שיחה:הטבח בטבריה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 14 שנים מאת Ulven

הקטע בויקיפדיה הערבית לא קשור Ulven - שיחה 00:10, 7 במרץ 2010 (IST)תגובה

ליל טבריה - הטבח שהושכח[עריכת קוד מקור]

‎מצאתי את הקטע הבא שנכתב ע"י שמוליק פיקסמן פה: http://cafe.themarker.com/post/3216323/ ויש פוסט נוסף בפייסבוק שלו: https://www.facebook.com/fixman1/posts/10200700646835258 לינק לסרטו של חיים חצב https://www.youtube.com/watch?v=CrkdvfjfK8c "טבח בטבריה 1938 סרטו של חיים חצב" אני מעתיק את הקטע במלואו:

יום רביעי, 22/4/15, 08:10

את המאורעות של חודש אוקטובר 1938, שהתרחשו בטבריה, שכונו בשם "ליל טבריה", רצה הממסד להשכיח. הסיפור נמחק בספרי ההיסטוריה ולא נלמד בבתי הספר. אפילו עמדת ירי היסטורית, שהבריטים בנו כדי להגן על התושבים היהודים, דאגו להרוס, לפני כחצי שנה, כדי שחס וחלילה משהו יתחיל לחפור ולשאול שאלות...

ימים ספורים לפני יום הכיפורים, ב2 באוקטובר, 1938, ז' בתשרי תרצ"ט- מוצאי שבת, כשלוש מאות ערבים מאורגנים שאומנו היטב, ע"י קצינים נאצים, שנשלחו ע"י ההנהגה הנאצית מברלין, (לאות מחווה, בעקבות ההסכם שנחתם בין חאג' אמין אל-חוסייני להיטלר) יצאו למתקפה רבתית על העיר טבריה.


בתשע בערב, החלו הערבים לירות על העיר מכול הכיוונים, כשהם מרתקים את כוחות המגן המעטים ששהו בעיר לעמדותיהם... הירי שמש רק לצורך הסחה, מפני מקופם הפריצה העיקרי.... כוח של 70 ערבים, חדר לעיר דרך השכונה הערבית שמצפון- מזרח, כדי לתקוף את בניין בית המשפט והמחוזי ומשרדי הממשלה ששכנו בבניין ליד.

כוח שני גדול יותר , תחת פיקוד של מפקדים נאצים, חדר לשכונת קירית שמואל, שכונה שהוקמה על שמו של הנציב העליון הראשון בארץ "הרבט סמואל" . מפקדת ההגנה בעיר, הניחה כי המדרון התלול שמעל השכונה, יהווה מכשול טבעי בפני פורעים ערבים ולכן היא לא הציבה כול אבטחה על השכונה.

בשכונת קריית שמואל, התגוררו כאלפיים תושבים יהודים, רק 36 מהם היו חברי ההגנה. באותו לילה התייצבו רק 15 איש מתושבי השכונה, שאיישו תשעה עמדות שמירה סביב השכונה. באזור הפריצה, שלמרגלות ההר התלול מצפון, לא הוצב אפילו לא שומר אחד.


הנקודה האדומה מציינת את מיקום העמדה הבריטית שנהרסה ממש לאחרונה ע"י יזמים שבונים שם על חורבות מלון אריסטון. המדרון מתחת לעמדה לא ניתן לטיפוס במונחים / אמצעים של שנת 38. כמה מאות מטרים משם לכיוון צפון, המדרון הרבה פחות תלול ולא קשה לטיפוס

הפורעים הערבים חדרו לשכונה באין מפריע, טיפסו במדרון החלקלק והגיעו אל בית הכנסת המרכזי ושם החלה "השחיטה הגדולה", מה שנקרא לימים "ליל טבריה"... במשך שעתיים שלטו הפורעים בשכונה וערכו טבח בתושביה "באש בחרב ובחנק"- הם רצחו את תושבי הבתים אליהם נכנסו, שדדו את תחולתם, ובעזרת מכלי דלק שהיו מצוידים בהם, העלו את הדירות באש. פעולת התוקפים הייתה מאורגנת ומתוכננת היטב ורמת הביצוע הייתה כשל יחידה צבאית לוחמת. פקודות בגרמנית נשמעו בכול עבר.


בית הכנסת השרוף

מפקד ההגנה של טבריה ועוזריו, בילו באותה שעה בקפה שור שעמד בצמוד לשכונת קריית שמואל. לשמע היריות, במקום לצאת לעזרת תושבי השכונה, נשכבו הרצפה- עד יעבור זעם.... כוחות צבא בריטים רבים ששהו בעיר, העדיפו לצפות במערבון שהוקרן בבית הקולנוע השכונתי, כמה מאות מטרים ממקום הטבח. הנוטרים המעטים ששהו באותה שעה בעיר, לא שמעו דבר מהמתרחש... גם יגאל אלון, ממפקדי ההגנה שהתגורר בקיבוץ גינוסר, שהה באותו הזמן בעיר, אבל איש לא יודע לספר מה היו מעשיו שם.


הודעת מפקדת הכנופיות על כיבוש העיר טבריה

שמעון יוחנן מזרחי ששמע את היריות, מיהר לצאת לעמדת השמירה בשכונה והשאיר בבית את אשתו רחל בת 29 וחמשת ילדיהם – אהרן בן 12, מרים, יוכבד, תחיה ושמואל בן 8 חודשים. הפורעים ירו באם ופצעוה אנושות, את חמשת הילדים דקרו למוות והציתו עליהם את הבית. שלמה ליימר היה בשמירה מחוץ לבית, אשתו נורתה ונפצעה קשה. הפורעים, הבעירו אש בבית - האם הצליחה להימלט, אבל שלוש הבנות– דורה בת 9, רבקה בת 11 וחיה בת 14 נלכדו בשריפה. מנחם קוטין בן 67 שבא מאמריקה לפני ארבע שנים ושימש גבאי בית-הכנסת עם אשתו מאשה בת 47 נשרפו כשהוצת ביתם הסמוך לבית-הכנסת, אחותו שהסתתרה תחת הספה הצליחה להימלט. .. הגופות העירומות של הנשים העידו שהתוקפים עשו שימוש זוועתי ביותר בסכיניהם.


חלק מגופות הנרצחים

קצין המשטרה דב בן אפרים מיהר לחזור לעיר, והזעיק את אנשי פלוגות הלילה של ווינגייט מעין- חרוד ואלה רדפו אחרי הפורעים. בעשר הגיעה עזרה מעמק -הירדן 18 נוטרים באוטו משוריין. הנוטרים נכנסו לקרב עם הכנופיה והרגו ששה מהם. חלקם נתפסו, שבעה חוסלו ביניהם ערבים מטבריה, מג'דל ושבט הע'וורנה ליד ראש- פינה.

בפעולת התגמול של פלוגות הלילה בפיקודו של אורט ווינגייט, נערך בכפר חיטין . ויינגייט וחייליו אספו את כל הגברים שבכפר. וינגייט בחר מהם עשרה, פקד עליהם לצעוד קדימה והודיע להם באמצעות מתורגמנו "הרגתם נשים וילדים בשנתם - לא ריחמתם עליהם, אתם פחדנים ומוגי-לב, כדי שתכפרו על עוונכם אני דן אתכם למוות". על-פי פקודתו ירו החיילים בעשרה . במהלך פעולות הנקם נרצח גם שבוי ערבי בידי לוחמי פלוגות הלילה בידיעתו ובאישורו של ווינגייט!


ההלוויה


קבורת הנרצחים.

כשנודעו ממדי האסון שבו נרצחו 19 יהודים מהם 11 ילדים, הודח המפקד המקומי של ה'הגנה' ותחתיו נשלח השומר המפורסם יונה רסין, שעליו הוטל לשקם את הגנת העיר ההמומה. לאחר הרצח ההמוני הובאו גופות הנרצחים, לקבורה בקבר-אחים בבית העלמין העתיק בטבריה.


קבר האחים, כיום.

את סיפור הטבח לא לימדו בבתי הספר - 'הכישלון נותר יתום' - הקורבנות כמעט ונשכחו... אפילו את הלוח שמזכיר את הנופלים שהוקם בבית הכנסת הגדול בקריית שמואל שבסביבתו ובתוכו היה הטבח, כבר לא אפשרי לראות.

דובר עירית טבריה, אילן אוחנה, מסר לי בתגובה, כי הוקמה כיכר לזכר הנספים במרכז טבריה: "כיכר הי"ט".


"כיכר הי"ט" בעיר טבריה.


"כיכר הי"ט".



עוד הוסיף דובר העירייה: "הגב׳ מזרחי הילדה ששרדה את מאורעות התופת התכבדה אמש בטקס המרכזי לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה בהנחת זר עם ביתה וסיפורה הטראגי הושמע לכל הקהל הסיפור לא רק שלא מוסתר ולא יוסתר, הסיפור מופץ וכתוב לעיני כל. כבדרך אגב ישנו גם סרט שהופק אודות המאורעות. באשר לעמדת הירי ההיסטורית, כיוון שהיתה על פי חוות דעת וצו מהנדס! בסכנת קריסה והתמוטטות, הממצאים חייבו ביצוע פעולות דחופות להצילה והיא תיבנה מחדש לפי תכנית שימור שתכלול את שחזור הגג.

וכבר בשבועות הקרובים תבנה מחדש. מדיניות ראש העיר בכל הנוגע להנצחה וזיכרון ידועה לכל וההנחיות הניתנות בנושא הן ברורות.