שחור-חזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןשחור-חזה
מצב שימור
מצב שימור: פגיענכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: פגיע
פגיע (VU)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: ציפורי שיר
תת־סדרה: דמויי־דרור
משפחה: אדומי-חזה אוסטרליים
סוג: פטריקה
מין: שחור-חזה
שם מדעי
Petroica traversi
בולר, 1872
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שחור-חזה (שם מדעי: Petroica traversi) הוא מין של ציפור שיר מהמשפחה אדומי-חזה אוסטרליים האנדמית לניו זילנד ומצוי בסכנת הכחדה בטבע. המין הוא קרובם לסוג של אדום-חזה של האי הצפוני ואדום-חזה של האי הדרומי.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורך שחור החזה 10–15 ס"מ והוא בעל פלומת נוצות שחורה עם ראש וחזה יותר כהים משאר הגוף. המקור קטן מאוד והרגליים חומות. הוא מזכיר במראהו את אדום החזה אך צבעו כהה והוא שייך למשפחה נפרדת.

שחור החזה הוא עוף הפעיל על הקרקע ביערות של איי צ'טהאם ובניו זילנד. העוף ניזון בעיקר מחרקים והוא חי בקבוצות קטנות המצייצות מתחת העלים הגבוהים.

לפני בוא האדם הלבן שחורי חזה לא היו מאוימים על ידי טורפים והתרגלו לחיי קרקע. הקינון היה על עצי Olearia traversiorum (מסדרת הסבוננאים). עם בוא האדם הלבן הגיעו לניו זילנד טורפים חדשים – חתולים, חולדות וחמוסים זריזים שקטלו את רוב אוכלוסיית שחורי החזה. ב-1980 נשארו רק חמישה שחורי חזה בחיים. המין ניצל מהכחדה על ידי ארגוני הצלה, שהעבירו את הפרטים האלה לאיים מבודדים, שלא היו בהם טורפים. כך צמחו אוכלוסיות חדשות וכיום יש באיים אלה כ-250 פרטים המתרבים בהצלחה. עם זאת, מצב השימור של שחורי חזה מוגדר כפגיע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שחור-חזה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שחור-חזה באתר הרשימה האדומה של IUCN