שיחה:אינטרפרומטר פברי-פרו

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 9 שנים מאת Delbarital בנושא הערך חייב להיות פשוט יותר

איך אני מעלה תמונות שלא נמצאות בוויקישיתוף ונמצאות אצלי במחשב (שנקלחו מתוך ספר)? Lihisa - שיחה 21:42, 22 בפברואר 2014 (IST)תגובה

אם התמונות נלקחו מספר, סביר שהן מוגנות בזכויות יוצרים, ולכן אין להעלותן לוויקיפדיה. רק אם ידוע בוודאות שזכויות היוצרים פגו, ניתן להעלות תמונות אלה לוויקיפדיה. דוד שי - שיחה 23:17, 22 בפברואר 2014 (IST)תגובה

הערות[עריכת קוד מקור]

ברכות על כתיבת הערך החשוב הנ"ל. הנה כמה הערות:

  • לפני הניתוח המתמטי של אופן פעולת המכשיר, צריך פיסקה על המכילה תיאור במילים, תיאור אינטואיטיבי של אופן הפעולה שלו.
  • כמו כן חסר בערך תיאור של השימושים של המכשיר. בערך האנגלי המקביל יש פירוט רחב של שימושים, ואפשר להעזר בו.
  • צריך להקפיד שכל המשתנים המופיעים במשוואות יוגדרו היטב. לדוגמא כבר המשוואה r^2+t^2+a^2=1, המשתנים r,t כלל לא מוגדרים, ואילו מצויין שa מייצג בליעה, אך גם משתנה זה לא מוגדר היטב. אפילו את הקבוע j כדאי להגדיר, במיוחד מכיוון שבוויקיפדיה יותר מקובל לציין אותו באות i.
  • צריך לקשר עם מהוד אופטי.

בברכה, טוקיוני 15:04, 12 במרץ 2014 (IST)תגובה

הערות השופטים בתחרות הפיזיוויקי[עריכת קוד מקור]

ערך זה מהווה תוספת חשובה לוויקיפדיה, שכן הוא מציג מכשיר חשוב במדע מודרני שנלמד כחלק מתוכנית הלימודים באוניברסיטאות ובבתי הספר התיכוניים. הכותבים השקיעו עבודה רבה בכתיבתו. להלן הערות השופט המקצועי בתחרות הפיזיוויקי על הערך:

  • הכותב ניסה לשמור על דיוק. לדוגמה בהתייחסותו לערכי הבליעה בתוך מהוד.
  • הכותב ניסה להיות מדוייק. אך הוא ספציפי מדיי וצמצם את הערך למקרים פרטיים בלבד. לדוגמה הכותב התרכז במהוד פברי-פרו המורכב מעדשה ושתי מראות, למרות שבימינו הופעה מקובלת של המהוד, בלייזרים (ורכיבים אחרים) עשויים מוליכים למחצה, היא באמצעות ליטוש של צדדי המוליך למחצה עם תווך אקטיבי בתוך המהוד או אפילו באמצעות DBR (http://en.wikipedia.org/wiki/Distributed_Bragg_reflector). אני חש שהכותב חשש "להתפרע" ונצמד לגרסה של הויקיפדיה האנגלית, גם בסדר הכללי של הכתיבה וגם במרבית הפרטים. קצת יותר אומץ מצידו של הכותב היה מבורך במקרה הזה.
  • עוד נקודה שהיתה מבורכת, היא התוספת של האיבודים במהוד. התוספת הזו לא קיימת בויקיפדיה באנגלית, וזה בהחלט חבל מאוד, למרות זאת, לא נעשה מספיק מאמץ לפתח את העניין לעומק (לדוגמה מקורות האיבודים – לא רק בליעה. אין צורך לפרט את הפיזיקה של איבודים, אלא אולי רק סידור סיסטמתי ומאורגן של סוגי האיבודים באפליקציות השונות).
  • נושא שחסר בערך הוא פירוט למקרים פרטיים של סוגי מהודים שונים, כולל מהודים ברכיבים מודרניים. דבר זה גם היה פותר את הבלבול של התייחסות למקרים פרטיים בתיאור הכללי.
  • בהירות - זה ניכר שהכותב ניסה להיות מדוייק ומסודר. למרות זאת, היה צורך לשים יותר את הדעת על המבנה של הכתיבה, לדוגמה המיקום של פירוט היישומים צריך להיות בסוף. תיאור התיאוריה צריך להיות מפורט ברמה הבסיסית עם הסבר עדין יותר של עיקרון הפעולה ולאחר מכן להיכנס לפרטים. במידת הצורך, ניתן היה להוריד מספר נושאים שהיו פחות הכרחיים. לדוגמה הדיון בסוף על סלקטיביות כרומטית. זה נושא חשוב מאוד שאולי הייתי מפתח לערך נפרד ורק שם לו אזכור בערך הנוכחי.
  • עוד נקודה לשיפור היא האסטטיקה הכללית של המאמר. לדוגמה באופן כתיבת המשוואות וכן איור 2.
  • נגישות - המשוואות רבות ומבולבלות. על מנת להיות נגיש לקהל הרחב, אני מעריך שעדיף להתמקד במשוואות החשובות בלבד עם הסברים מעמיקים. עודף משוואות והסברים קצרים עלול לגרום לעוברי אורח לחפש מקורות אחרים. כמו כן, בימינו, כדאי וניתן להשקיע יותר בגרפיקה מקורית על מנת להמחיש רעיונות.
  • מקורות והפניות - חסרים מקורות נוספים בויקיפדיה לקריאה נוספת ("ראו גם"). הכותב הזכיר "אינטרפרומטריה". אבל ניתן להוסיף עוד ערכים. לדוגמה, בערך בויקיפדיה באנגלית יש כ-7 ערכים שונים וניתן למצוא הרבה ערכים נוספים שרלוונטיים לעניין. אם אין ערכים בעברית, ניתן להפנות לערכים באנגלית. מבחינת מקורות בספרות והפניות, יש להוסיף מקורות ספציפיים לגביי משוואות והסברים המופיעים בערך עם הפניות ממוספרות.
  • חסרים ערכים משלימים בויקיפדיה העברית, לדוגמה DBR וכן יישומים שונים למהודים. ניתן היה להוסיף קישורים מסומנים באדום (ערכים שעדיין לא קיימים) על מנת לאפשר לעוברי אורח לשים לב שחסר משהו ולהוסיף בעצמם. זה הבסיס והמהות של ויקיפדיה.
  • למרות הערותיי הכלליות לצורך השיפוט, הערך שנכתב מהווה כר התחלתי שממנו ניתן לבנות ולהתפתח וזה בהחלט ראוי לציון.

בברכה, טוקיוני 11:31, 9 באפריל 2014 (IDT)תגובה

מתוך דו"ח שופט ראשי בתחרות, Setreset:

  • הערך כתוב באופן מובן ומסביר מהו אינטרפרומטר פברי-פרו. הערך מובן ונגיש לסטודנטים בפיזיקה \ חשמל שנה ראשונה.
  • הנוסחאות העיקריות מצויות.
  • חסר: מבוא על גלים, התאבכות, הסטוריה, ומקור המילה.
  • האיורים מסבירים חלקית את התופעה אבל חסרים איורים עם מופע הגלים.

הערך חייב להיות פשוט יותר[עריכת קוד מקור]

שכה יהיה לי טוב, הערך אינו קריא. ערך בויקיפדיה אומנם אינו יכול שלא להסתמך על שום ידע קודם, אך כאן מדובר במקרה קיצון של ערך שאינו מדבר לאדם אשר אינו מכיר את הנושא מראש. Delbarital - שיחה 23:17, 7 באפריל 2015 (IDT)תגובה