רומן באימבאיב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רומן באימבאיב

רומן באימבאיב (21 ביולי 1956 - 8 בדצמבר 2011) היה משורר ואמן פלסטי ישראלי. רבים משיריו הולחנו ותורגמו לרוסית ולאנגלית.

חייו ויצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

באימבאיב נולד בעיר צ'רנוביץ שבאוקראינה. הוא עלה לישראל בשנת 1971 עם משפחתו, וב-1988 עבר לתל אביב, בה התגורר עד מותו. באימבאיב למד הנדסת מכונות בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, אך בחר שלא לעסוק בתחום.

אמנות פלסטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות התשעים החל באימבאיב לעסוק באמנות פלסטית. בין השאר שיתף פעולה עם האמן מיכאל רפופורט בתערוכה "בית חדש אור חדש" מ-1994, וכן בתערוכות "מקבילים", מ-1995, "אורניתולוגית הנפש", שהוצגה בגלריה טובה אוסמן בתל אביב ב-1998 ועוד. עבודות נוספות של השניים הוצגו בביאנלה לפיסול בעין הוד ב-1997. תערוכות נוספות של באימבאיב הוצגו באמסטרדם, קלן, סנקט פטרבורג ובמוזיאונים ברחבי ישראל, כמו התערוכה "עוני-מדינה-עושר" אשר נעשתה עם האמן ג'ואל קנטור והוצגה בגרמניה ובהולנד, וכן תערוכות עצמאיות כגון "ריטה+רומן (רובה-מלכודת עכברים)", שהוצגה בסנקט פטרבורג, ו"טראינלה למצב" שהוצגה במוזיאון חיפה לאמנות ב-1999.

מיצגים ומדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוסף על התערוכות שהציג, ביצע באימבאיב מיצגי רחוב ברחבי תל אביב כמו "אקדמיה אנטיגויה - אקדמיה ללוחמה באלילים", שהוצגה בשוק הכרמל בשיתוף סטודנטים מבית הספר למשחק ניסן נתיב בין 1995 ל-1997, מיצגים משותפים שהוצגו עם האמן אלכסנדר ברנר בין 1995 ל-2011 ומופע המולטימדיה "הלוואי וגודביי" בשיתוף המוזיקאי דני צוקרמן ב-2005. נוסף על כך, כתב וביים קטעי וידאו-ארט וסרטים קצרים כגון "נסים שחוללתי אחרי מותי", "שותקים התנורים" ו"תולדות הכסף הישראלי".

שירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהדרגה החל באימבאיב לזנוח את תחום האמנות הפלסטית על מנת להתמקד בשירה, בה עסק עד יומו האחרון, מתוך אמונה במה שהוא מכנה "שירה מתגשמת המאלצת את הקורא לעבור לתדר קליטה שונה מזה שבו משודרות הפרסומות ודברי ההבל של הפוליטיקאים"[1]. ב-1998 פרסם את ספר השירה "רומן באימבאיב מסכם את ניסיונו" בעריכת המשורר נתן זך. כמו כן, פרסם באימבאיב במספר כתבי עת ספרותיים, בהם כתב העת מעין. בשנת 2006 פרסם ספר שירים פרי עטו בצירוף תקליטור ובו ביצועים מוזיקליים לשיריו בשם "הלוואי וגודביי", בשיתוף האמן דני צוקרמן.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רומן באימבאיב על 'הקתרוס הכבד' של ולדיסלב חודסביץ', ידיעות אחרונות, 24 ביולי 2009.