שיחה:אברהם פירקוביץ'

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

התייחסות לערך[עריכת קוד מקור]

  1. לפי דעתי קשה לראות את פירקוביץ' כמייסד התנועה הלאומית הקראית במזרח אירופה. אמנם, בלי ספק יש לו חלק נכבד ביצירת האידיאולוגיה של התנועה ויצירת התיאוריה הכוזרית, אולם שורשיה של התנועה נעוצים הרבה קודם לכן. בשנים 1827-1828, בפטור מגזירת שירות צבאי כפוי לצעירי הקראים, בעקבות פעולותיהם של שמחה בן שלמה בבוביץ' ויוסף שלמה בן משה הלוצקי (יש"ר). ועיין בספרו של פילפ מילר, Miller, Philip E. Karaite Separatism in Nineteenth-Century Russia. Cincinnati, 1993. (ואני סובר שעוד לפני כן). כמו כן, יש לשים לב שלתנועה הלאומית הקראית יש הרבה שלבי התפתחות הדרגתיים, וגם בטיעוניו של פירקוביץ' יש הדרגה (שלא מובעת בערך), בהתחלה טען שהקראים המזרח אירופאים הם צאצאי יהודים מלפני חורבן בית שני, ולאחר מכן טען שהם גם גיירו את הכוזרים והתערבו בהם.
  2. לדעתי קשה להגיד שהוא התכחש לרוב טיעוניו ב"מסה ומריבה", אלא שהוא הפריז בכתיבה. בספרו "אבני זכרון" הוא כותב: "ואודה אני כי ניחמתי כי עשיתיו בהפרזת המידה"... "והם עמי הארץ המתחסדים התלמודיים הפולנים למדינת פולין" וכן "וה' הטוב יכפר בעדי... ומודה ועוזב ירוחם". בכל מקרה, את הספר "מסה ומריבה" לא קראתי בניגוד ל"חותם תכנית" שכן קראתי, אז קצת קשה לי להגיד. אבל יש לי מקור משני שטוען שההתנגדות הייתה לסגנון הטיעונים ולחריפותם.
  3. דן שפירא הוא פרופסור? חשבתי ד"ר. בכל מקרה, על מה אתה מסתמך כשאתה אומר שהוא טוען שבתקופת שהותו בטורקיה הוא פיתח את התיאוריה הכוזרית? על איזה מאמר או הרצאה? לי אישית זה לא כל כך נראה, לאור מה שעולה מספרו "חותם תכנית" (מ-1835). אני לא חושב שיש שם רמז ללאומיות קראית, אלא להפך, הרושם הכללי שעולה מהחיבור הוא זהות יהודית מלאה של הכותב עם מחלוקת רעיונית. אני יכול לשער שדן שפירא הסתמך על הניסיון שלו להכניס את הלהג הקראי כשפה הדתית במקום הלהג היווני ששימש אצל הקראים הטורקים. אולם, קשה לי לקבל שזה הבסיס ליצירת התיאוריה הכוזרית. בכל מקרה, אשמח למקורות בנושא.
  4. בנוגע ל"פעמים רבות שינה פרטים בספרים שהדפיס ממקורם כדי למצוא חן בעיני השלטון הרוסי וכן כדי לאמת את השערותיו ההיסטוריים" - צריך לזכור שבתקופה הזאת הייתה צנזורה, ולא היה אפשר להדפיס הכל. וכך למשל הושמטו שני פרקים וחצי מספר אשכל הכפר שהדפיס שעניינם תקיפת הנצרות. צנזורה זאת הייתה קיימת לא רק בהדפסות קראיות, כי אם גם בהדפסות של התלמוד.
  5. אני לא נכנס כאן לשאלה האם הוא השתדל יותר מידי למצוא חן בעיני השלטונות ולהשמיט כל אזכור שעלול לא למצוא חן בעיניהם. בהקשר לזה עיין ב"A Note on Karaite adoptation of rabbinic prayers" של "Leon J. Weinberger" שפורסם בJQR, LXXIV מינואר 1984. הכותב שם מנסה לטעון שבסידור התפילה שפורסם בגוזלווא (יוופטוריה) 1836, בידי פירקוביץ' (אני לא בטוח אם זה נכון שהוא היה המהדיר, אבל שיהיה), אומצו פיוטים רבניים, אולם הם שונו והושמטו בהם איזכורים אנטי-נוצריים.
  6. אני כן חושב שצריך לתת משקל רב למחלוקת הרבה שנוצרה בעקבות הפרסומים שלו. והטענות כנגדו על זיופים. הטענות הן משני סוגים: א. טענות על זיוף מצבות (שאם אני לא טועה, מקובל שהן נכונות) ב. טענות על זיוף מסמכים (שגרמו להתייחסות מאוחרת דיי ספקנית לגבי ממצאיו, אולם כיום סבורים (ד"ר פנקובר; ד"ר ויכנוביץ' ועוד) שאין ממש בטענות אלה, ושגם הטוענים שהוא זייף, זייפו בעצמם והעלימו ראיות, במהלך הויכוח ה"אקדמי" (וגם פוליטי) הזה.
  7. יש עוד תוספות ותיקונים שראוי להוסיף ולתקן. בינתיים, אני לא אעשה כן. אם יהיה לי זמן אשב יותר על הערך.
  8. מה הם המקורות שעליהם התבססה כתיבת ערך זה?
בברכה, --נריה הרואה 01:20, 8 בינואר 2007 (IST)תגובה

תודה לך על הערותיך. וסליחה על תגובתי האיטית. המקורות הן מהאנציקלופדיה היהודית האלקטרונית ברוסית וJewish encyclopedia, כמו כן הבאתי פסקאות מסוימות מאתרים הקשורים לקראים ופירקוביץ' באינטרנט, כמו כן בקשר לדן שפירא. סיני 19:07, 19 בפברואר 2007 (IST)תגובה

בנוגע לזיוף ספרים: אינני בקיא בנושא, אולם לפחות לגבי ספר אחד שירי הקראי "משה דרעי" ברור ללא ספק שהוא זייף את שנת הכתיבה בקולופון, בכדי להציג מצג שוא כאילו המשוררים הגדולים כריה"ל ודומיו, לא היו המחדשים והם הלכו בעקבות אותו משורר קראי קדום. כפי שכותב פרופ' ישראל צינברג בתולדות ספרות ישראל נפלו בתחילה כמה אוהדי סנציות על מציאה זו, אך בסופו של דבר הוברר ממקורות אחרים כי דרעי מאוחר למשוררים המפורסמים הנ"ל. צינברג שאחז בידיו את כתב היד המקורי אותו מצא פירקוביץ', גילה את הזיוף שנעשה בדיו בו השתמש פירקוביץ' ובשנים שחלפו מאז דהה, לעומת הדיו המקורי בכתב היד מתקופת משה דרעי שלא דהה בכלל, וכך נגלתה שנת הכתיבה האמיתית.

תאריך פטירה?????[עריכת קוד מקור]

האם הוא נפטר פעמיים? άνθρωπος 09:34, 18 בינואר 2007 (IST)תגובה

פירקוביץ' והגניזה[עריכת קוד מקור]

הערך מציין כי פירקוביץ' היה למעשה החוקר שגילה את הגניזה המפורסמת שבקהיר? Warshy - שיחה 02:56, 26 בספטמבר 2012 (IST)תגובה


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 13:04, 3 במאי 2013 (IDT)תגובה

זיופי פירקוביץ'[עריכת קוד מקור]

כיצד ייתכן שבכל הערך לא הוזכרה אפילו ברמז הבעייתיות הגדולה בפרסומיו של פירקוביץ', בעיקר בזיופיו ההיסטוריים. ראו למשל בערך אברהם אליהו הרכבי. 95.86.123.253 11:49, 23 בפברואר 2015 (IST)תגובה

מצטרף לשאלה (מי יכול לערוך?). ניסוך הייןשיחה • י"ז בשבט ה'תשע"ח • 15:57, 2 בפברואר 2018 (IST)תגובה

קובץ מוויקישיתוף שנמצא בשימוש בדף מועמד למחיקה[עריכת קוד מקור]

קובץ מוויקישיתוף שבשימוש בדף זה הועמד למחיקה:

להשתתפות בדיון המחיקה יש לעיין בדף הצעת המחיקה. —Community Tech bot - שיחה 00:58, 6 בספטמבר 2020 (IDT)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר באברהם פירקוביץ' שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 07:20, 6 בנובמבר 2022 (IST)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (דצמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר באברהם פירקוביץ' שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 18:19, 31 בדצמבר 2022 (IST)תגובה

Done טופל. יחיאל הלוי - שיחה 19:47, 31 בדצמבר 2022 (IST)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (יוני 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר באברהם פירקוביץ' שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 03:13, 5 ביוני 2023 (IDT)תגובה