שיחה:גולדמן יעקב/זמני

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מראשוני התעשיינים בארץ ישראל,מנהל טכני של בית מלאכה שערי תורה בנוה שלום ת"א,מייסד מפעל "מגן".

עלה ארצה עם הוריו בתרס"ז והתישבו בירושלים. למד בישיבת "תורת חיים" , ואח"כ למד בבית-המדרש של הרב ברכות שליד הת"ת "שערי תורה" בנוה שלום, שמע שיעורים מפי הרב א.י. קוק והרב זלמן שך הי"ד, היה מבאי ביתו של הרב קוק וזמן-מה אף גר אצלו.

בהשפעת הרב קוק הונהג לימוד מלאכה במחצית שעות היום לחלק מתלמידי הת"ת. למד עבודות מתכת במוסד זה, שהתפתח לבית-ספר למלאכה בשם "שערי תורה" בהדרכת בןציון אוירא (לופט) והמהנדס עוזרמן, ואח"כ עבד בבתי-החרושת של ליאון שטיין ושל ואנגר.

בראשית תרע"ג הוזמן לנהל את בית-המלאכה "שערי תורה" והעמיד דור של חניכים (ביניהם בעלי המפעלים "לפיד" ו"עשת" ועובדים במפעלי הרכבות ובמפעלים ממשלתיים ופרטיים).החל לייצר בבית המלאכה קופות-ברזל העומדות בפני אש.

אחרי הכיבוש הבריטי חזר ליפו, ובאין גוף צבורי שיטול עליו את האחריות להחזקת בית-הספר למלאכה "שערי תורה" פתח וניהל את המוסד על חשבון עצמו וקיימו מהכנסות שכר העבודות.

ב-1933 העביר את המפעל שנקרא בשם הפירמה מפעלי "מגן" - יעקב גולדמן לבנין מיוחד בפתח תקוה. יצר ובנה גם חדרי-אוצר משורינים ברוב הבנקים בארץ,ב1945 ביקר במזה"ת ממנהלי חברת "צ'טווד" לייצור קופות ברזל,במאי 1946 נחתם חוזה בין החברות,יעקב עמד על כך ש"מגן" יקדם ל"צ'טווד". "מגן צ'טווד".במשך הזמן פיתח את מפועלו לייצור קופות ארונות ורכביםמשוריין פרפר משורינים, שהעסיק פועלים לעשרות ולפעמים אף למעלה מ500 איש.ב1956 בלחץ הליגה הערבית בוטלה השותפות. (לימים נהפך המפעל ל"מרכבים")

מותו

בערב פסח התשכ"ה בעת חנוכת אגף חדש במפעלי מגן וקביעת מזוזה בשערי המפעל השיב יעקב את נשמתו לבורא עולם.יעקב קבור בקרית שאול בתל אביב.


לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור]

"הלב הטוב שיצק ברזל",2011,בתיה פרלא

שערי תורה-ויקפדיה-"שעריה נעולים

שם טוב גפן