שבח להרמוניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גאורג פרידריך הנדל, 1685-1759, ציור משנת 1733
צציליה הקדושה, ציור של מתאו רוסלי מהמאה ה-17

שבח להרמוניה (Praise to Harmony) הידועה יותר בשם Look Down Harmonious Saint (לפי המלים הראשונות) HWV 124, היא קנטטה חילונית אנגלית של הנדל, לזמר טנור סולו, מיתרים ובאסו קונטינואו. זוני הקנטטה היחידה שהלחין הנדל לטנור סולו.

היצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הושמעה לראשונה בקובנט גארדן בלונדון בשנת 1736. משערים כי היא מהווה קטע שהושמט מהאורטוריה "חגיגת אלכסנדר" HWV 75. בבכורה של האורטוריה "חגיגת אלכסנדר" הנדל העדיף להשמיע בין שני החלקים של היצירה הזו קנטטה אחרת, איטלקית, המוקדשת גם כן לצציליה הקדושה Cecilia volgi un sguardo לסופרן, טנור ומיתרים (HWV 75).

ניוברג המילטון (בערך 1715 - 1743) מחבר הלברית של האורטוריה שקיבל השראה מיצירה של ג'ון דריידן הוא זה שחיבר את המלים באנגלית גם לקנטטה "שבח להרמוניה", כשהכותרת המקורית הייתה "כוח המוזיקה" Power of Musick".‏[1] רוח הטקסט המשבח את כוחה של ההרמוניה המוזיקלית מתאימה לחג הנוצרי של צציליה הקדושה, שהוכרזה פטרונית של המוזיקה. יום צציליה הקדושה חל ב-22 בנובמבר.

בחלקים של כתב היד מופיעות המלים "נספח - אודה לצציליה הקדושה" ומשום כך הקנטטה נחשבת מעין אודה קטנה לאותה קדושה, להבדיל מיצירות ארוכות יותר כמו האודה של הנרי פרסל וזו של הנדל עצמו Ode for St. Cecilia's Day.

למרות ההתייחסות לצציליה הקדושה זאת איננה קנטטה דתית מפני שנכתבה כשיר חילוני ואינה קשורה לסדרי הטקס הדתי הכנסייתי.

הקנטטה מורכבת משני חלקים בלבד: קטע קצר של רצ'יטטיב, Look down, look down ואריה ארוכה יותר Sweet accents all you numbers grace

הטקסט[עריכת קוד מקור | עריכה]

REC. Look down, harmonious Saint
whilst we do celebrate thy art and thee
Of music's force the wonders shaw
the most of Heav'n we here can know

REC. Music! That all persuading art

ARIA Sweet accents all your numbers grace
touch ev'ry trembling string
It charms the soul, delights the ear
to it all passions bow

each note in justest order place
of Harmony we'll sing
il gives us hopes, it conquers fear
and rules we know not how

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Walter Ford - Handel's cantatas

vol 58. 1 01 1931, p 33-42 Journal of the Royal Music Association ( ולטר פורד - הקנטטות של הנדל - בז'ורנל אוף רויל מיוזיק אסוסיישן 1931)

  • Barbara Winchester and Key Dunlap - Vocal Chamber Music

Performer's Guide ed.2- Taylor & Francis Group, Routledge, New York 2007 - (ברברה וינצ'סטר וקיי דנלאפ - המוזיקה הקאמרית הקולית, מדריך למבצעים - טיילר ופרנסיס, ניו יורק 2007)

  • Paul Rice The Solo Cantatas in Eighteenth century Britain- A Thematic Catalogue

Harmonie Park Press Warren. Michigan 2003 (פול רייס - הקנטטות סולו בבריטניה במאה ה-18 - קטלוג תמאטי - הוצאת הרמוני פארק' פרס, ווארן, מישיגן, 2003)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1982 ,W Dean A Hicks