רודולף דירקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רודולף דירקס
Rudolph Dirks
לידה 26 בפברואר 1877
היידה, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 20 באפריל 1968 (בגיל 91)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה קומיקס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה היכל התהילה של ויל אייזנר (2012) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רודולף דירקסאנגלית:Rudolph Dirks‏; 26 בפברואר 187720 באפריל 1968) היה אחד מאמני הקומיקס המוקדמים והנודעים ביותר, שנודע בעיקר בזכות "קצנז'אמר קידס" (בהמשך נקרא: "הקפטן והילדים").

ביוגרפיה ויצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דירקס נולד בהיידה, גרמניה, ליוהנס ולמרגריטה דירק.[1] כשהיה בן שבע, היגר אביו, חרט עץ, יחד עם משפחתו לשיקגו, אילינוי.

לאחר שמכר קריקטורות שונות למגזינים המקומיים רודולף עבר לעיר ניו יורק ומצא עבודה כקריקטוריסט. אחיו הצעיר גאס הלך בעקבותיו. [2] הוא החזיק במספר משרות כמאייר, שהגיע לשיא במעמדו אצל ויליאם רנדולף הרסט בעיתון ״ניו יורק ז'ורנל״.

מלחמת התפוצה בין ה״ז'ורנל״ לבין ״ניו יורק וולד״ של ג'וזף פוליצר הייתה במלוא עוזה. עיתון "העולם" זכה להצלחה עם גיליון "יום ראשון" שהודפס בצבע החל משנת 1895. העורך רודולף בלוק ביקש מדירקס להכין רצועת קומיקס לגיליון של יום ראשון המבוסס על סיפור של וילהלם בוש, "מקס ומוריץ". כשדירקס הגיש את האיורים שלו, בלוק כינה אותם "הילדים של הקצנז'אמר", והראשונה הופיעה ב -12 בדצמבר 1897. גאס דירקס סייע לאחיו עם "הקצנז'אמר קידס" בשנים הראשונות עד להתאבדותו ב־10 ביוני 1902.

תחרות בקומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

רודולף דירקס, דיוקן עצמי

דירקס לקח פסק זמן מעבודתו בכתב העת כדי לשרת את ארצו במלחמת ספרד -אמריקה ובהזדמנויות אחרות. בשנת 1912, הוא ביקש חופשה של שנה לסיור באירופה יחד עם אשתו. הבקשה הובילה לקרע עם כתב העת. לאחר מאבק משפטי ממושך, קבע בית המשפט הפדרלי כי לדירקס יש את הזכות להמשיך לצייר את דמויותיו לרשת עיתונים יריבה, אף שכתב העת "הז'ורנל" שמר את הזכות לכותרת "ילדי הקצנז'אמר".[2]

דירק החל לאחר מכן לצייר רצועת קומיקס בשם "הנס ופריץ בעולם", החל משנת 1914. רגשות אנטי-גרמניות במהלך מלחמת העולם הראשונה הובילו לכך ששמה של הרצועה השתנה "הקפטן והילדים". כתב העת המקורי בחר במאייר אחר להמשיך את The Katzenjammer Kids.

ההצלחה של הקומיקס של דירקס נבעה לא רק ממזל. דירקס היה קריקטוריסט מחונן בעל תזמון מעולה וגלריה צבעונית של דמויות שונות, כולל הנס ופריץ, הקפטן, הפקח והאמא. באמצע שנות החמישים הוכנסה דמות נוספת - רמאי רומנטי בשם Fineas Flub.

רצועות קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

דירקס תרם תרומות משמעותיות לשפה הגרפית של רצועות קומיקס. אף שלא היה הראשון שהשתמש בפאנלים או בלוני דיבור עוקבים, הוא השפיע על האימוץ הרחב שלהם. הוא גם המציא סמלים בקומיקס כמו קווי מהירות, "לראות כוכבים" בגלל כאב ו"ניסור עץ" לנחירות.

כהובי, דירקס הפיק ציורים רציניים הקשורים לאסכולת אשקאן. כמו רבים מעמיתיו, הוא היה שחקן גולף נלהב. דירקס העביר את תפקידי הציור שלו באופן הדרגתי לבנו ג'ון דירקס, שהשתלט על הקפטן והילדים בסביבות 1955.

רודולף דירקס מת בניו יורק בשנת 1968.[3]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רודולף דירקס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lambiek: "Born in Heide, Germany, Rudolph Dirks moved with his parents to Chicago at the age of seven."
  2. ^ Eckhorst, Tim (2012). Rudolph Dirks – Katzenjammer, Kids & Kauderwelsch (in German). Wewelsfleth: Deich Verlag. p. 20.
  3. ^ De Weyer, Geert (2008). 100 stripklassiekers die niet in je boekenkast mogen ontbreken (in Dutch). Amsterdam / Antwerp: Atlas. p. 214.