שיחה:היה זנב לאריות ואל תהיה ראש לשועלים

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני חודשיים מאת Tmima5 בנושא לא סתירה

סתירה?[עריכת קוד מקור]

בקטע ״ חנה פרידמן, חוקרת תלמוד, מציעה שבפתגם העממי התכוון רב למשפטו הידוע של יוליוס קיסר "טוב להיות הראשון בכפר קטן מהיות השני בעיר רומי"[8]. ״

המשפט ״טוב להיות הראשון בכפר קטן מהיות השני בעיר רומי"

נראה שהוא הפוך במשמעותו מהפתגם המדובר

זנב- חלק זניח - שני

ראש- חלק חשוב - ראשון

כפר קטן-שועל

עיר רומיי-אריה


יותר הגיוני שיהיה רשום: ״טוב להיות השני בכפר רומיי מהיות הראשון בכפר קטן״ 2603:9001:9F0:8140:F046:DD66:B000:F6E108:04, 19 בפברואר 2024 (IST)תגובה

לא סתירה[עריכת קוד מקור]

שים לב, אלמוני, מה כתבנו בערך: בתלמוד הירושלמי, מסכת סנהדרין, מוסיף רב לדיון את האזכור של הפתגם העממי המנוגד: "הוי ראש לשועלים ולא זנב לאריות", כדי לשלול אותו.[6] וזה מתייחס לדיון שבין רב וחכמים.
וראה לצורך זה את ההסבר שמובא ב"אגדות התלמוד הירושלמי":
"בשל דרך מינוי זו ציטט רב את הפתגם ממסכת אבות[6]: 'הוי זנב לאריות ולא ראש לשועלים'[7]. שהרי לאלו היושבים בראש שורת החכמים המעולים רב היה הסיכוי להתקדם ולהיבחר לדיין.
סתם התלמוד הביא פתגם בעל עמדה הפוכה 'הוי ראש לשועלים ולא זנב לאריות'. העמדה המובעת בפתגם נדחתה באמצעות ציטוט מהמשנה 'צרכו לסמוך סומכין מראשונה'[8] לפיה בחרו בעת הצורך מקבוצת החכמים הנבחרת היושבת בשורה הראשונה.
שני הפתגמים משקפים דילמה על מקומו של האדם בחברה[9], מה עדיף להיות ראש בקבוצה שולית או זנב בקבוצה מובילה. על פי הסיפא נראה כי בעל האגדה אימץ את עמדתו של רב, עדיף להיות זנב לאריות"

Tmima5 - שיחה 09:33, 19 בפברואר 2024 (IST)תגובה