שזרן ארוך-זנב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןשזרן ארוך-זנב
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: ציפורי שיר
משפחה: אורגיים
סוג: שזרן
מין: שזרן ארוך-זנב
שם מדעי
Euplectes progne
בודארט, 1783
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שזרן ארוך-זנב (שם מדעי: Euplectes progne) הוא מין של ציפור קטנה ממשפחת האורגיים החי באפריקה הדרומית.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שזרן זה בעל דו-צורתיות זוויגית, כאשר הזכרים גדולים ומקושטים יותר מהנקבות. משקל הזכרים כ-33 עד 46 גרם בקירוב והם בעלי מחלצות הזנב הארוכות. אורכם יכול להגיע ל-71 ס"מ, כשיותר מחצי מהאורך שייך לזנב שיכול לעלות על חצי מטר באורכו. אורך הנקבות רק 15 ס"מ ומשקלן 25 עד 39 גרם.

הזכרים במרבית השנה בעלי גוונים כשל דרור עם כנפיים שחורות וארוכות ורגליים ומקור אפורים אך בעונת הרבייה בעלי נוצות מפוארות יותר בגווני שחור עז עם גוון פנימי עליון אדום מוקף בצהוב. הם בעלי זנב שחור ארוך מאוד, מתוכו 6 עד 8 מתוך 12 מחלצות ארוכות ביותר ומתנופפות כמניפה במעופם. הנקבות דהויות יותר בצבע אפור-כהה מסורטטות בכתמים בהירים על החזה, הגב והכנפיים והזנב שלהם קצר יותר.

ישנם 3 אוכלוסיות של שזרנים אלה החיים באנגולה, בוטסואנה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, קניה, לסוטו, דרום אפריקה, אסוואטיני וזמביה. תפוצתם היא באזורי סוואנה וערבות או ביצות מוריקות ולעיתים הם נמצאים באזורים יבשים יותר, אך לא במדבריות. בהרי דראקנסברג שבדרום אפריקה הם נמצאים עד לגובה של 2,750 מטרים. מזונם העיקרי הוא מזרעים ונבטים בסביבתם אך גם מחרקים כמו חיפושיות וציקדות ומעכבישים שהם מלקטים או תופסים באוויר.

השזרנים הזכרים מחפשים נקבות בזירות חיזור גדולות בהם הם מעופפים ומציגים את מחלצותיהם הגדולות בתקווה למשוך נקבות רבות מתוך חלקות עשב קטנות מטופחות. הזכרים משאירים את הטיפול בגוזלים לנקבות, לרוב בתוך הטריטוריות של הזכרים עימם הזדווגו. בקן הנקבה מטילה 1 עד 3 ביצים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שזרן ארוך-זנב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שזרן ארוך-זנב באתר הרשימה האדומה של IUCN