רוחליה קרוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוחליה קרוס
Rogelia Cruz
לידה 31 באוגוסט 1940
גואטמלה סיטי, גואטמלה
נרצחה 11 בינואר 1968 (בגיל 27)
אסקואינטלה, גואטמלה
מדינה גואטמלהגואטמלה גואטמלה
מקצוע פוליטיקאית, אקטיביסטית, מלכת יופי
תואר מיס גואטמלה (1958)

רוחליה קרוס מרטינסספרדית: Rogelia Cruz Martínez;‏ 31 באוגוסט 194011 בינואר 1968) הייתה מלכת יופי גואטמלית ופעילה פוליטית שמאלנית. קרוס זכתה בתואר מיס גואטמלה בשנת 1958, ולקחה חלק בנוער הפטריוטי של העבודה, קבוצת הנוער של המפלגה הגואטמלית של העבודה הקומוניסטית, שם הכירה את לאונרדו קסטייו ג'ונסון, מנהיג המפלגה, אשר איתו היא יצרה קשר רומנטי, דבר שבסופו של דבר גרם לחטיפתה ולרצח שלה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרוס נולדה למשפחה ממעמד הביניים בגואטמלה סיטי ב-31 באוגוסט 1940. בהיותה בת נוער, למדה בתיכון Instituto Normal Central para Señoritas Belén המתמחה בהכשרת מורים, ולאחר מכן למדה אדריכלות באוניברסיטת סן קרלוס בגואטמלה, כאשר בזמן שהיא למדה שם היא זכתה בתואר מיס גואטמלה. בשנת 1959, שנה לאחר שהיא זכתה בתואר, קרוס השתתפה בתחרות מיס תבל, שם הפסידה לאקיקו קוג'ימה מיפן.

בשנת 1962, היא נלחמה בקבוצה במסגרת גרילה, מלחמה שנעשית על ידי קבוצות קטנות ולא על ידי צבא, ובשנת 1965 נעצרה ונכלאה בכלא עקב אחסון נשק בחווה של משפחתה. לאחר מספר חודשים היא שוחררה מהכלא, והצטרפה לנוער הפטריוטי של העבודה, קבוצת הנוער של המפלגה הגואטמלית של העבודה הקומוניסטית, שם הכירה את לאונרדו קסטייו ג'ונסון, מנהיג המפלגה, אשר איתו היא יצרה קשר רומנטי.

בדצמבר 1967, קרוס נעצרה בעקבות עבירת תנועה, אך שוחררה לאחר שהמפלגה הגואטמלית של העבודה וארגון הכוחות המזוינים המורדים איימו על השופט שהיה אחראי על התיק. זמן קצר לאחר שחרורה, קרוס נחטפה ולא נראתה עוד בחיים. ב-11 בינואר 1968, גופתה נמצאה עירומה עם סמני עינויים ותקיפה מינית, בגשר ליד אסקואינטלה[1]. מעריכים כי היא נרצחה בעקבות הקשר שלה למפלגה ולג'ונסון. בעקבות הרצח, תקפה המפלגה הגואטמלית של העבודה אנשי צבא אמריקאים, כאשר רצחו שניים מהם ופצעו שלושה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]