רוביק דנילוביץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוביק דנילוביץ'
לידה 24 בינואר 1971 (בן 53)
באר שבע, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה ראובן דנילוביץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
השכלה אוניברסיטת בן-גוריון בנגב עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה מפלגת העבודה, קדימה באר שבע, דרך חדשה
ראש עיריית באר שבע
2 בדצמבר 2008 – מכהן
(15 שנים)
תפקידים בולטים
פרסים והוקרה
אות אביר איכות השלטון (2017) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ראובן (רוביק) דנילוביץ' (נולד ב-24 בינואר 1971) הוא ראש עיריית באר שבע השמיני, מאז שנבחר לראשות העיר לראשונה בנובמבר 2008.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2014 אירח ראש עיריית באר שבע מר רוביק דנילוביץ וסגנית ראש העיר הד"ר חפצי זוהר מתנדבים שהשתתפו בפרויקט לכתיבת ערכים בוויקיפדיה על העיר באר שבע על ידי תלמידים בבתי הספר בעיר.
רוביק דנילוביץ' מעניק לנשיא המדינה רובי ריבלין אזרחות כבוד של העיר באר שבע, 25 במאי 2021
רוביק מארח בבאר שבע את נשיא המדינה, יצחק הרצוג, 28 בדצמבר 2022

דנילוביץ' נולד וגדל בשכונה ג' בבאר שבע לרחל כהן, ילידת תוניסיה, ולאליהו דנילוביץ', יליד הארץ ממוצא בלארוסי ומצרי. במשפחתו ארבעה אחים. למד בבית הספר היסודי "תומר" וסיים את לימודי התיכון במקיף ד'. בצעירותו שיחק כדורגל ושימש כקפטן קבוצת הנוער של הפועל באר שבע. הוא החל בפעילות פוליטית מגיל צעיר, במסגרת מפלגת העבודה ושימש בין היתר כיו"ר המשמרת הצעירה ויו"ר צעירי המפלגה בנגב.

שירת בצה"ל כמש"ק משמעת בבסיס שדה תימן, אוגדה 560. לאחר מכן השלים בגרות במכללת קיי. בהמשך למד באוניברסיטת בן-גוריון לתואר משולב בלימודי מדינת ישראל ופוליטיקה וממשל. במקביל הקים את התא הפוליטי-חברתי "אופק" והחל בפעילות פוליטית בתוך הקמפוס, על אף שזו נאסרה על ידי האוניברסיטה. בהמשך נבחר למועצת הסטודנטים של אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

לקראת הבחירות לרשויות המקומיות ב-1998 עמד בראש קבוצת צעירים ששכנעה את יעקב טרנר לרוץ לראשות העירייה (בראש רשימה עצמאית, אך בתמיכת מפלגת העבודה). אחרי שטרנר נבחר, מונה דנילוביץ' לסגן ראש העירייה והועמד בראש "אגף הצעירים" שהוקם למענו. כסגן ראש עיר נחשב דנילוביץ' לנאמנו הקרוב של טרנר. דנילוביץ' הוביל הקמה של מרכז סטרטאפ, הכוונה וייעוץ לצעירים בבאר שבע.

לקראת הבחירות המוניציפליות ב-2003 הקים דנילוביץ' רשימה עצמאית של צעירים בשם "קדימה באר שבע", שהייתה מורכבת כולה מצעירים, בשילוב מלא ושוויוני של נשים (ביניהן דוקטור חפצי זוהר). בבחירות הפתיעה הרשימה והייתה לסיעה הגדולה במועצת העירייה, עם שבעה מנדטים. אחרי הבחירות מונה דנילוביץ' לממלא מקום ראש העירייה וראש אגף החינוך. בתפקיד זה פעל לביטול חטיבות הביניים בעיר, למרות התנגדות משרד החינוך לצעד כזה במנותק מיישום דו"ח דוברת. הוא איחד בתי ספר קטנים בעיר, במטרה לאפשר לתלמידים מגוון רחב של מגמות ושעות לימוד רבות יותר. במהלך כהונתו כמחזיק תיק החינוך הקים את בית הספר למחוננים ומצטיינים בעיר - "מעוף".

לקראת הבחירות המוניציפליות ב-2008, סקרים שנערכו הראו בעקביות על פופולריות רבה של דנילוביץ', גם מול טרנר[1]. דנילוביץ' קיווה שטרנר יפרוש ויעניק לו את תמיכתו להתמודדות על ראשות העירייה, אולם לאחר תקופה ארוכה של התלבטות החליט טרנר לרוץ לקדנציה נוספת לראשות העיר. למרות זאת החליט דנילוביץ' להתמודד מולו על ראשות העירייה[2]. לאחר מערכת בחירות טעונה בה שני השותפים לשעבר חשו נפגעים זה מזה, נבחר דנילוביץ' עם כ-60% מהקולות[3].

ראש עיריית באר שבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלושה שבועות בלבד לאחר כניסתו לתפקיד ראש העיר, נאלץ דנילוביץ' להתמודד, לראשונה בתולדות העיר, עם רקטות שנורו לעבר העיר במבצע עופרת יצוקה. הוא הורה על סגירת בתי הספר שלא היו ממוגנים ובעקבות החלטה זו נמנע אסון כבד כאשר ביום שאחרי, פגעה רקטה בכיתה בבית הספר התיכון מקיף א' בעיר[4].

דנילוביץ' החל בתנופת בנייה נרחבת בעיר, סלילת כבישים, שבילי הליכה חדשים ועוד. הוא החל בבניית מיזמים שחיזקו את מעמדה של העיר כמטרופולין, בהם הקמתם של אצטדיון טרנר ואולם הקונכייה.

דנילוביץ' החל ביצירת מיזמים תרבותיים, חינוכיים ותיירותיים בהם שביל סובב באר שבע, עליו זכתה העיר בפרס סביבתי של איגוד המטיילים האירופי לשנת 2012[5] נטיעת חורשות, מיזם נווה מדבר עירוני - בניית עשרות אלמנטים של מים, ג'טים, מפלים ומזרקות בכיכרות, עליהן זכתה העיר ב"אות העיצוב"[6][7], אמפיתיאטרון הגדול ביותר בישראל, אגם מלאכותי בשטח של 90 דונם, בפארק נחל באר שבע, פארק קרסו למדע, סקייטפארק באר שבע ותיאטרון הפרינג' באר שבע וחידושה של התחנה המרכזית של באר שבע.

בעת כהונתו של דנילוביץ' הוקם ונחנך פארק גב ים נגב לתעשיות היי-טק בסמוך לאוניברסיטת בן-גוריון[8]. הוא פעל לחיזוקה של האוניברסיטה, במטרה למשוך לעיר אוכלוסייה משכילה ואמידה מכל חלקי הארץ. בסמוך לקריית ההיי-טק החלו להקים בסיסים ויחידות מודיעין ותקשוב. כמו כן, נבנה בשכונת רמות בית ספר למודיעין[9].

ביום העצמאות ה-64 של מדינת ישראל נבחר דנילוביץ' להדליק אחת משתים עשרה המשׂואות בהר הרצל.

בבחירות לרשויות המקומיות, שנערכו ב-22 באוקטובר 2013, זכה דנילוביץ' ברוב של מעל ל-92% מקולות הבוחרים ונבחר לכהונה שנייה. מפלגתו זכתה ברוב של 14 מושבים, מתוך 27 המושבים במועצת העיר, עליה מ-8 מושבים[10].

בשנת 2015 חתם דנילוביץ' עם ממשלת ישראל על הסכם גג במסגרתו התחייבו הצדדים לשווק 20,000 יחידות דיור בעשור, לצד סיוע כספי במיליארדי שקלים על מנת למשוך אוכלוסייה חדשה לעיר בעזרת חידוש תשתיות והקמתם של פארקים, מוסדות חינוך ומוסדות ציבור. במסגרת ההסכם מוקמות בעיר שכונות מגורים חדשות כלניות, סיגליות, שכונת הפארק ועוד.

בבחירות לרשויות המקומיות, שנערכו ב-30 באוקטובר 2018, זכה שוב דנילוביץ' ברוב של למעלה מ-92% מקולות הבוחרים ונבחר לכהונה שלישית ברציפות. מפלגתו הגדילה את כוחה במועצה וזכתה ברוב של 16 מושבים, מתוך 27 המושבים במועצת העיר, עליה מ-14 מושבים[11].

דנילוביץ' יזם את הקמתו של רובע החדשנות הראשון בישראל, המשלב בין שכונות מגורים ותיקות (שכונות ג' וד') לבין אוניברסיטת בן-גוריון, המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה, פארק גב ים נגב וקריית התקשוב של צה"ל[12].

בשנת 2021 יצא לאור ספרו האוטוביוגרפי "רק החולמים מגשימים", בהוצאת "כנרת זמורה דביר".

לאחר הגשת הרשימות למועמדות לראשות העיר לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, שהיו צפויות להתקיים באוקטובר 2023 ונדחו ל-2024, התברר כי דנילוביץ' הוא המועמד היחיד לראשות עיריית באר שבע. זאת, לראשונה בתולדות העיר.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דנילוביץ' רווק ומתגורר בבאר שבע.

תארים והישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מיכל גרינברג, שמועות על בריאותו של טרנר מקטינות את סיכוייו לקדנציה נוספת, באתר הארץ, 31 במרץ 2008
  2. ^ מירן שפילברג, זמן הנגב, רוביק דנילוביץ': באתי ליעקב טרנר ואמרתי לו 'פה זה לא מונרכיה', באתר nrg‏, 11 בספטמבר 2008
  3. ^ נעמה טלמור, עדי שמחוביץ וקובי מנדל‏, מהפך בבאר שבע, שימור המצב הקיים בחיפה, באתר וואלה!‏, 12 בנובמבר 2008
  4. ^ אור הלר ואלמוג בוקר, רקטת גראד פגעה בבית ספר בבאר שבע, באתר nana10‏, 31 בדצמבר 2008
  5. ^ עדי וולפסון, הביאו כבוד לנגב: פרס אירופי ירוק לבאר-שבע, באתר ynet, 7 באוקטובר 2012
  6. ^ אורי בינדר, באר שפע: לאחר שנים של הזנחה, בירת הנגב מתעוררת לחיים, באתר nrg‏, 9 בנובמבר 2011
  7. ^ יעקב לוי, עכשיו זה רשמי: באר שבע הופכת לעיר המים, mynet, ‏17 בינואר 2012
  8. ^ אתר למנויים בלבד אריק מירובסקי, נחנך פארק ההיי-טק של גב ים בבאר שבע, באתר TheMarker‏, 20 באוגוסט 2013
  9. ^ בית ספר למקצועות המודיעין יוקם בבאר שבע, באתר וואלה!‏, 22 ביוני 2009
  10. ^ שירלי סיידלר, רוביק דנילוביץ' הדהים את באר שבע עם ניצחון סוחף של 92%, באתר הארץ, 24 באוקטובר 2013
  11. ^ באר שבע: רוביק דנילוביץ' נבחר לכהונה שלישית ברוב מוחץ, באתר ynet, 31 באוקטובר 2018
  12. ^ התכנית להקמת רובע חדשנות במרכז העיר באר שבע, באתר רשות מקרקעי ישראל, 22 בינואר 2020
  13. ^ ראש העיר באר-שבע זכה ב"גלובוס הירוק". ומי עוד?, באתר ynet, 21 ביוני 2015
  14. ^ דני בלר, ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', זכה באות אביר איכות השלטון, באתר ברנז'ה, 18 באוקטובר 2017