שיחה:דניאיל חארמס

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הערות המתרגם[עריכת קוד מקור]

הערך העברי בוסס על הערך Daniil Kharms בויקיפדיה האנגלית, אשר לתרגומו הוספתי מידע מתוך המבוא ואחרית הדבר של הספר "אני אוהב לשבור לאנשים את הפרצוף" (התרגום העברי היחיד כיום לכתביו של חארמס).
בפעולת התרגום, היו מספר מילים שהתקשיתי לתרגם:

  • בויקיפדיה האנגלית קיים ערך אודות תיארוך "בסגנון החדש" ו"בסגנון הישן". באנגלית, הערך על חארמס מציין את תאריך לידתו על פי הסגנון הישן. בויקיפדיה העברית עוד לא קיים ערך בנושא, אך בכל זאת החלטתי לציין את גילו על פי הסגנון הישן, בכדי שבעתיד כאשר יהיה ערך כזה הוא ישלים את המידע אודות חארמס.
תרגום זה תוקן 22:28, 27 ינואר 2006 ע"י משתמש:Felagund, והוחלף ב"הלוח היוליאני". --יונתן לזר 22:51, 26 ינואר 2006 (UTC)
  • "Peterschule" - את שמו של התיכון הגרמני בו למד חארמס תיעתקתי כ"פטרשול", אולם איני בטוח שזה התעתיק הנכון. גולשים הבקיאים יותר ממני בהגייה גרמנית (או לטינית) מוזמנים לתקן את התעתיק במידה ושגיתי.
תוקן.
  • "Leningrad electrotechnicum" - בוויקיפדיה האנגלית לא צויין דבר מלבד שמו של המוסד, ולא קיים בה ערך אודותיו. איני בטוח מה פשר המילה electrotechnicum, לכן פירקתי אותה למילים electro ו-technicum ותירגמתי את שם המוסד ל"הטכניון לחשמל של לנינגרד". אני לא שלם עם התרגום הזה, ואם למישהו יש הצעה יותר טובה (ורצוי שתבוסס על הכרות עם המוסד או המושג), הוא מוזמן להעלות אותה.
נשמע לי שעשית ממש בסדר.
  • לא ידעתי כיצד לתרגם את המילה vignettes. תוכנת התרגום שברשותי הציגה את התרגום 'גפנית', אולם לא פירשה את הדבר. חיפוש באינטרנט העלה את הפירוש "מסה תיאורית או שרטוט דמות קצרים, סיפור-מקרה קצר במחזה...". בויקיפדיה האנגלית נמצא הסבר מפורט יותר, אולם בויקיפדיה העברית לא מצאתי ערך מתאים. על כן, מתוך הכרותי עם כתבי חארמס, תרגמתי ל"גפניות: מעין סיפור-מקרה קצר, לעיתים קטע מחזה, תיאור כללי ולא מפורט של התרחשות". איני בטוח שהמילה 'גפנית' היא אכן תרגום מתאים. אם וכאשר ייכתב ערך בנושא vignettes בעברית, יש לתקן את התרגום, לקשר לערך ולמחוק את הפירוש המצורף למילה בערך (שהרי, כל ההסברים ימצאו בערך אודות vignettes).
לא ידוע לי על מונח בעברית. בכל מקרה אין מה ללכת על התרגום הבוטני. זה צריך להיות לכל היותר "וינייטה".
"בבילון" מתרגמת vignette כך: "גפנית (סוג איור לספר)". ייתכן והבחירה במונח זה הייתה מוטעית. אין לי בעיה עם החלפת המילה ל"וינייטה", אך אני עדיין חושב שראוי להשאיר אותה מקושרת מפני שלטעמי ראוי שיופיע בויקיפדיה העברית ערך אודותיה.
  • בגלל היעדרו של ערך בנושא האובריו (Oberiu) בויקיפדיה העברית, צירפתי תרגום לאנגלית ולרוסית והסבר קצר אודותיו. אם וכאשר יכתב ערך בנושא, יש למחוק הערות אלה מן הערך.
  • כנ"ל לגבי הערך סמיזדט (Samizdat).
  • את המשפט המתאר את היותו של חארמס "one of the leaders of the Left Art" תירגמתי ל"אחד ממובילי האומנות השמאלית". איני בטוח שהתרגום היה נכון, על כן אם טעיתי רצוי לתקן זאת.
  • איני מבין רוסית ולכן התקשיתי להעתיק את רשימת המגזינים בהם פורסמו יצירותיו של חארמס עבור ילדים. רשימה זו נכתבה באופן מאוד לא ברור, ולא ראיתי תועלת בהעתקתה לערך העברי, לכן נמנעתי מלעשות כן. אם מישהו חולק עליי, הוא מוזמן להעתיק ולערוך אותה כך שתתאים לאתר העברי.

במקומות מסויימים, תימצאנה סתירות קלות בין הערך העברי לבין הערך האנגלי; זאת משום שחלק מהמידע בויקיפדיה האנגלית אינו עולה בקנה אחד מהמידע המצוי בחומר העיוני עליו ביססתי את הערך. כאשר נתקלתי בחוסר התאמה, נטיתי להסתמך על הספר.
בשלב זה, עיקר התוכן בערך מבוסס על התרגום מאנגלית. בעתיד הקרוב אני מתכוון להוסיף מידע בהסתמך על הספר שברשותי, וכן בהתבסס על מקורות נוספים. כמו כן, בכוונתי להוסיף פרק בנושא "חארמס בעברית" (או: "חארמס בישראל").
יונתן לזר 21:29, 26 ינואר 2006 (UTC)


יופי של עבודה, וסחתן על מתן "דף הערות המתרגם" הזה. ראה הערותיי הקצרות למעלה. אני לא מתלהב מהתעתיקים לאנגלית. הבחור לא היה אנגלי, ואין שום סיבה שניתן תעתיקים לאנגלית דווקא. לרוסית כן. במקום זה עדיף לנקד. Harel - שיחה 21:36, 26 ינואר 2006 (UTC)
תודה. אני לא רואה את עצמי כמתרגם של ממש, לכן היה לי חשוב להציג את עבודתי בערבון מוגבל. באשר לתעתיק האנגלי, הוספתי אותו מתוך מחשבה שקורא שירצה למצוא עוד מידע אודות חארמס, יזדקק לשמו האנגלי (בעברית, חיפוש בגוגל מעלה רק כמה קישורים למחזה שבוסס על כתביו). בקשר לשאר התעתיקים, ייתכן שאתה צודק.--יונתן לזר 21:55, 26 ינואר 2006 (UTC)

קובץ מוויקישיתוף שנמצא בשימוש בדף מועמד למחיקה[עריכת קוד מקור]

קובץ מוויקישיתוף שבשימוש בדף זה הועמד למחיקה:

להשתתפות בדיון המחיקה יש לעיין בדף הצעת המחיקה. —Community Tech bot - שיחה 20:24, 15 בפברואר 2020 (IST)תגובה

הקובץ הבא מוויקישיתוף שמשמש בדף הזה או בפריט הוויקינתונים שלו הועמד למחיקה[עריכת קוד מקור]

הקובץ הבא מוויקישיתוף שמשמש בדף הזה או בפריט הוויקינתונים שלו הועמד למחיקה:

להשתתפות בדיון המחיקה יש לעיין בדף הצעת המחיקה. —Community Tech bot - שיחה 22:10, 4 בנובמבר 2022 (IST)תגובה