רודריגו דה בסטידאס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רודריגו דה בסטידאס
Rodrigo de Bastidas
לידה 1465 לערך
טריאנה, סביליה, אנדלוסיה
פטירה 28 ביולי 1527
סנטיאגו דה קובה, האימפריה הספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קסטיליה ולאון עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קתדרלה פרימאדה דה אמריקה
תקופת הפעילות מ-1496 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 1
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רודריגו דה בסטידאס (בספרדית: [roˈðɾiɣo ðe βasˈtiðas]; מהעיר טריאנה בסביליה, אנדלוסיה, נולד בסביבות שנת 1465 – מת בסנטיאגו דה קובה ב-28 ביולי 1527) היה קונקיסטאדור ספרדי חוקר ומגלה ארצות אשר מיפה את חופה הצפוני של דרום אמריקה, גילה את פנמה, וייסד את העיר סנטה מרתה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רודריגו דה בסטידאס היה סוחר אמיד מהעיירה טריאנה שליד סביליה אשר בספרד. בשל טעות של ההיסטוריון מרטין פרננדז דה נווארטה, בסטידס עדיין מוצג כנוטריון. רודריגו נישא לאיזבל רודריגז דה רומרה לפני שנת 1500.

רודריגו דה בסטידאס

חוקר ארצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהפליג עם כריסטופר קולומבוס במסעו השני אל העולם החדש בשנת 1493, פנה דה בסטידאס לכתר הספרדי לקבלת אישור להתחיל במסע משלו במימון מלא מכספו. בתמורה להענקת זכות זו הכתר דרש לקבל בתמורה רבע מהרווחים שישיג. אישור המלך והמלכה לכך עדיין נשמר בארכיון הלאומי בספרד.

הוא הפליג לעולם החדש מקאדיז באוקטובר 1500 עם שתי ספינות: סן אנטון וסנטה מריה דה גראסיה. ליוו אותו במסע חואן דה לה קוזה וגם וסקו נונייס דה בלבואה.

בדרום אמריקה הוא הפליג מערבה מקאבו דה לה ולה שבקולומביה, כדי לחקור ולמפות את קו החוף של אגן הים הקריבי.

רודריגו גילה שפך נהר לו קרא בשם נהר מגדלנה וכן את מפרץ אוראבה בחוף הקולומביאני. הוא הגיע ללה פונטה דה מנזנילו בחוף פנמה לפני שנאלץ לעצור.

רודריגו הוא האירופי הראשון שטען לגילוי מיצר היבשה בפנמה כולל אזור סן בלאס של ילידי שבט הקונה.

המצב הירוד של ספינותיו, שנגרם בשל תולעת ספינה שאכלה את גוף העץ, אילץ אותו לחזור לסנטו דומינגו לתיקון הספינות. למרות תיקונים חוזרים ונשנים, הספינות טבעו בסופו של דבר בנמל בג'קרגואה, ועימן רוב העבדים הילידים, בעוד מטען של זהב ופנינים ניצלו. דה באסטידאס חזר לסנטו דומינגו, יבשתית, תוך סחר בחפצים שונים מול ילידים משבט טאינו לטובת מזון ואספקה לאורך הדרך. עם הגעתו לסנטו דומינגו הוא נעצר על ידי המושל פרנסיסקו דה בובדילה, ונשלח חזרה לספרד כשהוא מואשם בסחר לא מאושר מול הילידים. הכתר הספרדי זיכה אותו מאישומים אלו והוא אף זכה בקצבה. רודריגו חזר לסנטו דומינגו עם משפחתו, והפך לעשיר. בשנת 1504 יצא עם משלחת לטיירה פירמה, ותפס 600 עבדים שהועמדו למכירה בהיספניולה.

ייסוד סנטה מרתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדרטה לזכרו של רודריגו דה בסטידאס בסנטה מרתה, קולומביה

בשנת 1520 הובטחה משרת מושל טרינידד לדה בסטידאס. בשל התנגדותו של דייגו קולומבוס, בנו של כריסטופר, רודריגו ויתר על התפקיד. במקום זאת קיבל אישור לנצל את האזור שבין קאבו דה לה ולה ועד לנהר המגדלנה במערב. בשנת 1524 יחד עם חואן דה ספסדס ייסד את העיר סנטה מרתה בחופה של קולומביה. שם העיר ניתן לה מכיוון יום הייסוד אירע ביום חגה של מרתה הקדושה (29 ביולי). דה בסטידאס כונה הכובש האציל ביותר של ספרד בשל מדיניות של כבוד, אנושיות וידידות שהפגין כלפי הילידים; עם זאת, גם לו היו עבדים.

במסע לשטחים בונדה ובונדיגואה, בקולומביה של ימינו, השיג כמות נכבדת של זהב. דה בסטידאס דגל במדיניות שאסרה על חייליו להשתמש באכזריות מול הילידים או לשדוד מהם את סחורתם. חייליו, שרבים מהם יצאו למסעות בתקווה להשיג זהב, ביקשו מדה בסטידאס לחלוק עמם את הזהב. הוא סירב באומרו שהזהב נדרש כדי לעזור לכסות את עלויות המושבה.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סירובו של דה באסטידאס לחלוק את הזהב שרכש הכעיס מאוד כמה מאנשיו, ביניהם סגנו וילפורטה, שיחד עם 50 איש זממו לרצוח אותו. באחד הלילות, בזמן שבסטידאס ישן, הוא הותקף ונדקר חמש פעמים. למרות שנפצע קשה, לא מת מיד.

מקום קבורתו בקתדרלה סנטה מרתה, קולומביה

בשל היעדר מתקנים רפואיים נאותים בסנטה מרתה, בסטידאס ניסה להפליג לסנטו דומינגו, אך מזג אוויר גרוע אילץ אותו לנחות בחופי קובה, שם מת מפצעיו. מאוחר יותר, בנו היחיד, הארכיבישוף רודריגו דה בסטידס אי רודריגז דה רומרה, העביר את שרידיו לסנטו דומינגו שם נקבר עם אשתו בקתדרלת סנטה מריה לה מנור, הקתדרלה העתיקה ביותר ביבשת אמריקה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רודריגו דה בסטידאס בוויקישיתוף