שיחה:אלפבית שומרוני

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בנוגע להשערתו של הרב כשר, גם אם זו אינה אקדמית, הרי שיש לה השלכות מסוימות במחקר ההלכתי, וככזו, אף לה יש מקום בויקיפדיה. חבל להסיר את הפסקה מתוך בורות בלבד. מומלץ לעיין במחקרו - ובמלואו.

לא ראיתי את המקור, והמשפט בנוסחו המקורי מציג קביעה הזויה. מאחר שהרב כשר אינו פליאוגרף, וחיבורו תורה שלימה אינו ספר אקדמי - הרי שאיננו מוכרחים להציג את דבריו בערך. לעת עתה - עליך להשיג הסכמה להוספת משפט זה, ולא לשחזר גרסאות. שכן הדבר אסור בוויקיפדיה. Rex - שיחה 15:44, 24 בספטמבר 2010 (IST)תגובה
דעתו אין לה ענין למחקר הפליאוגרפי. חיבורו עוסק במחקר ההלכתי ובעל השלכות טהורות בשטח זה בלבד. גם אם הדבר אינו נראה לאי מי, הרי שיש לדעה זו השלכות מסוימות. חסימת דעה אך ורק משום משמעותה הדתית הינה מעשה פסול. Unfacedman - שיחה 18:57, 25 בספטמבר 2010 (IST)תגובה
ראשית כל אני רוצה להתנצל על חוסר ההתייחסות לכך שטרחת והעלית את הערך, שהיה חסר זה זמן רב. קבל נא את תודתיי באיחור.
לעצם הדברים: ראה נא את התוספת שהוספת בקישור הבא [1], איך ניתן להבין ממנה שהמדובר בהקשר הלכתי בלבד? בנוסף, מאחר שמן הסתם משפט זה הוא אינטרפרטציה לדבריו, כדאי (אם זה אפשרי) שתעתיק את הקטע הרלוונטי, כדי להיות בטוחים משגיאות הבנה.
והערה לסיום, שממנה תוכל להבין את המניע להסרת המשפט: מבחינה פליאוגראפית (סקירת הממצאים הארכאולוגיים הכתובים), הרי שהנתונים שיש בידינו המתוארכים לכל האלף הראשון לפני הספירה, מלמדים כי הכתב השומרוני הוא "שכלול" של הכתב העברי המקורי, שהוא עצמו "שכלול" של הכתב הפניקי (שהוא בתורו "שכלול" של הכתב הכנעני, או בשמותיו האחרים: "אלפבית פרוטו כנעני"/"אלפבית פרוטו סינאי"). (מקור: יוסף נווה, ראשית תולדותיו של האלפבית, הוצאת מאגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים ISBN 9652237086) ‏Rex‏ • שיחה 21:06, 25 בספטמבר 2010 (IST)תגובה

כתובות שומרוניות[עריכת קוד מקור]

תרשים של הכתב הפיניקי והשומרוני בספר לטיני משנת 1709, Dissertationes de proestantia et usu numismatum antiquorum, של התאולוג השוויצרי Ezechiel Spanheim (גר').
  • כתובת בשומרון המתוארכת למאה הראשונה לספירה (הכתב זהה לכתב העברי הקדום ממטבעות המרד הגדול) היא כתובת מאמאוס. גם קטע תפילה ("לרננה") בכתב העברי הקדום שנמצא במצדה מזוהה כחיבור שומרוני (משום המילה "הרגרי[זים]" המופיעה בו).
  • אין בידינו כיום כתובות המתוארכות בוודאות למאה השנייה לספירה
  • בין המאה השלישית למאה השישית לספירה יש בידינו כתובות שומרוניות שנכתבו על אבני בניה, רצפות פסיפס, קמעות מתכת ונרות חרס ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)תגובה

מקור: יוסף נוה, על כתבם וכתובותיהם של השומרונים בעת העתיקה, ספר השומרונים, הוצאת יד יצחק בן-צבי ורשות העתיקות, ירושלים תשס"ב; (הדפסה שנייה: סיון תשס"ו, 2006). ISBN 9652172022 (עמ' 372-381)

אותיות האלפבית[עריכת קוד מקור]

היי, חשבתי שאולי כדאי להוסיף את אותיות האלפבית לדף שמדבר עליהן, אני עצמי לא יודע כיצד לעשות את זה.

בוצע א. א. אינסטלציה - שיחה 18:48, 31 באוגוסט 2018 (IDT)תגובה

מה זה אלפבית[עריכת קוד מקור]

כתוב בערך כך:

למרות ששיטת הכתיבה הזאת נקראת אלפבית היא לא אלפבית מלא אלא למעשה אבג'ד. זאת מאחר שהעיצורים בלבד נוכחים בו בעוד שהתנועות חסרות מרצף האותיות הנכתבות. כלומר בניגוד לכתיב העברי המלא בכתב השומרוני לא נעשה שימוש באמות הקריאה אלא בשיטת הניקוד לכתב השומרוני.

וזו נפילה למלכודת מטופשת. אומנם אחד פיטר דניאלס החליט לפני כמה שנים, שאת האלפא-ביתא יורשי הלטינית והיוונית ינכסו רק לכתבים הכוללים אותיות גם לתנועות, ואילו לכתבים חסרים הם יקראו אבג'ד. אבל אם ככה, גם הכתב העברי המלא הוא לא אלפא-ביתא מלא, שכן אין אות מיוחדת לתנועות /e/ ו-/a/ (אלא בסוף המלה).

והנה, כל ההבדל הזה, הוא ניכוס שגוי, שאנו דוברי העברית ממש לא חייבים לקבל. הכתבים העברי והשומרוני הם הכתבים הקרובים ביותר לכתב הפונטי המקורי -- הפרוטו סינאי. ואילו היוונית והלטינית הם התפתחויות הרבה יותר מאוחרות.

זאת ועוד, מזה כמעט 2000 שנה, אנחנו קוראים למערכת הכתב שלנו "אלפבית". למשל: "אמר רבי יוחנן מפני מה לקו באל"ף בי"ת מפני שעברו על התורה שניתנה באל"ף בי"ת" (בבלי, סנהדרין קד.)

אז מי זה הפיטר דניאלס הזה, שיבוא לנשל אותנו מהמורשת שלנו? איבדנו לגמרי את הכבוד הלאומי? מה לנו ולמושג המומצא הזה abjad? 5.22.128.232 18:17, 9 בנובמבר 2022 (IST)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (ינואר 2024)[עריכת קוד מקור]

שלום,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר באלפבית שומרוני שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 10:04, 16 בינואר 2024 (IST)תגובה