שיחה:איסור והיתר

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

זה תמיד הפריע לי. למה לכל הרוחות, הלכות נידה, שבת, פסח ושמחות לא נחשבים "איסור והיתר"? דניאל צבישיחה 16:08, 2 באוקטובר 2007 (IST)[תגובה]
באמת שאלה. אולי זה בגלל שלא רצו לנפח יותר מדי את המושג, עד שלא תהיה לו כמעט משמעות?
אולי זה בגלל שרק באיסורי אכילה, יש רק איסור והיתר, ולא גם דברים אחרים:
בנידה יש גם טומאה וטהרה, ולא רק איסורי ביאה, אכילת קרבנות וביאת מקדש; בשבת יש גם חובת קידוש היום, כבוד היום, והוספה מקודש על החול, ולא רק איסורי מלאכה; בפסח יש גם מצווֹת אכילת מצה, מרור וקרבן פסח ומצוָת זכירת יציאת מצרים, ולא רק איסור אכילת חמץ ו"בל ייראה ובל יימצא"; ובאבלות יש גם חובה להצטער צער רגשי, ולא רק איסור לכהנים להיטמא למתים, או איסור לגלח, להסתפר ולכבס.
נראה לי שהתשובה השניה יותר טובה.
נ"ב, עוד מעט יתחיל זמן חורף בישיבה, ולא אתפנה יותר מדי לויקיפדיה, אז מי שרוצה לסייע בערך, שודאי לא יושלם עד אז, מוזמן להוסיף מקורות, לשפר, לשפץ. רק תעשו את זה עוד בערך שבוע, בסדר?
אביתר ג' 12:54, 3 באוקטובר 2007 (IST). גם דניאל צבי מוזמן![תגובה]

עזרו לי בבקשה, בעריכת ערך זה. הסרתי אפילו את תבנית {{בעבודה}}, לשם כך. אני לא כ"כ פנוי בחודש הקרוב, אז כל תרומה, כגון הוספת מראי מקומות, ציטוטים, הרחבות, הסברים, כתיבת הערך עצמו, תתקבל בברכה.
אביתר ג' 21:33, 27 באוקטובר 2007 (IST).[תגובה]

עזרה נדרשת בעיקר, בפסקה "הגדרות וכללים עיקריים", בה פחות או יותר רק פתחתי ראשי פרקים, בלי לפרטם. אביתר ג' 15:18, 21 בנובמבר 2007 (IST).[תגובה]

שינוי שם של הערך[עריכת קוד מקור]

אולי כדאי לשנות את שם הערך למאכלות אסורות? יש בזה אמנם חיסרון בכך שהנושא מוכר יותר בשם איסור והיתר, אבל השם מאכלות אסורות נראה לי יותר מתאים. אפשר לעשות מהערך איסור והיתר קישור לערך מאכלות אסורות.

חבל שלא הזדהית בשמך. הצעה טובה. מכל מקום בדקתי את העניין, וכבר יש ערך בשם זה. הערך מטפל במאכלות אסורים בכמה דתות וביהודית בכללן. מלבד זאת, הוא נוגע בדברים האסורים, ולא בעקרונות לאיסורם.

תודה, בכל מקרה.

אביתר ג' - שיחה 13:54, 7 באפריל 2008 (IDT).[תגובה]

שלום, הכינוי "איסור והתר" שורשו מפני שהלכות אלה מתיחסות רבות לתערובת של איסור והתר,נניח בשר וחלב, נבלה בשחוטה וכאלה, לכך כנראה הלכות נדה שבת ועוד אינן נכללות בהגדרה זו

ואגב הכינוי "לכל הרוחות" אינו במקומו,, מן הסתם אתה יכול למחוק אותו בני

כזית בכדי אכילת פרס[עריכת קוד מקור]

פירוש המושג, כפי שיובהר בערך, הוא שיעור של זמן או שיעור של כמות:
שיעור זמן - אכילת כזית ממאכל כלשהו, בזמן שבו ניתן לאכול מאותו מאכל פרס (שלוש או ארבע ביצים). כלומר, אכילת דבר בפי שישה עד שמונה מהזמן הדרוש לאכילתו.
שיעור כמות - ריכוזו של מאכל כלשהו בתערובת: על כל פרס של התערובת ישנו כזית של המאכל המעורב. כלומר, לפחות שישית או שמינית מן התערובת, היא המאכל המעורב.
על כל פנים, זה "כזית בכדי אכילת פרס", ולא "כזית כדי אכילת פרס" (כמו שמישהו "תיקן"), משום שפירוש המושג הוא, כזית בכל זמן של \ כמות של, שיעור אכילת פרס. כזית בכל זמן של... \ כמות של... = "כזית ב...", ושיעור אכילת פרס = "כדי אכילת פרס".
נחבר את שני קטעי המשפט, ומה יצא? כזית בכדי אכילת פרס!

נוסף לכך, גם אילו המושג לא היה נכון לשונית, כך הוא מוזכר בגמרא, בפוסקים ובראשונים, ולכן רק כשמזכירים אותו כפי שהם הזכירו, מתכוונים למושג המקורי. אם ירצה יוני דה בוט לחדש מושג, הוא מוזמן, אך ידע שזהו מושג חדש!

הערה נוספת. ראיתי שמישהו הוריד את הקטגוריה "הלכה" מן הערך, ומן הערך מלאכת מחשבת. מדוע? האם אין ערכים אלו עוסקים בהלכה? השבתי את הקטגוריה.

עוד הערה נוספת. כעת בבין הזמנים אשתדל לשפץ יותר את הערך. עזרה של קוראים נוספים תתקבל בברכה.

אביתר ג' - שיחה 18:46, 15 באפריל 2008 (IDT).[תגובה]

שלום,, המינוח "כזית בכדי אכילת פרס" כפי שמופיע בתלמוד, כוונתו לדבר שונה קמעא, שם הנידון האם בתערובת שיש בה רוב התר, ברם עדיין תוך אכילת פרס נאכלת כמות של כזית מן האיסור - קיים איסור תורה עד כדי ענישה,,, אתה מתכוון לדבר שונה,, מהו פרק זמן אכילת כזית של מצווה,, נגיד מצה, או של איסור בכדי לענש עליו,, בלא שקיימת תערובת. לכן אני מציע לך לשנות את הכותרת ל "כדי אכילת פרס" . בני

הוספתי לערך ראשי פרקים רבים נוספים. כבר ניתן לראות את שלד הערך. יחד עם זאת, שלד לא יכול לחיות בלא בשר, גידים, שרירים ועצמות. האם תחיינה העצמות האלה (כבנבואת יחזקאל, פרק לז)?
כמובן שגם אני משתדל ואשתדל בבנייתו, אך אני זקוק לעזרה מאחר שלא כל זמני פנוי לכך. האם אין אנשים נוספים ב"ויקיפדיה", שלומדים או למדו "איסור והיתר" ויכולים לעסוק בכך?
תודה מראש, אביתר ג' - שיחה 13:43, 13 ביוני 2008 (IDT).[תגובה]

אני סיימתי איסור והיתר ואשמח להוסיף פרטים, אם תכוון אותי מה ברצונך להקדים בעריכה ומדי פעם אערוך עוד קטע, בינתיים הוספתי את הערך איסור דבוק בדף נפרד ארי - שיחה 15:50, 15 במאי 2017 (IDT)[תגובה]

הידד! האח!! סיימתי את הבחינה באיסור והיתר ברבנות, וכעת התפניתי מעט לחזור לערך זה. כפי שראיתם ערכתי עוד סעיף. אביתר ג' - שיחה 19:59, 2 בדצמבר 2008 (IST).[תגובה]

אני מודה לכל אלו שערכו והוסיפו לערך 'שרירים' ו'גידים' חדשים.
תודה רבה למשה מרמור, לבעל בית, ליוני דה בוט ולדוד.
ומי יתן ונראה כולנו, עם כל עם ישראל, בביאת גואל צדק במהרה בימינו, אמן!
אביתר ג' - שיחה 13:32, 3 ביולי 2009 (IDT).[תגובה]