שיחה:היישוב היהודי בארץ ישראל בימי מלחמת העולם הראשונה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הייתי שמח אם מישהו היה מחווה את דעתו- יש בערך זה כמה משפטים ממש לא מובנים- בעיקר בהתחלה של הפסקה השנייה (דרכי ההתמודדות). אשמח להתייחסות. --Hbk3 16:10, 28 יוני 2005 (UTC)

כמה יהודים מארץ ישראל שרתו בצבא התורכי ?[עריכת קוד מקור]

האם יש הערכה כמה יהודים מארץ ישראל שרתו בצבא התורכי ? מי-נהר - שיחה 10:29, 22 בדצמבר 2011 (IST)תגובה

ההערכה שלי היא כמה מאות. ידוע על כמה קבוצות שהתגייסו: הגדעונים, תלמידי הגמנסיה הרצליה, תלמידי בית המדרש למורים בירושלים. התלמידים שהתגייסו נשלחו לקורס קצינים, ואני חושב שב'ספר תולדות ההגנה' יש מספרים לגביהם. למעט הקבוצות הללו בשאר היישוב כמעט כל מי שייכל התחמק משרות, או על ידי תשלום פדיון, או על ידי קבלת אישור שהוא מועסק בעבודות ציבוריות - או בתפקיד חשוב שמונע את גיוסו, או על ידי תשלום שוחד, או על ידי עריקות. למעט הגדעונים שהתגייסו לפי דחף אידאולוגי שאר המתגייסים היו לרוב עניינים שלא היה להם כסף לשלם פדיון. למעט התלמידים ששרתו כקצינים, שאר המתגייסים היהודים נשלחו לפלוגות העבודה ה'עמליה'. התנאים הקשים שם, הביאו לעריקות רבה ולכך ששאר היהודים עשו כל שביכולתם על מנת להתחמק מהשרות. טוקיוני 17:36, 22 בדצמבר 2011 (IST)תגובה
ורבים מהם נספו במחלות ותנאים קשים. ראיתי ביוגרפיה של חלק מהם כעת באתר יזכור של משרד הביטחון איזו תקופה נוראה. תודה טוקיוני מי-נהר - שיחה 17:43, 22 בדצמבר 2011 (IST)תגובה

חללים יהודים באותה תקופה[עריכת קוד מקור]

אני מנסה לאמוד כמה נתונים נוספים.

  • מנין הנספים בגירוש תל אביב ובגירושים בכלל באותה תקופה. ממה שראיתי עד כה מדובר בכ-700 או יותר נספים מגירוש תל אביב.
  • מנין ההרוגים מצבא בריטניה במערכה בארץ ישראל וכן חללי הגדודים העבריים. הגעתי לאומדן של כ-100 , לגבי חללי הגדודים העבריים בטח יש למוזיאון הגדודים מספר ברור יותר.
  • ישנם גם חללים ביישוב ממחתרת נילי וארגוני השמירה וכיו"ב וכן סתם כל מיני אזרחים או נתיני אויב שהוצאו להורג במסגרת שלטון האימים התורכי.
  • וישנם חללי המחלות והרעב ששררו בזמן המלחמה.

חלק מהפרטים קשים לאיסוף מי-נהר - שיחה 17:50, 22 בדצמבר 2011 (IST)תגובה

אכן קשה לאסוף את הנתונים, אבל ההערכה הפרטית שלי היא שמנין הנספים בגירוש תל-אביב נמוך הוא קטן בהרבה, ואילו מניין ההרוגים מצבא בריטניה גדול בהרבה. במהלך גירוש תל-אביב עצמו לא נעשו מעשי טבח ואין חללים ישירים. אלו שנהרגו כתוצאה מהגרוש מתו כתוצאה ממחלות ורעב, שכן הם איבדו את בתיהם ואת עבודתם. אני מתאר לעצמי שקשה מאוד לקבל אומדנים לגבי המספר הזה אבל אינני מאמין שהוא מגיע לכמה מאות.
לגבי חללי הצבא הבריטי, בשני קרבות עזה הראשונים, שהסתיימו בתבוסות קשות, מתו בוודאי הרבה יותר מ-100 חיילים.
למה אתה צריך את האומדנים הללו? טוקיוני 22:31, 22 בדצמבר 2011 (IST)תגובה
אני יכול לומר שבתקופת המלחמה הגדולה, פנקסי פרנס של החברה קדישא הספרדית בירושלים עבים פי 4-5 מהשנים לפני ואחרי. אני משער בהערכה גסה כ-80 חללים לחודש (כמובן שהמחקר המקורי הזה לא יכול להיות כתוב בערך). דניאל צבישיחה 22:36, כ"ו בכסלו ה'תשע"ב (22.12.11)

תודה על תגובתכם. אשיב בשלבים.

מגורשי תל אביב[עריכת קוד מקור]

  • על הנספים ממגורשי תל אביב - כאן בהארץ כתבה של נדב שרגאי המבוססת בין השאר על החוקר גור אלרואי ראש החוג ללימודי ארץ ישראל באוניברסיטת חיפה. בכתבה מצויין ש-"במסגרת מחקרו גילה אלרואי את רשימות החברה קדישא בהן מפורט אילו נפטרים נקברו באילו בתי קברות. "ברשימות הללו יש שם, שם משפחה, עדה, גיל, מחלה, אבל במאות מקרים אין אפשרות לשייך בין קבר לשם נפטר, מכיוון שלא נרשמו שמות על המצבות. הנספים של הגירוש הזה", מספר אלרואי, "הם מפוזרים בבתי קברות בכל רחבי הארץ, מבלי שלמשפחות יש אנדרטה עם שם לעלות אליה.
לדבריו, בכפר סבא יש 224 קברים כאלו. בחיפה, שם נטמנו 15 מן הנספים בגירוש, החלקה נמחקה לחלוטין, וכך גם בטבריה בה קבורים 321 איש ובצפת בה 104 איש. גם בדמשק נטמנו 75 נספים."
סה"כ המצבות המוזכרות = 739 . (נראה לי שמספר הקברים בטבריה שבכתבה כוללים את הקברים ביבניאל ונספים מהמושבות הסמוכות)
המחקר פורסם ב-גור אלרואי, ‏גולים בארצם? פרשת מגורשי תל-אביב ויפו בגליל התחתון, 1918-1917, קתדרה 120, יוני 2006, עמ' 160-135 וכתוב שם שדבריו מבוססים בין היתר על רשימה מפורטת של הנפטרים בגליל שנמצאה בארכיון הציוני הכוללת 430 נפטרים. שמקורה בדוחות מפורטים ומדויקים של האחראי מטעם ועד ההגירה למגורשים בגליל התחתון זאב לייבוביץ. מהפירוט בטבלה אנו סופרים 5 נוספים שלא נמנו במנין 739 הנ"ל.
כמו כן איננו יודעים מה עלה בגורלם של אלו שעזבו את הארץ.
אגב בערך של גירוש תל אביב יש תמונות של 2 קברים בפתח תקווה (סביר שיש שם עוד). (אנו יודעים שגולים הגיעו גם לזכרון יעקב האם שמה לא היו ניספים ? )
בנוסף מהכתבה ב"הארץ" עולה שיש מקומות שיש מצבות אבל אין קבר כי מקום הקבורה לא ידוע, לא ברור לי האם וכיצד זה נכנס למניין שהוזכר.מי-נהר - שיחה 09:38, 23 בדצמבר 2011 (IST)תגובה
הערה: מדובר באומדנים - גם בהקשר של דו"חות ועדי ההגירה בארץ. המספר המלא, כנראה לא יוודע לעולם. בברכה, יעל י 09:42, 23 בדצמבר 2011 (IST)תגובה
לגבי המספר המלא את צודקת, לגבי המספר המינימאלי ובכן לגבי הנספים בגליל יש פילוח מפורט ומדוייק כולל סיבת המוות והגיל ושאר המספרים שציינתי מבוססים לכל הפחות על ספירת המצבות והשמות מי-נהר - שיחה 09:48, 23 בדצמבר 2011 (IST)תגובה
היו יישובים ואתרים שבהם נמצאו חרוצים שהכינו סטטיסטיקות כאלה ואחרות. אבל התמונה כפי שציינת אינה מלאה. שבת שלום, יעל י 09:54, 23 בדצמבר 2011 (IST)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (יוני 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ביישוב היהודי בארץ ישראל בימי מלחמת העולם הראשונה שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 00:42, 25 ביוני 2023 (IDT)תגובה