ריו בראבו (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריו בראבו
Rio Bravo
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי הווארד הוקס
הופק בידי הווארד הוקס עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ב.ה. קמפבל (כסיפור קצר)
יולס פורטמן
לייג בראקט
עריכה פולמר בלאנגסטד עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'ון ויין
דין מרטין
ריקי נלסון
אנג'י דיקנסון
וולטר ברנן
ווארד בונד
ג'ון ראסל
מוזיקה דימיטרי טיומקין עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ראסל הארלן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה האחים וורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 18 במרץ 1959 (ארצות הברית)
משך הקרנה 141
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט חבר'ה, מערבון, סרט רומנטי עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 5.5 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו riobravo
פרסים פרס גלובוס הזהב לכוכב החדש של השנה - שחקנית (אנג'י דיקנסון) עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריו בראבואנגלית: Rio Bravo) הוא מערבון אמריקאי משנת 1959 שביים הווארד הוקס. התסריט מבוסס על סיפור קצר של ב.ה. קמפבל ונערך על ידי יולס פורטמן ולייג בראקט.
בסרט השתתפו שחקנים מפורסמים והוא נחשב למערבון בולט בסוגה זו.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפאב בעיירה ריו בראבו נכנס שתיין העיירה דוּד (דין מרטין) כשברצונו לשתות. הוא בוהה במשקה של ג'ו בארדט (קלוד אקינס) וכשזה מבחין בו, הוא זורק דולר כסף למרקקה על מנת להשפיל אותו. כשדוּד ניגש לקחת את הדולר, בועט השריף ג'ון צ'אנס (ג'ון ויין) במרקקה כשהוא מביע רחמים וגועל. כשצ'אנס פונה להביט בבארדט, מכה בראשו דוּד בעץ הסקה ומפיל אותו חסר הכרה. אז פונה דוּד לעבר בארדט, אולם שני בוקרים שכירים שלו עוצרים את דוּד ומחזיקים בו בזמן שבארדט מכה אותו. אחד מהצופים שהתאספו תופס את ידו של בארדט כדי שלא יוכל להכות את דוד עוד. בארדט שולף את אקדחו ויורה בבטנו של הצופה. בארטד עוזב את הפאב והולך לפאב אחר במחשבה ששום רע לא יאונה לו.
השריף מגיע לפאב השני כשבידו רובה וינצ'סטר מכוון לבארטד על מנת לעצור אותו בגין רצח הצופה. אחד מאנשיו של בארטד שולף את אקדח הקולט שלו ויוצר מצב של פט. דוּד נכנס לבר, לוקח את האקדח של השכיר השני של בארטד ויורה באקדח המכוון לעבר השריף. צ'אנס מכה בקת הרובה בפניו של בארטד, מפיל אותו ארצה ובעזרת דוּד גורר אותו לכלא.
ג'ו בארטד הוא אחיו של נתן בארטד (ג'ון ראסל), חוואי מקומי עשיר. אנשיו של נתן מכתרים את העיירה על מנת להוציא בכוח את ג'ו מהכלא. הכוח היחיד העומד לרשותו של השריף צ'אנס הוא סגנו הטרי דוּד ונכה מבוגר בשם סטמפי (וולטר ברנן). לעיירה מגיע העגלון פאט ווילר (ווארד בונד), כשעגלתו מלאה אספקה מפורט וורת' ועימו אקדוחן צעיר לשם אבטחה.
בסופו של דבר מצליח השריף להכניע את הפושעים בסיוע אנשיו והאקדוחן הצעיר (ריקי נלסון). ברקע נמתחת פרשת אהבים בין השריף לבין אשה מסתורית המכונה נוצות (אנג'י דיקנסון).

התייחסות פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט נוצר כמענה לסרט בצהרי היום שמתפרש לעיתים כאלגוריה לרדיפת קומוניסטים בהוליווד ולמקארתיזם. ויין כינה מאוחר יותר את הסרט בצהרי היום "לא אמריקאי" ואמר שאינו מתחרט שסייע לגרימת עזיבתו של קארל פורמן את ארצות הברית. בניגוד לבצהרי היום בו נותר השריף לבדו מול הפושעים, בריו בראבו, צ'אנס מוקף בעלי ברית, אך אינו מוכן לקבל סיוע של איש מהם אם לדעתו הוא לא מתאים לכך. למרות זאת, בסצנת הסיום באים כולם לעזרתו. בעוד בצהרי היום נעשה על ידי אנשי שמאל בהוליווד, ריו בראבו הוא תשובת הנגד של אנשי הימין בהוליווד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריו בראבו בוויקישיתוף