שיחה:דרך ארץ קדמה לתורה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 9 שנים מאת איתן96

לעניו"ד אין זה הפשט במאמר חז"ל זה (על אף שכן מסבירים אותו רוב העולם); כל דרך ארץ המוזכר בסמוך ללימוד תורה פירושו "מלאכה" ולא נימוס. וצע"ק לע"ע.

גם לי נראה כך. ‏עדיאל18:48, 22 בדצמבר 2009 (IST)תגובה
מצטרף לשניכם, שמתי תבנית שכתוב. הערך במצבו הנוכחי מתעלם כמעט לחלוטין מפשט זה, למרות שהוא כנראה הפירוש הנכון. ניתן לכתוב על השימוש במשפט בהקשרו התרבותי, אך לא לקרוא את שלל האימרות של חז"ל בצורה אנכרוניסטית. בברכה, איתן96 (שיחה) ט"ז בתמוז ה'תשע"ד 17:48, 14 ביולי 2014 (IDT)תגובה

ישנם כמה מובנים[עריכת קוד מקור]

ל"דרך ארץ", הנה ארבעה: א'. "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת עוון" (אבות ב ב), מובן של מלאכה, פרנסה. ב'. "וְאִישׁ אֵין בָּאָרֶץ לָבוֹא עָלֵינוּ כְּדֶרֶךְ כָּל הָאָרֶץ" (בראשית יט לא), מובן של חיי אישות, צניעות. ג'. "למדתך תורה דרך ארץ", מוסר פשוט, כפי שגם מובא ברש"י תחילת פרשת וישלח על אכילת בשר לשובע. ד'. "וְהִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ הַיּוֹם בְּדֶרֶךְ כָּל הָאָרֶץ" (יהושע כג יד, וכן מלכים א ב ב) מובן של פטירה. המהר"ל מסביר את הכלל: ""כל דבר שהוא צורך העולם הן משא ומתן וכל סדר הנהגת העולם שיש לאדם לנהוג בעולם הכל נכלל בכלל דרך ארץ" (חסר לי מקור, כנראה בספרו על מסכת אבות ב ב)

משוב מ-23 בינואר 2019[עריכת קוד מקור]

חוסר מידע אין מספיק מידע על המשפט ניתן להרחיב