שיחה:אברך

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שאלה האם יש קשר למושג, שהוא לדעתי דומה, בקרב עמי קווקז - abrek? http://en.wikipedia.org/wiki/Abrek


אני לא מאמין איפה כל האתיאיסטים מטעם עצמם בוויקיפדיה? טרול רפאים 16:52, 5 אוגוסט 2005 (UTC)

בערך נאמר "החזון אי"ש תבע את ההסכם הזה במפגש עם דוד בן גוריון", ועמית הוסיף בהמשך המשפט "כתנאי לתמיכת החרדים בהקמת מדינה יהודית בארץ ישראל". תוספת זו מפתיעה אותי, משום שלדעתי המשא-ומתן עם בן גוריון התנהל לאחר הכרזת המדינה, וממילא אי אפשר היה להעלות בו את התנאי המדובר. עמית, האם יש לך אסמכתא לדבריך? דוד שי 20:42, 5 אוגוסט 2005 (UTC)

את המידע שמעתי בהרצאה של ד"ר בועז שפירא במסגרת הקורס "המערכת הפוליטית בישראל", שניתן בשנת 1993 בפקולטה להנדסה של אוניברסיטת ת"א. ד"ר שפירא, אז מרצה בחוג למדע המדינה באונ' ת"א, משמש היום ככתב ערוץ 1 לענייני מפלגות, אם אינני טועה. עמית 20:49, 5 אוגוסט 2005 (UTC)
ממתי מהנדסים לומדים על המערכת הפוליטית? אל תגיד לי שלימדו אותך גם מה זה נפש. דוד שי 22:21, 5 אוגוסט 2005 (UTC)
יש הפתעות בחיים... הפקולטה להנדסה חושבת שלא טוב שמהנדסים יהיו צרי אופקים, אז דואגים להביא קורסים גם מפקולטות אחרות. חוץ מזה, בתור סטודנט, כל קורס שאין לו דרישות קדם פתוח בפני, ואף אני מקבל עליו נקודות זכות - אז למה לא לנצל את זה? עמית 07:53, 6 אוגוסט 2005 (UTC)

ערך מיותר ושווה מחיקה[עריכת קוד מקור]

הטעות המרכזית של הערך טמונה בציטוט הבא מתוך הערך: בישראל, נוספה למונח משמעות נוספת: צעירים החיים על קצבאות ממשלתיות, תרומות ועבודת נשותיהם, העוסקים באופן בלעדי בלימוד תורה במסגרת לימודים המכונה "כולל". טעות מוחלטת! אברך, פירושו, חרדי נשוי בשנותיו הצעירות בלי כל קשר אם הוא לומד או עובד. האדם החילוני מן השורה אינו יודע כלל מהו "אברך", והכינוי המקובל לאלו שתורתם אומנותם הוא "בן ישיבה" בין נשואים ובין שאינם נשואים. אי לכך הפסקאות מעמד האברכים בגולה ולימוד התורה כעיסוק בלעדי אין מקומן כאן אלא ראויים לשלבן בערך חרדים או כולל וכדו'. כמו"כ הפיסקה מעמד האברכים במדינת ישראל ראוייה להשתלב בערך תורתו אומנותו ולא כאן. גם חרדי צעיר העובד בתחנת דלק ואשר משרת בצבא ההגנה לישראל מכונה "אברך"! פטר רחם 13:24, 7 אוגוסט 2005 (UTC)

פטר יקר, אם אמת בדבריך, אז כל שיש לעשות הוא להעביר את הערך למקומו הראוי ("בן ישיבה"?), ולתקן את הדורש תיקון. אתה מוזמן לעשות זאת. עמית 13:54, 7 אוגוסט 2005 (UTC)
ראשית אני ממתין לדעת החברים. פטר רחם 13:57, 7 אוגוסט 2005 (UTC)
פטר, אני גם מחזק את ידיך וחושב שאתה צריך לתקן את הערך בהתאם להצעתך. גילגמש שיחה 14:01, 7 אוגוסט 2005 (UTC)
אני כתבתי את רוב התיקונים לערך ואני סבור שאכן צריך לשלב את תוכנו בתוך ערך על חרדים (לא בן ישיבה). לא לשכוח ליצור הפנייה מ"אברך" להנ"ל וליצור ערך בויקימילון. אורי 14:39, 7 אוגוסט 2005 (UTC)

לדעתי יש לערך זכות קיום כערך עצמאי, גם אם נקבל את הגדרתו המצמצמת של פטר רחם, לפיה אברך הוא צעיר בשנים הראשונות אחרי נישואיו. כידוע, החרדים מקיימים "בן שמונה עשרה לחופה", וממילא על האברך בישראל להתמודד עם שאלת שירותו בצה"ל ("תורתו אומנותו") ועם שאלת הפרנסה למשפחתו. אני מסכים שאין צורך להרחיב כאן בהסדר "תורתו אומנותו", אלא לעשות זאת בערך המתאים. מובן שכאן יש להזכיר הסדר זה. "חרדי צעיר העובד בתחנת דלק ואשר משרת בצבא ההגנה לישראל" אינו קרוי אברך, אלא הוא נכלל באותה מחלקה של שלגיה וסינדרלה - דמויות בדיוניות. אם קיים מיעוט כזה בקרב האברכים, ראוי לעסוק גם בו, תוך ציון שיעורו באוכלוסייה. דוד שי 18:27, 7 אוגוסט 2005 (UTC)

הן בזה אתה מודה שהרחבה אודות הסדר תורתו אומנתו מקומו שם. כפי שהערתי גם הפסקאות אודות לימוד התורה בגולה וכיום אין מקומן כאן, אלא בערך שיעסוק אודות מצוות "והגית בו יומם ולילה". גיל הנישואין אין לו כל השפעה על בעיית ההתגייסות, מאחר וגם כאשר הנישואין מתבצעים בגיל 22 (כמקובל במגזר הליטאי), הרי שסוגיית ההתגייסות תעלה אז על הפרק. א"כ אין שום מאפיין מיוחד לכינוי "אברך" ואני עומד על כך שאינו ראוי לערך כאן אלא בויקימילון. הערתך אודות "המתדלק החרדי" נובעת, להבנתי, מחוסר הכרות עם הסקטור החרדי. מסתבר כי הכרותך עם חסיד גור אלמוני עמו עבדת (כפי שסיפרתי לנו פעם) לא הספיקה עבורך ע"מ להכיר את הוואי החיים החרדי. לתשומת לבך, אומנם אינני מכיר מתדלק חרדי, אולם ישנם אברכים רבים, גם צעירים, העובדים לפרנסתם כנהגי הסעות, פקידי בנק, טכנאי מזגנים, טכנאי מחשבים, מוכרנים, ועוד כהנה וכהנה, ועדיין הם עונים להגדרת "אברך", אולי לא בפיך, אבל בפי חבריהם לעבודה/לקהילה/למשפחה. פטר רחם 18:43, 7 אוגוסט 2005 (UTC)
את כל הקשור ל"תורתו אומנותו" העברתי לערך המתאים. הערתי אודות "המתדלק החרדי" נובעת מניסיון לשים דברים בפרופורציה. אם 90% מהאברכים עוסקים בתורה, ו-10% עוסקים בכל המלאכות שמנית, ראוי שהמספרים יהיו לנגד עינינו (האחוזים שנקבתי הם ניחוש, אני מקווה שמישהו ימצא את האחוזים הנכונים, ביחס לאברכים עד גיל 25). יש מקום לערך "אברך" דווקא, כפי שנובע מדברי בפסקת הפתיחה לערך. דוד שי 18:52, 7 אוגוסט 2005 (UTC)
נער הייתי וגם זקנתי (לא ממש), ומעולם לא שמעתי את המילה "אברך" בשפת הדיבור והכתיבה המקובלת בחברה החרדית ומחוצה לה, כשהיא מופנית לאנשים שעובדים. שש"ז 09:26, 3 אוקטובר 2005 (UTC)
חברה' אין לי מושג מה הם ידיעותיכם בקשר לציבור החרדי, אבל בתור אחד כזה תרשו לי להעיר כמה הערות. אברך - בשום פנים ואופן הוא איננו אחד שעובד כל היום, אלא מי שלומד בכולל, על אף שהוא יכול לעבוד בשעות הלילה. אברך יכול להיות גם בגיל 40 אם הוא עונה להגדרה הנ"ל. צעיר נשוי - יכונה אברך צעיר. נישואים - הגיל הנורמלי לנישואים בציבור החרדי הוא -22,23,24 אם כי בזמן האחרון זה בהחלט הולך ונהיה צעיר יותר (לא 18, זה מאוד נדיר). בן ישיבה - הינו אך ורק מי שלומד בישיבה ולא מי שלומד בכולל שיכול לקבל את הביטוי "בן תורה". אכן כן, רוב האברכים לומדים ונשותיהם יוצאות לעבוד. ממשכורת ממוצעת לאברך שניתנת על ידי הכולל - 2000 ש"ח (הנמוך ביותר שאני מכיר - רק כספי התמיכה הממשלתית, הגבוה ביותר 2000 דולר), תמיכה מהמדינה - בין 60 ל-200 ש"ח. זאת ועוד, אין לשכוח שהכל תלוי על מי אתה מדבר, בציבור החרדי ישנם עדות שונות עם דעות שונות וסגנון דיבור שונה. אני כתבתי בהתאם לאיך שאני מכיר את הלך הרוח בקרב הציבור הליטאי והספרדי, אני לא מכיר כראוי את הציבור החסידי. אינני יודע מי אתה פטר רחם, אבל אינך מכיר את הציבור הנ"ל כראוי. בברכה Orel zion 04:45, 19 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]

הערך חרדי[עריכת קוד מקור]

"בישראל על האברך להתמודד לא רק עם עול הפרנסה, אלא גם עם חובת השירות בצה"ל."בציבור הדתי האברך לא צריך להתמודד עם חובת הגיוס לצה"ל, שכן בדרך כלל הוא יהיה אחרי הגיוס.

"אולם חינוך הצעירות במוסדות חרדיים מקנה לנערה הנישאת השקפת עולם שאומרת שערכה של תורה ולימודה הוא גבוה" - ומה הנערות הדתיות לומדות? שערכה של לימוד כימיה גבוה?

בנוסף, יש לציין שבעולם הדתי נדיר מאוד שמישהו ישאר אברך שנים רבות. כמעט כולם יוצאים לעבוד אחרי מספר שנים, אם במקצוע של חול ואם במקצוע תורני (רב/דיין/ר"מ וכו'). בברכה, אני.