזית, והתמכרות לאדרנלין שונה בתכלית מהתמכרות להרואין, אלכוהול, או ניקוטין. לצורך העניין, גם תלות בקוקאין היא תלות נפשית. אני אבהיר את ההבדל, תלות נפשית, או התמכרות פסיכולוגית, היא תלות שבהפסקתה נצפים תסמינים פסיכולוגיים (כמו דיכאון, שיעמום, עייפות, רגזנות, תיאבון), בעוד תלות פיזית, או גופנית, היא תלות שבהפסקתה נצפים תסמינים פיזיולוגיים (הזעה, רעידות, בחילה, פרכוסים, תזזית והזיות). Cheshire Cat 16:59, 23 בינואר 2007 (IST)תגובה
התסמינים הפסיכולוגיים שציינת נגרמים גם הם מכימיקלים במוח - מצב רוח מושפע (או יותר נכון "נגרם" או "נוצר") מהכימיקלים במוח. בעניין ההתמכרות לאדרנלין, ההתמכרות היא לא להורמון בשם אדרנלין אלא לחומרים "משפרי מצב רוח" שמופרשים עקב הפעילות הגופנית, כמו שציינת "אנדורפין". בברכה, ‏Almighty ~ שיחה 14:50, 24 בינואר 2007 (IST)תגובה
אנחנו לא ממש חולקים. אכן תלות נפשית לרוב נובעת משינויים פיזיולוגיים כמו ריקון מאגרי הדופמין (שכיום מקובל לחשוב שהוא החומר העיקרי הקשור לתחושת עונג), מה שעושה את ההבדל זה התסמינים. ברוב המחקרים ההתמכרות נקשרה לשינויים במערכת הדופמינית, כשגם לאנדורפינים ולאפינפרין תפקיד. Cheshire Cat 16:40, 24 בינואר 2007 (IST)תגובה

אכן אני חושב ששנינו מסכימים. מכיוון שזהו דף שמטרתו היא דיון על שיפור הערך, קראתי שנית את הערך והנה השינויים שיש לבצע והבעיות, לפי דעתי, שיש בערך:

  • יש לציין את הסם ניקוטין והעישון
  • ישנה מחלה, אם אני לא טועה, של התמכרות למין, יש לציין אותה יותר נרחבות
  • בשלבי ההתמכרות - סבילות: יש לציין את הקשרים שיכולים להיות (ההבדל או הגבול) בין מינון יעיל "ED" למינון קטלני "LD".
  • ישנה בעיה בכותרות "תלות והתמכרות - DEPENDENCE DRUG" ו"התמכרות לסם - ADDICTION" והתוכן, שכן, יש כאן כפילות, תחת הכותרת השנייה יש תקציר של הפיסקא הקודמת. ישנה בעיה של תרגמת ואי הסבר של השלב האחרון בהתמכרות.
  • בכלליות ישנה בעיה בערך של חוסר בקישורים פנימיים וב"ראו גם" (בזה אני אטפל בעצמי). וניתן להרחיב על ההתמכרויות הכביכול "נפשיות" או "היומיומיות".
בברכה, ‏Almighty ~ שיחה 21:41, 24 בינואר 2007 (IST)תגובה
הבעיות בערך הרבה יותר בסיסיות מזה, פירטתי בכותרת הקודמת את הבעיות התוכניות שלו. Cheshire Cat 22:12, 24 בינואר 2007 (IST)תגובה
אז לכל כותרת תיהיינה הבעיות שלה :) ‏Almighty ~ שיחה 22:24, 24 בינואר 2007 (IST)תגובה

התמכרות יכולה להיות גם לחומר כימי כסמים, אלכוהול וניקוטין, אך גם להתנהגות ולמצב. קיימות התמכרויות להתנהגות, כדוגמת הימורים, מין, קנייה אובססיבית, ואצל חלק מהגולשים כאן אף לגלישה באינטרנט. אמנם ניתן להסביר את חלק מתופעות ההתמכרות בהצפת הגוף באנדרנלין, אך בוודאי לא את כולן. הערך כפי שהוא כעת, עוד לפני השכתוב, אמור להיקרא "התמכרות לסמים", מאחר שזה הנושא (היחיד) בו הוא דן. לצערי, במידה שיש כוונה לכתוב על התנהגות מתמכרת באופן נרחב יותר, יש לשנות את הניסוח מהיסוד. דני. ‏Danny-w17:52, 31 בדצמבר 2007 (IST)תגובה

ממכרים ולא ממכרים[עריכת קוד מקור]

יש לי בעיה גדולה מאוד עם המאמר הזה, מוכללים פה פרטים לא נכונים בעליל, לדוגמא, התמכרות לקנאביס? התמכרות לאל אס די? אלו שני דברים שלא שמעתי עליהם מעולם, אפשר להתחיל לדבר על התלות הנפשית אבל אם זה נכנס מוטב לך להכניס לפה גם סוכר, מין, ובעצם כל דבר שגורם הנאה, אני מקווה לראות את השינוי הזה, מאמר בויקיפדיה אמור להכיל עובדות יבשות, לא תעמולה.

מישהו יכול להבהיר לי מדוע סבילות נחשבת גורם/מאפיין של התמכרות? זה לא ברור לי 79.179.160.43

ממתי מתמכרים רק לסמים ואלכוהול[עריכת קוד מקור]

אפשר להתמכר לדברים הפשוטים ביותר.. יש המון אנשים שמכורים למחשב (כמוני) ולא מכורים לסמים ואלכוהול (גם כמוני חחXD) צריך להוסיף עוד דברים לעמוד הזה..

טעות כבר במשפט הראשון[עריכת קוד מקור]

LSD מעולם לא הוכח כממכר ולא נחשד גם כממכר ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)תגובה

מה שנכון נכון (ראו למשל כאן בפרק "Drugs of Abuse Yet to Be Classified"). תיקנתי, תודה על ההערה. Ravit - שיחה 14:48, 29 ביולי 2010 (IDT)תגובה

גן ההתמכרות[עריכת קוד מקור]

לא מצוינת מילה על גן זה--84.108.146.149 22:05, 5 במרץ 2011 (IST)תגובה

לא מדובר בגן בודד, אלא בצירוף. הקשר בין נטייה להתמכרות לגנטיקה קיים ומוכח, אבל הוא אינו כה פשוט בנוסח גן בודד שקובע את סיכויי ההתמכרות. צירופים מסויימים מעלים את הנטייה להתמכרות. צירופים נוספים מחזקים התמכרות לסמים ספציפיים - כך אפשר למצוא מכורים לעישון סיגריות שנגמלו בקלות מקוקאין ומקרים כגון אלה. אילן שמעוני - שיחה 07:11, 17 ביוני 2018 (IDT)תגובה

התמכרות לעומת התמכרות לסמים - פיצול[עריכת קוד מקור]

בהמשך לכל הדיונים הקודמים בנושא בדף השיחה, הערך הזה עוסק בהתמכרות לסמים ולא בתופעה הרחבה יותר של התמכרות. התמכרות באשר היא קשורה להפעלה של מערכת החיזוק במוח, וזהו נושא שבהחלט ראוי לערך משלו שמפרט את המשותף לכל סוגי ההתמכרויות. הקביעה בערך שאם ההתמכרות היא לדברים שאינם סמים פסיכואקטיביים אז "אי אפשר לכנותם מכורים ממש" היא מגמתית וחסרת ביסוס לחלוטין.

אני בעד להעביר את רוב התוכן של הערך הנוכחי להתמכרות לסמים וליצור ערך התמכרות כללי יותר (גם אם בהתחלה זה יהיה קצרמר, לפחות זה יהיה קצרמר מדויק). Purielku - שיחה 15:20, 6 באוגוסט 2011 (IDT)תגובה

כן.--גמדקנאי - שיחה 03:50, 7 באוגוסט 2011 (IDT)תגובה
ביצעתי את ההעברה, ויצרתי ערך חדש ומשופר על התמכרות. אני אשנה קצת את הפתיח של הערך הזה, אבל הוא זקוק לדעתי לעוד הרבה עבודה... Purielku - שיחה 00:32, 1 בספטמבר 2011 (IDT)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (מרץ 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בתמכרות לסמים שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 22:31, 3 במרץ 2023 (IST)תגובה