שיחה:הבחירות לכנסת החמש עשרה ולראשות הממשלה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 17 שנים מאת טרול רפאים בנושא אי אפשר להבין

הערה זו תקפה גם לשאר המאמרים בסדרת הבחירות בישראל[עריכת קוד מקור]

המאמרים מתרכזים מידי בקרב עבודה-ליכוד ומתעלמים, לעיתים כמעט לגמרי, מהמפלגות האחרות. למרות שעבודה וליכוד היו שתי המפלגות שתמיד נאבקו על השלטון זה מעניין גם לקרוא על התופעות במפלגות האחרות: הולדת ש"ס, גדילתה בשנות ה-90, התכווצות המפד"ל בחצי בשנות השמונים, מפלגות השמאל בכנסת, מפלגת המרכז ועלייתה של שינוי ועוד. _MathKnight_ (שיחה) 21:17, 23 אוגוסט 2005 (UTC)

במקרה של הבחירות הנוכחיות תהיה התמקדות בש"ס, פשוט אני עובד לפי ספר שבו עניין ש"ס נמצא בפרק 13 ואני רק ב-10... טרול רפאים 19:57, 26 אוגוסט 2005 (UTC)
לטרול - העבודה על ערך זה מתארכת, והערת העבודה אינה יורדת, אבל אני יכול להצביע על שני פגמים עיקריים שאני רואה כבר בשלב זה - הראשון: הנושא בבחירות לא היה הנושא האישי. מכיוון שהייתה הצבעה בשני פתקים, הנושא היה בהחלט נושא אידיאולוגי של יחסי דתיים חילונים שהודגש על ידי המפלגות הקטנות. עליית ש"ס (שסיימה את הבחירות עם הישג של 17 מנדטים) קמפיין נאש קונטרול של ישראל בעלייה, והמפנה בשינוי (פורז עזב את מרצ עם מנדט אחד והמותג המיושן 'שינוי'. בשתדלנות של אוריאל רייכמן גוייס טומי לפיד לעמוד בראש המפלגה, והיתר הוא היסטוריה), כמו גם הבטחות ברק לגייס את החרדים. דבר שני - אתה כותב על התפוררות סיעת הליכוד, אך אינך מציין את הסיבה - התנהגותו של ביבי. לגבי כל אחד מהפורשים יש סיבה הקשורה ישירות בביבי (אם כי לגבי דן מרידור ניתן לציין את עניין רצועת האלכסון וניוד שער הדולר). חוסר יכולתו של ביבי לשמור לצידו את תומכיו והצלחתו לנכר את האנשים שהצביעו בעדו בבחירות הקודמות הוא עניין חשוב שהושמט על ידך. חשוב לציין את העובדה כי ביבי ניסה להפוך את הבחירות למאבק בין "האליטות הישנות" ו"האליטות החדשות". בהקשר זה ראוי לציין את "הם מפחדים" את "נאום השכפ"צ" (כולם כאן חברי ליכוד?), את "השמאלנים שכחו להיות יהודים". כאיזון אפשר להוסיף גם את האספסוף של תיקי דיין (אם כי במקרה זה ראוי לציין גם את הלחישות של ביבי בשוק הכרמל שבאו בתגובה). אל מול אלו ראוי לציין כי ברק ניסה לשווק עצמו כ"ראש הממשלה של כו-לם", ואת "ההתנצלות בפני עדות המזרח". ערך שאינו כולל את כל אלו לא ייתן תמונה ראויה של הבחירות. אלמוג 03:55, 26 אוגוסט 2005 (UTC)
  • כתוב בהחלט בפסקה על התפוררות סיעת הליכוד "בסה"כ פרשו מהסיעה המשותפת 13 ח"כים מתוך 32, קרי למעלה מ־40% מהסיעה ורובם הגדול האשים את נתניהו" וגו'. אם יש לך ניסוח יותר טוב, אשמח לשמוע עליו.
  • את פסקת הפתיחה אתה יכול לשנות כבר עכשיו, נראה לי שסיימתי אותה.
  • לגבי נושא האליטות, הוא היה שולי למדי במערכת בחירות זו, ביבי אכן ניסה לנצל זאת אבל נכשל (בניגוד ל-1996), כך שלא יהיה פה ניתוח מעמיק של זה. דרך אגב, יש לך מושג באיזה תאריך היה האירוע עם השכפ"ץ?
  • בנושא האספסוף, הוא יופיע בהחלט תחת הפסקה "מתחים עדתיים" שהתחלתי עכשיו.
  • לגבי הנושא של ההתנצלות, לצערי אין לי פשוט חומר על כך ומעבר לידע האישי על קיומה של התנצלות זו, קשה לי לכתוב עליה.
בתודה, טרול רפאים 19:57, 26 אוגוסט 2005 (UTC)

כתוב ואני מצטט:

דן מרידור, שהצטרף עוד קודם לכן למילוא, החליט לנסות ולהעביר למפלגת המרכז עוד מספר בכירים. הניסיונות התמקדו בלימור לבנת שהיתה מסוכסכם עם נתניהו על רקע תהליך קבלת ההחלטות ובאיציק מרדכי שהיה בלתי מרוצה מהתחזקות השפעתו של שרון ומהקו הימני הניצי של הממשלה לאחר הסכמי וואי. ב־10 בינואר 1999 החליטה לבנת להישאר בליכוד לאחר שיחה ארוכה עם נתניהו בה הובטחו לה הבטחות לא מעטות. לגבי מרדכי, ניסה נתניהו שתי טכניקות במקביל, מצד אחד ניסה לשכנעו להישאר בליכוד תוך הבטחה להמשך תפקידו כשר ביטחון ומצד שני ניסה לפתות אנשים שונים להיכנס לתפקיד זה.

אני רוצה לשאול: איזה הבטחות הובטחו ללימור לבנת? גילגמש שיחה 21:10, 26 אוגוסט 2005 (UTC)

שאלה מצוינת. השאלה היא כמובן את מי שואלים, את לבנת, את נתניהו, את אנשי העבודה או את נחום ברנע... בטוח שנתניהו הבטיח לה מקום מכובד ברשימת הליכוד והשפעה במערכת הבחירות. לגבי מה שהוא הבטיח לה מעבר לזה, הכל ניחושים. טרול רפאים 21:14, 26 אוגוסט 2005 (UTC)
הקטע הזה מעורפל מדי. צריך לכתוב את מה שידוע ואת מה שלא ידוע להוריד בתור ספקולציות בלתי מבוססות. גילגמש שיחה 21:16, 26 אוגוסט 2005 (UTC)
זאת הצעה בעייתית, מצד אחד מדובר כאן בנקודת השפל הגדולה ביותר של נתניהו כך שקשה למחוק את זה ,ומצד שני, זה לא שפרוטוקול הפגישה מופיע בדיוק באתר משרד ראש הממשלה... אם יש לך רעיונות לניסוח מחדש, אשמח לשמוע. טרול רפאים 21:20, 26 אוגוסט 2005 (UTC)
לא חייבים לכתוב את כל הפרטים. כתוב את מה שידוע. אפשר לנסות לשאול את דוד שי. הוא אמר באחד מדפי השיחה שלימור לבנת היא אחת מבני משפחתו. יתכן שהוא יכול לשאול אותה. גילגמש שיחה 21:23, 26 אוגוסט 2005 (UTC)
אני בספק אם נצליח להוציא משהו מלבנת. בכל מקרה, כתבתי את מה שידוע, נתניהו הבטיח לה הבטחות לא מעטות, זאת עובדה, השאלה הפתוחה היא מה היו ההבטחות... ולכן זה לא כתוב. טרול רפאים 21:30, 26 אוגוסט 2005 (UTC)
אולי עדיף בכלל לא לכתוב כלום. גילגמש שיחה 21:33, 26 אוגוסט 2005 (UTC)

תאריכים מבוקשים[עריכת קוד מקור]

התאריכים הבאים של האירועים הבאים אינם ידועים לי, מה שמקשה על ההכנסה לערך:

  • ההתנצלות של ברק בפני עדות המזרח (אני צריך גם מידע על התוכן)
  • ההתבטאות של אורי אור כנגד עדות המזרח
  • הלחישה של נתניהו לכדורי ("אנשי השמאל שכחו מה להיות יהודים")
    • אוקטובר 1997
  • אירוע הורדת השכפ"ץ של ביבי

אודה למי שיודע מה התאריכים הנ"ל, בתודה, טרול רפאים 12:20, 27 אוגוסט 2005 (UTC)

תשובה אחת מארבע: מתוך הארץ

"בשם מפלגת העבודה לדורותיה, ובשמי, אני מבקש סליחה על הפגיעה שפגענו באנשים, על אי-ההכרה בתרומתם החלוצית למדינה, על השגיאות שנעשו במהלך המסכת הגדולה של בניין הארץ והקמת המדינה"
אהוד ברק מבקש סליחה לימים הנוראים מיוצאי ארצות המזרח בישראל, 25 בספטמבר 1997

בברכה, אבינעם 11:15, 28 אוגוסט 2005 (UTC)

מיהו קיצוני?[עריכת קוד מקור]

השורה:

מרבית המועמדים שכן נבחרו נחשבו לשמאלנים, חלקם אף קיצוניים (כמו אורי סביר, מיוזמי הסכמי אוסלו)

נראית מוטה בצורה קשה. ממתי אורי סביר שמאלני קיצוני? ממתי תמיכה בהסכמי אוסלו היא סממן של שמאל קיצוני? בברכה, אבינעם 14:34, 28 אוגוסט 2005 (UTC)

אורי סביר הוא שמאלני קיצוני לטעמי (דווקא הסכמי אוסלו הוא אחד מהפעולות היותר מתונות שלו), אבל זאת לא היתה הכוונה. הכוונה היתה שהוא נחשב בציבור כשמאלני קיצוני, השאלה האם הוא באמת כזה לא רלוונטית לערך בעיני. דרך אגב, הקישור להסכמי אוסלו אמור לענות על השאלה מיהו אורי סביר ולא לציין קשר לקיצוניות.
אם יש לך ניסוח ברור יותר שמכיל את העובדות הנ"ל, אשמח להחליף (אני פשוט לא מצאתי טוב יותר). טרול רפאים 14:47, 28 אוגוסט 2005 (UTC)
אינני בטוח שאורי סביר נחשב לשמאלני קיצוני בציבור (כמובן, תלוי באיזה ציבור...). המסר שאתה רוצה להעביר הוא שחלק מן האנשים שנשארו במפלגת המרכז אינם מתאימים להיקרא מרכז. לשם כך מספיק לדעתי להשמיט את המילה קיצוני. בברכה, אבינעם 15:15, 28 אוגוסט 2005 (UTC).
אורי סביר נחשב לקיצוני שמאלני בקהל היעד של מפלגת המרכז (קרי מרכז המפה הפוליטית), אתה מוזמן לחטט בכל הדיווחים עליו מהתקופה ההיא ובכל מה שקשור אליו מאז הסכמי אוסלו. המסר הוא אכן שחלק מאנשי מפלגת המרכז לא נחשבו כמרכזיים, אלא כבעלי הטיה שמאלנית, אבל גם שלגבי חלקם ההטיה נחשבה מופרזת (סביר להניח שמישהו מהאגף הניצי של מפלגת העבודה לא היה מעורר אנטיגוניזים כל כך חזק). טרול רפאים 15:29, 28 אוגוסט 2005 (UTC)
אני עדיין לא מסכים לדעתך. ברשותך, אבקש את חוות דעתם של מספר שמאלנים קיצוניים... אבינעם 06:37, 29 אוגוסט 2005 (UTC)
נראה לי שראוי לצמצם ככל האפשר את השימוש במילה "קיצוני" בתיאורו של אדם ספציפי. כאן הטענה מורכבת יותר, משום שהערך בוחן כליות ולב, ויודע בדיוק רב מה חשבו המצביעים הפוטנציאליים של "שינוי". לדעתי מוטב להוריד את המילים "חלקם אף קיצוניים". דוד שי 17:21, 29 אוגוסט 2005 (UTC)
מצטרף לדברי דוד שי. טרול, אם אתה מחשיב את אורי סביר כשמאל קיצוני, אז לא אתרגש מהכתרתך התדירה את עצמך כימין קיצוני. שש"ז 17:48, 29 אוגוסט 2005 (UTC)

סיימתי עם הערך, אתם יכולים לשנות אותו, אין לי כוונה להיכנס לויכוח. טרול רפאים 13:51, 30 אוגוסט 2005 (UTC)

יותר משני מועמדים[עריכת קוד מקור]

ציטוט מהפיסקה הראשונה: "בחירות אלו היו הבחירות היחידות בהן היו יותר משני מועמדים שהכריזו על כוונתם להתמודד בבחירות. " - האם זה עדיין אקטואלי (לנוכח המועמדים בבחירות הקרובות)? ייתכן ודרוש כאן תיקון. ינבושד 00:24, 19 פברואר 2006 (UTC)

אלו היו בחירות ישירות לראשות הממשלה. היום כל אחד יכול להיות ראש ממשלה במידה והרשימה שלו זוכה במירב הקולות והוא מצליח להרכיב קואליציה.. Roeeyaron 00:25, 19 פברואר 2006 (UTC)
נכון, אבל בחירות ישירות היו רק 3 פעמים, והאמירה "הבחירות היחידות..." היא מגוחכת ביחס לכך, אא"כ כוונת הדברים היא שאלו הבחירות היחידות בהן היו יותר משני מועמדים שהתיימרו לכבוש את כס ההנהגה, ואם כן - גם היום המצב דומה. אולי יש לשנות קלות את הניסוח, במקום להתפלסף על כוונת הכותב... ינבושד 00:54, 19 פברואר 2006 (UTC)
כוונת הכותב (אני) הייתה בדיוק לנושא ההתמודדות הישירה, אם אתה חושב שהנוסח לא ברור, אתה יכול לשנות, אבל זאת בפירוש הכוונה. טרול רפאים 08:42, 19 פברואר 2006 (UTC)

כתוב בדף: "המפלגה החדשה הצליחה לגרור אחריה מספר גדול של נהגי מוניות".

זאת בדיחה? אם זה אמיתי, אולי עדיף לפרט?

זה רציני ונלקח מהספר המצוי ב"לקריאה נוספת", הספר איננו ברשותי כרגע (הוא נלקח מספרייה), כך שאין לי אפשרות לפרט יותר. טרול רפאים 15:10, 7 מרץ 2006 (UTC)

רשימת הח"כים של הכנסת ה-16[עריכת קוד מקור]

הסעיף הזה המופיע בערך מעלה מספר תהיות:

  1. לפי איזה סדר הח"כים מסודרים?
  2. למה נמחק (עם קו) ח"כ שהתפטר? לא מכובד ולא מתאים.

רצוי לסדר את הרשימה בסדר הגיוני. כמו שהיא עכשו עדיף למחוק אותה לגמרי (וזה כנראה מה שאעשה). נא דעתכם. בתודה, אבינעם 09:03, 12 בנובמבר 2006 (IST)תגובה

אי אפשר להבין[עריכת קוד מקור]

"במהלך היום (יום הבחירות) שודרו ברשתות הרדיו הפיראטיות של החרדים קריאות להצבעה לנתניהו, קריאות אלו תורגמו לרוסית על ידי אנשי ברק ושודרו ברדיו רק"ע."

אי אפשר להבין מה משפט זה אומר. הרדיו הפיראטי קרא להצביע לנתניהו, ואנשיו של ברק תרגמו ושדרו ברוסית? לא נשמע הגיוני בכלל. איתי א"א 15:44, 13 בדצמבר 2006 (IST)תגובה

למה לא? השידור נועד להראות כי נתניהו נתמך על ידי החרדים ולכן מן הסתם ייטה לטובתם אחרי הבחירות. טרול רפאים 15:56, 13 בדצמבר 2006 (IST)תגובה