רוז מקונל לונג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוז מקונל לונג
Rose McConnell Long
לידה 8 באפריל 1892
גרינסבורג, אינדיאנה, ארצות הברית
פטירה 27 במאי 1970 (בגיל 78)
בולדר, קולורדו, ארצות הברית
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית העלמין פורסט פארק איסט, שריבפורט, לואיזיאנה
עיסוק פוליטיקאית
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
בן זוג יואי לונג (1935-1913)
סנאטורית מטעם מדינת לואיזיאנה
31 בינואר 19363 בינואר 1937
(48 שבועות ו־3 ימים)
אלן אלנדר ←

רוז מקונל לונגאנגלית: Rose McConnell Long‏; 8 באפריל 189227 במאי 1970) הייתה אשת ציבור אמריקאית, רעייתו של הפוליטיקאי יואי לונג, שכיהנה כחברת הסנאט של ארצות הברית במשך כשנה מטעם מדינת לואיזיאנה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוז מקונל נולדה בגרינסבורג שבאינדיאנה באפריל 1892. היא הייתה הילדה הבכורה שנולדה לפיטר מקונל, חקלאי במקצועו, ולסאלי ב. מקונל, נצר למשפחה של בעלי מטעים מדרום ארצות הברית[1]. משפחת מקונל עברה ב-1901 לשריבפורט שבלואיזיאנה, שם למדה בבתי הספר הציבוריים ובהמשך התמקצעה בתחום ההוראה. ב-1910 נרשמה מקונל לתחרות אפיית עוגות. אחד משופטי התחרות, אז איש עסקים נודד, שנתן חסות לתחרות כדי לקדם את תחליף השמן אותו מכר, היה יואי לונג. מקונל ניצחה בתחרות ופיתחה מערכת יחסים עם לונג. ב-1913 מיסדו השניים את הקשר ונישאו בממפיס שבטנסי. הזוג הטרי עבר לניו אורלינס, שם עבדה לונג כמזכירה במטרה לממן את לימודיו של בעלה בבית הספר למשפטים באוניברסיטת טוליין. היא ניצלה את כישורי הקצרנות שלה במסגרת מסעות הבחירות המוקדמים של בעלה, ושימשה כיועצת פוליטית. בינתיים גידלה את שלושת ילדיהם: רוז, ראסל ופאלמר. ב-1928, לאחר שכיהן בוועדת מסילות הרכבת בלואיזיאנה, נבחר לונג למושל המדינה. שנתיים לאחר נבחר לסנאט של ארצות הברית. שם, בשנים הראשונות של השפל הגדול, הוא זכה לתמיכה ציבורית נרחבת, הודות לחקלאים ופועלים שתמכו בתוכנית "חלוקת העושר" שהגה.

רוז לונג התרחקה מאור הזרקורים הפוליטי, שהביא עמו בעלה כמושל, אף על פי שתמכה בו "מאחורי הקלעים"[1]. בניגוד לבעלה האגומני, לונג נרתעה מהזוהר הציבורי, והייתה העוגן למשפחתה הצעירה. היא המעיטה להתבלט כגברת הראשונה של לואיזיאנה, עד כדי כך שרבים מקהל הבוחרים של בעלה לא הכירו אותה כלל. השאיפות הפוליטיות של יואי לונג הגיעו עד הבית הלבן. הוא זכה בבחירות לתפקיד מושל לואיזיאנה, בכך שעורר את חוסר שביעות הרצון של מצביעיו מהשלטון השמרני, והתחייב להטיל מיסוי על העשירים. בסנאט הוא קבל על כך שתוכנית הניו דיל של הנשיא פרנקלין דלאנו רוזוולט הטיבה עם אינטרסים עסקיים שמרניים. לונג הפך לדמות לאומית כמתנגד לרוזוולט, וכמצדד בתוכנית "חלוקת העושר", שקראה לחלוקת עושר קיצונית, במטרה לאפשר לכל אמריקאי רמת חיים הגונה. עד שנת 1935 היה מתמודד רציני לנשיאות ארצות הברית.

ב-8 בספטמבר 1935 נורה הסנאטור בעת ביקור בקפיטול המדינה של לואיזיאנה ומת בבוקר 10 בספטמבר. המרקחה לבחירת ממלא מקומו של לונג בסנאט הפכה למחזה פוליטי טהור לאורך כל סתיו 1935. המושל אוסקר קלי אלן, יורשו של לונג, היה מועמד למלא את יתרת כהונתו של לונג בסנאט שעתידה הייתה להסתיים בינואר 1937. המושל אלן נפטר באופן מפתיע, ובמקומו התמנה לתפקיד ג'יימס נואֶה, מקורבו של לונג, שמינה את אלמנתו למלא את מקומו בסנאט. המתנגדים למינוי האשימו את נואה ב"תחבולות פוליטיות", תוך ניסיון לקדם שאיפותיו לקריירה לאומית. עיתונים העלו השערה כי רוז מקונל לונג היא מועמדת פשרה גרידא שתאייש את המושב עד שייבחר מנצח מתוך הזירה הפוליטית בלואיזיאנה. העיתון "וושינגטון פוסט", למשל, הוקיע את המהלך, וקבע כי הוא הרסני לקידום הנשים בפוליטיקה של ארצות הברית מכיוון שדומה היה כי המינוי מקדם שושלת פוליטית משפחתית ולא אינטרסים דמוקרטיים.

ב-10 בפברואר 1936 מקונל לונג הושבעה לתפקידה בסנאט והתיישבה לצד האטי קראווי בחלק האחורי של מליאת הסנאט. לאחר טקס השבעתה שנוהל בידי סגן נשיא ארצות הברית ג'ון גארנר, נאמה מקונל לונג במליאה בעניין יחסי ארצות הברית–יפן. היא אמרה לעיתונאים כי בכוונתה להמשיך בקידום תוכנית "חלוקת העושר" של בעלה המנוח. ב-21 באפריל 1936 זכתה מקונל לונג בבחירות מיוחדות למילוי יתרת תקופת כהונתו של בעלה בסנאט. היא הושבעה בפעם השנייה ב-19 במאי אותה השנה[1].

בניגוד גמור לבעלה, נרתעה רוז לונג מאור הזרקורים, ונשאה מעט נאומים בפני מליאת הסנאט. היא השתלבה בעבודותיה בחמש ועדות הסנאט בהן הייתה חברה, עבודות אותה בעלה יואי הזניח פעמים תכופות. היא עזבה את הסנאט בראשית ינואר 1937 ופרשה לגמלאות בשריבפורט. ב-27 במאי 1970 היא נפטרה בבולדר שבקולורדו, שם, לאחר מאבק במחלה ממושכת, ובאותה עת היא גרה עם בתה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוז מקונל לונג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 LONG, Rose McConnell, באתר ההיסטוריה, האמנות והארכיונים של בית הנבחרים של ארצות הברית (באנגלית)