רוני דורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוני דורה
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע אישי
לידה 29 במרץ 1954 (בן 70)
מצרים
קבוצות כמאמן
1980–1982
1982–1984
1984–1986
1986–1987
1987–1989
1991–1993
1993–1994
1996–1997
2003–2005
2008–2011
הפועל "הצעיר" קריית חיים
הפועל חיפה (נוער)
הפועל חיפה (עוזר מאמן)
הפועל עכו
הפועל חיפה
הפועל חיפה
הפועל חיפה
הפועל חיפה (עוזר מאמן)
הפועל חיפה (מנהל מקצועי)
מכבי עירוני קריית אתא
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוני דורה (נולד ב-29 במרץ 1954) הוא מאמן כדורגל ישראלי.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוני דורה נולד במצרים ועלה עם משפחתו לארץ בגיל צעיר. משפחתו התיישבה בקריית חיים ודורה החל את דרכו בגיל 6 בקבוצת הילדים של הפועל קריית חיים המקומית. הוא התבלט יחסית כשחקן צעיר ומבטיח, עלה לבוגרים כבר בגיל 15 ואף נמנה עם סגל נבחרת הנוער של ישראל. לאחר פירוקה של קריית חיים, דורה עבר להפועל קריית אתא שעלתה זה מכבר לליגה א'. הוא המשיך להצטיין והיה מועמד להצטרף לקבוצות הבכירות של האזור, הפועל חיפה ומכבי חיפה, אבל חלומו לשחק בליגה הלאומית (הבכירה דאז) לא התגשם, כיוון שהוא נאלץ לפרוש בגיל צעיר בעקבות פציעה קשה בקרסול.

לאחר הפרישה, החל דורה לאמן את קבוצת הנוער של הפועל קריית חיים ובהמשך את קבוצת הבוגרים הפועל "הצעיר" קריית חיים שהמשיכה את דרכה. ב-1982 הוא עבר לאמן במחלקת הנוער של הפועל חיפה. הישגו הבולט היה העפלה של הקבוצה תחת הדרכתו לגמר גבי המדינה לנוער. אחד הכישרונות הבולטים שצמחו בתקופתו בקבוצת הנוער, היה אחיינו ושחקן נבחרת ישראל לימים, טל בנין. ב-1984, לאחר עלייתה של הפועל חיפה לליגה הלאומית (הבכירה דאז), מונה דורה לעוזר המאמן של אהרון גרשגורן בקבוצה הבוגרת. ביחד הם הובילו את הקבוצה לעונה המוצלחת ביותר בשנות ה-80 שהסתיימה במקום החמישי בליגה. בעקבות הצלחתו דורה מונה למאמן בהפועל עכו מהליגה הארצית.

בעכו שיחקו תחת הדרכתו מספר שחקנים בולטים של הפועל חיפה לשעבר לתקופה זו: דוד חלפון, אלי בן אמו, יצחק בוזורגי וגיורא אנטמן. בינתיים, ירדה הפועל חיפה פעם נוספת ושתי הקבוצות נפגשו בגמר גביע הטוטו לליגת המשנה של 1987, בו נוצחה קבוצתו של דורה. בעונת 1987/1988, דורה מונה למחליפו של יצחק אנגלנדר בהפועל חיפה, שפוטר לאחר 8 מחזורים בלבד. דורה, בעונתו הראשונה כמאמן ראשי של הפועל חיפה, סיגל לקבוצה סגנון הגנתי יחסית והשיג רצף של 12 משחקים ללא הפסד. הקבוצה מיעטה לספוג והתייצבה במקום השני במשך רוב העונה, אבל כשלה במשחקי הפלייאוף העליון והחמיצה את העלייה לליגה הבכירה במחזור האחרון. טל בנין הצעיר שעלה מהנוער היה תגלית העונה ודורה שהיה מקורב אליו נקלע לניגוד עניינים בשל רצונו של בנין להשתחרר מהפועל חיפה ולשחק בליגה הלאומית.

בעונה שלאחר מכן דורה המשיך בתפקידו אבל הקבוצה נחלשה ופתחה את העונה בצורה רעה כשלא הצליחה לנצח ב-10 המחזורים הראשונים ודורגה אחרונה בליגה. גם בצד הניהולי היו קשיים גדולים כשהקבוצה נכנסה לחובות כבדים והייתה על סף פירוק. לאחר שניהול אגודת הפועל חיפה עבר לעמותה בראשות יצחק (איציק) אנגלנדר ואבי קאופמן, הקבוצה התאוששה אבל נשארה בחלק התחתון של הטבלה. בעונת 1990/1991, הפועל חיפה לא הצליחה לעמוד בדרישותיו הכספיות של דורה והוא התמנה למאמן הפועל חדרה. במקביל, אחיינו בנין הושאל למכבי חיפה. דורה חזר לקבוצה בעונת 1991/1992, ולאחר שלוש עונות חלשות, הפועל חיפה חזרה לצמרת הליגה הארצית ובסיועו של תורם אלמוני הצליחה להתחזק במהלך העונה ולעלות ליגה בפעם השנייה בתולדותיה. דורה המשיך כמאמן בעונה שלאחר מכן בליגה הלאומית. בסיועו של רובי שפירא שהפך לספונסר גלוי של הקבוצה, היא התחזקה משמעותית, ובראשם היה טל בנין שהתאחד שוב עם דודו רוני. העונה הייתה מוצלחת יחסית, אבל הסתיימה עם שישה הפסדים רצופים. בעונת 1993/1994 הסיר שפירא את תמיכתו בעקבות חילוקי דעות עם ראשי העמותה אנגלנדר וקאופמן. בעקבות כך עזבו את הקבוצה רוב השחקנים, וגם המאמן דורה.

הפועל חיפה התחילה את העונה עם תקציב מינימלי וסגל מאוד חסר, ולאחר שהקבוצה ספגה מספר תבוסות בפתיחת העונה, רכש רובי שפירא את הפועל חיפה, והצעד הראשון היה החזרתו של דורה כמאמן במקומו של רובי יאנג. בהמשך צורפו שחקנים רבים והמאמן הוותיק אמציה לבקוביץ' הצטרף גם הוא לצוות המקצועי. למרות זאת, הפועל חיפה הייתה קרובה לירידה אבל נשארה לבסוף. רובי שפירא, שהחל להשקיע סכומים גדולים בקבוצה, העדיף למנות בעונות הבאות מאמנים בכירים יותר כמו דרור קשטן ואברהם גרנט במקומו של דורה שנשאר מחוץ למועדון. אולם דורה חזר למערכת לתקופה קצרה בעונת 1996/1997 כעוזרו של המאמן הקרואטי, איוון קטליניץ'. בשנת 2000 מונה דורה למגלה כישרונות ביריבה העירונית מכבי חיפה[1].

לאחר התאבדותו של רובי שפירא בשנת 2001, הפועל חיפה התפרקה וירדה ליגה פעם נוספת. בעונת 2003/2004, דורה התמנה למנהל מקצועי במועדון ותחתיו שימש כמאמן כוכב העבר של מכבי חיפה, ברוך ממן. ביחד הם הצליחו להעלות את הקבוצה ליגה, ואף הגיעו לגמר גביע המדינה, שם הפסידו לבני סכנין. באותה עונה שיחק בקבוצה אחיין נוסף של רוני, יוסי דורה. לאחר מכן, רכש את הקבוצה יואב כץ, כאשר דורה המשיך כמנהל מקצועי בליגת העל וניר לוין החליף את ברוך ממן בעמדת המאמן. הקבוצה פתחה רע את העונה והשתרכה בתחתית, ולאחר הפסד ביתי לאשדוד במחזור ה-19, הגיעו אוהדים לאימון הקבוצה, שרפו צמיגים, ודרשו את פיטורי לוין מהמועדון. כץ נתן גיבוי מלא ללוין ופיטר דווקא את המנהל המקצועי דורה, בטענה שסירב לקצץ בשכרו. רוני עזב את הפועל חיפה בפעם האחרונה ב-2005. בשנים 2008–2011 שימש דורה כמנהל המקצועי ומאמן של הקבוצה הבוגרת במכבי עירוני קריית אתא.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אחרי 24 שנים מגשים רוני דורה את חלומו להיות במכבי חיפה, האתר הרשמי של מכבי חיפה, 16 ביוני 2000