שיחה:אירדנטה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני שנתיים מאת Eldad בנושא שינוי שם

דוגמאות נוספות:

  • הסיפוח של טקסס ממקסיקו לאמריקה. כאשר אמריקאים התיישבו בשטחי מקסיקו וכאשר היגרו מספיק מהם, החליטו לגנוב את השטח לאמריקה, דבר אשר הוביל למלחמה עקובה מדם.
  • הסיפוח של הוואי לאמריקה (אם כי שם אני לא בטוח אם מדובר באירידנטה. הסיפור היה כזה שבעלי חוות לבנים השתלטו על הממשלה, והדיחו את המלכה. ואז בתור הנציגים של תושבי הוואי ביקשו להסתפח לארה"ב. נכון שטכנית הם אולי לא ייצגו את עמדת הילידים ההוואים, אבל הם כן היו נציגיהם, גם אם בכוח הזרוע ואינטריגות פוליטיות.)

המקור- ערוץ ההיסטוריה. אם תרצו להכניס את הדוגמאות הללו לערך, אני בטוח שלא תתקשו למצוא מקורות כתובים באינטרנט.

אוקראינה[עריכת קוד מקור]

מה שקורה בימים אלו במזרח אוקראינה נחשב? ‏[kotz]‏ [שיחה] 21:12, 24 במאי 2014 (IDT)תגובה


כן.

05:40, 13 באפריל 2018 (IDT)

פירוש הערך בעברית כמעט הפוך מפירושו בוויקיפדיה האנגלית.[עריכת קוד מקור]

זאת הפסקה הראשונה בערך באנגלית.

"Irredentism is any political or popular movement that seeks to reclaim and reoccupy a land that the movement's members consider to be a "lost" (or "unredeemed") territory from their nation's past." Many states formalize their irredentist claims by including them in their constitutional documents, or through other means of legal enshrinement. Such territorial claims are justified on the basis of real or imagined national notions of historic territorial, religious or ethnic affiliations. Irredentist policies may be advocated by nationalist and pan-nationalist movements and have been a feature of identity politics, and of cultural, and political geography. Irredentism may operate as a device for a government to redirect their citizens' discontent against outsiders.

כל היחס בערך באנגלית, כולל התמונה המאוד מפרשת שהם שמו שם, מציב אותו מאוד קרוב לאקספנסיוניזם, אימפריאליזם וכו', ז"א מתאר שאיפות של מדינה כלשהי להתרחב, ובגדול מסקר את התופעה באופן ביקורתי. בעברית (וכן ברוסית) מתוארת התופעה בצורה הרבה יותר אוהדת, וקודם כל מדובר על רצון של קבוצה או אזור להצטרף למדינה אחרת - שזו די משמעות הפוכה.

זאת דוגמה מאד מעניינת לחוסר ניטרליות, שאפילו בדפי השיחה (של שלושת השפות) אין אזכור לסובייקטיביות או המחלוקת סביב המושג.

אולי התירוץ לשוני היא הבחירה בוויקיפדיה העברית לקרוא לערך "אירידנטה" במקום "אירידנטיזם", שהרי זה ממש לא אותו דבר (אירידנטיזם זה המדיניות או האידאולוגיה, ואירידנטה זאת מילה יותר נדירה שמתארת ספציפית את הקבוצה ה"יתומה" / חבל הארץ ה"אבוד". למה דווקא ככה? למה הערך מוקדש לקבוצות שרוצות להצטרף ולא לקבוצות שרוצות לצרף?

אם כבר לתת דוגמאות, איך ישראל לא פה?

במשמעות Irredentism, זאת אומרת שאיפה של קבוצה פוליטית / לאומית לנכס שטח מסיבות זיקה היסטורית כלשהי, מה איתנו? הדוגמה הכי טובה שיש, לא? מה פתאום שיעים בעיראק?

שינוי שם[עריכת קוד מקור]

השם הנכון הוא אירדנטה ולא אירידנטה. אין סיבה ליו"ד השנייה - המילה הלועזית היא irredenta. אבל נכון עוד יותר, כפי שכבר נרמז למעלה, אירדנטיזם. בעיקרון "אירדנטה" זה בכלל שם תואר, לא שם עצם ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)תגובה

בוצע בוצע דזרטשיחה 22:41, 29 באפריל 2021 (IDT)תגובה
תיקנתי את כל הקישורים לאירידנטה ל-"אירדנטה". אלדדשיחה 13:16, 31 במאי 2021 (IDT)תגובה