שיחה:דמוקריטוס

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני שנתיים מאת Mod בנושא דיווח שאורכב ב-06 בינואר 2022

כדי להמחיש את תורת המוסר של דמוקריטוס ניתן להלן קטע מדבריו על שלות הנפש והאושר שתרגמתי מצרפתית:

"שלוות נפשו של האדם נובעת מן ההתאפקות בהנאה ומן המתינות בדרך חייו. חוסר הסתפקות והפרזה מסיתים את האדם בדרך כלל לתנודות מרגיזות וגורמים לנשמה דאגות גדולות. הנפשות הנרגשות מתנודות פתאומיות מאבדות שיווי משקל ושלווה. לכן, חייב אדם להיות פעיל במה שבגדר האפשר. להיות מרוצה עכשיו, להתעלם מן הדברים להם הוא משתוקק, מהם הוא מתפעל, ולא לחזור עליהם ללא הפסק. יתר על כן, אדם חייב שחייהם של האומללים יהיו תמיד לנגד עיניו, ועליו לחשוב על שוועתם המסכנה. כך מצבנו ואושרנו בהווה יהיו חשובים ומעוררי קנאה. נחדל מעתה להיות רודפי תשוקה ולא נחשוף עצמנו לייסוריי הנשמה. כל מי שמעריץ את העשירים ואת אלה שאחרים מחשיבים למאושרים, שעליהם אינו חדל לחשוב אף לרגע קט, מדמיין לעצמו ללא הרף אמצעים חדשים ועושה ניסיונות מחודשים הנדחפים על ידי הרצון לפעול נגד החוקים. צריך גם לחדול מלחשוק במה שאינו שלנו, להיות מרוצים במה שנפל בחלקנו, בהשוותנו את חיינו לאלה של האומללים ובראותנו את עצמנו מאושרים, בחושבנו על כל מה שהם סובלים. על ידי כך אנו מעריכים את עצמנו כמאושרים יותר מן העשירים, ובאמת כאלה אנו נעשים. באמצנו לעצמנו השקפה זו נחיה ביתר שלוות נפש ונמנע מן האסונות: התאווה, הקנאה והשנאה."

דרור דורי 13:26, 14 אוקטובר 2005 (UTC)

אני מציע למחוק את כותרת המשנה טרום סוקראטי, מפני שדמוקריטוס היה בן דורו של סוקראטס. אפשר לכתוב פילוסוף יווני.

אם החלוקה היא רק לגבי מעוד הפעילות אז יש טעם למחוק. השאלה היא האם לא מדובר גם בגישה מסוימת בפילוסופיה. גילגמש שיחה 10:14, 30 אוקטובר 2005 (UTC)

אם המדובר הוא בגישה, הצדק אתך.

אני לא יודע אם מדובר בגישה. אני רק שואל. אני לא בקיא בפילוסופיה. גילגמש שיחה 15:03, 30 אוקטובר 2005 (UTC)

יש בזה גרעין של אמת כי דמוקריטוס היה ממשיכם של הפילוסופים הנטורליסטים שפיתחו את תורת האטומים. אז נשאיר את זה כך.

1. לגבי יחסו של דמוקרטוס ליהודים, זוהי טענה חסרת שחר, המאמר המצוטט מביא דברים מספר שנכתב יותר מאלף חמש מאות שנה אחרי מותו של דמוקרטוס, על פי מה שידוע לי אין סיבה להניח שדמוקרטוס עצמו אפילו שמע על היהודים בטח שלא התייחס אליהם בשברי המשפטים שנותרו מכתביו או בהתיחסותו של אריסטו אליו, ממנו עיקר ידיעתנו על האיש דמוקרטוס. אין זה רציני ומקצועי לכלול משפטים מעין אלו רק על פי עצם אזכור שמו בספר מימי הביניים. 2. דמוקרטוס הוא פילוסוף קדם סוקרטי לא מבחינת הזמן ולא מבחינת אסכולה. הפילוסופיים הקדם סוקרטיים אינם אסכולה, הם כלל הפילוסופיה היוונית בפרק זמן של כמאתיים שלפני אפלטון (סוקרטס כמעט ורק מכתבי אפלטון). אפלטון נחשב הפילוסוף הראשון שנותרה לנו כתבים שלמים פרי עטו, הוא טבע את המושג 'פילוסופיה', את תפיסתם של כל ההוגים היוונים שקדמו לו אנחנו מכירים רק משברי משפטים ומהתיחסויות שנמצאו בכתבים של פילוסופים מאוחרים הרבה יותר (בעיקר אריסטו), לכן נהוג להתייחס אליהם כולם, ואל דמוקרטוס בכלל זה, כ'קדם סוקרטיים' משום חוסר היכולת להתיחס אל הגותם אלא כרקע להבנת הפילוסופיה של סוקרטס, אפלטון ואריסטו.

על "דאמוקריטוס" שכתב חיבור "על היהודים"[עריכת קוד מקור]

תנו דעתכם: לא מעט יוונים נקראו דֵמוקריטוס, וגם דָאמוקריטוס (ניב אחר של יוונית), ונושא ערך זה, הפילוסוף, לא כתב דבר על יהודים ולא הזכיר אותם במלה, ככל הידוע לנו. המקור שהובא לטענה על ייחוס פולחן רצחני ליהודים, מאצל המלומד דוד פלוסר, הובא ברשלנות -- גם פלוסר עצמו מציין "דאמוקריטוס (ודוק: עם אל"ף!) זה אינו ידוע לנו ממקור אחר", כלומר בוודאי שאינו הפילוסוף הידוע. הכוונה ככל הנראה לדאמוקריטוס ההסטוריון, דמות שמוזכרת רק בסוּדָה, אותו לקסיקון ביזנטי מהמאה העשירית לספירה. ככל הנראה חי דאמוקריטוס ההסטוריון במאה הראשונה לספירה, ומיוחסת לו כתיבת ספר בשם "על היהודים" ובו הטענה המצוטטת אצל פלוסר מתוך הסודה. כאמור, אין כל קשר לנושא ערך זה. Ijon - שיחה 21:11, 18 בנובמבר 2010 (IST)תגובה

כתבתי את הערך דמוקריטוס (היסטוריון). Liad Malone - שיחה 02:44, 22 באוקטובר 2014 (IDT)תגובה
יצא יפה מאוד! חן חן. Ijon - שיחה 03:04, 22 באוקטובר 2014 (IDT)תגובה

אלי[עריכת קוד מקור]

מה עם מקורות? 87.69.152.80 01:32, 18 באוגוסט 2011 (IDT)תגובה

מי גילה את מה שהא כתב לפני המון שנים?[עריכת קוד מקור]

הייתי רוצה דת למה לא כתוב מי גילה את המגילות שכתב על האטומים.... אני פשוט לא מבין מדוע...

דיווח שאורכב ב-06 בינואר 2022[עריכת קוד מקור]

דיווח מהדף ויקיפדיה:דיווח על טעויות

מצב טיפול: טופל

דמוקריטוס לא כונה מעולם 'הפילוסוף השקרן' אלא, 'הפילוסוף הצוחק'. הדמות שלו באמנות לא הייתה עם 'חיוך מרושע'

השחתה שטופלה, תודה. Mod - שיחה 10:11, 1 בינואר 2022 (IST)תגובה