שאולי ומלחמת האזרחים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שאולי ומלחמת האזרחים
מערכון מ"ארץ נהדרת"
שאולי במונולוג בו הציע את פתרונו למשבר הפוליטי בישראל
שאולי במונולוג בו הציע את פתרונו למשבר הפוליטי בישראל
מספר עונה 18
תאריך שידור מקורי 23 במרץ 2021
אורך 4:50
שפה עברית
תסריט אסי כהן, דור כאהן, יותם בקר, עומר ריבק, אילן שפלר
בימוי ירון שילון

שאולי ומלחמת האזרחים (במקור: הפתרון של שאולי) הוא מערכון סאטירי של ארץ נהדרת ששודר ב-23 במרץ 2021, יום הבחירות לכנסת העשרים וארבע, במהלכו הציגה דמותו של שאולי את הרעיון כי הפתרון היחיד למשבר הפוליטי בישראל הוא מלחמת אזרחים בין חלקי העם.

המערכון נכתב על ידי השחקן אסי כהן אשר מגלם את שאולי ועל ידי התסריטאים דור כאהן, יותם בקר, עומר ריבק ואילן שפלר, בבימוי ירון שילון.

רקע פוליטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – המחאה נגד בנימין נתניהו, המשבר הפוליטי בישראל (2019–2022), המחאה נגד ממשלת ישראל השלושים וחמש, הבחירות לכנסת העשרים וארבע

שנת 2021 לוותה במשבר פוליטי בישראל שהיה בעיצומו, לאחר שבשנים 2019–2021 התקיימו בישראל שלוש מערכות בחירות שבהן לא עלה בידי אף אחד מהמתמודדים להרכיב ממשלה מתפקדת לאורך זמן. מערכות הבחירות האלו באו לאחר כעשור שבו ראש ממשלת ישראל היה בנימין נתניהו ממפלגת הליכוד ולאחר מספר חקירות פליליות שהתקיימו כנגדו אשר בסופן הוגשו כתבי אישום בסעיפי שוחד ומרמה והפרת אמונים, מה שגרר מחאה ציבורית כנגדו, במהלכה התרחשו הן מספר אירועי אלימות משטרתית והן אירועי אלימות מצד[1] ונגד המפגינים.

במהלך המחאה נגד ממשלת ישראל השלושים וחמש, שהתפרקה לאחר מספר חודשים, ניסו לראשונה מפגינים לפרוץ באלימות לבית ראש הממשלה[2], כמו כן הוטל עונש מאסר כלפי אדם שפגע באלימות במפגינים נגד נתניהו[3].

מערכת הבחירות לכנסת העשרים וארבע, הרביעית מאז תחילת המשבר הפוליטי, התאפיינה בחרמות ופסילות הדדיות של רשימות ומפלגות. יש עתיד, תקווה חדשה, העבודה, ישראל ביתנו, מרצ, כחול לבן והרשימה המשותפת הצהירו כי לא ישבו בממשלתו של בנימין נתניהו. מנגד הצהירו המפלגות החרדיות ש"ס, יהדות התורה והמפלגה הדתית הציונות הדתית כי לא יתמכו בהקמת ממשלה אחרת שאינה בהובלת נתניהו. אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, הכריז כי לא ישב בממשלה אחת עם החרדים, ואיילת שקד ממפלגת ימינה וגדעון סער מתקווה חדשה הודיעו כי מפלגותיהם לא תהיינה שותפות בקואליציה בהשתתפות מרצ. תעמולת הבחירות התרכזה בקיטוב בין המחנות, וחלקים מועטים ממנה אף כללו דמויות ובהן אדולף היטלר וסמיר קונטאר.

כתיבה והפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי המערכון

הרעיון למונולוג נוצר על ידי השחקן אסי כהן, המגלם את "שאולי", אשר בתחילה רצה להוסיף אותו בתור קטע במופע שלו, אך התחבט בשאלה האם המונולוג קיצוני מדי[4]. שנה קודם יציאת המערכון התקשר כהן אל מולי שגב, העורך הראשי של תוכנית הטלוויזיה הסאטירית "ארץ נהדרת", והקריא לו את הסקיצה למונולוג בו שאולי מדבר על מלחמת האזרחים, אותו העלה כהן על הכתב[4][5]. בכתיבת המערכון השתתפו גם דור כהאן, יותם בקר, עומר ריבק ואילן שפלר[6][7][8][9][10][11].

מולי שגב תכנן לצלם ולשדר את המונולוג לרגל יום העצמאות 2021, אך בסופו של דבר הוחלט לשדר את המערכון בליל הבחירות לכנסת העשרים וארבע. המערכון כולו צולם באותו יום, לאחר שצולמו שלושה טייקים בלבד[5][12], בבימוי ירון שילון[6][10].

תוכן המערכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאולי (אסי כהן) ואשתו אירנה (ליאת הר לב) מתראיינים בביתם למהדורת החדשות בהנחיית איל קיציס. לשאלת המראיין, אירנה מספרת כי בבחירות האחרונות הצביעה לליכוד, לפני כן לרשימה המשותפת, לפני כן ש"ס, מרצ, יהדות התורה ולטהוניה. שאולי מספר כי בארבע מערכות הבחירות האחרונות הצביע פתק לבן עם ציור של איבר מין זכרי עליו, אך במערכת הבחירות הנוכחית הוא שוקל לא להצביע כלל. אירנה מצטרפת לדעתו וטוענת כי העם היהודי כבר איננו "העם הנבחר" אלא "העם הבוחר".

לאף אחד לא בא מלחמה עכשיו אבל אין מה לעשות, העם הזה לא נדבק, אין כימיה, לא מסתדרים.

יש פה יותר מדי סוגים: תימנים, פולנים, רוסים, חלבי, מלבי, זה כמו סלט, זה לא טעים.

– שאולי מסביר במהלך המערכון כי בעם קיימים יותר מדי מגזרים


כשהמראיין מציין כי אי-הצבעה משמעה ויתור על הזכות הדמוקרטית של הבוחר, עונה שאולי בזלזול כי סבב מערכות הבחירות מוכיח כי ההצבעה אינה מועילה ועל כן, בצער, הוא מאמין כי הפתרון למשבר הפוליטי הוא מלחמת אזרחים. אירנה מביעה חרדה מסוימת מהרעיון. שאולי מסביר כי בעם קיימים יותר מדי מגזרים, לעומת העם השוודי לדוגמה, שבו לא נשמע מעולם על "שוודי מרוקאי" או "שוודי חרדי". אירנה מציעה שדווקא הגיוון הוא מה שיפה בעם היהודי, אך שאולי דוחה זאת ואומר כי הדבר היחיד שמשותף לחלקי העם בישראל הוא העובדה שניסו לרצוח אותם ברחבי העולם. לדבריו, זאת הסיבה להקמת מדינת ישראל ואין זאת עילה מספקת לקיום מדינה משותפת. הוא מוסיף כי אפילו החגים אינם מהווים גורם מחבר בין חלקי העם אלא הכל רווי בשנאה תהומית אחד כלפי השני.

קריאתו של שאולי בסופו של המערכון

שאולי מצהיר כי כל מדינה שמכבדת את עצמה עברה מלחמת אזרחים, כמו העם האמריקאי, וגם הסורים תכף יקטפו לטענתו את פירותיה של מלחמת האזרחים במדינה. הוא טוען כי אין זה ראוי שהעם היהודי, עם התנ"ך, שיודע להילחם בזכות שירות החובה בצה"ל, לא יחווה מלחמת אזרחים.

על פי ההצעה, במלחמה ילחמו הפלגים השונים במדינה זה נגד זה: מזרחים נגד אשכנזים, ימנים נגד שמאלנים, עשירים נגד עניים, חרדים נגד חילונים. הערבים "יישבו בצד" ויזכו להילחם נגד הצד המנצח, מכיוון שמדינת ישראל כבר ניהלה נגדם מלחמות רבות ללא "תוצאה חיובית". לדבריו, המלחמה תהיה נגישה לכל אזרחי המדינה מפני שהיא תתנהל בכל רחבי המדינה. בנוסף, הוא מציע לשחרר את אסירי בתי הכלא בישראל על מנת שיוכלו להשתתף.

לקראת סיום מכריז שאולי כי ”אין דבר יותר מגבש ממלחמת אזרחים; כל יום שאנחנו לא הורגים אחד את השני זה בזבוז”.

שידור ורייטינג[עריכת קוד מקור | עריכה]

אני מאמין שהמונולוג של שאולי על מלחמת האזרחים, יש בו אמירה שתהיה בתוקף עוד הרבה שנים.

אמיר בן-דוד, מולי שגב כבר בן 50. ריאיון מיוחד: נשאר הפלא, באתר זמן ישראל, ‏26 בספטמבר 2022

המערכון שודר דרך קשת 12 ב-23 במרץ 2021, יום הבחירות לכנסת העשרים וארבע, כחלק מעונה 18 של "ארץ נהדרת"[13][6][11]. הוא רשם רייטינג של 25% עם 784 אלף צופים[14][15], והיה למשדר הרביעי הנצפה ביותר בישראל לשנת 2021 (לא כולל חדשות)[16]. סרטון המערכון צבר מעל לשלושה מיליון צפיות בערוץ הפייסבוק הרשמי של ארץ נהדרת[17], מעל לשני מיליון ביוטיוב[18] ומעל למיליון בטיקטוק[19].

קבלת המערכון בציבור הישראלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המערכון גרר תגובות רבות בציבור הישראלי; ב"טיים אאוט" נכתב כי המערכון הפך לקלאסיקה מיידית[20]. אלון עידן מעיתון "הארץ" כתב כי זהו מערכון מופתי, מושלם, והפרשנות הטובה ביותר לתוצאות הבחירות[21], ובסקר שערך ערוץ 12, דורג המערכון במקום הרביעי ברשימת המערכונים האהובים ביותר בתולדות ארץ נהדרת[22], ונכלל ברשימת "75 מערכונים ל-75 לישראל" של "ישראל היום"[23][24].

עמי פרידמן מ"ישראל היום" הצהיר כי הטלוויזיה הישראלית שידרה את אחד הנאומים הנוקבים בתולדותיה. הוא תיאר את המערכון כקטע טלוויזיוני נדיר באיכותו, בעל כתיבה מושחזת וביצוע משובח, רגע טלוויזיוני שזוכה למעמד פולחן כבר בשידור הראשוני שלו. הוא ציין ששאולי אמר את מה שהרבה בציבור הישראלי חושבים לעצמם אבל מפחדים לומר, משהו פה כבר לא עובד. הוא כינה את המונולוג של שאולי כאחד המונולוגים החזקים והפוצעים ביותר שיצא לאסי כהן לדקלם, כזה שמשמש תזכורת לכך שאסי כהן הוא הקומיקאי הגדול ביותר שצמח בישראל בשנות האלפיים[25].

איל קיציס כינה את המערכון כאחד מהשיאים של התוכנית ומרגעי המופת של שאולי, שגיא בן נון מ"וואלה!" הסכים עמו והוסיף כי הוא התכתב עם המציאות בדרך מבהילה, במהומות בישראל (2021), שהיו לדבריו מעין מלחמת אזרחים[26]. מור מלקר ממאקו הסכימה גם היא וכתבה כי שאולי אכן חזה את העתיד, משום שמה שקרה בזמן מבצע שומר החומות הזכיר בלא מעט מובנים מלחמת אזרחים[27], יסמין לוי מ"הארץ" כתבה כי פתרונו של שאולי הוא פתרון אפשרי למאבק כנגד ממשלת נתניהו[28], ואבישי סלע מ"טיים אאוט" כתב כי זהו היה מערכון פרובוקטיבי מזה ששודר שנה לאחר מכן[29].

אבישי סלע מ"טיים אאוט" כלל את המערכון ברשימת "10 מערכוני הסאטירה הכי דוקרים של ארץ נהדרת", תוך שהוא מציין כי המערכון לכד תחושה שהייתה באוויר באותה עת, רגעים שלפני פרסום תוצאות המדגם בבחירות הרביעיות תוך שנתיים בישראל, תחושה של ייאוש ממערכות הבחירות החוזרות ונשנות שבוטאה במונולוג כאוטי וכתוב היטב[30].

לעומת זאת, רוגל אלפר מעיתון "הארץ" כתב כי המערכון אמנם מצחיק, מבריק, משוחק ומבוים מצוין אך הוא לא נחשב מערכון אמיץ והוא אינו יכול לשמש כסאטירה פוליטית מופתית או מכוננת. הוא טוען שהמערכון בורח מן האמת, בכך שהוא מציג את המחלוקות בחברה הישראלית כסכסוך אתני ולא אידאולוגי. הוא ציין כי המערכון בורח בפחדנות מהעיקר והתמקד בשטחי, בטפל ובטריוויאלי, והוסיף כי בכך ששאולי משווה לכל המצב נופך מטופש הוא הופך את מלחמת האזרחים לפחות מפחידה ממה שהיא באמת[8][9].

אזכורים בעקבות המחאה כנגד הממשלה ה־37 והרפורמה המשפטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המחאה נגד ממשלת ישראל השלושים ושבע

בעקבות המחאה כנגד ממשלת ישראל השלושים ושבע והרפורמה המשפטית רווחו האזכורים של המערכון בעיתונות הישראלית, בעיקר בתור נבואה העומדת להגשים את עצמה; אשר כהן הזהיר במצב הרוח מהתגשמותה של הבדיחה למציאות[31], דוד גורביץ' מ"גלובס" כתב כי מה שנשמע לפני כמה שנים כהומור דיסטופי קיצוני הופך לתמונת מראה מפחידה של החברה הישראלית[32], יעקב כץ מה"ג'רוזלם פוסט" כתב כי המצב בישראל עלול להידרדר למלחמת האזרחים אותה תיאר שאולי[33], ב-"Middle East Eye" (אנ') נכתב כי המערכון מרגיש כמו נבואה מצמררת שמתגשמת[34], ורפאלה גויכמן מ"דה מרקר" כתבה ששאולי צדק וכי האופציה של מלחמת אזרחים נמצאת על השולחן[35].

על פי שוקי פרידמן מעיתון "הארץ", שאולי אולי היה הטריגר, אך הוא שיקף את המציאות הפוליטית שכבר הייתה קיימת, וכי שני הגושים הפוליטיים מתחרים בשאלה מי יהיה האשם במלחמת האזרחים הזו[36], חגי מטר מאתר +972 כתב כי המערכון התחבר למשהו עמוק בחברה הישראלית[37], ועינב עמרם אשרוב ממגזין "ליברל" תהתה האם שאולי צדק בכך שהצהיר כי "העם הזה לא נדבק"[38].

אדם לובש את חולצת מחאה עם הכיתוב "שאולי צדק"

ענת ג'ורג'י מ"דה מרקר" כתבה כי ייתכן והמונולוג של שאולי פספס את העובדה כי לא מלחמת עדות מתהווה במדינה כי אם מלחמת דת[39]. ניצן פינקו מאתר "ynet" הביע דאגה מכך ש"הנבואה של שאולי" עומדת להתגשם[40], ניר וולף מ"ישראל היום" כתב כי מערכון מלחמת האזרחים של "ארץ נהדרת" מרגיש ריאליסטי מתמיד[41].

שאול אמסטרדמסקי כתב ב"מוסף כלכליסט" כי נראה שהפתרון של שאולי הוא הפתרון שאזרחי ישראלים הולכים אליו[11]. כמו כן, המערכון שימש השראה לשלטים בהפגנות כנגד הממשלה והרפורמה[42][43][44][45][46].

דרור רפאל מ"מעריב" כתב כי הדיסטופיה האירונית שפרש שאולי בשבתו כדמות העממית בפני המראיין הפכה למציאות ריאליסטית בתקופת הפולמוס עקב המהפכה המשפטית[47], ואבישי סלע מ"טיים אאוט" כתב כי באותה תקופה המערכון לא הרגיש כבדיחה אלא כנבואת זעם[30],

אזכורים בעקבות מלחמת חרבות ברזל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות מתקפת הפתע על מדינת ישראל ופרוץ מלחמת חרבות ברזל כתב דרור רפאל מ"מעריב" כי אפשר לקבוע ששאולי טעה, תוך שהוא מציין שעם פרוץ המלחמה כלל שבטי ישראל התגייסו למאמץ המלחמתי[47].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יעל פרידסון, חיים גולדיטש וגלעד כהן, 50 עצורים בעימותים אלימים אחרי ההפגנה ליד מעון רה"מ: "זעם שלא היה עד עכשיו", באתר ynet, 14 ביולי 2020
  2. ^ https://twitter.com/joshbreiner/status/1450894084256714756?lang=fr, Twitter (בצרפתית)
  3. ^ יואב איתיאל‏, 8 חודשי מאסר נגזרו על תושב חיפה שהשליך אבנים על מפגינים נגד נתניהו, באתר וואלה!‏, 21 באוקטובר 2020
  4. ^ 1 2 דסק קשת 12, ‏"השביתו לקיציס ולי את הטלפונים. המספרים שלנו רצו בקבוצות וואטסאפ", באתר ‏מאקו‏, 27 בספטמבר 2023
  5. ^ 1 2 אמיר בן-דוד, נשאר הפלא, באתר זמן ישראל, 26 בספטמבר 2022
  6. ^ 1 2 3 מערכת tvbee, ‏שנתיים וחצי אחרי: "שאולי ומלחמת האזרחים" קיבל ערך בוויקיפדיה, באתר ‏מאקו‏, 18 ביולי 2023
  7. ^ ארץ נהדרת, "העם הזה צריך מלחמת אזרחים", באתר זמן ישראל, 24 במרץ 2021
  8. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד רוגל אלפר, זה מערכון מבריק, אבל זו לא סאטירה פוליטית, באתר הארץ, 26 במרץ 2021
  9. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד רוגל אלפר, זה מערכון מבריק, אבל זו לא סאטירה פוליטית, באתר TheMarker‏, 26 במרץ 2021
  10. ^ 1 2 ארץ נהדרת | שאולי ומלחמת האזרחים, סרטון בערוץ "ארץ נהדרת", באתר יוטיוב (אורך: 04:51)
  11. ^ 1 2 3 שאול אמסטרדמסקי, שאול אמסטרדמסקי נגד שאולי מ"ארץ נהדרת", בדו־קרב על המדינה, באתר כלכליסט, 20 ביולי 2023
  12. ^ היו זמנים בקרליבך, ישראל: צומת ספרים, 2022
  13. ^ ארץ נהדרת: בחירות 2021, באתר קשת 12
  14. ^ ענת ביין-לובוביץ', ‏בחירת הרייטינג: מה היה המשדר הכי נצפה אמש וכמה צפו בדקת המדגם?, באתר גלובס, 24 במרץ 2021
  15. ^ כפיר אדר, רייטינג: באיזה ערוץ בחרו הצופים בערב הבחירות?, באתר אייס, 24 במרץ 2021
  16. ^ שירה יום טוב, ארץ נהדרת התפוצצה, מי עקפה אותה? סיכום שנה ברייטינג, באתר אייס, 1 בינואר 2022
  17. ^ ארץ נהדרת, הפתרון של שאולי לפלונטר הפוליטי, באתר פייסבוק, ‏24 במרץ 2021
  18. ^ ארץ נהדרת | שאולי ומלחמת האזרחים, סרטון בערוץ "ארץ נהדרת", באתר יוטיוב (אורך: 04:51)
  19. ^ shaulitheofficial, תמיד אני צודק, באתר טיקטוק
  20. ^ המלצה אחת ביום: שאולי בודק עליכם חומרים באוזןבר, באתר "Time Out ישראל", 25 במאי 2021
  21. ^ אתר למנויים בלבד אלון עידן, זה מערכון מופתי. וזאת גם הפרשנות הטובה ביותר לתוצאות הבחירות, באתר הארץ, 24 במרץ 2021
  22. ^ דסק קשת 12, ‏אתם בחרתם: זה המערכון האהוב ביותר בתולדות "ארץ נהדרת", באתר ‏מאקו‏, 19 באוקטובר 2022
  23. ^ מאיה כהן, 75 מערכונים ל-75 לישראל: שאולי קורא למלחמת אחים, באתר ישראל היום, 20 באפריל 2023
  24. ^ 75 המערכונים של ישראל, באתר ישראל היום
  25. ^ עמי פרידמן, מלחמת האזרחים של "ארץ נהדרת": כל האמת בפרצוף, באתר ישראל היום, 24 במרץ 2021
  26. ^ שגיא בן נון‏, "התרגלנו ב'ארץ נהדרת' רק לבחירות ולקורונה. עכשיו סופסוף נתעסק בעוד דברים", באתר וואלה!‏, 10 בנובמבר 2021
  27. ^ מור מלקר, ‏מסכמים עונה: המערכון שחזה את הכל נכון - חוץ מדבר אחד, באתר ‏מאקו‏, 14 ביוני 2021
  28. ^ אתר למנויים בלבד יסמין לוי, "שתפו בכל הכוח": טופז לוק מיתמם וינון מגל מתבכיין אבל הם חלק ממכונת הרעל של נתניהו, באתר הארץ, 21 באוגוסט 2022
  29. ^ אבישי סלע, ‏"ארץ נהדרת" מבינה את הדופק הלאומי כשבאולפנים מחפשים עורק, באתר "Time Out ישראל", 2 בנובמבר 2022
  30. ^ 1 2 אבישי סלע, ‏מה מצחיק פה: 10 מערכוני הסאטירה הכי דוקרים של "ארץ נהדרת", באתר "Time Out ישראל", 27 בדצמבר 2023
  31. ^ אשר כהן, הקלות הבלתי נסבלת של שיח 'מלחמת אזרחים', באתר מצב הרוח, ‏14 בדצמבר 2022
  32. ^ ד"ר דוד גורביץ', ‏המהפכה המשפטית היא רק הטריגר, הקרע בעם התחיל הרבה קודם, באתר גלובס, 18 במרץ 2023
  33. ^ יעקב כץ (עיתונאי), A civil war is not a joke – Israelis need to wake up - opinion, ג'רוזלם פוסט, ‏13 בינואר 2023 (באנגלית)
  34. ^ How Israel's political crisis is fanning the flames of civil war, Middle East Eye, ‏9 במרץ 2023 (באנגלית)
  35. ^ אתר למנויים בלבד רפאלה גויכמן, טרנינג, כפכפים, נצנצים וטנקים בכחול לבן: כך תראה מלחמת האזרחים הראשונה, באתר TheMarker‏, 10 בינואר 2023
  36. ^ אתר למנויים בלבד שוקי פרידמן, מלחמת אחים? נבואה שעלולה להגשים את עצמה, באתר הארץ, 16 בינואר 2023
  37. ^ חגי מטר, The struggle brewing inside Israel’s anti-government movement, +972, ‏12 בינואר 2023
  38. ^ ראיון מן המתים | אברהם לינקולן, באתר מגזין ליברל, ‏1 בundefined 2023
  39. ^ אתר למנויים בלבד ענת ג'ורג'י, הפרט הקטן ש"שאולי" לא לקח בחשבון בסרטון הסאטירי על מלחמת האזרחים, באתר TheMarker‏, 27 בדצמבר 2022
  40. ^ ניצן פינקו, הנבואה של שאולי: מהו הסיכוי שתפרוץ בישראל מלחמת אזרחים?, באתר ynet, 2 בפברואר 2023
  41. ^ ניר וולף, מערכון מלחמת האזרחים של "ארץ נהדרת" - מרגיש ריאליסטי מתמיד, באתר ישראל היום, 2 בנובמבר 2022
  42. ^ נחמה דואק, דעה | מקארתיזם בניחוח ישראלי, באתר ישראל היום, 13 בפברואר 2023
  43. ^ אמיר בן-דוד, מהדורת 9 בתשע ליום ראשון, 8 ינואר 2023: שאולי צדק?, באתר זמן ישראל, ‏8 בינואר 2023
  44. ^ Elad Rozenvasser, רק מלחמת אזרחים, באתר טוויטר, ‏7 בינואר 2023
  45. ^ creativity_for_democracy, שני, 27.3.2023, ירושלים, באתר אינסטגרם
  46. ^ creativity_for_democracy, #שאוליצדק שבת, 4.3.2023, קפלן, באתר אינסטגרם
  47. ^ 1 2 דרור רפאל, ‏"שאולי ומלחמת האזרחים": הצרות ההן היו פיקניק לעומת מה שציפה לנו | רפאל, באתר מעריב אונליין, 21 באוקטובר 2023